Včera večer FIA opět rozpoutala menší bouři svým prohlášením o změnách pro rok 2014. Kromě rozpočtových stropů, stálých čísel pro každého závodníka po celou jeho kariéru či pětisekundových penalizací totiž přidala i jedno překvapivé pravidlo.
Bylo rozhodnuto, že závěrečný závod v Abú Zabí na okruhu Jas Marina bude odměněn dvojnásobným počtem bodů. Jak FIA uvedla, jejich cílem je zajistit, aby týmy bojovaly až do úplného konce sezony. Tento krok schválila Strategická skupina F1 i Komise Formule 1 a bude platit od příští sezony.
Bodové ohodnocení v "normálním" závodě / v posledním závodě sezony
1. místo: 25 / 502. místo: 18 / 363. místo: 15 / 304. místo: 12 / 245. místo: 10 / 206. místo: 8 / 167. místo: 6 / 128. místo: 4 / 89. místo: 2 / 410. místo: 1/ 2
Zatímco rozpočtové stropy či stálá čísla na vozech byla témata, o kterých se hovořilo již delší dobu, dvojnásobnou porcí bodů FIA fanoušky i odbornou veřejnost zaskočila. Dalo by se to komentovat slovy: Tak to tu ještě nebylo... Aby byl jeden závod z kalendáře postaven nad ostatní, to se totiž v F1 ještě nikdy nestalo.
Závod navíc nebude dvojnásobně delší, náročnější ani nic podobného. Nepojede se na žádném z klasických okruhů jako Monako, Monza či Nürburgring. Pojede se v Abú Zabí na okruhu Jas Marina, jedné z tratí, pod kterou je podepsán designér Hermann Tilke a kde v roce 2010 Sebastian Vettel slavil svůj první mistrovský titul.
A u fanoušků to příliš kladnou odezvu nevzbudilo. Na sociálních sítích se zvedla vlna kritiky: "Nedává to smysl. Je to nefér," zlobí se fandové a ptají se "Proč raději neodměnit body zisk pole position? Proč raději nezvolit jiný okruh? Co přijde dál?"
A nezpůstalo jen u fanoušků, přidávají se i novináři. "Oh, takže to nebyl jen špatný sen," uvedl a Twitteru Pablo Elizalde z Autosportu a Jon Noble například konstatoval, že ani netušil, že je 1.dubna (apríl). Své k tomu řekl i Martin Brudle: "Odpovídá to na otázku, na kterou se nikdo neptal," poznamenal trefně.
Faktem je, že při pohledu na historické tabulky a rychlý výpočet se ukáže, že by toto pravidlo v posledních letech 3x změnilo majitele mistrovského poháru. V roce 2003 by se radoval Kimi Räikkönen, nikoliv Michael Schumacher. V roce 2008 by Felipe Massa nebyl mistrem pouze pár sekund a loni by Fernando Alonso dokázal překonat Sebastiana Vettela.
Nicméně v roce 2010, kdy o pohár ještě v posledním závodě bojovali čtyři závodníci (Vettel, Alonso, Webber a Hamilton) či v roce 2007, kdy Kimi Räikkönen nakonec v posledním závodě překonal oba jezdce McLarenu (Hamiltona a Alonsa) by se v konečném pořadí šampionátu na čele nic neměnilo.
Ale nechme "co by, kdyby". Vyřeší to něco? Jen stěží. Pokud se jedná o napínavou sezonu, kdy o vítězství bojuje hned několik závodníků až do konce, týmy jsou dostatečně extra motivováni i bez tohoto dárku od FIA.
Pokud by se jednalo o sezonu (větší či menší) dominance jednoho závodníka (sezony 2009, 2011, 2013), přístup špičkových týmů by se zřejmě před posledním závodem příliš nezměnil. Jedno je však jisté: na boxové zídce v Abú Zabí bude několikanásobně nervoznější atmosféra, protože bude klíčové závod v Abú Zabí dokončit. Právě tento faktor přidá závodu na "napínavosti".
A ačkoliv se podle všeho zdá, že tento krok nebude patřit mezi oblíbené, jedno se Mezinárodní automobilové federaci upřít nedá: plní svůj plán - okořenit poslední závod sezony. Že to dělá poněkud nešťastným způsobem je věc druhá.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.