Sebastian Vettel je čtyřnásobným mistrem světa. Úspěch mu nepřináší pouze radost, musí za něj také platit.
V rozhovoru pro německý tisk Sebastian Vettel přemýšlí o tom, co je podle něj štěstí. Z úspěchů se poučil v mnoha směrech, i v tom, že příliš mnoho úspěchu nemusí přinášet jen velkou popularitu, ale i opak, zejména mezi fanoušky soupeřů.
Dělá z Vás sport šťastného člověka?Sebastian Vettel (SV): „Rozhodně ano. Když stojíte na nejvyšším stupínku pódia a publikum jásá, prožíváte nepopsatelné pocity. Tehdy je těžké radovat se trochu i za tým, i když se to patří. Důležitější je ale proces vedoucí k dosažení cíle.
Vítězství je výsledkem tvrdé práce. Každý den musím přijímat nové výzvy, a to mě motivuje. V den závodu jsem ráno dost nervózní. Když jsem doma, tak trávím celé dny tréninkem, skoro až k sebezničení. Taková cesta k úspěchu je pro mne pravým štěstím. Když je úsilí završeno vítězstvím, tak to už jde o jinou formu štěstí.“
Je pro Vás štěstí nezbytně spojeno se sportovními výsledky?SV: „Ano, mnozí si myslí, že šťastný může být jen ten člověk, který dosáhne jakýchkoliv neobyčejných úspěchů. Já se na to dívám ze svého pohledu. Prožívám štěstí i z jiných, možná nepatrných důvodů. Lidé si myslí, že vedu neobyčejný život, ale není tomu tak. Moje rodina a přátelé vědí, že když jsem doma, nejsem závodní jezdec, jsem jen Sebastian Vettel. Rád trávím hodně času s přáteli a mám radost ze stejných věcí, jako oni.“
Máte rád jízdu na motocyklu, proč se Vám tahle aktivita tolik líbí?SV: „Cítíte se být víc svobodný, dýcháte vítr, sledujete okolí, lidi, můžete se kdykoliv zastavit. S motocyklem se parkuje snadněji než s autem. Když se projíždím na motocyklu po horách, zapomínám na své povinnosti. Podobnou svobodu cítím už jen za volantem F1.“
Když řídíte F1, je pro Vás nejdůležitější pocit rychlosti? SV: „Ano, protože rychlost hraje v mém životě důležitou roli. Mám rád i jiné druhy sportu - jízdu v kterémkoliv vozidle, jenž má v sobě motor. V létě jsem také rád u vody nebo na horách, tehdy skutečně odpočívám.“
Sebastianova radost z trofeje v Brazílii (foto: Red Bull Racing)
Vloni jste měl po tolika triumfech v závodech důvod na oddech, vždyť se stalo, že Vás diváci i vypískali…SV: „Ano, a ze začátku jsem měl problém pochopit tu věc. Ale abyste mohli hrát tuto hru, musíte se spokojit s pravidlem, že za úspěch musíte zaplatit. Myslíte si, že vítězství jsou krásná věc, ale vždy to tak není.
Naučil jsem se, že čím bylo víc vítězství, tím méně způsobovaly nadšení. Všechno je jednoduché: nejdřív se lidé radují, když někdo zvítězí, ale když vítězíte příliš často, přestanou se těšit. Všichni chtějí vidět na pódiu nové jezdce, lidé potřebují nové hrdiny. Když to pochopíte, všechno do sebe zapadá. Neočekávám, že mi budou tleskat fanoušci mých soupeřů, přesto si myslím, že úspěch si vždy zaslouží uznání.“
Nacházíte i v negativech něco pozitivního? Závist je vlastně také jednou z forem uznání úspěchu…SV: „V jistém smyslu ano. Závist si musíte zasloužit. Nikdo se ale nechce proslavit neúspěchy, já už vůbec ne. Raději budu bojovat o úspěch za volantem závodního vozu.“
Ale nepřijímáte úspěch jako samozřejmou věc? SV: „Úspěch je v každém případě pozitivní věc. Velmi si vážím své soupeře. Když opouštím před startem boxy, necítím se být neporazitelný. Vždy se musím dobře připravit na to, že se může objevit někdo lepší než já a že musím ze sebe vydat stoprocentní výkon. Proto se vždy snažím o maximální úsilí, a když mi to přinese další vítězství, prožívám štěstí.“
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.