O Formuli 1 se toho na internetu občas dočteme hodně špatného - zvláště co se financí týče, míní Joe Saward, britský žurnalista. Informace o financích jsou velmi těžko k dostání. Jednou z nejrozšířenějších fám je, že peníze dostane jen prvních 10 týmů v poháru konstruktérů.
Fakt, že Marussia letos skončila 10. místo 11. není až tak velkou věcí, jak se někdy uvádí. Týmy F1 jsou odměňovány podle toho, kolik F1 jako celek za rok vydělá a to se mění rok od roku. Částky se rozdělují ve třech sloupcích.
Ferrari má vyjednané speciální podmínky, to znamená, že část finančních prostředků jde automaticky do Itálie. Má se za to, že se jedná o 2,5 % z celkové částky. Je ale možné, že se tato procenta zvýšila.
Po této platbě Ferrari, pokud bychom vyšli z odhadů, že F1 letos vydělá 700 milionů USD, by byly peníze rozděleny poměrem 50:50 do dvou skupin - tedy 350 milionů USD do 1. a 350 milionů USD do 2.. a 3. skupina obdrží peníze přímo od majitelů komerčních práv.
1. skupina (sloupec) finančních prostředků je rozdělena rovným dílem mezi 10 nejlepších týmů - tedy 35 milionů USD pro tým. Do první skupiny ale týmy nejsou řazeny pouze podle výsledků z jedné uplynulé sezony, ale musejí být mezi TOP10 ve 2 z uplynulých 3 sezon. Jinými slovy, pokud by Marussia byla v TOP10 znovu i v roce 2014, pak by měla nárok na peníze z 1. skupiny, ale letos se jí tyto finance netýkají.
Zato Caterham byl 10. ve 2 z předešlých 3 případů, a proto 35 milionů USD dostane namísto Marussie on. Účet 2. skupiny činí také ze začátku 350 milionů USD. Jeho dělení ale probíhá na základě procentuálních výpočtů odvislých od sezony 2013. 10. tým z poháru konstruktérů dostane 4 % [14 milionů USD], 11. tým 0 %.
Hoši v Marussiích letos porazili odvěkého rivala - Caterham. Aby si tým výrazně finančně pomohl, potřeboval by stejný výsledek i příští rok.
Avšak stále tu máme 3. skupinu, která zajišťuje přísun 10 milionů USD pro každý tým mimo TOP10, který v uplynulé skupině soutěžil v F1. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Caterham sice přišel o 14 milionů USD, ale zato obdrží 10 milionů USD, tedy ztráta 10. místa ho letos vyšla na 4 miliony USD. Pokud by se však situace opakovala v roce 2014, bylo by to pro tým bolestnější.
Pokud by Marussia byla v TOP10 znovu, tak by to znamenalo přísun 35 milionů USD ročně a Caterham by přišel o stejnou částku. To tedy znamená, že Caterham má velkou motivaci příští rok zabrat a skončit před Marussii. Stejná situace je ale i v případě britsko-ruského týmu.
Tip: Pokud si chcete přečíst další zajímavé články z oblasti finanční stránky týmů F1, pak máte možnost zde a zde.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.