AUSTIN - Co bližšího o výkonnosti vozů odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států?
První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.
Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.
Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.
Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Novopečený šampion Vettel dnes získal 44. pole position své kariéry, osmé v letošní sezóně. Tentokrát měl ovšem trochu štěstí - jeho týmový kolega Webber byl ve dvou a půl sektorech lepší, pak ale udělal chybu v posledních dvou zatáčkách, jinak by byl o 1/8 sekundy rychlejší. Na kdyby se však nehraje, Seb poskládal všechny své sektory do jednoho kola a zítra odstartuje z prvního místa.
Ideální kolo se v Q3 povedlo také třetímu Grosjeanovi, čtvrtému Hülkenbergovi, šestému Pérezovi a sedmému Kovalainenovi. Fin včera na Romaina ztrácel čtvrt sekundy, dnes se nůžky rozevřely na 0,56 s (0,261 s jenom v prvním sektoru), přesto se jedná od Heikki, který si musí zvyknout na zcela nový vůz, po téměř roční pauze od závodění velmi dobrý výkon.
Největší potenciál v závěrečné části kvalifikace dnes promrhali výše zmíněný Webber (0,228 s) a Gutiérrez (+ 0,213 s), v Q2 Rosberg (+ 0,244) a v Q1 Maldonado (+ 0,252) - ani Nicovi, ani Pastorovi by to však na postup do další části nestačilo.
Přehled nejrychlejších sektorů a teoretických nejlepších časů na kolo
Náskok Red Bullu je v Austinu ohromný - nejbližší soupeři (Lotus a Mercedes) ztrácejí přes devět desetin sekundy. Webber zajel rekord v prvním a druhém sektoru, Vettel po jeho chybě pak ve třetím.
Na rovinkách se drží kolem 15. místa - dnes byli jen o 6,3 km/hod pomalejší než Force India Paula di Resty, kterému komisaři naměřili 314,3 km/hod, v zatáčkách jsou díky své aerodynamice a dobré trakci nedostižní, jak je patrné z maximálních rychlostí měřených za pomalými zatáčkami na konci druhého (+ 1,4 km/hod ve srovnání si Di Restou) a třetího sektoru.
Nejvyšší rychlosti na konci prvního sektoru dosáhl Pérez s McLarenem (233,1 km/hod), který postoupil do poslední části, kde si vyjel sedmou příčku. Jeho týmový kolega Button neumí s vozem, který není ideálně vyvážený. V tréninku dopoledne byl celkem spokojený, v kvalifikaci si ale stěžoval si na přetáčivost v rychlých zatáčkách a nedotáčivost v těch pomalých, a do Q3 nepostoupil.
Velmi dobrý výkon dnes předvedli také Hülkenberg - třetí v prvním sektoru, a Bottas, jenž se s Williamsem probojoval do elitní desítky poté, co v Q1, kdy vypadl jeho týmový kolega Maldonado, dokonce překvapil vůbec nejrychlejším časem. Fin jezdil s odlišnou podlahou, ta však nedělá 1,5sekundový rozdíl. Bude zajímavé sledovat, jestli se mu zítra podaří dojet i pro své první mistrovské body v kariéře v F1.
Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Kvalifikace probíhala při teplotách vzduchu kolem 27 °C a za silného větru. Lotusy si ke svému překvapení vystačili v Q1 pouze s jednou jízdou - neměli to v plánu, ale se svými časy byli natolik spokojení, že podruhé už nevyjeli. I při druhých pokusech si ale piloti rakouské mistrovské stáje vystačili se stejnou sadou tvrdých pneumatik.
Do Q2 za klesajících teplot už všichni ostatní vyrazili na středně-tvrdé směsi použité v předchozí části, v Q3 se už jezdilo pouze na měkčí ze dvou (konzervativně) nabízených směsí, která byla až o sekundu rychlejší. Jejich zahřívání nebylo neobvykle složité, trápili se téměř všichni.
Dráha se dále vyvíjela, opotřebení ani degradace u žádné směsi nebyly příliš významné. Díky tomu zítra zřejmě většina vsadí pouze na jednu zastávku, což je na délku závodu rychlejší než dvouzastávková strategie.
Ideální bude přezout ze středně-tvrdých pneumatik na tvrdé v 19. kole, popř. po startu na tvrdých zajet do boxů pro středně-tvrdé ve 37. kole. Pokud někdo bude natolik věřit rychlosti svého vozu a rozhodne se pro dvě zastávky, pak bude nejlepší startovat na měkčí ze dvou směsí a přezout v 10. a ve 33. kole na tvrdší.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.