V průběhu více jak 20 let se startovní pole Formule 1 výrazně smrsklo - z 19 na 11 týmů. Co je dle Bernieho Ecclestona příčinou?
Formule 1 ve finanční krizi? Ještě v roce 1990 stály na startu monoposty 19 různých týmů. V sezoně 2013 je to už pouze 11 týmů a to včetně dvou stále ještě poměrně mladých. Z 19 stájí, které byly na startu v roce 1990 odstartovaly do letošní sezony v nezměněné formě pouze tři z nich - Ferrari, McLaren a Williams.
Další tři aktuální týmy jsou v kolotoči pouze díky pozměněné vlastnické struktuře - Lotus (tehdy Benetton), Mercedes (tehdy Tyrrell) a Toro Rosso (tehdy Minardi). Zbývajících pět týmů - Red Bull, Sauber, Force India, Caterham a Marussia - jsme v roce 1990 neznali.
Od roku 1990 jsme se tak rozloučili s třinácti týmy - Brabhamem, Arrowsem, Lotusem (originálním), Osellou, Leyton-Housem, AGS, Scuderií Italií, Ligierem, Larroussem, Coloni, EuroBrunem, Onyxem a Lifem. Nějaký nový tým momentálně bohužel není na obzoru. Spíše naopak, v průběhu tohoto roku jsme mohli číst různé zvěsti o možné fúzi dvou týmů.
Williams FW13B, monopost stáje Williams pro sezonu 1990
Bernie Ecclestone to vidí jasně: "Týmy vydávají až moc peněz." 83letý Bernie vidí jako největší problém životní styl velkých týmů: "Na top týmy se stačí podívat jen jednou. Mají 700 nebo i více zaměstnanců. A to vše jen pro to, aby v neděli postavili na start dvě auta. To je bláznivé," uzavřel Brit pro italský Gazzetta dello Sport.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.