Jedním z hlavních témat po úvodním závodě letošního ročníku F1 je zvuk nových 1,6 litrových šestiválcových turbo motorů. Mnozí (nejen) fanoušci nešetří kritikou, představitelé několika týmů však žádají o strpení.
Na příliš tiché motory si po úvodním závodě stěžovali nejen fanoušci, ale také organizátoři Velké ceny Austrálie. Podle nich dokonce nedostatek hluku porušuje smlouvu a diváci na trati nedostali to, co si zaplatili. Rozhořčení a zděšení neskrýval ani Bernie Ecclestone.
Zklamán byl i Martin Brundle, kterému se sice líbí řada mechanických zvuků či kvílení pneumatik, které dříve nebylo možné zaslechnout, avšak hlučnost motorům prý chybí a ubírá to závodění na dramatičnosti.
Toto Wolff se nechal slyšet, že by v týmech měli být otevření myšlence zdokonalení zvuku letošních monopostů, pokud si to fanoušci přejí. Podle Brundla by to však stálo další velké peníze.
"Já nejsem odborník na techniku, ale na tu věc se musíme podívat. Pokud souhlasíme s tím, že se se zvukem něco musí udělat, je třeba se nějak dohodnout. Ale nejsem si jistý, jestli to bude možné," uvedl pro Autosport výkonný ředitel Mercedesu, Toto Wolff, který úvodní závod letošního ročníku označil za úspěšný.
"Auta jsou z technologického hlediska na špičkové úrovni. Ale slyšíme kritické hlasy směřující ke zvuku motorů. Já se v Melbourne zúčastnil akce s Davidem Coulthardem, který jezdil se starším autem a osmiválcovým motorem a byl to mohutný zvuk. Nedá se proti tomu nic namítnout. F1 je však stále vrcholem motorsportu. Není to GP2 a ty kroky byly správné."
"Musíme akceptovat, že se F1 změnila a je to směr, kterým se ubírají i silniční auta, je to moderní technologie. Za pár závodů budou tyto vozy rychlejší než jejich předchůdci a na zvuk si lidé zvyknou. A příští rok už nepoznáte rozdíl," domnívá se.
Také Ron Dennis se domnívá, že je zatím příliš brzy na to, dělat závěry. "Chce to trochu času, než začneme příliš výrazně kritizovat. Vždy budou lidé reagující negativně, to je prostě nevyhnutelné. Kvalifiace však byla vzrušující a závod byl mezi všemi, ovšem pravda, kromě Meredesu, velmi vyrovnaný," okomentoval pro Autosport situaci šéf McLarenu.
A zvuk nových motorů brání také Eric Boullier. "Nemůžeme ignorovat stížnosti fanoušků, ale musíme se také podívat i na pozitiva a nezaměřovat se pouze na zvuk. Každá změna s sebou nese klady a zápory. Procházíme vzrušujícími změnami a tyto nové průmyslově hodnotné pohonné jednotky by mohly být zajímavé pro nové výrobce motorů," uvedl pro BBC.
"Máme méně přítlaku a záleží více na pilotech. Během víkendu uvidíte více menších jezdeckých chyb. A i když musíme šetřit palivo, stále jsme mohli vidět řadu předjížděcích manévrů a pro závodníky to bylo náročné. Je pravdou, že zvuk je jiný, ale v porovnání s minulou érou tubro motorů v sedmdesátých a osmdesátých letech se moc neodlišuje. Chce to trochu více času, abychom viděli, jak se to vyvine," žádá o strpení i závodní šéf McLarenu.
A najdou se pochopitelně i tací, kterým se nový zvuk motorů líbí. "Mně osobně se ten nový zvuk líbí. Myslím, že si lidé hodně rychle na tyto novinky zvyknou. Během historie jsme měli tolik změn a člověk velmi rychle zapomene, jak zněl předchozí zvuk. Myslím, že lidé chtějí především vidět pěkné závody. A pokud je dodáme, problémy možná... nebo vášnivá debata kolem nich uvadne a vyprchá," prozradila v rozhovoru pro BBC Claire Williamsová, záskupkyně šéfa Williamsu.
Podle Ecclestona však není možné čekat celou sezonu. Mohlo by totiž být už příliš pozdě. "Nevím, jestli bude možné něco udělat, ale měli bychom to prozkoumat. Zkusme tomu nechat pár závodů a potom se možná podívat, co se s tím dá třeba udělat," uvedl pro Daily Telegraph.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.