O Formuli 1 se toho na internetu občas dočteme hodně špatného - zvláště co se financí týče, míní Joe Saward, britský žurnalista. Informace o financích jsou velmi těžko k dostání. Jednou z nejrozšířenějších fám je, že peníze dostane jen prvních 10 týmů v poháru konstruktérů.
Fakt, že Marussia letos skončila 10. místo 11. není až tak velkou věcí, jak se někdy uvádí. Týmy F1 jsou odměňovány podle toho, kolik F1 jako celek za rok vydělá a to se mění rok od roku. Částky se rozdělují ve třech sloupcích.
Ferrari má vyjednané speciální podmínky, to znamená, že část finančních prostředků jde automaticky do Itálie. Má se za to, že se jedná o 2,5 % z celkové částky. Je ale možné, že se tato procenta zvýšila.
Po této platbě Ferrari, pokud bychom vyšli z odhadů, že F1 letos vydělá 700 milionů USD, by byly peníze rozděleny poměrem 50:50 do dvou skupin - tedy 350 milionů USD do 1. a 350 milionů USD do 2.. a 3. skupina obdrží peníze přímo od majitelů komerčních práv.
1. skupina (sloupec) finančních prostředků je rozdělena rovným dílem mezi 10 nejlepších týmů - tedy 35 milionů USD pro tým. Do první skupiny ale týmy nejsou řazeny pouze podle výsledků z jedné uplynulé sezony, ale musejí být mezi TOP10 ve 2 z uplynulých 3 sezon. Jinými slovy, pokud by Marussia byla v TOP10 znovu i v roce 2014, pak by měla nárok na peníze z 1. skupiny, ale letos se jí tyto finance netýkají.
Zato Caterham byl 10. ve 2 z předešlých 3 případů, a proto 35 milionů USD dostane namísto Marussie on. Účet 2. skupiny činí také ze začátku 350 milionů USD. Jeho dělení ale probíhá na základě procentuálních výpočtů odvislých od sezony 2013. 10. tým z poháru konstruktérů dostane 4 % [14 milionů USD], 11. tým 0 %.
Hoši v Marussiích letos porazili odvěkého rivala - Caterham. Aby si tým výrazně finančně pomohl, potřeboval by stejný výsledek i příští rok.
Avšak stále tu máme 3. skupinu, která zajišťuje přísun 10 milionů USD pro každý tým mimo TOP10, který v uplynulé skupině soutěžil v F1. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Caterham sice přišel o 14 milionů USD, ale zato obdrží 10 milionů USD, tedy ztráta 10. místa ho letos vyšla na 4 miliony USD. Pokud by se však situace opakovala v roce 2014, bylo by to pro tým bolestnější.
Pokud by Marussia byla v TOP10 znovu, tak by to znamenalo přísun 35 milionů USD ročně a Caterham by přišel o stejnou částku. To tedy znamená, že Caterham má velkou motivaci příští rok zabrat a skončit před Marussii. Stejná situace je ale i v případě britsko-ruského týmu.
Tip: Pokud si chcete přečíst další zajímavé články z oblasti finanční stránky týmů F1, pak máte možnost zde a zde.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.