Pirelli a Bernie Ecclestone přemluvili týmy F1 k testování v Bahrajnu. Podle nich měl zdejší okruh nabídnout lepší podmínky za stejné peníze. Ta část věty ohledně podmínek sedí, ta část ohledně peněz už méně.
Pirelli už mělo testů v Barceloně plné zuby, teploty zde přesáhly sotva 20 °C a počasí se často měnilo. Trať navíc nebyla vzhledem k úvodním 'stop and go' okruhům (Austrálie, Čína nebo Bahrajn) moc reprezentativní. Pirelli chtělo testovat svoje pneumatiky za stabilnějších podmínek a teplot přesahujících 20 °C, navíc na okruhu, který je náročnější na zadní pneumatiky.
Bernie Ecclestone chtěl testy vydělat peníze. Bahrajn byl tedy ideálním místem. Královská rodina je totiž ochotna platit, protože Formule 1 je pro ně vstupní brána do světa. Menší týmy však namítaly, že testy na okruhu vzdáleném 6 letových hodin od Evropy budou drahé, avšak vedení jim odvětilo - osm dní v Bahrajnu nebude stát o nic víc než 8 dní v Barceloně.
Bahrajn výrazně dražší než ŠpanělskoSlib byl však dodržen jen z poloviny. Testovací podmínky byly opravdu výrazně lepší - každý den teploty mezi 20 a 28 °C. K tomu navíc trať, na které Pirelli získalo potřebná data pro vývoj pneumatik. Bahrajn byl také dobrým hostitelem - vše, co si F1 přála, bylo splněno. Organizace byla, možná až na pomalejší odstraňování polámaných aut z tratě, vzorná.
Jenže teď došlo i na finanční bilancování - výsledkem je, že 8 dní v Bahrajnu je dražších než 8 dní ve Španělsku. U menších týmů je navýšení o zhruba půl milionu EUR, u větších o milion EUR nebo i víc. K Ferrari, McLarenu, Mercedesu nebo Red Bullu totiž proudily neustále nové díly z Evropy. Přeprava nákladů letadlem je dražší než pomocí nákladního auta z Anglie, Itálie nebo Švýcarska do Barcelony.
Dražší pronájem tratě, vyšší cestovní nákladyJde o to, že některé náklady představitelé F1 zapomněli zmínit. Pronájem trati v Bahrajnu stojí 46 000 EUR. Španělské okruhy sice nabízejí stejnou cenu, ale týmy dostávají 30 % příjmů z prodeje lístků. Na jihu Evropy jsou tribuny pravidelně dobře zaplněny, zvláště ve dnech, kdy jezdí Fernando. V Bahrajnu by šli diváci spočítat pouhým okem a kdo ví, jak to bylo s placením.
Testování v poušti bylo krásné, ale drahé
Na hlavní tribuně bylo mezi 100 a 200 lidmi, takže týmy na dodatečný příjem spoléhat nemohou. Bernie Ecclestone přislíbil týmům, že za náklad, který se zastaví v Bahrajnu a pak bude pokračovat do Austrálie k prvnímu závodu, nebude účtovat žádnou přirážku. Ve skutečnosti však týmy platí 9,9 USD za kilo nákladu, které se zastavilo. K tomu je třeba připočíst letenky pro celý tým a 12 denní pobyt v hotelu.
Kritika Strategické skupiny F1Testy probíhají nově pod dohledem vlastníka práv. Dříve se na nich podílely týmy samotné. V květnu loňského roku převedly týmy právo na Bernieho. Ten sice za tu dobu vrátil právo na týmy, avšak ponechal si možnost rozhodnout kdy a kde se bude testovat.
Není tedy divu, že malým týmům se znovuobnovená strategická skupina (Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull, Williams a Lotus + 6 zástupců FIA a zástupce vlastnických práv) nelíbí. "Jim jsou náklady jedno," zlobí se Force India, Sauber, Caterham, Marussia a Toro Rosso.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.