Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko ukazuje prstem na Renault jako na hlavní zdroj letošních potíží svého týmu, který v předsezónních testech častěji stál, než jezdil, a za soupeři viditelně zaostával.
V rozhovoru televizní stanice ServusTV si jej Niki Lauda z Mercedesu dobíral: "Kdo dřív začne, ten dřív skončí." Marko ale vinu svedl na Renault: "Dokážeš to říci Francouzům? Motor pochází, jak dobře víš, od Renaultu. A zpráva musí dorazit také tam. A tam zdánlivě nic nedošlo."
"Renault ve srovnání s Ferrari a Mercedesem zkoušel motor na dynamometru pouze bez převodovky. S převodovkou přicházejí teplotní problémy, vibrace. Až dali dohromady celý komplet, začali se setkávat s problémy - proto si do té doby mysleli, že jejich pohonná jednotka funguje," prozrazuje Marko.
Zpožděný nástup turba znemožňuje plynulý průjezd zatáček, problém je softwarový"Potýkáme se se zpožděním turba. Nejprve šlápnete na plyn, ale výkon se nedostavuje. A potom najednou přijde, kola se protáčejí a vůz se smýká, ztrácíte rychlost, ale také otáčky, protože musíte opět ubrat plyn.
V našem případě to jednoduše není možné projet zatáčky plynule a zajíždět konstantní časy na kolo. Dát to všechno dohromady vyžaduje čas. A pokud jde o tento čas, jsme žel pozadu," naříká Marko.
Helmut Marko (vlevo) se Sebastianem Vettelem (foto: Red Bull Racing)
28. února navíc došlo k homologaci současných pohonných jednotek a zmražení vývoje, jehož primárním cílem je zvyšování výkonnosti. Znamená to, že Red Bull tuto sezónu může zabalit a Renault nedožene?
"V současné době s Renaultem pracujeme společně ve dne v noci na testovacích stolicích, takže doufáme, že se do Melbourne sehrajeme. V první řadě se jedná o softwarové záležitosti, které musíme zprovoznit," odpovídá odborný poradce Red Bullu.
Kromě toho, že podle něj jde pouze o softwarové potíže, motory mohou být stále vylepšovány v zájmu spolehlivosti či snižování nákladů. Plánem je "získat data ze testování Renaultu, která zdánlivě poukazují také na problém s korelací. To, co ukazuje zkušební prostředí Renaultu, neodpovídá tomu, co zažíváme v reálu."
Renault týmům nedodal potřebná data"Myslím, že Renault něco podcenil... V Jerezu týmy poprvé obdržely kompletní pohonné jednotky, a když k turbodmychadlu přidáte výfukové potrubí, pak teplota stoupá k tisíci stupňům. To u nás vedlo k teplotním problémům, vedlo to k požárům, ale také k jiným věcem. Bylo to dáno tím, že jsme od Renaultu nedostali žádná data: jak horké to bude, jaký průtok vzduchu bude zapotřebí," stěžuje si Marko.
To však nebude tak docela pravda. Jednak by někdo těžko mohl navrhnout vůz bez těchto potřebných údajů od výrobce motorů, a za druhé máme od jiných zákazníků Renaultu potvrzeno, že tato data dostali.
Podle Marka vše vyústilo v další potíže: "Pokud máte problém s kinetickou energií, pak to ovlivňuje baterie, jsou přebíjené či nedobíjené. Vede to ke zkratu a auto zase stojí. Ostatní výrobci motorů měli také problémy, ale čtyři týmy Renaultu ujeli čtvrtinu kilometrů, které zvládly týmy Mercedesu - a to přece mluví za vše."
Red Bull se na prahu nové sezóny potýká kvůli motorům s velkými problémy, podaří se mu letos vyhrát alespoň jeden závod? (foto: Red Bull Racing)
Mercedes má oproti Red Bullu i ostatním zákaznickým týmům velkou výhodu v tom, že si pohonné jednotky i auta staví sám, což je rozdíl, který lze pozorovat také u Ferrari a jeho odběratelů. Upozornil na to také Lauda - lidé společně pracují, komunikují, mluví jedním jazykem a rychleji řeší problémy.
