Magazín Autosport odhaduje výši letošních rozpočtů týmů Formule 1. Ferrari sumu popírá.
Ve Formuli 1 je v povědomí nepsané pravidlo, že tým, který má nejvíc peněz, vítězí v závodech.
Pověsti o nedostatku financí ve Formuli 1 se nezdají být moc pravdivé. Naopak, v průměru má každý tým Formule 1 o mnoho peněz víc, než v kterékoliv jiné motoristické kategorii. Největším problémem podle šéfů týmů je velký rozdíl mezi jednotlivými týmovými rozpočty.
V této sezoně nezískal titul mistra světa tým s nejvyšším rozpočtem. Ani 250 milionů liber nepomohlo Ferrari k titulu, ten získal tým s rozpočtem 235,5 milionů liber – Red Bull. Ferrari obsadilo „pouze“ třetí místo v Poháru konstruktérů. Týmy, které vedly souboj o druhé místo spolu s Ferrari, měly údajně o hodně menší rozpočty – Mercedes 160 milionů liber a Lotus 130 milionů liber. McLaren spotřeboval stejnou sumu jako Mercedes – 160 milionů liber, přesto bojoval jen o pátou příčku spolu s týmem Force India, kterého rozpočet byl 100 milionů liber. Z toho vychází fakt, že Lotus a Mercedes dosáhly vzhledem na své rozpočty skvělých úspěchů.
„V principu ten velký dobrý vždy porazí toho malého dobrého,“ vysvětluje Ross Brawn. „Když použijete peníze správným způsobem, tak čím víc jich máte, tím rychleji jedete. Velký rozpočet není jediným faktorem úspěchu, protože ho můžete použít špatným způsobem.“ To je podle šéfů týmů klíčem k získání bohatých sponzorů, kteří chtějí lepší výsledky za méně peněz.
Na konci startovního pole je situace následovná: tým Marussia disponuje rozpočtem 51 milionů liber, Caterham rozpočtem 65 milionů liber. „Fanoušci nemají zájem o závod rozpočtů. Zajímavé je sledovat, co kdo dokáže se stejnými penězi, pak je to sport. Ale je velmi složité přesvědčit špičkové týmy, aby snížily své rozpočty,“ vyhlásil Andy Webb, výkonný ředitel Marussie.
„V systému je něco špatného,“ říká Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu Sauber, který má rozpočet 90 milionů liber, stejně jako Williams. „O čem je náš sport? Je o rozdílných týmech. Není jen o silných týmech, které mezi sebou soutěží. V našem sportu nemají všichni stejné podmínky. My jsme ale ani nikdy neříkali, že chceme rovnost ve všech oblastech, vůbec ne. Formule 1 je soutěž a nejlepší vítězí. Ale když je ten nejlepší definován výší svých finančních zdrojů, něco není v pořádku. Nemělo by to být o penězích, ale o sportu.“ Podle Kaltenbornové by bylo řešením zavedení omezení financování pro silné týmy, potom by záleželo, kdo jakým způsobem peníze použije. „I kdybyste stanovili parametry financování, stále by zůstávali lepší inženýři, kteří připraví lepší vozy, lepší piloti s lepšími výsledky,“ dodává Kaltenbornová. „V této situaci by měly menší týmy větší motivaci o něco bojovat, bylo by to zajímavější.“
K stanovení finančního stropu rozpočtů se ale staví negativně Bernie Ecclestone. „Kdybyste dali menším týmům o 25 procent víc, než mají teď, na konci sezony by vznikla stejná diskuse o tom, že potřebují víc peněz.“
Neexistuje ani soulad mezi šéfy týmů v otázce, jak snížit náklady na financování. V budoucí sezoně například výrobci motorů pro Formuli 1 – Ferrari, Mercedes a Renault – zvednou cenu v porovnání s těmi letošními.
Webb navrhuje, aby byly komerční příjmy Formule 1 rozděleny mezi týmy rovným dílem. „Co kdybychom rozdělili příjmy a každý tým by dostal 50 milionů dolarů, pak by se uvidělo, kdo je nejlepší.“
Formule 1 byla vždy o tom, že přežijí ti nejúspěšnější. Christian Horner, šéf týmu Red Bull, který získal všechny tituly v posledních čtyřech sezonách, uvedl, že náklady na provoz týmu se pro jeho majitele – společnost Red Bull – postupně snižují díky většímu množství sponzorů a získaným prémiím za sportovní úspěchy.
K uvedeným částkám se vyjádřilo oficiální prohlášení Ferrari, ve kterém se popírá suma 250 milionů liber jako rozpočet Scuderie Ferrari. „Když se končí sezona, je čas na bilancování. Pro hodnocení sportovní stránky se stačí podívat do výsledkové listiny. Odhady Autosportu o rozpočtech jednotlivých týmů se přetransformovaly do novinářské pravdy. Je škoda, že uvedené sumy jsou jen součástí fantazie a můžou vést k nesprávným závěrům. Bylo by jednoduché popřít uvedenou sumu fakty, ale pravda o našich ekonomických aspektech provozu týmu zůstane důvěrná. Ekonomika týmu, stejně jako naše technologie, jsou pro nás významným faktorem závodění.“
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.