Magazín Autosport odhaduje výši letošních rozpočtů týmů Formule 1. Ferrari sumu popírá.
Ve Formuli 1 je v povědomí nepsané pravidlo, že tým, který má nejvíc peněz, vítězí v závodech.
Pověsti o nedostatku financí ve Formuli 1 se nezdají být moc pravdivé. Naopak, v průměru má každý tým Formule 1 o mnoho peněz víc, než v kterékoliv jiné motoristické kategorii. Největším problémem podle šéfů týmů je velký rozdíl mezi jednotlivými týmovými rozpočty.
V této sezoně nezískal titul mistra světa tým s nejvyšším rozpočtem. Ani 250 milionů liber nepomohlo Ferrari k titulu, ten získal tým s rozpočtem 235,5 milionů liber – Red Bull. Ferrari obsadilo „pouze“ třetí místo v Poháru konstruktérů. Týmy, které vedly souboj o druhé místo spolu s Ferrari, měly údajně o hodně menší rozpočty – Mercedes 160 milionů liber a Lotus 130 milionů liber. McLaren spotřeboval stejnou sumu jako Mercedes – 160 milionů liber, přesto bojoval jen o pátou příčku spolu s týmem Force India, kterého rozpočet byl 100 milionů liber. Z toho vychází fakt, že Lotus a Mercedes dosáhly vzhledem na své rozpočty skvělých úspěchů.
„V principu ten velký dobrý vždy porazí toho malého dobrého,“ vysvětluje Ross Brawn. „Když použijete peníze správným způsobem, tak čím víc jich máte, tím rychleji jedete. Velký rozpočet není jediným faktorem úspěchu, protože ho můžete použít špatným způsobem.“ To je podle šéfů týmů klíčem k získání bohatých sponzorů, kteří chtějí lepší výsledky za méně peněz.
Na konci startovního pole je situace následovná: tým Marussia disponuje rozpočtem 51 milionů liber, Caterham rozpočtem 65 milionů liber. „Fanoušci nemají zájem o závod rozpočtů. Zajímavé je sledovat, co kdo dokáže se stejnými penězi, pak je to sport. Ale je velmi složité přesvědčit špičkové týmy, aby snížily své rozpočty,“ vyhlásil Andy Webb, výkonný ředitel Marussie.
„V systému je něco špatného,“ říká Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu Sauber, který má rozpočet 90 milionů liber, stejně jako Williams. „O čem je náš sport? Je o rozdílných týmech. Není jen o silných týmech, které mezi sebou soutěží. V našem sportu nemají všichni stejné podmínky. My jsme ale ani nikdy neříkali, že chceme rovnost ve všech oblastech, vůbec ne. Formule 1 je soutěž a nejlepší vítězí. Ale když je ten nejlepší definován výší svých finančních zdrojů, něco není v pořádku. Nemělo by to být o penězích, ale o sportu.“ Podle Kaltenbornové by bylo řešením zavedení omezení financování pro silné týmy, potom by záleželo, kdo jakým způsobem peníze použije. „I kdybyste stanovili parametry financování, stále by zůstávali lepší inženýři, kteří připraví lepší vozy, lepší piloti s lepšími výsledky,“ dodává Kaltenbornová. „V této situaci by měly menší týmy větší motivaci o něco bojovat, bylo by to zajímavější.“
K stanovení finančního stropu rozpočtů se ale staví negativně Bernie Ecclestone. „Kdybyste dali menším týmům o 25 procent víc, než mají teď, na konci sezony by vznikla stejná diskuse o tom, že potřebují víc peněz.“
Neexistuje ani soulad mezi šéfy týmů v otázce, jak snížit náklady na financování. V budoucí sezoně například výrobci motorů pro Formuli 1 – Ferrari, Mercedes a Renault – zvednou cenu v porovnání s těmi letošními.
Webb navrhuje, aby byly komerční příjmy Formule 1 rozděleny mezi týmy rovným dílem. „Co kdybychom rozdělili příjmy a každý tým by dostal 50 milionů dolarů, pak by se uvidělo, kdo je nejlepší.“
Formule 1 byla vždy o tom, že přežijí ti nejúspěšnější. Christian Horner, šéf týmu Red Bull, který získal všechny tituly v posledních čtyřech sezonách, uvedl, že náklady na provoz týmu se pro jeho majitele – společnost Red Bull – postupně snižují díky většímu množství sponzorů a získaným prémiím za sportovní úspěchy.
K uvedeným částkám se vyjádřilo oficiální prohlášení Ferrari, ve kterém se popírá suma 250 milionů liber jako rozpočet Scuderie Ferrari. „Když se končí sezona, je čas na bilancování. Pro hodnocení sportovní stránky se stačí podívat do výsledkové listiny. Odhady Autosportu o rozpočtech jednotlivých týmů se přetransformovaly do novinářské pravdy. Je škoda, že uvedené sumy jsou jen součástí fantazie a můžou vést k nesprávným závěrům. Bylo by jednoduché popřít uvedenou sumu fakty, ale pravda o našich ekonomických aspektech provozu týmu zůstane důvěrná. Ekonomika týmu, stejně jako naše technologie, jsou pro nás významným faktorem závodění.“
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.