Při jednom z televizních rozhovorů mezi Helmutem Markem a Niki Laudou došlo na velmi zajímavou informaci - Sebastian Vettel má u Red Bullu smlouvu do konce roku 2017. Nebo že by oba Rakušané jen vtipkovali?
O co šlo? Oba se potkali v pondělí večer v Servus TV, aby pohovořili o vyhlídkách na sezonu 2014. Oba zmínili také cíle svých týmů. Například v otázce pneumatik se shodli, že Pirelli letos vytvořilo gumy, které nebudou hrát tak zásadní roli jako vloni. "Směsi jsou méně riskantní. Pneumatiky nabízejí jistotu. To znamená, že Mercedes nebude letos potřebovat v květnu žádný extra test pneumatik Pirelli," rýpnul si Helmut Marko do 'tajného testu' z loňské sezony.
Niki Lauda jen stěží potlačil úšklebek. Zatímco vztahy mezi Mercedesem a Red Bullem nejsou zrovna nejlepší, Helmut s Nikim představují výjimky. Lauda pravidelně svého krajana vozí soukromým letadlem na závody F1. Za odměnu má vedení Mercedesu volný přístup k Red Bullu během víkendu na něco dobrého do žaludku.
Lauda chválí zaměstnance Red BulluJakmile ale došlo téma na zaměstnance obou stájí, vtípky šly stranou. Před pár měsíci přišel Red Bull o šéfa simulačního oddělení, Marka Ellise. Ten zamířil právě do týmu z Brackley. Tuto ztrátu v Milton Keynes nesli jen těžko. Mistři světa navíc přišli i o Petera Prodromoua, ten ale zamířil do McLarenu. Největší zájem je ve Formuli 1, co se techniků týče, samozřejmě o Adriana Neweyho.
Podle Marka by měl zájem i Mercedes: "Niki každý den chodí a říká, jestli Adrian neodejde a navíc s sebou nevezme Sebastiana. Adrian potřebuje prostředí, kde dokáže předvést svoje maximální umění, což není jednoduché."
Díky rozhovoru mezi Laudou a Markem víme délku smlouvy Vettela...
Lauda na to: "No ale vždyť u Adriana i Sebastiana mi pořád říkáš, že mají smlouvu do roku 2017?"
Marko: "Přesně."
Lauda: "Takže o tom do roku 2017 nemusíme pořád mluvit."
Marko: "Proč tedy chodíš každý den?"
Lauda: "Abych posnídal!"
Fanoušci Vettela právě při tomto dialogu zbystřili. Dříve se totiž tvrdilo, že je čtyřnásobný mistr světa s týmem vázán jen do sezony 2015. Prozradili tedy oba pánové něco víc, nebo šlo jen o žert?
Marko očekává krach u FerrariOba zástupci týmů se shodli i v otázce Ferrari. Marko očekává bouři pod jednou střechou. "Fernando [Alonso] je co se politky týče mezi jezdci jasné číslo 1. Räikkönen toho moc nenamluví. Pokud se ale týká spolupráce v týmu a komunikace, pak si nejsem jistý, jestli to bude dlouhodobě vycházet."
Marko si také všímá rozdílné pracovní morálky obou bývalých mistrů světa: "Kimi jede v 17 hodin domů. Jiní zůstávají do 21 hod pracovat nad daty."
...a téma došlo i na dvojici pilotů Ferrari
Také u Mercedesu problémy?Také o dvojici Mercedesu se spekuluje, i když je až doposud vztah mezi Nicem a Lewisem harmonický. Lauda problémy vylučuje: "Lewis je extrémně talentovaný. Nico je také velmi talentovaný a v technice zběhlý. Oba se při vývoji auta perfektně doplňují. U nás se hraje s 'otevřenými kartami.'"
Helmut ale kolegu upozorňuje na možné problémy: "Vždy záleží na tom, jak si stojíte v tabulce MS. Když budou oba bojovat o titul, pak se to rychle změní."
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.