Do nové sezony vyrazí Sebastian Vettel se startovním číslem 1. Pokud by se mu však nepovedlo titul obhájit, pak by v následující sezoně jezdil s číslem 5. Proč?
Jezdci si museli před letošní sezonou vybrat startovní číslo z rozmezí 2-99, se kterým pojedou po zbytek své kariéry v F1. Jedinou výjimkou, jak své číslo jezdec může změnit, je, že získá titul. Pak mu náleží právo jet v následujícím roce se startovním číslem 1.
Toto právo se rozhodl úřadující mistr světa, Sebastian Vettel, využít a v roce 2014 bude jezdit s číslem 1. Jako svoje stabilní číslo však zvolil 5: "Rozhodl jsem se pro číslo 5, protože jsem byl s tímto číslem v roce 2001 úspěšný v motokárových závodech. Navíc v roce 2010, když jsem se stal poprvé mistrem světa, tak jsem měl také číslo 5."
Na cestě za prvním titulem v roce 2010 provázela Vettela pětka
"Mimo to je také dost dalších jezdců, kteří s pětkou oslavili titul. Mám zde na mysli především Michaela Schumachera [1994] a Nigela Mansella [1992]," vysvětluje svou volbu čtyřnásobný mistr Formule 1.
Zdůvodnění volby startovního čísla u krajanů Vettela je následující. Nico Rosberg, se rozhodl pro číslo 6, se kterým jezdil jeho otec Keke. Nico Hülkenberg si vybral 27, protože v letošní sezoně oslaví 27. narozeniny a Adrian Sutil bude na svůj vůz lepit 99: "To je jednoduché, vždy chci maximum."
Tip: O důvodech pro která si svoje čísla vybrali jezdci Ferrari se více dočtete v tomto článku a přehled o vývoji v používání čísel si úděláte v tomto článku.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.