Ecclestone: To, co dělám, nedělám kvůli penězům. Nikdy to nebylo kvůli nim. Jsou jen vedlejším produktem mé činnosti.
Ecclestone a Mosley vládli spolu Formuli 1 čtyřicet let. Nedávno se spolu sešli při příležitosti omezeného vydání knihy Formula One Opus, aby spolu pohovořili o svých kariérách v motoristickém sportu.
Jak se potkali…
Max Mosley (MM): „Poprvé jsem Bernieho viděl v průběhu závodu Formule 2. Nemluvil jsem s ním, jenom jsem se díval na chlapa v koženém saku, který měl v motoristickém sportu dobrou reputaci. Měl pověst úspěšného obchodníka. To bylo na konci šedesátých let. Poprvé jsme spolu mluvili na střetnutí FISA Constructors and Entrants Association v roce 1971. Bernie koupil Brabham, já jsem vlastnil March, takže jsme oba byli účastníky, seděli jsme naproti sobě. V průběhu střetnutí jsme mluvili odlišným jazykem, než ostatní. Na konci jsme už seděli vedle sebe. Když se objevil Bernie, byl jako závan čerstvého vzduchu. Všichni se ho trochu báli, byli z něj trochu nervózní.“
Bernie Ecclestone (BE): „V sedmdesátých letech byla Formule 1 tak trochu jako žert. Potřebovala uspořádat a to je to, co jsme s Maxem udělali. Já jsem byl obchodník a on zajistil, že vše, co jsem udělal, bylo čestné a těšilo se dobré pověsti.“
MM: „Zahájili jsme jednání s řídícím orgánem. Když přišlo na konzultace, chtěl jsem na chvíli odejít, aby se poradili bez nás, ale Bernie trval na tom, že zůstaneme v místnosti. Tak jsme tam zůstali a odešli oni. Bernie se hned vrhl na koš a hledal papíry s jejich poznámkami. Bernie byl, a stále je obchodník, kdežto já jsem jen právník. Byl jsem rád, že jsem potkal někoho, kdo jednal takovým způsobem, kterým sem nemohl jednat já.“
BE: „Max nevěřil, že lidé by mohli být nečestní. Celý svět je takový, nejen motoristický sport. Politika a byznys jsou daleko nečestnější, než sport. Ale Max byl vždy sakra dobrým právníkem. Už jsem to řekl několikrát, že mohl být předsedou vlády. Dokonce jsem to řekl Margaret Thatcherové. Max mohl udělat skoro všechno, co chtěl.“
MM: „Bernie je mistr taktiky, nejlepší, jakého znám. Nikdy se neobával plánování strategie a všechno dokázal otočit ve svůj prospěch. Bernieho talent byl ideální pro svět, ve kterém jsme museli žít.“
BE: „Když chtěl někdo s námi dvěma soutěžit, neměl moc šancí. Základem bylo, že FISA (dnešní FIA) zvykla terorizovat lidi. Nejdřív nás chtěla terorizovat, ale nebyla moc úspěšná.“
MM: „Pamatuješ si tu schůzku s Jean-Marie Balestrem (bývalý prezident FISA) a Světovou radou? Jean-Marie začal velkým proslovem, který jsme měli poslouchat, ale Bernie vstal ze židle a začal chodit po místnosti a napravovat obrazy na stěnách. Okamžitě všichni přestali poslouchat a dívali se na Bernieho. Bylo to velmi rozptylující.“
BE: „A pamatuješ si na Balestrovu reakci?“
MM: „Ano. Držel v rukách tužku a byl tak rozčílen, že ji zlomil na dva kusy. Začal jsem se smát. Hodil jsem své papíry pod stůl a začal je jako sbírat. Zůstal jsem pod stolem do té doby, než jsem se přestal smát. Pak mě Bernie kritizoval, že vždy, když udělal něco dobrého, začal jsem se smát. Nemohl jsem udržet vážnou tvář.“
Když se vyplatilo podvádět…
MM: „V šedesátých letech a na začátku sedmdesátých dávaly týmy do svých vozů olověnou zátěž před povinným vážením. Pak je zase vybrali a vozy byly v závodech o mnoho lehčí.“
BE: „Ano stávalo se tak, jedním z týmů, který to dělal, byl Brabham.“
MM: „Nevlastnil si Brabham tou dobou právě Ty, Bernie?“
BE: „Myslím, že ano, když to chceš slyšet. Tehdy nebyl systém kontrol tak účinný jako dnes, a to je dobře. Dělali jsme všechno možné, ale tehdy nešlo o tolik peněz. Když dnes porušíš pravidla, znamená to, že někomu vezmeš peníze – například sponzorům – podvodem.“
