Alain Prost: První závod se mi velmi líbil, on musel být zajímavý, protože mohly vzniknout problémy se spolehlivostí vozů. Obavy se naštěstí nepotvrdily, týmy si vedou velmi dobře.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost ve francouzské televizi Canal Plus mluvil o dojmech z prvního závodu sezony, Kevinovi Magnussenovi a o perspektivách týmů Mercedes, Ferrari a Lotus.
Jaký máte dojem z první velké ceny nové éry Formule 1?Alain Prost (AP): „První závod se mi velmi líbil, on musel být zajímavý, protože mohly vzniknout problémy se spolehlivostí vozů. Obavy se nepotvrdily, týmy si ve své práci vedou velmi dobře a rychle reagují na problémy. Před závodem v Austrálii bylo vysloveno hodně otázek, odpovědí na ně už nebylo tolik. To je dobře, protože nás čeká zajímavá sezona. Ale také jsme se dozvěděli mnoho nových věcí.“
Na začátku závodu musel Sebastian Vettel skončit kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Vzhledem na všechny jeho dřívější úspěchy muselo být pro něj hodně těžké vyrovnat se s neúspěchem, navíc s pocitem, že situace se nemusí zlepšit?AP: „Ano, jeho vítězná série se přerušila. Před sezonou prohlásil, že v prvním závodě nezvítězí. Jistě ho to netěší, ale má hned několik důvodů na optimismus. Například Lewis Hamilton, jeden z kandidátů na titul, taky musel skončit závod ještě před ním. Kromě toho se Red Bull ukázal být mnohem konkurenceschopnější, než se očekávalo. Ještě nedávno se zdálo, že budou na konci. Když vyřeší problémy se spolehlivostí vozu, znovu budou pro ostatní silnými soupeři, možná už za dva, tři závody. Zatím je to jen nepříjemný moment, který se prostě musí přežít.“
Vzpomenul jste Lewise Hamiltona. Tým ho požádal o návrat do boxů kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Myslíte, že si musíme začít zvykat na podobné události?AP: „Bohužel, to je následek změny pravidel. Týmy mají hodně omezení, například můžou v jedné sezoně použít jenom pět pohonných jednotek. Když použijí šestou, ztratí deset míst na startu. Některé části je možné použít znovu, to je plus, tým může požádat jezdce o zajetí do boxů, jak to bylo u Hamiltona a Vettela v Austrálii. Myslím, že se tak bude dít i v budoucnosti.“
Nico Rosberg zvítězil počtvrté ve své kariéře, bylo to důkladně promyšlené vítězství. АP: „Oceňuju takové vítězství, mě se Nico Rosberg líbí, je to výborný jezdec. Ovládá několik jazyků, v rozhovoru s ním je vidět, že je zajímavým člověkem. Nico je jedním z jezdců Mercedesu, hlavního favorita této sezony. V této chvíli má před Hamiltonem a Vettelem náskok 25 bodů, to je dost. Tento hoch se může letos naplno projevit. Ale pracovat v jednom týmu s Hamiltonem není jednoduché. V týmu jsou jezdci z Británie a z Německa. V německém týmu by rádi viděli německého mistra světa. V Austrálii musel Lewis odjet do boxů, takže až když budou bojovat spolu v celém závodě, ukáže se, jakým jezdcem je Nico. V každém případě se mi zdá, že Nico je letos ve skvělé formě.“
Lewis Hamilton preferuje taktiku útočení… AP: „Zdá se mi, že Lewis má mírnou převahu v kvalifikaci, kde musí zajet jedno hodně rychlé kolo. Když mám mluvit o profesionalitě a práci v týmu, Nico má zřejmě navrch. Možná, že to sehraje zásadní roli.“
Kevin Magnussen si vybojoval v závodě skvělé třetí místo, po diskvalifikaci Daniela Ricciarda získal 18 bodů za druhé místo. To je senzace: úřadující šampion Světové série Renault skončil tak vysoko ve svém prvním závodě v F1. Můžou převzít piloti jako Kevin hlavní roli v šampionátu v podmínkách velkých změn v pravidlech?AP: „Dokud jsme nové technologie neviděli na okruhu, tak jsme tomu nebyli ochotni uvěřit, ale zdá se, že zkušenosti poskytují jezdcům jen mírnou převahu. Kevin často konzultoval se svým inženýrem, poslouchal jeho rady. Pilot jako Räikkönen může do vysílačky říct, aby mu dali pokoj, on už ví, co má dělat. V současnosti se nacházíme mezi dvěma extrémy. Magnussen je v týmu, který podporuje mladé jezdce a věří jim, asi se nedá uvažovat o lepším začátku v F1. Vloni jsme ve Světové sérii Renault viděli, jak skvěle zvládal poslední závody sezony. Mezitím zase trochu dospěl, ale zůstal stejně rychlý. Je to jezdec budoucnosti.“
Čeká Romaina Grosjeana složitá sezona?AP: „Propadák to nebude, ale složitá sezona určitě ano. V minulosti mu mnozí předpovídali, že získá titul, že brzy zvítězí v závodě. Zapomíná se na to, že by k tomu musel mít vhodný tým a vůz. To, co bylo vloni, se musí zapomenout, v F1 začala nová doba a na světě jsou nové technologie. Z loňského vozu se dá letos použít tak 10-20 procent věcí, vše se radikálně změnilo včetně aerodynamiky. Z Lotusu odešlo hodně specialistů, inženýrů, odešel Eric Boullier, který někdy Romainovi nahrazoval otce… Kimi Räikkönen, který napomohl stabilizaci týmu, také odešel poměrně brzy. Změn bylo příliš hodně. Domnívám se, že se Lotus vrátí na důstojnou úroveň, bude k tomu ale potřebovat hodně času, aby znovu bojoval o vítězství.“
Ještě jedno zklamání z Austrálie – výsledky Ferrari. Alonso skončil na pátém a Räikkönen na osmém místě. Po diskvalifikaci Ricciarda si mírně polepšili, ale stejně se od Ferrari čekalo něco jiného. AP: „Kdybych to měl zhodnotit jako ve škole, bylo by to deset bodů z dvaceti…“
Ale jde o Ferrari!AP: „Ano, chtěl jsem vidět jejich úspěšnější vystoupení, vedení v závodě, důkaz konkurenceschopnosti. Už dlouho se nachází v současné situaci. V poslední době zachraňoval čest týmu Fernando Alonso, ukazoval se vpředu, ale od Ferrari se čekají jiné výsledky. Nevím, jestli dokážou rychle vylepšit vůz. Nesmí se zapomenout na to, že Mercedes je silný soupeř a Red Bull se dřív nebo později vrátí mezi nejsilnější týmy. Možná, že to bude platit i o Lotusu. Čtvrté a sedmé místo je na první závod sezony dost slabý výsledek.“
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.