Včera večer FIA opět rozpoutala menší bouři svým prohlášením o změnách pro rok 2014. Kromě rozpočtových stropů, stálých čísel pro každého závodníka po celou jeho kariéru či pětisekundových penalizací totiž přidala i jedno překvapivé pravidlo.
Bylo rozhodnuto, že závěrečný závod v Abú Zabí na okruhu Jas Marina bude odměněn dvojnásobným počtem bodů. Jak FIA uvedla, jejich cílem je zajistit, aby týmy bojovaly až do úplného konce sezony. Tento krok schválila Strategická skupina F1 i Komise Formule 1 a bude platit od příští sezony.
Bodové ohodnocení v "normálním" závodě / v posledním závodě sezony
1. místo: 25 / 502. místo: 18 / 363. místo: 15 / 304. místo: 12 / 245. místo: 10 / 206. místo: 8 / 167. místo: 6 / 128. místo: 4 / 89. místo: 2 / 410. místo: 1/ 2
Zatímco rozpočtové stropy či stálá čísla na vozech byla témata, o kterých se hovořilo již delší dobu, dvojnásobnou porcí bodů FIA fanoušky i odbornou veřejnost zaskočila. Dalo by se to komentovat slovy: Tak to tu ještě nebylo... Aby byl jeden závod z kalendáře postaven nad ostatní, to se totiž v F1 ještě nikdy nestalo.
Závod navíc nebude dvojnásobně delší, náročnější ani nic podobného. Nepojede se na žádném z klasických okruhů jako Monako, Monza či Nürburgring. Pojede se v Abú Zabí na okruhu Jas Marina, jedné z tratí, pod kterou je podepsán designér Hermann Tilke a kde v roce 2010 Sebastian Vettel slavil svůj první mistrovský titul.
A u fanoušků to příliš kladnou odezvu nevzbudilo. Na sociálních sítích se zvedla vlna kritiky: "Nedává to smysl. Je to nefér," zlobí se fandové a ptají se "Proč raději neodměnit body zisk pole position? Proč raději nezvolit jiný okruh? Co přijde dál?"
A nezpůstalo jen u fanoušků, přidávají se i novináři. "Oh, takže to nebyl jen špatný sen," uvedl a Twitteru Pablo Elizalde z Autosportu a Jon Noble například konstatoval, že ani netušil, že je 1.dubna (apríl). Své k tomu řekl i Martin Brudle: "Odpovídá to na otázku, na kterou se nikdo neptal," poznamenal trefně.
Faktem je, že při pohledu na historické tabulky a rychlý výpočet se ukáže, že by toto pravidlo v posledních letech 3x změnilo majitele mistrovského poháru. V roce 2003 by se radoval Kimi Räikkönen, nikoliv Michael Schumacher. V roce 2008 by Felipe Massa nebyl mistrem pouze pár sekund a loni by Fernando Alonso dokázal překonat Sebastiana Vettela.
Nicméně v roce 2010, kdy o pohár ještě v posledním závodě bojovali čtyři závodníci (Vettel, Alonso, Webber a Hamilton) či v roce 2007, kdy Kimi Räikkönen nakonec v posledním závodě překonal oba jezdce McLarenu (Hamiltona a Alonsa) by se v konečném pořadí šampionátu na čele nic neměnilo.
Ale nechme "co by, kdyby". Vyřeší to něco? Jen stěží. Pokud se jedná o napínavou sezonu, kdy o vítězství bojuje hned několik závodníků až do konce, týmy jsou dostatečně extra motivováni i bez tohoto dárku od FIA.
Pokud by se jednalo o sezonu (větší či menší) dominance jednoho závodníka (sezony 2009, 2011, 2013), přístup špičkových týmů by se zřejmě před posledním závodem příliš nezměnil. Jedno je však jisté: na boxové zídce v Abú Zabí bude několikanásobně nervoznější atmosféra, protože bude klíčové závod v Abú Zabí dokončit. Právě tento faktor přidá závodu na "napínavosti".
A ačkoliv se podle všeho zdá, že tento krok nebude patřit mezi oblíbené, jedno se Mezinárodní automobilové federaci upřít nedá: plní svůj plán - okořenit poslední závod sezony. Že to dělá poněkud nešťastným způsobem je věc druhá.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.