AUSTIN - Co bližšího o výkonnosti vozů odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států?
První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.
Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.
Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.
Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Novopečený šampion Vettel dnes získal 44. pole position své kariéry, osmé v letošní sezóně. Tentokrát měl ovšem trochu štěstí - jeho týmový kolega Webber byl ve dvou a půl sektorech lepší, pak ale udělal chybu v posledních dvou zatáčkách, jinak by byl o 1/8 sekundy rychlejší. Na kdyby se však nehraje, Seb poskládal všechny své sektory do jednoho kola a zítra odstartuje z prvního místa.
Ideální kolo se v Q3 povedlo také třetímu Grosjeanovi, čtvrtému Hülkenbergovi, šestému Pérezovi a sedmému Kovalainenovi. Fin včera na Romaina ztrácel čtvrt sekundy, dnes se nůžky rozevřely na 0,56 s (0,261 s jenom v prvním sektoru), přesto se jedná od Heikki, který si musí zvyknout na zcela nový vůz, po téměř roční pauze od závodění velmi dobrý výkon.
Největší potenciál v závěrečné části kvalifikace dnes promrhali výše zmíněný Webber (0,228 s) a Gutiérrez (+ 0,213 s), v Q2 Rosberg (+ 0,244) a v Q1 Maldonado (+ 0,252) - ani Nicovi, ani Pastorovi by to však na postup do další části nestačilo.
Přehled nejrychlejších sektorů a teoretických nejlepších časů na kolo
Náskok Red Bullu je v Austinu ohromný - nejbližší soupeři (Lotus a Mercedes) ztrácejí přes devět desetin sekundy. Webber zajel rekord v prvním a druhém sektoru, Vettel po jeho chybě pak ve třetím.
Na rovinkách se drží kolem 15. místa - dnes byli jen o 6,3 km/hod pomalejší než Force India Paula di Resty, kterému komisaři naměřili 314,3 km/hod, v zatáčkách jsou díky své aerodynamice a dobré trakci nedostižní, jak je patrné z maximálních rychlostí měřených za pomalými zatáčkami na konci druhého (+ 1,4 km/hod ve srovnání si Di Restou) a třetího sektoru.
Nejvyšší rychlosti na konci prvního sektoru dosáhl Pérez s McLarenem (233,1 km/hod), který postoupil do poslední části, kde si vyjel sedmou příčku. Jeho týmový kolega Button neumí s vozem, který není ideálně vyvážený. V tréninku dopoledne byl celkem spokojený, v kvalifikaci si ale stěžoval si na přetáčivost v rychlých zatáčkách a nedotáčivost v těch pomalých, a do Q3 nepostoupil.
Velmi dobrý výkon dnes předvedli také Hülkenberg - třetí v prvním sektoru, a Bottas, jenž se s Williamsem probojoval do elitní desítky poté, co v Q1, kdy vypadl jeho týmový kolega Maldonado, dokonce překvapil vůbec nejrychlejším časem. Fin jezdil s odlišnou podlahou, ta však nedělá 1,5sekundový rozdíl. Bude zajímavé sledovat, jestli se mu zítra podaří dojet i pro své první mistrovské body v kariéře v F1.
Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Kvalifikace probíhala při teplotách vzduchu kolem 27 °C a za silného větru. Lotusy si ke svému překvapení vystačili v Q1 pouze s jednou jízdou - neměli to v plánu, ale se svými časy byli natolik spokojení, že podruhé už nevyjeli. I při druhých pokusech si ale piloti rakouské mistrovské stáje vystačili se stejnou sadou tvrdých pneumatik.
Do Q2 za klesajících teplot už všichni ostatní vyrazili na středně-tvrdé směsi použité v předchozí části, v Q3 se už jezdilo pouze na měkčí ze dvou (konzervativně) nabízených směsí, která byla až o sekundu rychlejší. Jejich zahřívání nebylo neobvykle složité, trápili se téměř všichni.
Dráha se dále vyvíjela, opotřebení ani degradace u žádné směsi nebyly příliš významné. Díky tomu zítra zřejmě většina vsadí pouze na jednu zastávku, což je na délku závodu rychlejší než dvouzastávková strategie.
Ideální bude přezout ze středně-tvrdých pneumatik na tvrdé v 19. kole, popř. po startu na tvrdých zajet do boxů pro středně-tvrdé ve 37. kole. Pokud někdo bude natolik věřit rychlosti svého vozu a rozhodne se pro dvě zastávky, pak bude nejlepší startovat na měkčí ze dvou směsí a přezout v 10. a ve 33. kole na tvrdší.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.