Brzy zpět na čele?Red Bull však s jeho zdroji není radno podceňovat - vzpamatovat se může velmi rychle. A auto v základu nemají špatné. "Myslím, že máme dobrý vůz. V zatáčkách je měřítkem a v rychlých zatáčkách bylo naše auto opět nejrychlejší. Ale potřebujete motor, který funguje. Opět musíme přečkat tuto prvotní fázi, a pak se budeme postupně propracovávat do čela," dodává Marko.
Na začátku roku 2024 učinil Lewis Hamilton krok, který otřásl světem Formule 1, když oznámil, že přechází do Ferrari, čímž pravděpodobně přepsal historii přestupů v této disciplíně. Dost o tom vypovídá i nová série o F1 na službě Netflix.
Max Verstappen přiznal, že Red Bull letos není favoritem na vítězství v Austrálii, protože konkurence, jako McLaren, Ferrari a Mercedes, se výrazně zlepšila.
Max Verstappen považuje McLaren za hlavního favorita na titul v nadcházející sezóně, přičemž Red Bull má ještě co zlepšovat. I když Verstappen nečeká vítězství v Melbourne, věří v postupné zlepšení v průběhu sezóny.
Sezona formule 1 ještě ani nezačala a už to v paddocku vře. Ferrari představilo svůj nový monopost, ale Red Bull má vážné pochybnosti o jeho regulérnosti. Spory se vyostřují a do Maranella míří inspektoři, kteří mají prověřit, zda italský tým neporušil pravidla. Do centra dění se tak dostává i Lewis Hamilton, který se chystá na svou premiéru v červených barvách.
Bylo potvrzeno, že tým Cadillac F1 získal konečné schválení pro vstup do šampionátu. Tento nový tým, podporovaný společnostmi TWG Motorsports a General Motors (GM), se tak připojí na startovní rošt jako 11. tým Formule 1 v roce 2026.
V nové sérii Drive to Survive fanoušci opět nahlédnou do zákulisí, kde se odhalují rozhovory, které běžnému publiku zůstaly skryté a nikdy neunikly do médií. Jedním z těchto momentů je, jak Toto Wolff uzavřel dohodu s Lewisem Hamiltonem, že se nebude snažit přetáhnout Maxe Verstappena do Mercedesu.
Bernie Ecclestone prodal svou sbírku 69 historických automobilů, oceněnou na 500 milionů liber, Marku Mateschitzovi, synovi zakladatele Red Bullu. Prodej probíhl soukromou transakcí, protože Ecclestone chtěl, aby vozy skončily u někoho, kdo ocení jejich historickou hodnotu. Mezi nejslavnějšími vozy je Ferrari F2002 Michaela Schumachera a Brabham BT46 Nikiho Laudy.
Ve čtvrtek večer proběhla na milánském Piazza Castello oslava Ferrari, kde Lewis Hamilton a Charles Leclerc předvedli skvělou show. Hamilton ohromil fanoušky jízdami ve Ferrari SF-21, zatímco Leclerc se vrátil k monopostu SF90, se kterým v roce 2019 vyhrál první závod. Britský jezdec se zároveň přizpůsobuje nové roli v týmu a připravuje se na splnění vysokých očekávání tifosi.
Lewis Hamilton se chystá na svůj velkolepý debut ve Ferrari během Velké ceny Austrálie, ale už teď čelí otázkám, zda dokáže bojovat o stupně vítězů, nebo ho čeká náročný start v nové éře jeho kariéry.
Alpine prochází zásadními změnami ve vedení i jezdecké sestavě, přičemž Flavio Briatore věří, že tým bude v roce 2027 bojovat o mistrovský titul.
McLaren zahajuje sezónu 2025 Formule 1 s novým postavením – poprvé od roku 1999 se vrací jako obhájce titulu mistrů Poháru konstruktérů.
Testování a simulátorové jízdy nejsou mezi jezdci F1 oblíbené, ale Carlos Sainz si je užívá. Letos zaujal i Lewis Hamilton, který se po přestupu k Ferrari s nadšením vrhl do všech povinností. Jeho přístup ukazuje, že je na novou výzvu připraven naplno.