Nelibé reakce fanoušků Formule 1 na škaredé nosy nových monopostů nezůstaly bez odezvy. Že by došlo ke změně ještě pro tuto sezonu, je samozřejmě nemyslitelné, pro sezonu 2015 je to ale otevřené. FIA chce revidovat pravidla týkajících se nosů, aby zamezila jejich škaredému tvaru se zvláštním výběžkem.
Takováto řešení si lidé vymýšlející pravidla určitě nepředstavovali. Monoposty F1 jsou přirovnávány k nejrůznějším zvířatům. Přirovnání jsme mohli slyšet hned několik - od mravenečníků přes nosaté opice (Kahau nosatý), slony, sumce, delfíny až po rejnoky.
Jistý člen FIA řekl: "Když jsme viděli první exempláře nových nosů při nárazových testech, tak jsme byli šokováni." Inženýři jednotlivých týmů F1 svými komentáři dopředu varovali, ale kdo počítal, že dojde na nejhorší?
Čas na kolo je důležitější než vzhledAdrian Newey je velkým estétem a muselo mu být velice líto, že musí postavit takto vypadající monopost. Za vzhled vozu ale nemůže: "Přednost má čas na kolo. Vzhled je zde až ve druhé řadě. Podle mě je škoda, že auta, která s tím vyjela, nevypadají atraktivně."
Fandové však na nové nosy většinou ukazují palec dolů. Dle spousty z nich jsou auta pro rok 2014 dalším krokem špatným směrem. Na tom něco bude, v minulosti jsme moli vidět auta se zvláštním schodem na nosu a nos s jakýmsi chobotem. Dle některých by dokonce mohly letošní monoposty do filmů.
Nové řešení nosů v zájmu bezpečnostiFIA nižším řešením nosů nesledovala pouze snížení přítlaku na předku. "Jako tvůrci pravidel si nemůžeme dělat starosti kvůli tomu, jestli nos vypadá esteticky nebo ne. Co nás ale nemůže nechat v klidu, je to, jestli plní svůj smysl, který jsme tímto pravidlem zamýšleli. Chtěli jsme zmenšit nebezpečí, které hrozilo při nehodě," říká Charlie Whiting.
"Všechny nosy v nárazových testech obstály. Doslova naplňují pravidla. Pokud ta konstrukce není nebezpečná, tak musíme žít s tím, že vypadají tak, jak vypadají. Jednali jsme v dobrém záměru, ale nejsme designéři. Ti chtějí pod auta dostat co možná nejvíce vzduchu a redukují vše, co mu stojí v cestě," dodává dlouholetý šéf závodů F1.
Nová pravidla pro nosy od roku 2015Rozhodujícím momentem je, že zpomalení při nárazových testech na prvních 15 centimetrech nesmí překročit 10 G. Není ale dána žádná minimální velikost pro řízenou část, do které se musí 'složit' při nárazu.
Některé týmy předložily přední části nosů tak měkké, jako kdyby byly z kartonu. Hodnoty zpomalení se tak měly pohybovat pod jedním G. Až poté následuje pevná struktura. A ta leží díky vzestupu nosní části skoro ve stejné výšce jako dříve.
Přesně tomuto mělo být ale zabráněno. FIA chce ale pro rok 2015 pravidla v této oblasti vylepšit. Nejrůznější nápady na to, jak to udělat, už jsou, což přiznává i Whiting: "Například tím, že budeme požadovat symetrii, ve které bude v prvních 150 milimetrech deformační zóny předepsáno nejen maximální, ale také minimální zpomalení. A také tím, že výšku relevantní plochy nejen zvětšíme, ale také budeme požadovat více z této plochy i dále vzadu. Tím se vyhneme příčným přechodům z jedné struktury do druhé."
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.