Majitel Lotusu Gerard Lopez se ohlíží za loňskou sezónou. Klíčové podle něj v boji o vyšší příčky i o udržení služeb Kimiho Räikkönena byly slabší výsledky v létě, nikoliv nedostatečný vývoj vozu či finanční problémy.
Lotus loni vykazoval výbornou formu a bojoval s Mercedesem a s Ferrari o 2. příčku za Red Bullem v šampionátu konstruktérů, nakonec skončil na 4. pozici. K neúspěchu přispěly pouze 3 body získané dohromady v Monaku a v Kanadě, a především několik odstoupení Romaina Grosjeana a výpadek po letní přestávce, kdy stáj získala ve Spa a v Monze pouze 8 bodů, na rozdíl od svých soupeřů (Ferrari 54, Mercedes 37 bodů).
"Nešli jsme do sezóny s tím, že půjde o náš poslední rok s Kimim. Výkonnost byla výborná, více jsme na to tlačili ve vývoji. Jediným důvodem, proč jsme nepředběhli Ferrari či Mercedes byly naše špatné výsledky v létě. To s vývojem nesouviselo, zkrátka jsme dosahovali špatných výsledků. Špatné výsledky, navíc Romain měl několik odstoupení," řekl Lopez pro F1 Racing.
K odchodu Räikkönena do Ferrari podle něj nepřispěla vypjatá rádiová komunikace v průběhu Velké ceny Indie, kdy Fina ostrými slovy požádali o to, aby uvolnil Grosjeanovi cestu: "Kolikrát použijeme slovo začínající na F v rádiu... Máte vůbec představu, co si Romain vyslechl, když se nedařilo? Jděte, nejsme ve školce..." Zpráva se však díky zařazení do televizního přenosu dostala k milionům diváků všech věkových skupin.
Kimi Räikkönen Lotus opustil, letos bude závodit za Ferrari (foto: Lotus F1 Team)
Problémem podle něj nebyly ani dlužné peníze: "Podobné problémy jsme měli i o rok dříve. Kimi se vrátil [do F1], nikdo nevěděl, jak na tom s výkonností bude, a my jsme navzdory názorům lidí uzavřeli smlouvu na slušnou pevnou částku a také za body. Vedl si velmi, velmi dobře.
Získal spoustu bodů a na konci sezóny díky pokračujícímu vývoji i vítězství. Nikdy jsme neměli problémy. Kimi si na to v médiích nikdy nestěžoval, protože jsme se dohodli, že na to budeme tlačit ve vývoji a hlavně že mu zaplatíme na konci sezóny, až uzavřeme účty a uvidíme, co chybí s tím, že my [Genii] do toho budeme muset vložit peníze," vysvětluje Lopez.
Pokud jde o dluhy vůči dodavatelům, uvádí: "Vím, že u některých došlo ke zpoždění... vždy jsme všem zaplatili. Částky, o kterých slýchávám, jsou naprosto směšné. Nebudu zacházet do detailů kromě toho, že dlužné částky nejsou obrovské. Platíme tak, jako jsme vždy platili." Ke zpožděním a nejistotě přispěla i neúspěšná vyčerpávající jednání se společností Quantum Motorsport, která měla týmu přinést desítky miliony dolarů. Letos proto bude spoléhat zejména na petrodolary nově příchozího Pastora Maldonada.
Lotus podle Gerarda Lopeze nakonec vždy všem zaplatil (foto: Lotus F1 Team)
Podle Lopeze na tom finančně ale momentálně není růžově drtivá většina týmů: "Osmdesát procent týmů v dnešním startovním poli - opravdu myslím 80 % - na tom finančně nejsou lépe než my. A u poloviny z těch 80 % by stačilo, aby jediná osoba řekla: 'Už mi je z toho špatně a F1 mě unavuje,' aby šla celá věc ke dnu."
A vyhlídky Lotusu pro letošní sezónu nejsou růžové: kromě toho, že přišel o špičkového jezdce, odešla celá řada schopných lidí: James Allison (technický ředitel), Dirk de Beer (šéf aerodynamiky), James Crook, Paul Cusdin (CFD inženýři), Robert Edwards (designér), Andy Garatt (koordinátor náhradních dílů), Grame Hackland (šéf IT), Gary Hall (šéf pro materiály), Frederic Launoy (zkušený aerodynamik), Martin Louis (výkonný ředitel), Slawomir Madaj (strukturální analýza), Jarrod Murphy (šéf CFD), Rod Nelson (hlavní inženýr pro testování a podporu), José Gallego Segura (šéf aeorynamického designu) či David Wheater (šéf aeordynamické výkonnosti).
Současný systém rozdělování peněz navíc favorizuje čtveřici špičkových týmů (Ferrari, McLaren, Mercedes a Red Bull), která má zajištěné od FOM dvakrát vyšší příjmy než Lotus, byť by na dráze nepodávala stejné výkony, což má vliv na konkurenceschopnost této stáje.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.