Formule 1 letos prochází mnoha změnami: od pohonných jednotek přes aerodynamiku až po pneumatiky, jejichž management bude i letos velmi důležitý, přestože Pirelli zapracovalo na jejich trvanlivosti.
"Myslím, že letos to bude péče o pneumatiky ještě těžší, i když jsou o něco tvrdší. Myslím, že s vyšším krouticím momentem musíte být při práci s plynovým pedálem opatrnější," říká pro Autosport Valtteri Bottas, který v Bahrajnu ujel minulý týden s novým vozem 925 km.
"Je celkem snadné přerušit trakci a dostat tak více teploty do povrchu pneumatiky. Bude to o něco těžší. Přitom je stále celkem chladno, takže si myslím, že péče o pneumatiky bude letos ještě důležitější než minulý rok," pokračuje mladý talent Williamsu.
Nico Hülkenberg, jenž se letos vrátil do Force Indie, souhlasí s tím, že při podstatně vyšším krouticím momentu nových pohonných jednotek to bude těžší šetřit zejména zadní pneumatiky: "Protočit kola je rozhodně velmi jednoduché."
Dosáhnete toho celkem snadno a mě se to dařilo na rovinkách, také dvakrát protočit kola a zanechat černé stopy v délce 100 metrů na výjezdu z pomalých zatáček - což je sice celkem legrace, ale pro výkonnost to moc dobré není.
Pneumatiky se z pohledu degradace dost těžko zvládají. Je snadné protočit zadní kola a degradovat, z mého pohledu tedy jde tak trochu o výzvu," uvádí Hülkenberg, který byl v Bahrajnu s vozem VJM07 první den nejrychlejší.
Valtteri Bottas poškozuje levou přední pneumatiku při tvrdém brzdném manévruběhem testů v Bahrajnu (foto: Pirelli)
Když se k péči o pneumatiky přidá potřeba šetřit palivo a boj o pozice na dráze, pak je jasné, že z pohledu pilotů nepůjde o snadnou záležitost, jak potvrzuje pilot Williamsu: "Bahrajn je z pohledu omezení paliva tím těžším. Cítím, že jsem se v oblasti technik úspor paliva zlepšil, abych byl co nejefektivnější.
Z pohledu jezdce bude šetření paliva bez ztráty času na kolo letos velmi důležité. Nepůjde jenom o hlídání si pneumatik. Samozřejmě, že máme počítače, které nám pomáhají, nakonec to je ale na jezdci, aby palivem šetřil bez ztráty času," dodává Bottas.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.