Nelibé reakce fanoušků Formule 1 na škaredé nosy nových monopostů nezůstaly bez odezvy. Že by došlo ke změně ještě pro tuto sezonu, je samozřejmě nemyslitelné, pro sezonu 2015 je to ale otevřené. FIA chce revidovat pravidla týkajících se nosů, aby zamezila jejich škaredému tvaru se zvláštním výběžkem.
Takováto řešení si lidé vymýšlející pravidla určitě nepředstavovali. Monoposty F1 jsou přirovnávány k nejrůznějším zvířatům. Přirovnání jsme mohli slyšet hned několik - od mravenečníků přes nosaté opice (Kahau nosatý), slony, sumce, delfíny až po rejnoky.
Jistý člen FIA řekl: "Když jsme viděli první exempláře nových nosů při nárazových testech, tak jsme byli šokováni." Inženýři jednotlivých týmů F1 svými komentáři dopředu varovali, ale kdo počítal, že dojde na nejhorší?
Čas na kolo je důležitější než vzhledAdrian Newey je velkým estétem a muselo mu být velice líto, že musí postavit takto vypadající monopost. Za vzhled vozu ale nemůže: "Přednost má čas na kolo. Vzhled je zde až ve druhé řadě. Podle mě je škoda, že auta, která s tím vyjela, nevypadají atraktivně."
Fandové však na nové nosy většinou ukazují palec dolů. Dle spousty z nich jsou auta pro rok 2014 dalším krokem špatným směrem. Na tom něco bude, v minulosti jsme moli vidět auta se zvláštním schodem na nosu a nos s jakýmsi chobotem. Dle některých by dokonce mohly letošní monoposty do filmů.
Nové řešení nosů v zájmu bezpečnostiFIA nižším řešením nosů nesledovala pouze snížení přítlaku na předku. "Jako tvůrci pravidel si nemůžeme dělat starosti kvůli tomu, jestli nos vypadá esteticky nebo ne. Co nás ale nemůže nechat v klidu, je to, jestli plní svůj smysl, který jsme tímto pravidlem zamýšleli. Chtěli jsme zmenšit nebezpečí, které hrozilo při nehodě," říká Charlie Whiting.
"Všechny nosy v nárazových testech obstály. Doslova naplňují pravidla. Pokud ta konstrukce není nebezpečná, tak musíme žít s tím, že vypadají tak, jak vypadají. Jednali jsme v dobrém záměru, ale nejsme designéři. Ti chtějí pod auta dostat co možná nejvíce vzduchu a redukují vše, co mu stojí v cestě," dodává dlouholetý šéf závodů F1.
Nová pravidla pro nosy od roku 2015Rozhodujícím momentem je, že zpomalení při nárazových testech na prvních 15 centimetrech nesmí překročit 10 G. Není ale dána žádná minimální velikost pro řízenou část, do které se musí 'složit' při nárazu.
Některé týmy předložily přední části nosů tak měkké, jako kdyby byly z kartonu. Hodnoty zpomalení se tak měly pohybovat pod jedním G. Až poté následuje pevná struktura. A ta leží díky vzestupu nosní části skoro ve stejné výšce jako dříve.
Přesně tomuto mělo být ale zabráněno. FIA chce ale pro rok 2015 pravidla v této oblasti vylepšit. Nejrůznější nápady na to, jak to udělat, už jsou, což přiznává i Whiting: "Například tím, že budeme požadovat symetrii, ve které bude v prvních 150 milimetrech deformační zóny předepsáno nejen maximální, ale také minimální zpomalení. A také tím, že výšku relevantní plochy nejen zvětšíme, ale také budeme požadovat více z této plochy i dále vzadu. Tím se vyhneme příčným přechodům z jedné struktury do druhé."
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.