Sebastian Vettel byl zvolen šéfy týmů Formule 1 jako nejlepším pilotem letošní sezóny. Druhým nejvíce ceněným jezdcem se stal Fernando Alonso.
Každý šéf týmu v anonymním hlasování Autosportu udílel body vybraným pilotům dle současného systému 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Vettel si letos zajistil čtvrtý titul mistra světa v řadě, proto výsledky nejsou žádným velkým překvapením.
Se ztrátou 35 bodů za ním skončil Fernando Alonso, kterému náleží druhé místo i v šampionátu. Třetím nejlepším pilotem byl zvolen Kimi Räikkönen, jenž se stane od roku 2014 jeho týmovým kolegou. Fin však poslední dva závody sezóny kvůli operaci zad vynechal.
"Znamená to hodně. Šéfové týmů F1 hluboce rozumí, protože se tady obvykle již dlouho pohybují a poznali spoustu jezdců. Stejně jako respekt a uznání lidí zvnějšku je velmi příjemné získat totéž od lidí zevnitř," řekl Vettel.
"Byl to jeho vůbec nejlepší rok a neustále zvyšuje laťku. Vzrušující je to, že mu je stále jen 26 let, odjel jen 100 velkých cen a je čtyřnásobným mistrem světa. Nevyhrává po chybách či náhodou, ale díky velkému přirozenému talentu, naprostému odhodlání a fantastické pracovní morálce, kdy neustále sleduje své výkony a analyzuje se," pochvaluje si jeho šéf Christian Horner.
Výsledky hlasování šéfů týmů 2013
Oproti loňsku si nejvíce pohoršil Jenson Button, jenž se propadl o čtyři pozice zpět. Ztratili také Mark Webber, Lewis Hamilton či Fernando Alonso. Nejvíce si naopak polepšil Nico Rosberg, který minulý rok skončil osmý. O jednu příčku stoupli Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen.
V nejlepší desítce jezdců se nově objevil Romain Grosjean, jenž nahradil vypadnuvšího Sergia Péreze. Výsledky loňského hlasování šéfů týmů najdete zde.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.