Felipe Massa o vítězství v Brazílii v roce 2006: Splnil se mi můj sen. Dalším splněným snem bylo jeho desetileté působení ve Ferrari.
Svět Formule 1 se přesunul do Brazílie na poslední letošní závod. Pro některé týmy to bude také poslední závod s jejich letošními piloty. Ve Ferrari odjede svůj poslední závod Felipe Massa, navíc na „domácí půdě“. V týmu se vzpínajícím se koněm ve znaku byl druhým nejdéle působícím jezdcem hned mi Michaelu Schumacherovi. Dobrou zprávou pro jeho nejen brazilské fanoušky je, že Felipe se s Formulí 1 neloučí, ale od nové sezony zasedne za volant Williamsu.
„Jet Velkou cenu Brazílie je snem každého brazilského automobilového jezdce,“ říká Felipe. „Moje kariéra začala v Interlagosu, jezdil jsem tady motokáry i nižší automobilové kategorie. Předtím jsem jako malý kluk stával na tribuně a sledoval Ayrtona Sennu, Nelsona Piqueta i Rubense Barichella. Po tom všem je těžké vyjádřit, jaké to je jet tady v Brazílii závod Formule 1. Přijímám energii z hlediště, z pocitu, že jsem na tomto okruhu, který miluji nejvíc. Slyším hudbu z tribun a cítím jejich podporu.“
Felipe zažil v Brazílii i pocit vítězství. Zařadil se mezi takové brazilské velikány jako Emerson Fittipaldi, Carlos Pace (po něm je okruh pojmenován), Nelson Piquet a Ayrton Senna. „Těžko se popisuje ten pocit, když se Vám tady podaří zvítězit,“ emotivně pokračuje Massa. „Nejneuvěřitelnějším závodem v mé kariéře bylo moje vítězství v Brazílii v roce 2006 za volantem Ferrari. Měl jsem speciální kombinézu v našich národních barvách – žluté a zelené. Možnost vystoupit po závodě na nejvyšší stupínek byla překonáním všeho, co jsem od života čekal. Vyhrát Velkou cenu Brazílie je pro Brazilce stejné, jako získat titul mistra světa. Byl to nejemotivnější závod mé kariéry a dodnes si ho pamatuju, jako by to bylo včera. Splnil se mi tehdy můj sen.“
Při zmínce titulu mistra světa se všem připomene rok 2008 a závod v Interlagosu, kdy se několik sekund zdálo, že dalším, kdo ho získá, bude Felipe Massa – až do okamžiku, kdy Lewis Hamilton předjel těsně před koncem posledního kola Tima Glocka. „Nezískal jsem titul mistra světa, ale zvítězil jsem v závodě, startoval jsem tehdy z prvního místa a dosáhl jsem nejrychlejší čas na jedno kolo,“ vzpomíná Felipe. „Takže víkend jako takový byl z hlediska mého výkonu perfektní.“ Byl to tehdy pro Massu opravdu hořký triumf.
„Chtěl bych, aby si mě všichni pamatovali jako důležitou součást týmu Ferrari. Byla to pro mě hezká doba, vítězili jsme v závodech i šampionátech, prožili jsme si spolu i horší chvilky. Jsem pyšný na to, že jsem byl částí historie týmu, jako je Ferrari. Vždy jsem snil o tom, že v něm budu jezdit. Byl jsem v týmu deset let, z toho osm jako závodní pilot. Určitý druh kontraktu jsem měl s Ferrari i předtím, jako malý kluk. Už tehdy jsem se mu celý oddal. Před posledním závodem v barvách Ferrari chci poděkovat také všem fanouškům, kteří mě po celou dobu působení v maranellském týmu podporovali, opravdu cítí s Ferrari. S fanoušky jsme spolu oslavovali mnoho velkých chvil, dodávali mi mnoho energie a podpory. V Interlagosu to bude pro mě emotivní závod, protože budu naposledy sedět v monopostu Ferrari.“
Jestli Felipeho loučení představuje emotivní stránku závodu z pohledu týmu Ferrari, z té praktické stránky se budou piloti v červených monopostech snažit ještě zachránit druhé místo v poháru konstruktérů. Úkol se jim stěžil v Austinu, kdy Mercedes zvýšil náskok na 15 bodů.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.