AUSTIN - Co bližšího o výkonnosti vozů odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států?
První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.
Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.
Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.
Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Novopečený šampion Vettel dnes získal 44. pole position své kariéry, osmé v letošní sezóně. Tentokrát měl ovšem trochu štěstí - jeho týmový kolega Webber byl ve dvou a půl sektorech lepší, pak ale udělal chybu v posledních dvou zatáčkách, jinak by byl o 1/8 sekundy rychlejší. Na kdyby se však nehraje, Seb poskládal všechny své sektory do jednoho kola a zítra odstartuje z prvního místa.
Ideální kolo se v Q3 povedlo také třetímu Grosjeanovi, čtvrtému Hülkenbergovi, šestému Pérezovi a sedmému Kovalainenovi. Fin včera na Romaina ztrácel čtvrt sekundy, dnes se nůžky rozevřely na 0,56 s (0,261 s jenom v prvním sektoru), přesto se jedná od Heikki, který si musí zvyknout na zcela nový vůz, po téměř roční pauze od závodění velmi dobrý výkon.
Největší potenciál v závěrečné části kvalifikace dnes promrhali výše zmíněný Webber (0,228 s) a Gutiérrez (+ 0,213 s), v Q2 Rosberg (+ 0,244) a v Q1 Maldonado (+ 0,252) - ani Nicovi, ani Pastorovi by to však na postup do další části nestačilo.
Přehled nejrychlejších sektorů a teoretických nejlepších časů na kolo
Náskok Red Bullu je v Austinu ohromný - nejbližší soupeři (Lotus a Mercedes) ztrácejí přes devět desetin sekundy. Webber zajel rekord v prvním a druhém sektoru, Vettel po jeho chybě pak ve třetím.
Na rovinkách se drží kolem 15. místa - dnes byli jen o 6,3 km/hod pomalejší než Force India Paula di Resty, kterému komisaři naměřili 314,3 km/hod, v zatáčkách jsou díky své aerodynamice a dobré trakci nedostižní, jak je patrné z maximálních rychlostí měřených za pomalými zatáčkami na konci druhého (+ 1,4 km/hod ve srovnání si Di Restou) a třetího sektoru.
Nejvyšší rychlosti na konci prvního sektoru dosáhl Pérez s McLarenem (233,1 km/hod), který postoupil do poslední části, kde si vyjel sedmou příčku. Jeho týmový kolega Button neumí s vozem, který není ideálně vyvážený. V tréninku dopoledne byl celkem spokojený, v kvalifikaci si ale stěžoval si na přetáčivost v rychlých zatáčkách a nedotáčivost v těch pomalých, a do Q3 nepostoupil.
Velmi dobrý výkon dnes předvedli také Hülkenberg - třetí v prvním sektoru, a Bottas, jenž se s Williamsem probojoval do elitní desítky poté, co v Q1, kdy vypadl jeho týmový kolega Maldonado, dokonce překvapil vůbec nejrychlejším časem. Fin jezdil s odlišnou podlahou, ta však nedělá 1,5sekundový rozdíl. Bude zajímavé sledovat, jestli se mu zítra podaří dojet i pro své první mistrovské body v kariéře v F1.
Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Kvalifikace probíhala při teplotách vzduchu kolem 27 °C a za silného větru. Lotusy si ke svému překvapení vystačili v Q1 pouze s jednou jízdou - neměli to v plánu, ale se svými časy byli natolik spokojení, že podruhé už nevyjeli. I při druhých pokusech si ale piloti rakouské mistrovské stáje vystačili se stejnou sadou tvrdých pneumatik.
Do Q2 za klesajících teplot už všichni ostatní vyrazili na středně-tvrdé směsi použité v předchozí části, v Q3 se už jezdilo pouze na měkčí ze dvou (konzervativně) nabízených směsí, která byla až o sekundu rychlejší. Jejich zahřívání nebylo neobvykle složité, trápili se téměř všichni.
Dráha se dále vyvíjela, opotřebení ani degradace u žádné směsi nebyly příliš významné. Díky tomu zítra zřejmě většina vsadí pouze na jednu zastávku, což je na délku závodu rychlejší než dvouzastávková strategie.
Ideální bude přezout ze středně-tvrdých pneumatik na tvrdé v 19. kole, popř. po startu na tvrdých zajet do boxů pro středně-tvrdé ve 37. kole. Pokud někdo bude natolik věřit rychlosti svého vozu a rozhodne se pro dvě zastávky, pak bude nejlepší startovat na měkčí ze dvou směsí a přezout v 10. a ve 33. kole na tvrdší.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.