Alain Prost: První závod se mi velmi líbil, on musel být zajímavý, protože mohly vzniknout problémy se spolehlivostí vozů. Obavy se naštěstí nepotvrdily, týmy si vedou velmi dobře.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost ve francouzské televizi Canal Plus mluvil o dojmech z prvního závodu sezony, Kevinovi Magnussenovi a o perspektivách týmů Mercedes, Ferrari a Lotus.
Jaký máte dojem z první velké ceny nové éry Formule 1?Alain Prost (AP): „První závod se mi velmi líbil, on musel být zajímavý, protože mohly vzniknout problémy se spolehlivostí vozů. Obavy se nepotvrdily, týmy si ve své práci vedou velmi dobře a rychle reagují na problémy. Před závodem v Austrálii bylo vysloveno hodně otázek, odpovědí na ně už nebylo tolik. To je dobře, protože nás čeká zajímavá sezona. Ale také jsme se dozvěděli mnoho nových věcí.“
Na začátku závodu musel Sebastian Vettel skončit kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Vzhledem na všechny jeho dřívější úspěchy muselo být pro něj hodně těžké vyrovnat se s neúspěchem, navíc s pocitem, že situace se nemusí zlepšit?AP: „Ano, jeho vítězná série se přerušila. Před sezonou prohlásil, že v prvním závodě nezvítězí. Jistě ho to netěší, ale má hned několik důvodů na optimismus. Například Lewis Hamilton, jeden z kandidátů na titul, taky musel skončit závod ještě před ním. Kromě toho se Red Bull ukázal být mnohem konkurenceschopnější, než se očekávalo. Ještě nedávno se zdálo, že budou na konci. Když vyřeší problémy se spolehlivostí vozu, znovu budou pro ostatní silnými soupeři, možná už za dva, tři závody. Zatím je to jen nepříjemný moment, který se prostě musí přežít.“
Vzpomenul jste Lewise Hamiltona. Tým ho požádal o návrat do boxů kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Myslíte, že si musíme začít zvykat na podobné události?AP: „Bohužel, to je následek změny pravidel. Týmy mají hodně omezení, například můžou v jedné sezoně použít jenom pět pohonných jednotek. Když použijí šestou, ztratí deset míst na startu. Některé části je možné použít znovu, to je plus, tým může požádat jezdce o zajetí do boxů, jak to bylo u Hamiltona a Vettela v Austrálii. Myslím, že se tak bude dít i v budoucnosti.“
Nico Rosberg zvítězil počtvrté ve své kariéře, bylo to důkladně promyšlené vítězství. АP: „Oceňuju takové vítězství, mě se Nico Rosberg líbí, je to výborný jezdec. Ovládá několik jazyků, v rozhovoru s ním je vidět, že je zajímavým člověkem. Nico je jedním z jezdců Mercedesu, hlavního favorita této sezony. V této chvíli má před Hamiltonem a Vettelem náskok 25 bodů, to je dost. Tento hoch se může letos naplno projevit. Ale pracovat v jednom týmu s Hamiltonem není jednoduché. V týmu jsou jezdci z Británie a z Německa. V německém týmu by rádi viděli německého mistra světa. V Austrálii musel Lewis odjet do boxů, takže až když budou bojovat spolu v celém závodě, ukáže se, jakým jezdcem je Nico. V každém případě se mi zdá, že Nico je letos ve skvělé formě.“
Lewis Hamilton preferuje taktiku útočení… AP: „Zdá se mi, že Lewis má mírnou převahu v kvalifikaci, kde musí zajet jedno hodně rychlé kolo. Když mám mluvit o profesionalitě a práci v týmu, Nico má zřejmě navrch. Možná, že to sehraje zásadní roli.“
Kevin Magnussen si vybojoval v závodě skvělé třetí místo, po diskvalifikaci Daniela Ricciarda získal 18 bodů za druhé místo. To je senzace: úřadující šampion Světové série Renault skončil tak vysoko ve svém prvním závodě v F1. Můžou převzít piloti jako Kevin hlavní roli v šampionátu v podmínkách velkých změn v pravidlech?AP: „Dokud jsme nové technologie neviděli na okruhu, tak jsme tomu nebyli ochotni uvěřit, ale zdá se, že zkušenosti poskytují jezdcům jen mírnou převahu. Kevin často konzultoval se svým inženýrem, poslouchal jeho rady. Pilot jako Räikkönen může do vysílačky říct, aby mu dali pokoj, on už ví, co má dělat. V současnosti se nacházíme mezi dvěma extrémy. Magnussen je v týmu, který podporuje mladé jezdce a věří jim, asi se nedá uvažovat o lepším začátku v F1. Vloni jsme ve Světové sérii Renault viděli, jak skvěle zvládal poslední závody sezony. Mezitím zase trochu dospěl, ale zůstal stejně rychlý. Je to jezdec budoucnosti.“
Čeká Romaina Grosjeana složitá sezona?AP: „Propadák to nebude, ale složitá sezona určitě ano. V minulosti mu mnozí předpovídali, že získá titul, že brzy zvítězí v závodě. Zapomíná se na to, že by k tomu musel mít vhodný tým a vůz. To, co bylo vloni, se musí zapomenout, v F1 začala nová doba a na světě jsou nové technologie. Z loňského vozu se dá letos použít tak 10-20 procent věcí, vše se radikálně změnilo včetně aerodynamiky. Z Lotusu odešlo hodně specialistů, inženýrů, odešel Eric Boullier, který někdy Romainovi nahrazoval otce… Kimi Räikkönen, který napomohl stabilizaci týmu, také odešel poměrně brzy. Změn bylo příliš hodně. Domnívám se, že se Lotus vrátí na důstojnou úroveň, bude k tomu ale potřebovat hodně času, aby znovu bojoval o vítězství.“
Ještě jedno zklamání z Austrálie – výsledky Ferrari. Alonso skončil na pátém a Räikkönen na osmém místě. Po diskvalifikaci Ricciarda si mírně polepšili, ale stejně se od Ferrari čekalo něco jiného. AP: „Kdybych to měl zhodnotit jako ve škole, bylo by to deset bodů z dvaceti…“
Ale jde o Ferrari!AP: „Ano, chtěl jsem vidět jejich úspěšnější vystoupení, vedení v závodě, důkaz konkurenceschopnosti. Už dlouho se nachází v současné situaci. V poslední době zachraňoval čest týmu Fernando Alonso, ukazoval se vpředu, ale od Ferrari se čekají jiné výsledky. Nevím, jestli dokážou rychle vylepšit vůz. Nesmí se zapomenout na to, že Mercedes je silný soupeř a Red Bull se dřív nebo později vrátí mezi nejsilnější týmy. Možná, že to bude platit i o Lotusu. Čtvrté a sedmé místo je na první závod sezony dost slabý výsledek.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.