O Formuli 1 se toho na internetu občas dočteme hodně špatného - zvláště co se financí týče, míní Joe Saward, britský žurnalista. Informace o financích jsou velmi těžko k dostání. Jednou z nejrozšířenějších fám je, že peníze dostane jen prvních 10 týmů v poháru konstruktérů.
Fakt, že Marussia letos skončila 10. místo 11. není až tak velkou věcí, jak se někdy uvádí. Týmy F1 jsou odměňovány podle toho, kolik F1 jako celek za rok vydělá a to se mění rok od roku. Částky se rozdělují ve třech sloupcích.
Ferrari má vyjednané speciální podmínky, to znamená, že část finančních prostředků jde automaticky do Itálie. Má se za to, že se jedná o 2,5 % z celkové částky. Je ale možné, že se tato procenta zvýšila.
Po této platbě Ferrari, pokud bychom vyšli z odhadů, že F1 letos vydělá 700 milionů USD, by byly peníze rozděleny poměrem 50:50 do dvou skupin - tedy 350 milionů USD do 1. a 350 milionů USD do 2.. a 3. skupina obdrží peníze přímo od majitelů komerčních práv.
1. skupina (sloupec) finančních prostředků je rozdělena rovným dílem mezi 10 nejlepších týmů - tedy 35 milionů USD pro tým. Do první skupiny ale týmy nejsou řazeny pouze podle výsledků z jedné uplynulé sezony, ale musejí být mezi TOP10 ve 2 z uplynulých 3 sezon. Jinými slovy, pokud by Marussia byla v TOP10 znovu i v roce 2014, pak by měla nárok na peníze z 1. skupiny, ale letos se jí tyto finance netýkají.
Zato Caterham byl 10. ve 2 z předešlých 3 případů, a proto 35 milionů USD dostane namísto Marussie on. Účet 2. skupiny činí také ze začátku 350 milionů USD. Jeho dělení ale probíhá na základě procentuálních výpočtů odvislých od sezony 2013. 10. tým z poháru konstruktérů dostane 4 % [14 milionů USD], 11. tým 0 %.
Hoši v Marussiích letos porazili odvěkého rivala - Caterham. Aby si tým výrazně finančně pomohl, potřeboval by stejný výsledek i příští rok.
Avšak stále tu máme 3. skupinu, která zajišťuje přísun 10 milionů USD pro každý tým mimo TOP10, který v uplynulé skupině soutěžil v F1. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Caterham sice přišel o 14 milionů USD, ale zato obdrží 10 milionů USD, tedy ztráta 10. místa ho letos vyšla na 4 miliony USD. Pokud by se však situace opakovala v roce 2014, bylo by to pro tým bolestnější.
Pokud by Marussia byla v TOP10 znovu, tak by to znamenalo přísun 35 milionů USD ročně a Caterham by přišel o stejnou částku. To tedy znamená, že Caterham má velkou motivaci příští rok zabrat a skončit před Marussii. Stejná situace je ale i v případě britsko-ruského týmu.
Tip: Pokud si chcete přečíst další zajímavé články z oblasti finanční stránky týmů F1, pak máte možnost zde a zde.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.