Ecclestone: To, co dělám, nedělám kvůli penězům. Nikdy to nebylo kvůli nim. Jsou jen vedlejším produktem mé činnosti.
Ecclestone a Mosley vládli spolu Formuli 1 čtyřicet let. Nedávno se spolu sešli při příležitosti omezeného vydání knihy Formula One Opus, aby spolu pohovořili o svých kariérách v motoristickém sportu.
Jak se potkali…
Max Mosley (MM): „Poprvé jsem Bernieho viděl v průběhu závodu Formule 2. Nemluvil jsem s ním, jenom jsem se díval na chlapa v koženém saku, který měl v motoristickém sportu dobrou reputaci. Měl pověst úspěšného obchodníka. To bylo na konci šedesátých let. Poprvé jsme spolu mluvili na střetnutí FISA Constructors and Entrants Association v roce 1971. Bernie koupil Brabham, já jsem vlastnil March, takže jsme oba byli účastníky, seděli jsme naproti sobě. V průběhu střetnutí jsme mluvili odlišným jazykem, než ostatní. Na konci jsme už seděli vedle sebe. Když se objevil Bernie, byl jako závan čerstvého vzduchu. Všichni se ho trochu báli, byli z něj trochu nervózní.“
Bernie Ecclestone (BE): „V sedmdesátých letech byla Formule 1 tak trochu jako žert. Potřebovala uspořádat a to je to, co jsme s Maxem udělali. Já jsem byl obchodník a on zajistil, že vše, co jsem udělal, bylo čestné a těšilo se dobré pověsti.“
MM: „Zahájili jsme jednání s řídícím orgánem. Když přišlo na konzultace, chtěl jsem na chvíli odejít, aby se poradili bez nás, ale Bernie trval na tom, že zůstaneme v místnosti. Tak jsme tam zůstali a odešli oni. Bernie se hned vrhl na koš a hledal papíry s jejich poznámkami. Bernie byl, a stále je obchodník, kdežto já jsem jen právník. Byl jsem rád, že jsem potkal někoho, kdo jednal takovým způsobem, kterým sem nemohl jednat já.“
BE: „Max nevěřil, že lidé by mohli být nečestní. Celý svět je takový, nejen motoristický sport. Politika a byznys jsou daleko nečestnější, než sport. Ale Max byl vždy sakra dobrým právníkem. Už jsem to řekl několikrát, že mohl být předsedou vlády. Dokonce jsem to řekl Margaret Thatcherové. Max mohl udělat skoro všechno, co chtěl.“
MM: „Bernie je mistr taktiky, nejlepší, jakého znám. Nikdy se neobával plánování strategie a všechno dokázal otočit ve svůj prospěch. Bernieho talent byl ideální pro svět, ve kterém jsme museli žít.“
BE: „Když chtěl někdo s námi dvěma soutěžit, neměl moc šancí. Základem bylo, že FISA (dnešní FIA) zvykla terorizovat lidi. Nejdřív nás chtěla terorizovat, ale nebyla moc úspěšná.“
MM: „Pamatuješ si tu schůzku s Jean-Marie Balestrem (bývalý prezident FISA) a Světovou radou? Jean-Marie začal velkým proslovem, který jsme měli poslouchat, ale Bernie vstal ze židle a začal chodit po místnosti a napravovat obrazy na stěnách. Okamžitě všichni přestali poslouchat a dívali se na Bernieho. Bylo to velmi rozptylující.“
BE: „A pamatuješ si na Balestrovu reakci?“
MM: „Ano. Držel v rukách tužku a byl tak rozčílen, že ji zlomil na dva kusy. Začal jsem se smát. Hodil jsem své papíry pod stůl a začal je jako sbírat. Zůstal jsem pod stolem do té doby, než jsem se přestal smát. Pak mě Bernie kritizoval, že vždy, když udělal něco dobrého, začal jsem se smát. Nemohl jsem udržet vážnou tvář.“
Když se vyplatilo podvádět…
MM: „V šedesátých letech a na začátku sedmdesátých dávaly týmy do svých vozů olověnou zátěž před povinným vážením. Pak je zase vybrali a vozy byly v závodech o mnoho lehčí.“
BE: „Ano stávalo se tak, jedním z týmů, který to dělal, byl Brabham.“
MM: „Nevlastnil si Brabham tou dobou právě Ty, Bernie?“
BE: „Myslím, že ano, když to chceš slyšet. Tehdy nebyl systém kontrol tak účinný jako dnes, a to je dobře. Dělali jsme všechno možné, ale tehdy nešlo o tolik peněz. Když dnes porušíš pravidla, znamená to, že někomu vezmeš peníze – například sponzorům – podvodem.“
