Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětluje, na čem založí svou argumentaci u Odvolacího soudu FIA. Pevně věří, že s nimi uspějí a získají body z Velké ceny Austrálie zpět.
Na čem Red Bull zakládá svou argumentaci"Odvoláváme se na základě to, že si jsme extrémně jistí tím, že jsme pravidla neporušili a že jsme nepřekročili průtok paliva 100 kg/h, který může vůz a motor využít," tvrdí pro Sky Sports Horner, jehož jezdec Daniel Ricciardo byl v Melbourne diskvalifikován poté, co dojel na překvapivém druhém místě.
"Celý náš případ se zakládá na tom, které hodnoty jsou správné. Máme senzor [FIA], který ujíždí a nečte je správně versus rozdělovač paliva, o němž víme, že je kalibrovaný a že u něj po celý víkend nedocházelo k odchylkám.
Neporušili jsme technická pravidla. Nepřekročili jsme limit průtoku a senzor, který snad budeme moci během odvolání předvést, je chybný," pokračuje ředitel Red Bullu. V takovém případě mohou týmy dle technické směrnice 016-14 vydané 1. března 2014 přejít na alternativní metodu měření - ovšem pouze na pokyn FIA.
Radost Red Bullu v Austrálii netrvala dlouho (foto: Red Bull Racing)
Jsou technické směrnice nadřazené pravidlům?Technické směrnice, které žel nejsou veřejnosti přístupné, vydává FIA, aby objasnila pravidla a upřesnila výklad ve složitých technických oblastech. Podle mnoha týmů F1 jsou nadřazena samotným technickým pravidlům, Horner je ovšem považuje pouze za "názory technického delegáta," a tudíž jsou podle něj pravidlům podřízená. Odvolací soud tedy potvrdí i jejich důležitost.
Klíčové však bude argument FIA, která neumožňuje týmům brát věci do vlastních rukou a přecházet na záložní metodu měření, i když se Red Bullu podaří dokázat, že homologovaný senzor je nepřesný - což vzhledem k problémům, které měly i ostatní týmy, zřejmě nebude problém. Všichni se musí řídit vedením FIA, která dohlíží nad šampionátem - tak, jak to kromě Red Bullu v oblasti průtoku paliva učinili všichni ostatní soupeři.
Ostatně, již ve zdůvodnění diskvalifikace v Melbourne komisaři uvedli: "Ačkoliv senzor ukazoval odlišné hodnoty... zůstává homologovaným a požadovaným senzorem, podle kterého musí tým měřit svůj průtok paliva, pokud nedostane svolení FIA k tomu, aby to dělal jinak." Originální dokument FIA podrobně zdůvodňující diskvalifikaci Red Bullu najdete zde.
Christian Horner pevně věří, že u odvolacího soudu uspějí (foto: Red Bull Racing)
Historie se opakuje aneb tradiční hrozby odchodemMajitel Red Bullu Dietrich Mateschitz dal z rozhodnutí komisařů na začátku týdne najevo frustrace a pohrozil tím, čím minulý rok Mercedes po tajném testu pneumatik - odchodem z F1 (více zde). Jeho společnost do F1 za poslední léta nalila miliardy a Berniemu Ecclestonovi se zavázala k účasti v šampionátu až do roku 2020.
Mateschitz využil osvědčenou taktiku, kterou dlouhá léta před Mercedesem využíval Enzo Ferrari, který často hrozil odchodem z F1, jednou dokonce postavil vůz pro IndyCar, aby dodal váhu svým argumentům. V této tradici pokračoval i Luca di Montezemolo, když chtěl například bývalý prezident FIA Max Mosley zavést rozpočtové stropy - a uspěl.
Odvolací soud FIA se diskvalifikací Red Bullu bude zabývat v Paříži 14. dubna 2014 od 9:30 hod, bezprostředně po skončení jednání bychom se měli dozvědět verdikt.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.