Magazín Autosport odhaduje výši letošních rozpočtů týmů Formule 1. Ferrari sumu popírá.
Ve Formuli 1 je v povědomí nepsané pravidlo, že tým, který má nejvíc peněz, vítězí v závodech.
Pověsti o nedostatku financí ve Formuli 1 se nezdají být moc pravdivé. Naopak, v průměru má každý tým Formule 1 o mnoho peněz víc, než v kterékoliv jiné motoristické kategorii. Největším problémem podle šéfů týmů je velký rozdíl mezi jednotlivými týmovými rozpočty.
V této sezoně nezískal titul mistra světa tým s nejvyšším rozpočtem. Ani 250 milionů liber nepomohlo Ferrari k titulu, ten získal tým s rozpočtem 235,5 milionů liber – Red Bull. Ferrari obsadilo „pouze“ třetí místo v Poháru konstruktérů. Týmy, které vedly souboj o druhé místo spolu s Ferrari, měly údajně o hodně menší rozpočty – Mercedes 160 milionů liber a Lotus 130 milionů liber. McLaren spotřeboval stejnou sumu jako Mercedes – 160 milionů liber, přesto bojoval jen o pátou příčku spolu s týmem Force India, kterého rozpočet byl 100 milionů liber. Z toho vychází fakt, že Lotus a Mercedes dosáhly vzhledem na své rozpočty skvělých úspěchů.
„V principu ten velký dobrý vždy porazí toho malého dobrého,“ vysvětluje Ross Brawn. „Když použijete peníze správným způsobem, tak čím víc jich máte, tím rychleji jedete. Velký rozpočet není jediným faktorem úspěchu, protože ho můžete použít špatným způsobem.“ To je podle šéfů týmů klíčem k získání bohatých sponzorů, kteří chtějí lepší výsledky za méně peněz.
Na konci startovního pole je situace následovná: tým Marussia disponuje rozpočtem 51 milionů liber, Caterham rozpočtem 65 milionů liber. „Fanoušci nemají zájem o závod rozpočtů. Zajímavé je sledovat, co kdo dokáže se stejnými penězi, pak je to sport. Ale je velmi složité přesvědčit špičkové týmy, aby snížily své rozpočty,“ vyhlásil Andy Webb, výkonný ředitel Marussie.
„V systému je něco špatného,“ říká Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu Sauber, který má rozpočet 90 milionů liber, stejně jako Williams. „O čem je náš sport? Je o rozdílných týmech. Není jen o silných týmech, které mezi sebou soutěží. V našem sportu nemají všichni stejné podmínky. My jsme ale ani nikdy neříkali, že chceme rovnost ve všech oblastech, vůbec ne. Formule 1 je soutěž a nejlepší vítězí. Ale když je ten nejlepší definován výší svých finančních zdrojů, něco není v pořádku. Nemělo by to být o penězích, ale o sportu.“ Podle Kaltenbornové by bylo řešením zavedení omezení financování pro silné týmy, potom by záleželo, kdo jakým způsobem peníze použije. „I kdybyste stanovili parametry financování, stále by zůstávali lepší inženýři, kteří připraví lepší vozy, lepší piloti s lepšími výsledky,“ dodává Kaltenbornová. „V této situaci by měly menší týmy větší motivaci o něco bojovat, bylo by to zajímavější.“
K stanovení finančního stropu rozpočtů se ale staví negativně Bernie Ecclestone. „Kdybyste dali menším týmům o 25 procent víc, než mají teď, na konci sezony by vznikla stejná diskuse o tom, že potřebují víc peněz.“
Neexistuje ani soulad mezi šéfy týmů v otázce, jak snížit náklady na financování. V budoucí sezoně například výrobci motorů pro Formuli 1 – Ferrari, Mercedes a Renault – zvednou cenu v porovnání s těmi letošními.
Webb navrhuje, aby byly komerční příjmy Formule 1 rozděleny mezi týmy rovným dílem. „Co kdybychom rozdělili příjmy a každý tým by dostal 50 milionů dolarů, pak by se uvidělo, kdo je nejlepší.“
Formule 1 byla vždy o tom, že přežijí ti nejúspěšnější. Christian Horner, šéf týmu Red Bull, který získal všechny tituly v posledních čtyřech sezonách, uvedl, že náklady na provoz týmu se pro jeho majitele – společnost Red Bull – postupně snižují díky většímu množství sponzorů a získaným prémiím za sportovní úspěchy.
K uvedeným částkám se vyjádřilo oficiální prohlášení Ferrari, ve kterém se popírá suma 250 milionů liber jako rozpočet Scuderie Ferrari. „Když se končí sezona, je čas na bilancování. Pro hodnocení sportovní stránky se stačí podívat do výsledkové listiny. Odhady Autosportu o rozpočtech jednotlivých týmů se přetransformovaly do novinářské pravdy. Je škoda, že uvedené sumy jsou jen součástí fantazie a můžou vést k nesprávným závěrům. Bylo by jednoduché popřít uvedenou sumu fakty, ale pravda o našich ekonomických aspektech provozu týmu zůstane důvěrná. Ekonomika týmu, stejně jako naše technologie, jsou pro nás významným faktorem závodění.“
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.