Jak získali práva na vysílání v televizi…
MM: „Velká cena Jižní Afriky v roce 1981 způsobila paniku. Firma Goodyear byla na naší straně, ale nemohla nás podporovat (vyjmout Formuli 1 zpod kontroly FISA). Naštěstí měl Bernie sklad plný pneumatik Avon a poslal je do Kyalami. Pak jsme uspořádali tiskovou konferenci v hotelu na pařížském náměstí Place de la Concorde, vedle kanceláří FISA.“
BE: „Měli jsme všechno připravené na úplnou sezonu – místa, termíny, všechno kromě financí. Tisková konference byla jedna velká bublina. Nabídli jsme plnou sezonu mimo FISA bez úmyslu ji uskutečnit. To vedlo k uzavření Concorde Agreement, podle které jsme dostali reklamní a vysílací práva. Myslím, že Jean-Marie se domníval, že vyhrál, protože FISA měla nadále pod kontrolou pravidla. Někde hluboko si možná myslel, že obětoval příliš, ale doufal, že se časem situace obrátí a zbaví se nás. Když jsme dosáhli dohodu, Balestre navrhl, abychom ji nezveřejňovali a předstírali nadále spor. Byl dobrý ve styku s tiskem. Ale neměl potuchy, co jsem právě dohodl.“
MM: „Upřímně, získání vysílacích práv nebylo ani tak o finančním zisku, jako o získání sponzorů do našeho sportu pomocí lepšího televizního pokrytí.“
BE: „Týmům nevadilo, čeho jsem dosáhl, až když jsme něco prodali CVC a ostatním, začali vydělávat nějaké peníze. Jeden, nebo dva neviděli úplný obraz. Například Ken Tyrrell by měl raději 90 procent ze 100, než 50 procent z 500.“
Zklamat přítele…
BE: „Nepodporoval jsem Maxe v kauze News of the World, asi jsem to měl udělat. Zklamal jsem přítele a omlouvám se mu za to. Když aféra propukla, zvedl jsem telefon a zavolal jsem Maxovi: Maxi, po všechny ty léta jsem byl na každé schůzce, na kterou jsi mne pozval, kromě této jediné a jsem naštvaný, že jsi mě nepozval zrovna na tuto.“ (Jednalo se o zveřejnění fotografií Maxa Mosleyho v tisku, na kterých byl účastníkem „sadomaso“ schůzky v roce 2008 s pěti ženami, kterým za to zaplatil. V těchto dnech si Mosley vysoudil odškodnění za porušení soukromí.)
Není to jen o penězích…
MM: „Bernie se vůbec nezměnil. Možná je trochu víc uvolněný a sebevědomý, protože ví, že každý udělá to, co chce on.“
BE: „Dělám, co můžu“
MM: „To znamená, že všechno, co se kolem něj děje, promění ve svou výhodu. Jak se jmenoval ten chlap od televize na okruhu Nürburgring?“
BE: „Thomas Haffa.“
MM: „Jasně. V půlce závodu jsem odcházel s Berniem na letiště a Haffa, který byl účastníkem nějakého Bernieho byznysu, byl s námi uvnitř ubikace. Řekli jsme mu, že nám nebude vadit, když zůstane na místě a užije si zbytek závodu. Ale těsně před naším odchodem jsem mu řekl, ať se v žádném případě nedotýká knoflíků pod stolem. Zeptal se, co tím myslím. Řekl jsem mu, že jsou to spouště výbušnin. Když chce Bernie náhle změnit průběh závodu, stlačí tlačítko a vůz vyletí do povětří. Myslím, že mi uvěřil. To svědčí o tom, jak si lidé představovali Bernieho moc.“
BE: „Neměnil bych nic, co jsem v minulosti udělal, kromě podpory pro Maxa v té záležitosti. To, co dělám, nedělám kvůli penězům. Nikdy to nebylo kvůli nim. Jsou jen vedlejším produktem mé činnosti. Když mě o něco požádáte – i o neplacenou práci – budu se snažit Vám vyhovět. Základem je, aby se obchodníci navzájem nepodváděli a aby vždy dodrželi své slovo. To, co dělám, je jen získat výhodu z životních situací, je to stejné, jako v politice, nebo byznysu. Mohl bych to všechno dosáhnout bez Maxe? Pravděpodobně ne. Řeknu to jinak. Bylo to lehčí v spolupráci s ním, než by to bylo bez něj.“
Red Bull Racing oznámil změnu ve své sestavě pro nadcházející Velkou cenu Japonska, což vyvolalo jedno z nejkontroverznějších rozhodnutí v jezdecké historii.
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.