Niki Lauda a Helmut Marko se nemohou shodnout na pravidle, dle kterého se budou v posledním závodu sezony předávat dvojité body.
Formule 1 se letos posouvá do nových vod nejen po technické stránce (nové pohonné jednotky), ale i po taktické (velké omezení spotřeby paliva) a také po stránce bodovacích systému. 23. listopadu se totiž budou na finálovém závodu roku v pohádkovém Abú Zabí rozdávat dvojité porce bodů. Toto pravidlo má garantovat napětí až do konce sezony, doposud se spíše postaralo o četné diskuze. A co teprve, kdyby byly bývaly schváleny dvojité body z posledních tří závodů roku.
Tento plán byl v rámci posledních testů v Bahrajnu minulý týden ale zamítnut a zůstalo se tedy pouze u jediného závodu s dvojitými body. Pro mnoho zúčastněných a fanoušků je to i tak dost špatné. "Čtvrté místo z Abú Zabí tak bude najednou znamenat skoro stejně jako vítězství z Monaka," vyjádřil zkraje roku svoji nelibost Adrian Newey z Red Bullu. Od té doby se ale pohled na věc v táboru mistrů světa zřejmě změnil.
"Nebyl to žádný fraškovitý návrh. Když už dvojité body, tak na posledních třech závodech," řekl pro Servus TV motorsportovní šéf Red Bullu, Helmut Marko. Toto tvrzení může být logické, kdybychom se na situaci podívali z pohledu toho, že se Red Bull bude zřejmě zkraje sezony trápit, a šanci na dobrá umístění bude mít spíše ke konci sezony. "Všichni s tím souhlasili a teď po testech, kde se změnily určité priority, je Mercedes náhle proti. Teď jsme najednou byli ohněm a plamenem dvojitých bodů v posledních třech závodech."
Kdo má pravdu dle vás? Tentokrát si totiž Helmut Marko...(foto: Red Bull Racing)
"Zase na to nadává," kontruje poradce Mercedesu, Niki Lauda, jehož tým jde do nové sezony zřejmě velmi dobře připraven. "Jako vedoucí motorsportu nápadu, že v posledních závodech budeme hrát poker a najednou rozdávat dvojité body, nerozumím. Protože když budete mít v posledním závodě defekt, tak to může rozhodnout MS, protože se tam budou dávat dvojité body. To je absolutně nelogické. Ecclestone na tom trvá, protože řekl, že potřebuje televizní diváky až do konce. Ti mu odešli, protože pan doktor byl tak úspěšný a Sebastian byl tak brzy mistrem.
Tak vznikl tento nápad. Věci se pak od Bernieho rozšířily a chtěl mít najednou místo jednoho závodu s dvojnásobnými body tři. To jsme mu řekli: Když tu možnost defektu rozdělíš z jednoho závodu na Silverstone, Spa a Abú Zabí, tak můžeme diskutovat o tom, že je riziko minimalizováno. To by ale znamenalo, že by se jednalo o poslední tři závody, což je samozřejmě v základu špatné, protože by ten poker byl ještě větší. Proto se to pak nechalo tak, jak to bylo odhlasováno již dříve - tedy jeden závod. Což je podle mě také špatné," dodává trojnásobný mistr světa.
...a Niki Lauda do noty zrovna nepadli(foto: Daimler AG)
"Jeden závod - na čemž se všichni jednomyslně shodli - je špatný. Ale abychom zredukovali tento casino faktor, tak jsme pak řekli, že to uděláme v posledních třech závodech, protože pak je to více rozdělené," oponuje Helmut Marko. "A pak odněkud přišel tento nápad se Spa a Silverstone. Pak by to bylo nespravedlive pro všechny závody, protože by najednou uprostřed sezony měl jeden závod úplně jinou důležitost, i když by se jednalo o úplně stejnou akci."
"A na konci?" ptá se Lauda svého krana. "To je díky televizní sledovanosti," zní odpověď Marka. Tento duel dvou Rakušanů tak ukazuje, že zástupci týmů mohli být při rozhodování ovlivněni aktuální formou svých stájí. "Helmut chce dohánět, protože na začátku nic nedokáží. A tak navrhuji: Necháme to tak, jak to je." Zakončil Niki Lauda.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.