V závodech se může stát, že v určitých fázích nebude udávat tempo nejrychlejší auto, ale rozhodující bude spotřeba paliva. Právě ona bude jezdcům diktovat styl jízdy, na boxové zídce bude rozhodovat o strategii a u inženýrů o nastavení auta a motoru.
Všichni během testů chválí Mercedes, který jezdí nejrychleji a nejspolehlivěji. Jenže znamená to, že jsou vozy s motory ze Stuttgartu opravdu favority? Pokud jde o spolehlivost, pak jednoznačně. Také o pole position si to s největší pravděpodobností rozdají v Melbourne Lewis Hamilton a Nico Rosberg. V neděli pak ale bude během 58 kol hrát hlavní roli spotřeba.
Auta budou na start nastupovat ne již se 150 kilogramy, ale se 100. Přestože budou výrazně lehčí, tak se dá čekat, že kola budou pomalejší. Něco málo nám může napovědět závodní simulace Nica Rosberga. Časy se pohybovaly mezi 1:39 a 1:42 min. V simulaci kvalifikace zajel 1:33,2 min.
Ferrari a Renault ještě simulaci závodu nezvládliProblémem je, že simulaci závodu zatím zvládly jenom týmy Mercedes, Williams a McLaren. O týmech Renaultu a Ferrari nevíme vůbec nic. Proslýchá se, že všichni tři výrobci mají připravené rozdílné způsoby, jak ušetřit palivo. Třeba Ferrari by mělo při potřebě během brždění motor vypínat a také způsob akcelerace by měl probíhat zcela odlišně od systému Mercedesu. U Renaultu by mělo jít o zcela jiný systém.
Další triky na šetření palivaVelkou roli by měli hrát také jezdci. Valtteri Bottas po dnešním nácviku závodu prohlásil, že se během něj naučil spoustu nových triků na šetření paliva. Težko si představit co se pod tím může skrývat - snad jít dříve z plynu, dříve řadit vyšší stupně a zatáčky projíždět na vyšší stupeň. Nic konkrétního Fin samozřejmě neprozradil. Jezdcům se naskýtá velký prostor pro vlastní vývoj.
Pat Symonds, technický ředitel Williamsu, srovnává: "Vzpomínáte ještě, jak měl Michael Schumacher v roce 1995 v Barceloně k dispozici jenom pátý rychlostní stupeň? Trvalo to pár kol, pak tomu přizpůsobil jezdecký styl tak, že nakonec skoro nebyl pomalejší než předtím. To stejné jsme teď zažili s Valtterim při závodní simulaci. Jezdci se dokáží přizpůsobit novým podmínkám velmi rychle."
Stáří nebo mládíOtázkou je, kdo to zvládne líp - staří nebo mladí? Podle Kevina Magnussena by měli být ve výhodě mladíci, protože mají menší zkušenosti se starou Formulí 1, a tak by pro ně mělo být snažší vytvořit si nové návyky. Dán přirovnal situaci k tomu, že si mladý člověk rychleji zvykne na moderní počítače než starší člověk. Nico Rosberg mu dává za pravdu: "Auto musí projít přes hlavu. Všechno je nové. Proto nemá smysl srovnávat se starým."
Zvykl z minulosti nic nepřínáší. Tehdy prostě stačilo přenastavit mapování motoru a bylo po problémech: "Pokud to uděláte teď, vystavujete se riziku poškození motoru. Nové turbomotory budou pořád na limitu. Když dojde k nekontrolovanému zničení motoru, bude to nebezpečné," varuje Symonds.
Pomalejší strategie nakonec rychlejšíTaké strategie se hodně změní. Spotřeba paliva bude udávat závodní tempo více než opotřební gum nebo čistá rychlost. Více už Pat: "V Bahrajnu jsme odjeli dvouzastávkový závod. Na papíře byly tři zastávky rychlejší variantou. Dříve bychom tedy zvolili tuto variantu, teď ale musíme řešit otázku: Rychlejší znamená větší spotřebu. Proto byla s ohledem na podmínky, kdy máme k dispozici jen 100 kilogramů paliva na celý závod, lepší dvouzastávková strategie."
Pro všechny inženýry přicházejí nové časy. Force India, McLaren a Williams mají sice stejný motor jako tým Mercedesu, avšak to ještě nemusí znamenat stejnou spotřebu. Rozhodující veličinou je aerodynamická efektivnost vozu. Ideální je co nejmejší odpor, aby tak motor neměl moc velkou spotřebu. Pokud by tedy zákazníci Mercedesu přišli s lepším poměrem, pak by v kvalifikaci ztráceli, avšak v závodu by se situace mohla otočit.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.