Lewis Hamilton byl v úterý v Jerezu v dobrém rozpoložení, přestože nový vůz Mercedesu W05 na konci cílové rovinky rozbil poté, co mu upadlo přední křídlo a on při brzdění zablokoval kola kvůli nedostatečnému přítlaku.
Brit i tak před tím ujel druhou největší vzdálenost a předvedl druhé nejrychlejší kolo. Odpoledne už kvůli vyšetřování příčin nehody a nedostatku náhradních dílů na trať nevyrazil. Přesto však byl dobře naladěn: "Pro mě šlo o neuvěřitelně pozitivní start - být první auto na dráze a ujet dobrý počet kol."
"Ostatní týmy zvládly pouze jeden okruh a začínali několik hodin po nás, takže začít s naším testovacím programem bylo velmi povzbuzující. Vůz se chová celkem dobře, obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že jsme na samotném počátku, takže to byl celkově velmi pozitivní den," pokračuje Hamilton.
"samozřejmě, že to je nešťastné den zakončit takto, když všichni tak tvrdě pracovali a když se zdálo, že bychom zde ujeli více kilometrů než kdokoliv jiný, ale budeme mít ještě dost času a je lepší, když se tyto věci přihodí teď, než až v Melbourne. Jsem hrdý na tým a na to, čeho dosáhli, aby nás sem dostali. Budeme na to tlačit," dodává pilot Mercedesu.
Technický ředitel Paddy Lowe byl také spokojený: "Byli jsme prvním týmem, který vyslal auto na trať přesně v 9 hodin ráno, a postupně jsme prodlužovali délku jízd, když došlo k nehodě. Lewisova prvotní zpětná vazba byla pozitivní, jakmile dokončil několik měřených kol, což je slibným indikátorem základního balíku.
Pokud jde o samotné selhání, stále jeho příčinu analyzujeme, a tento proces společně s opravami vozu zapříčinil to, že jsme testování ukončili. Týmy v Brackley a v Brixworthu odvedli fantastickou práci v přípravě vozu... Doufáme, že zítra přidáme další užitečná kola a navýšíme jejich solidní počet. Máme spoustu dat pro analýzu přes noc a učební křivka bude tuto zimu velmi prudká."
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.