Sebastian Vettel byl zvolen šéfy týmů Formule 1 jako nejlepším pilotem letošní sezóny. Druhým nejvíce ceněným jezdcem se stal Fernando Alonso.
Každý šéf týmu v anonymním hlasování Autosportu udílel body vybraným pilotům dle současného systému 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Vettel si letos zajistil čtvrtý titul mistra světa v řadě, proto výsledky nejsou žádným velkým překvapením.
Se ztrátou 35 bodů za ním skončil Fernando Alonso, kterému náleží druhé místo i v šampionátu. Třetím nejlepším pilotem byl zvolen Kimi Räikkönen, jenž se stane od roku 2014 jeho týmovým kolegou. Fin však poslední dva závody sezóny kvůli operaci zad vynechal.
"Znamená to hodně. Šéfové týmů F1 hluboce rozumí, protože se tady obvykle již dlouho pohybují a poznali spoustu jezdců. Stejně jako respekt a uznání lidí zvnějšku je velmi příjemné získat totéž od lidí zevnitř," řekl Vettel.
"Byl to jeho vůbec nejlepší rok a neustále zvyšuje laťku. Vzrušující je to, že mu je stále jen 26 let, odjel jen 100 velkých cen a je čtyřnásobným mistrem světa. Nevyhrává po chybách či náhodou, ale díky velkému přirozenému talentu, naprostému odhodlání a fantastické pracovní morálce, kdy neustále sleduje své výkony a analyzuje se," pochvaluje si jeho šéf Christian Horner.
Výsledky hlasování šéfů týmů 2013
Oproti loňsku si nejvíce pohoršil Jenson Button, jenž se propadl o čtyři pozice zpět. Ztratili také Mark Webber, Lewis Hamilton či Fernando Alonso. Nejvíce si naopak polepšil Nico Rosberg, který minulý rok skončil osmý. O jednu příčku stoupli Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen.
V nejlepší desítce jezdců se nově objevil Romain Grosjean, jenž nahradil vypadnuvšího Sergia Péreze. Výsledky loňského hlasování šéfů týmů najdete zde.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.