AUSTRÁLIE - 2. TRÉNINK; Jasně nejrychlejší byly ve druhém tréninku v Melbourne vozy Mercedesu: Lewis Hamilton obsadil první příčku, Nico Rosberg se ztrátou jedné a půl desetiny druhou. Katastrofálně se vyvíjí víkend pro Lotus: Pastor Maldonado vůbec nevyjel, Romain Grosjean své auto rozbil.
Sutil byl odpoledne v Austrálii prvním, kdo vyrazil na dráhu i kdo po 4 min zajel první měřené kolo - 1:38,055. Stěžoval si však na velkou nedotáčivost svého Sauberu ve vyšších rychlostech. "Také výkon na rovinkách není moc dobrý a přišel jsem ke konci o bezprodlevové řazení," hlásil Adrian.
Máme potvrzeno, že Hamilton dopoledne zastavil kvůli "kalibračnímu problému čidla." V úvodu ujel několik kol s novým předním křídlem.
Po 18 min probrzdil v první zatáčce okruhu Vettel a musel zvolit únikovou cestu přes trávu. Jeho bočnice obsahovaly zvláštní "vybouleninu" ve spodní části u podlahy v místě, kde mechanici během testů vyřezali ručně otvor. Trápil se i Räikkönen se svým Ferrari na výjezdu z boxů, jeho týmový kolega je musel objet. Kimi nemohl zařadit první rychlostní stupeň a inženýr mu odpověděl, aby vypnul auto.
Lotus zaznamenal problém na ERS systému Maldonada, Grosjean zatím kroužil po Albert Parku. Po hodině předvedl velmi rychlé kolo Rosberg - 1:30,597 na měkkých pneumatikách, na druhé místo se krátce nato dostal Bottas - 1:30,920 min. Po 20 min svého týmového kolegu přeskočil Hamilton - 1:29,625.
Lotus s technickými problémy bojoval i ve druhém tréninku (foto: Lotus F1 Team)
Caterhamy se vrátili k černé barvě křídel, na jeho bočnicích ale přibylo více podkladové bílé barvy pod názvem týmu. S novým zbarvením nastoupil také McLaren - na bočnicích je více černé barvy a nápis Mobil 1, čímž se svým technologickým partnerem oslavují 20 let úspěšné spolupráce.
Stáj z Wokingu začala předsezónní testy velmi dobře, v Bahrajnu se ale propadla a stále jezdila v podstatě v původní konfiguraci z prezentace. Button v Austrálii uvedl: "Máme tady nějaké nové díly, tak uvidíme. Nevím, jak na tom jsme, tento okruh se od Bahrajnu velmi liší. Myslím, že Mercedes a Williams tady budou velmi rychlí, ale netuším, jak velké budou odstupy ostatních týmů."
Nováček Kvjat si stěžuje na náročné procedury. "To není možné takto zahřívat pneumatiky, dělám tolik věcí," hulákal svému inženýrovi do rádia.
Mercedesy jsou při brzdění do poslední 16. zatáčky stabilnější, Hamilton s Rosberem si užívají lepší ovladatelnost motoru. S důvěrou poté sešlapují plyn Naopak u Renaultu s výše položeným zvukem je výjezd méně čistý - piloti se trápí s tím, aby udrželi zadní část pod kontrolou. Vozy s motory Mercedes jsou na rovinkách navíc o pár km/h rychlejší.
Valtteri Bottas po přezutí na tvrdší sadu pneumatik (foto: Williams F1 Team)
Ke konci se týmy zaměřili na přípravy na závod a jízdy s plnou nádrží, Maldonado se s Lotusem ale kvůli problémům s elektroinstalací neukázal, podobně jako Kobajaši s Caterhamem (oba zákazníky Renaultu).
Pět minut před koncem dostal smyk Hülkenberg a skončil ve štěrku v zatáčce č. 8, totéž se přihodilo o pár sekund později i Grosjeanovi v zatáčce č. 6, navíc přitom rozbil zadní část svého Lotusu. První trénink přitom prostál kvůli úniku oleje z převodovky.
Počty ujetých kol ve 2. tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Na čele Mercedesy proto již nikdo nepřekonal, nejblíže jim byl Alonso s Vettelem a Buttonem. Ferrari, McLaren, Williams a překvapivě i Red Bull zřejmě budou bojovat o umístění za Stříbrnými šípy.
Maximální rychlosti: 1. Bottas - 317,8 km/h; 2. Magnussen - 316,9; 3. Hülkenberg - 316,8; 4. Pérez - 315,5; 5. Rosberg - 315,2; 6. Massa - 315,2; 7. Alonso - 315,1; 8. Räikkönen - 314,8; 9. Hamilton - 311,8; 10. Button - 310,7; 11. Vettel - 310,5; 12. Ricciardo - 310,4; 13. Vergne - 309,1 ... 19. Chilton - 298,8; 20. Ericsson - 169,3.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtu a skutečných časů (modře)
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.