Felipe Massa o vítězství v Brazílii v roce 2006: Splnil se mi můj sen. Dalším splněným snem bylo jeho desetileté působení ve Ferrari.
Svět Formule 1 se přesunul do Brazílie na poslední letošní závod. Pro některé týmy to bude také poslední závod s jejich letošními piloty. Ve Ferrari odjede svůj poslední závod Felipe Massa, navíc na „domácí půdě“. V týmu se vzpínajícím se koněm ve znaku byl druhým nejdéle působícím jezdcem hned mi Michaelu Schumacherovi. Dobrou zprávou pro jeho nejen brazilské fanoušky je, že Felipe se s Formulí 1 neloučí, ale od nové sezony zasedne za volant Williamsu.
„Jet Velkou cenu Brazílie je snem každého brazilského automobilového jezdce,“ říká Felipe. „Moje kariéra začala v Interlagosu, jezdil jsem tady motokáry i nižší automobilové kategorie. Předtím jsem jako malý kluk stával na tribuně a sledoval Ayrtona Sennu, Nelsona Piqueta i Rubense Barichella. Po tom všem je těžké vyjádřit, jaké to je jet tady v Brazílii závod Formule 1. Přijímám energii z hlediště, z pocitu, že jsem na tomto okruhu, který miluji nejvíc. Slyším hudbu z tribun a cítím jejich podporu.“
Felipe zažil v Brazílii i pocit vítězství. Zařadil se mezi takové brazilské velikány jako Emerson Fittipaldi, Carlos Pace (po něm je okruh pojmenován), Nelson Piquet a Ayrton Senna. „Těžko se popisuje ten pocit, když se Vám tady podaří zvítězit,“ emotivně pokračuje Massa. „Nejneuvěřitelnějším závodem v mé kariéře bylo moje vítězství v Brazílii v roce 2006 za volantem Ferrari. Měl jsem speciální kombinézu v našich národních barvách – žluté a zelené. Možnost vystoupit po závodě na nejvyšší stupínek byla překonáním všeho, co jsem od života čekal. Vyhrát Velkou cenu Brazílie je pro Brazilce stejné, jako získat titul mistra světa. Byl to nejemotivnější závod mé kariéry a dodnes si ho pamatuju, jako by to bylo včera. Splnil se mi tehdy můj sen.“
Při zmínce titulu mistra světa se všem připomene rok 2008 a závod v Interlagosu, kdy se několik sekund zdálo, že dalším, kdo ho získá, bude Felipe Massa – až do okamžiku, kdy Lewis Hamilton předjel těsně před koncem posledního kola Tima Glocka. „Nezískal jsem titul mistra světa, ale zvítězil jsem v závodě, startoval jsem tehdy z prvního místa a dosáhl jsem nejrychlejší čas na jedno kolo,“ vzpomíná Felipe. „Takže víkend jako takový byl z hlediska mého výkonu perfektní.“ Byl to tehdy pro Massu opravdu hořký triumf.
„Chtěl bych, aby si mě všichni pamatovali jako důležitou součást týmu Ferrari. Byla to pro mě hezká doba, vítězili jsme v závodech i šampionátech, prožili jsme si spolu i horší chvilky. Jsem pyšný na to, že jsem byl částí historie týmu, jako je Ferrari. Vždy jsem snil o tom, že v něm budu jezdit. Byl jsem v týmu deset let, z toho osm jako závodní pilot. Určitý druh kontraktu jsem měl s Ferrari i předtím, jako malý kluk. Už tehdy jsem se mu celý oddal. Před posledním závodem v barvách Ferrari chci poděkovat také všem fanouškům, kteří mě po celou dobu působení v maranellském týmu podporovali, opravdu cítí s Ferrari. S fanoušky jsme spolu oslavovali mnoho velkých chvil, dodávali mi mnoho energie a podpory. V Interlagosu to bude pro mě emotivní závod, protože budu naposledy sedět v monopostu Ferrari.“
Jestli Felipeho loučení představuje emotivní stránku závodu z pohledu týmu Ferrari, z té praktické stránky se budou piloti v červených monopostech snažit ještě zachránit druhé místo v poháru konstruktérů. Úkol se jim stěžil v Austinu, kdy Mercedes zvýšil náskok na 15 bodů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.