Jak získali práva na vysílání v televizi…
MM: „Velká cena Jižní Afriky v roce 1981 způsobila paniku. Firma Goodyear byla na naší straně, ale nemohla nás podporovat (vyjmout Formuli 1 zpod kontroly FISA). Naštěstí měl Bernie sklad plný pneumatik Avon a poslal je do Kyalami. Pak jsme uspořádali tiskovou konferenci v hotelu na pařížském náměstí Place de la Concorde, vedle kanceláří FISA.“
BE: „Měli jsme všechno připravené na úplnou sezonu – místa, termíny, všechno kromě financí. Tisková konference byla jedna velká bublina. Nabídli jsme plnou sezonu mimo FISA bez úmyslu ji uskutečnit. To vedlo k uzavření Concorde Agreement, podle které jsme dostali reklamní a vysílací práva. Myslím, že Jean-Marie se domníval, že vyhrál, protože FISA měla nadále pod kontrolou pravidla. Někde hluboko si možná myslel, že obětoval příliš, ale doufal, že se časem situace obrátí a zbaví se nás. Když jsme dosáhli dohodu, Balestre navrhl, abychom ji nezveřejňovali a předstírali nadále spor. Byl dobrý ve styku s tiskem. Ale neměl potuchy, co jsem právě dohodl.“
MM: „Upřímně, získání vysílacích práv nebylo ani tak o finančním zisku, jako o získání sponzorů do našeho sportu pomocí lepšího televizního pokrytí.“
BE: „Týmům nevadilo, čeho jsem dosáhl, až když jsme něco prodali CVC a ostatním, začali vydělávat nějaké peníze. Jeden, nebo dva neviděli úplný obraz. Například Ken Tyrrell by měl raději 90 procent ze 100, než 50 procent z 500.“
Zklamat přítele…
BE: „Nepodporoval jsem Maxe v kauze News of the World, asi jsem to měl udělat. Zklamal jsem přítele a omlouvám se mu za to. Když aféra propukla, zvedl jsem telefon a zavolal jsem Maxovi: Maxi, po všechny ty léta jsem byl na každé schůzce, na kterou jsi mne pozval, kromě této jediné a jsem naštvaný, že jsi mě nepozval zrovna na tuto.“ (Jednalo se o zveřejnění fotografií Maxa Mosleyho v tisku, na kterých byl účastníkem „sadomaso“ schůzky v roce 2008 s pěti ženami, kterým za to zaplatil. V těchto dnech si Mosley vysoudil odškodnění za porušení soukromí.)
Není to jen o penězích…
MM: „Bernie se vůbec nezměnil. Možná je trochu víc uvolněný a sebevědomý, protože ví, že každý udělá to, co chce on.“
BE: „Dělám, co můžu“
MM: „To znamená, že všechno, co se kolem něj děje, promění ve svou výhodu. Jak se jmenoval ten chlap od televize na okruhu Nürburgring?“
BE: „Thomas Haffa.“
MM: „Jasně. V půlce závodu jsem odcházel s Berniem na letiště a Haffa, který byl účastníkem nějakého Bernieho byznysu, byl s námi uvnitř ubikace. Řekli jsme mu, že nám nebude vadit, když zůstane na místě a užije si zbytek závodu. Ale těsně před naším odchodem jsem mu řekl, ať se v žádném případě nedotýká knoflíků pod stolem. Zeptal se, co tím myslím. Řekl jsem mu, že jsou to spouště výbušnin. Když chce Bernie náhle změnit průběh závodu, stlačí tlačítko a vůz vyletí do povětří. Myslím, že mi uvěřil. To svědčí o tom, jak si lidé představovali Bernieho moc.“
BE: „Neměnil bych nic, co jsem v minulosti udělal, kromě podpory pro Maxa v té záležitosti. To, co dělám, nedělám kvůli penězům. Nikdy to nebylo kvůli nim. Jsou jen vedlejším produktem mé činnosti. Když mě o něco požádáte – i o neplacenou práci – budu se snažit Vám vyhovět. Základem je, aby se obchodníci navzájem nepodváděli a aby vždy dodrželi své slovo. To, co dělám, je jen získat výhodu z životních situací, je to stejné, jako v politice, nebo byznysu. Mohl bych to všechno dosáhnout bez Maxe? Pravděpodobně ne. Řeknu to jinak. Bylo to lehčí v spolupráci s ním, než by to bylo bez něj.“
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.