AUSTIN - Co bližšího o výkonnosti vozů odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států?
První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.
Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.
Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.
Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Novopečený šampion Vettel dnes získal 44. pole position své kariéry, osmé v letošní sezóně. Tentokrát měl ovšem trochu štěstí - jeho týmový kolega Webber byl ve dvou a půl sektorech lepší, pak ale udělal chybu v posledních dvou zatáčkách, jinak by byl o 1/8 sekundy rychlejší. Na kdyby se však nehraje, Seb poskládal všechny své sektory do jednoho kola a zítra odstartuje z prvního místa.
Ideální kolo se v Q3 povedlo také třetímu Grosjeanovi, čtvrtému Hülkenbergovi, šestému Pérezovi a sedmému Kovalainenovi. Fin včera na Romaina ztrácel čtvrt sekundy, dnes se nůžky rozevřely na 0,56 s (0,261 s jenom v prvním sektoru), přesto se jedná od Heikki, který si musí zvyknout na zcela nový vůz, po téměř roční pauze od závodění velmi dobrý výkon.
Největší potenciál v závěrečné části kvalifikace dnes promrhali výše zmíněný Webber (0,228 s) a Gutiérrez (+ 0,213 s), v Q2 Rosberg (+ 0,244) a v Q1 Maldonado (+ 0,252) - ani Nicovi, ani Pastorovi by to však na postup do další části nestačilo.
Přehled nejrychlejších sektorů a teoretických nejlepších časů na kolo
Náskok Red Bullu je v Austinu ohromný - nejbližší soupeři (Lotus a Mercedes) ztrácejí přes devět desetin sekundy. Webber zajel rekord v prvním a druhém sektoru, Vettel po jeho chybě pak ve třetím.
Na rovinkách se drží kolem 15. místa - dnes byli jen o 6,3 km/hod pomalejší než Force India Paula di Resty, kterému komisaři naměřili 314,3 km/hod, v zatáčkách jsou díky své aerodynamice a dobré trakci nedostižní, jak je patrné z maximálních rychlostí měřených za pomalými zatáčkami na konci druhého (+ 1,4 km/hod ve srovnání si Di Restou) a třetího sektoru.
Nejvyšší rychlosti na konci prvního sektoru dosáhl Pérez s McLarenem (233,1 km/hod), který postoupil do poslední části, kde si vyjel sedmou příčku. Jeho týmový kolega Button neumí s vozem, který není ideálně vyvážený. V tréninku dopoledne byl celkem spokojený, v kvalifikaci si ale stěžoval si na přetáčivost v rychlých zatáčkách a nedotáčivost v těch pomalých, a do Q3 nepostoupil.
Velmi dobrý výkon dnes předvedli také Hülkenberg - třetí v prvním sektoru, a Bottas, jenž se s Williamsem probojoval do elitní desítky poté, co v Q1, kdy vypadl jeho týmový kolega Maldonado, dokonce překvapil vůbec nejrychlejším časem. Fin jezdil s odlišnou podlahou, ta však nedělá 1,5sekundový rozdíl. Bude zajímavé sledovat, jestli se mu zítra podaří dojet i pro své první mistrovské body v kariéře v F1.
Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Kvalifikace probíhala při teplotách vzduchu kolem 27 °C a za silného větru. Lotusy si ke svému překvapení vystačili v Q1 pouze s jednou jízdou - neměli to v plánu, ale se svými časy byli natolik spokojení, že podruhé už nevyjeli. I při druhých pokusech si ale piloti rakouské mistrovské stáje vystačili se stejnou sadou tvrdých pneumatik.
Do Q2 za klesajících teplot už všichni ostatní vyrazili na středně-tvrdé směsi použité v předchozí části, v Q3 se už jezdilo pouze na měkčí ze dvou (konzervativně) nabízených směsí, která byla až o sekundu rychlejší. Jejich zahřívání nebylo neobvykle složité, trápili se téměř všichni.
Dráha se dále vyvíjela, opotřebení ani degradace u žádné směsi nebyly příliš významné. Díky tomu zítra zřejmě většina vsadí pouze na jednu zastávku, což je na délku závodu rychlejší než dvouzastávková strategie.
Ideální bude přezout ze středně-tvrdých pneumatik na tvrdé v 19. kole, popř. po startu na tvrdých zajet do boxů pro středně-tvrdé ve 37. kole. Pokud někdo bude natolik věřit rychlosti svého vozu a rozhodne se pro dvě zastávky, pak bude nejlepší startovat na měkčí ze dvou směsí a přezout v 10. a ve 33. kole na tvrdší.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.