Formule 1 letos prochází mnoha změnami: od pohonných jednotek přes aerodynamiku až po pneumatiky, jejichž management bude i letos velmi důležitý, přestože Pirelli zapracovalo na jejich trvanlivosti.
"Myslím, že letos to bude péče o pneumatiky ještě těžší, i když jsou o něco tvrdší. Myslím, že s vyšším krouticím momentem musíte být při práci s plynovým pedálem opatrnější," říká pro Autosport Valtteri Bottas, který v Bahrajnu ujel minulý týden s novým vozem 925 km.
"Je celkem snadné přerušit trakci a dostat tak více teploty do povrchu pneumatiky. Bude to o něco těžší. Přitom je stále celkem chladno, takže si myslím, že péče o pneumatiky bude letos ještě důležitější než minulý rok," pokračuje mladý talent Williamsu.
Nico Hülkenberg, jenž se letos vrátil do Force Indie, souhlasí s tím, že při podstatně vyšším krouticím momentu nových pohonných jednotek to bude těžší šetřit zejména zadní pneumatiky: "Protočit kola je rozhodně velmi jednoduché."
Dosáhnete toho celkem snadno a mě se to dařilo na rovinkách, také dvakrát protočit kola a zanechat černé stopy v délce 100 metrů na výjezdu z pomalých zatáček - což je sice celkem legrace, ale pro výkonnost to moc dobré není.
Pneumatiky se z pohledu degradace dost těžko zvládají. Je snadné protočit zadní kola a degradovat, z mého pohledu tedy jde tak trochu o výzvu," uvádí Hülkenberg, který byl v Bahrajnu s vozem VJM07 první den nejrychlejší.
Valtteri Bottas poškozuje levou přední pneumatiku při tvrdém brzdném manévruběhem testů v Bahrajnu (foto: Pirelli)
Když se k péči o pneumatiky přidá potřeba šetřit palivo a boj o pozice na dráze, pak je jasné, že z pohledu pilotů nepůjde o snadnou záležitost, jak potvrzuje pilot Williamsu: "Bahrajn je z pohledu omezení paliva tím těžším. Cítím, že jsem se v oblasti technik úspor paliva zlepšil, abych byl co nejefektivnější.
Z pohledu jezdce bude šetření paliva bez ztráty času na kolo letos velmi důležité. Nepůjde jenom o hlídání si pneumatik. Samozřejmě, že máme počítače, které nám pomáhají, nakonec to je ale na jezdci, aby palivem šetřil bez ztráty času," dodává Bottas.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.