Sebastian Vettel je čtyřnásobným mistrem světa. Úspěch mu nepřináší pouze radost, musí za něj také platit.
V rozhovoru pro německý tisk Sebastian Vettel přemýšlí o tom, co je podle něj štěstí. Z úspěchů se poučil v mnoha směrech, i v tom, že příliš mnoho úspěchu nemusí přinášet jen velkou popularitu, ale i opak, zejména mezi fanoušky soupeřů.
Dělá z Vás sport šťastného člověka?Sebastian Vettel (SV): „Rozhodně ano. Když stojíte na nejvyšším stupínku pódia a publikum jásá, prožíváte nepopsatelné pocity. Tehdy je těžké radovat se trochu i za tým, i když se to patří. Důležitější je ale proces vedoucí k dosažení cíle.
Vítězství je výsledkem tvrdé práce. Každý den musím přijímat nové výzvy, a to mě motivuje. V den závodu jsem ráno dost nervózní. Když jsem doma, tak trávím celé dny tréninkem, skoro až k sebezničení. Taková cesta k úspěchu je pro mne pravým štěstím. Když je úsilí završeno vítězstvím, tak to už jde o jinou formu štěstí.“
Je pro Vás štěstí nezbytně spojeno se sportovními výsledky?SV: „Ano, mnozí si myslí, že šťastný může být jen ten člověk, který dosáhne jakýchkoliv neobyčejných úspěchů. Já se na to dívám ze svého pohledu. Prožívám štěstí i z jiných, možná nepatrných důvodů. Lidé si myslí, že vedu neobyčejný život, ale není tomu tak. Moje rodina a přátelé vědí, že když jsem doma, nejsem závodní jezdec, jsem jen Sebastian Vettel. Rád trávím hodně času s přáteli a mám radost ze stejných věcí, jako oni.“
Máte rád jízdu na motocyklu, proč se Vám tahle aktivita tolik líbí?SV: „Cítíte se být víc svobodný, dýcháte vítr, sledujete okolí, lidi, můžete se kdykoliv zastavit. S motocyklem se parkuje snadněji než s autem. Když se projíždím na motocyklu po horách, zapomínám na své povinnosti. Podobnou svobodu cítím už jen za volantem F1.“
Když řídíte F1, je pro Vás nejdůležitější pocit rychlosti? SV: „Ano, protože rychlost hraje v mém životě důležitou roli. Mám rád i jiné druhy sportu - jízdu v kterémkoliv vozidle, jenž má v sobě motor. V létě jsem také rád u vody nebo na horách, tehdy skutečně odpočívám.“
Sebastianova radost z trofeje v Brazílii (foto: Red Bull Racing)
Vloni jste měl po tolika triumfech v závodech důvod na oddech, vždyť se stalo, že Vás diváci i vypískali…SV: „Ano, a ze začátku jsem měl problém pochopit tu věc. Ale abyste mohli hrát tuto hru, musíte se spokojit s pravidlem, že za úspěch musíte zaplatit. Myslíte si, že vítězství jsou krásná věc, ale vždy to tak není.
Naučil jsem se, že čím bylo víc vítězství, tím méně způsobovaly nadšení. Všechno je jednoduché: nejdřív se lidé radují, když někdo zvítězí, ale když vítězíte příliš často, přestanou se těšit. Všichni chtějí vidět na pódiu nové jezdce, lidé potřebují nové hrdiny. Když to pochopíte, všechno do sebe zapadá. Neočekávám, že mi budou tleskat fanoušci mých soupeřů, přesto si myslím, že úspěch si vždy zaslouží uznání.“
Nacházíte i v negativech něco pozitivního? Závist je vlastně také jednou z forem uznání úspěchu…SV: „V jistém smyslu ano. Závist si musíte zasloužit. Nikdo se ale nechce proslavit neúspěchy, já už vůbec ne. Raději budu bojovat o úspěch za volantem závodního vozu.“
Ale nepřijímáte úspěch jako samozřejmou věc? SV: „Úspěch je v každém případě pozitivní věc. Velmi si vážím své soupeře. Když opouštím před startem boxy, necítím se být neporazitelný. Vždy se musím dobře připravit na to, že se může objevit někdo lepší než já a že musím ze sebe vydat stoprocentní výkon. Proto se vždy snažím o maximální úsilí, a když mi to přinese další vítězství, prožívám štěstí.“
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.