Magazín Autosport odhaduje výši letošních rozpočtů týmů Formule 1. Ferrari sumu popírá.
Ve Formuli 1 je v povědomí nepsané pravidlo, že tým, který má nejvíc peněz, vítězí v závodech.
Pověsti o nedostatku financí ve Formuli 1 se nezdají být moc pravdivé. Naopak, v průměru má každý tým Formule 1 o mnoho peněz víc, než v kterékoliv jiné motoristické kategorii. Největším problémem podle šéfů týmů je velký rozdíl mezi jednotlivými týmovými rozpočty.
V této sezoně nezískal titul mistra světa tým s nejvyšším rozpočtem. Ani 250 milionů liber nepomohlo Ferrari k titulu, ten získal tým s rozpočtem 235,5 milionů liber – Red Bull. Ferrari obsadilo „pouze“ třetí místo v Poháru konstruktérů. Týmy, které vedly souboj o druhé místo spolu s Ferrari, měly údajně o hodně menší rozpočty – Mercedes 160 milionů liber a Lotus 130 milionů liber. McLaren spotřeboval stejnou sumu jako Mercedes – 160 milionů liber, přesto bojoval jen o pátou příčku spolu s týmem Force India, kterého rozpočet byl 100 milionů liber. Z toho vychází fakt, že Lotus a Mercedes dosáhly vzhledem na své rozpočty skvělých úspěchů.
„V principu ten velký dobrý vždy porazí toho malého dobrého,“ vysvětluje Ross Brawn. „Když použijete peníze správným způsobem, tak čím víc jich máte, tím rychleji jedete. Velký rozpočet není jediným faktorem úspěchu, protože ho můžete použít špatným způsobem.“ To je podle šéfů týmů klíčem k získání bohatých sponzorů, kteří chtějí lepší výsledky za méně peněz.
Na konci startovního pole je situace následovná: tým Marussia disponuje rozpočtem 51 milionů liber, Caterham rozpočtem 65 milionů liber. „Fanoušci nemají zájem o závod rozpočtů. Zajímavé je sledovat, co kdo dokáže se stejnými penězi, pak je to sport. Ale je velmi složité přesvědčit špičkové týmy, aby snížily své rozpočty,“ vyhlásil Andy Webb, výkonný ředitel Marussie.
„V systému je něco špatného,“ říká Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu Sauber, který má rozpočet 90 milionů liber, stejně jako Williams. „O čem je náš sport? Je o rozdílných týmech. Není jen o silných týmech, které mezi sebou soutěží. V našem sportu nemají všichni stejné podmínky. My jsme ale ani nikdy neříkali, že chceme rovnost ve všech oblastech, vůbec ne. Formule 1 je soutěž a nejlepší vítězí. Ale když je ten nejlepší definován výší svých finančních zdrojů, něco není v pořádku. Nemělo by to být o penězích, ale o sportu.“ Podle Kaltenbornové by bylo řešením zavedení omezení financování pro silné týmy, potom by záleželo, kdo jakým způsobem peníze použije. „I kdybyste stanovili parametry financování, stále by zůstávali lepší inženýři, kteří připraví lepší vozy, lepší piloti s lepšími výsledky,“ dodává Kaltenbornová. „V této situaci by měly menší týmy větší motivaci o něco bojovat, bylo by to zajímavější.“
K stanovení finančního stropu rozpočtů se ale staví negativně Bernie Ecclestone. „Kdybyste dali menším týmům o 25 procent víc, než mají teď, na konci sezony by vznikla stejná diskuse o tom, že potřebují víc peněz.“
Neexistuje ani soulad mezi šéfy týmů v otázce, jak snížit náklady na financování. V budoucí sezoně například výrobci motorů pro Formuli 1 – Ferrari, Mercedes a Renault – zvednou cenu v porovnání s těmi letošními.
Webb navrhuje, aby byly komerční příjmy Formule 1 rozděleny mezi týmy rovným dílem. „Co kdybychom rozdělili příjmy a každý tým by dostal 50 milionů dolarů, pak by se uvidělo, kdo je nejlepší.“
Formule 1 byla vždy o tom, že přežijí ti nejúspěšnější. Christian Horner, šéf týmu Red Bull, který získal všechny tituly v posledních čtyřech sezonách, uvedl, že náklady na provoz týmu se pro jeho majitele – společnost Red Bull – postupně snižují díky většímu množství sponzorů a získaným prémiím za sportovní úspěchy.
K uvedeným částkám se vyjádřilo oficiální prohlášení Ferrari, ve kterém se popírá suma 250 milionů liber jako rozpočet Scuderie Ferrari. „Když se končí sezona, je čas na bilancování. Pro hodnocení sportovní stránky se stačí podívat do výsledkové listiny. Odhady Autosportu o rozpočtech jednotlivých týmů se přetransformovaly do novinářské pravdy. Je škoda, že uvedené sumy jsou jen součástí fantazie a můžou vést k nesprávným závěrům. Bylo by jednoduché popřít uvedenou sumu fakty, ale pravda o našich ekonomických aspektech provozu týmu zůstane důvěrná. Ekonomika týmu, stejně jako naše technologie, jsou pro nás významným faktorem závodění.“
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.