Felipe Massa o vítězství v Brazílii v roce 2006: Splnil se mi můj sen. Dalším splněným snem bylo jeho desetileté působení ve Ferrari.
Svět Formule 1 se přesunul do Brazílie na poslední letošní závod. Pro některé týmy to bude také poslední závod s jejich letošními piloty. Ve Ferrari odjede svůj poslední závod Felipe Massa, navíc na „domácí půdě“. V týmu se vzpínajícím se koněm ve znaku byl druhým nejdéle působícím jezdcem hned mi Michaelu Schumacherovi. Dobrou zprávou pro jeho nejen brazilské fanoušky je, že Felipe se s Formulí 1 neloučí, ale od nové sezony zasedne za volant Williamsu.
„Jet Velkou cenu Brazílie je snem každého brazilského automobilového jezdce,“ říká Felipe. „Moje kariéra začala v Interlagosu, jezdil jsem tady motokáry i nižší automobilové kategorie. Předtím jsem jako malý kluk stával na tribuně a sledoval Ayrtona Sennu, Nelsona Piqueta i Rubense Barichella. Po tom všem je těžké vyjádřit, jaké to je jet tady v Brazílii závod Formule 1. Přijímám energii z hlediště, z pocitu, že jsem na tomto okruhu, který miluji nejvíc. Slyším hudbu z tribun a cítím jejich podporu.“
Felipe zažil v Brazílii i pocit vítězství. Zařadil se mezi takové brazilské velikány jako Emerson Fittipaldi, Carlos Pace (po něm je okruh pojmenován), Nelson Piquet a Ayrton Senna. „Těžko se popisuje ten pocit, když se Vám tady podaří zvítězit,“ emotivně pokračuje Massa. „Nejneuvěřitelnějším závodem v mé kariéře bylo moje vítězství v Brazílii v roce 2006 za volantem Ferrari. Měl jsem speciální kombinézu v našich národních barvách – žluté a zelené. Možnost vystoupit po závodě na nejvyšší stupínek byla překonáním všeho, co jsem od života čekal. Vyhrát Velkou cenu Brazílie je pro Brazilce stejné, jako získat titul mistra světa. Byl to nejemotivnější závod mé kariéry a dodnes si ho pamatuju, jako by to bylo včera. Splnil se mi tehdy můj sen.“
Při zmínce titulu mistra světa se všem připomene rok 2008 a závod v Interlagosu, kdy se několik sekund zdálo, že dalším, kdo ho získá, bude Felipe Massa – až do okamžiku, kdy Lewis Hamilton předjel těsně před koncem posledního kola Tima Glocka. „Nezískal jsem titul mistra světa, ale zvítězil jsem v závodě, startoval jsem tehdy z prvního místa a dosáhl jsem nejrychlejší čas na jedno kolo,“ vzpomíná Felipe. „Takže víkend jako takový byl z hlediska mého výkonu perfektní.“ Byl to tehdy pro Massu opravdu hořký triumf.
„Chtěl bych, aby si mě všichni pamatovali jako důležitou součást týmu Ferrari. Byla to pro mě hezká doba, vítězili jsme v závodech i šampionátech, prožili jsme si spolu i horší chvilky. Jsem pyšný na to, že jsem byl částí historie týmu, jako je Ferrari. Vždy jsem snil o tom, že v něm budu jezdit. Byl jsem v týmu deset let, z toho osm jako závodní pilot. Určitý druh kontraktu jsem měl s Ferrari i předtím, jako malý kluk. Už tehdy jsem se mu celý oddal. Před posledním závodem v barvách Ferrari chci poděkovat také všem fanouškům, kteří mě po celou dobu působení v maranellském týmu podporovali, opravdu cítí s Ferrari. S fanoušky jsme spolu oslavovali mnoho velkých chvil, dodávali mi mnoho energie a podpory. V Interlagosu to bude pro mě emotivní závod, protože budu naposledy sedět v monopostu Ferrari.“
Jestli Felipeho loučení představuje emotivní stránku závodu z pohledu týmu Ferrari, z té praktické stránky se budou piloti v červených monopostech snažit ještě zachránit druhé místo v poháru konstruktérů. Úkol se jim stěžil v Austinu, kdy Mercedes zvýšil náskok na 15 bodů.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.