Prost: Grosjean se v posledních závodech zlepšil a pochopil, že někdy je lepší hájit svou pozici, než riskovat.
V Abú Zabí zvítězil Sebastian Vettel před Markem Webberem o půl minuty. Alain Prost se v interview podělil o své dojmy z úspěchů mladého Němce a mluvil i o přípravě Renaultu na příští sezonu.
V současnosti mají čtyři tituly mistra světa Formule 1 dva jezdci: Vy a Sebastian Vettel. Co si myslíte o jeho letošních výkonech? Alain Prost (AP): „Sebastian udělal nesmazatelný dojem. Už několik závodů se snažím pochopit, co se děje uvnitř týmu, jak pracuje, co by mohlo vysvětlit jeho dominanci. Sebastian je vtažen do práce týmu Red Bull Racing, věnuje mu mnoho svého času, aby mu pomohl v dosahování pokroku v mnoha oblastech, analyzuje všechny detaily fungování vozu.
Jeho styl je odlišný od stylu Marka Webbera. Sebastian jde přímo za úspěchem, efektivně pracuje s pneumatikami, zejména s těmi s měkkou směsí. To dokázal i v Abú Zabí. Dokázal se dostat na čelo startovního pole hned po startu a zvítězit o víc než půl minuty. Takové úspěchy je možné dosáhnout jen dlouhou a cílevědomou prací. Má všechno, co má jezdec mít, proto jeho výkony dělají dojem.“
Nemáte pocit, že současná situace s Pirelli připomíná situaci s Good Year? Myslíte si, že Sebastian dominuje díky schopnosti reagovat na změny pneumatik? АP: „Domnívám se, že ano. Jak už jsem řekl, je potřeba hodně pracovat a analyzovat vlastnosti pneumatik. V práci s pneumatikami Vám může pomoci i správný styl jízdy. Já jsem měl mnoho problémů s pneumatikami v kvalifikacích, nikdy jsem nepochopil proč. Vettel má vše pod kontrolou.“
Jak vnímáte Romaina Grosjeana? Zaznamenal jste, jak se změnil po oznámení odchodu Kimiho Räikkönena k Ferrari?АP: „Myslím, že Kimiho odchod mu pomohl z psychické stránky. Romain nemá špatnou rychlost, ale chybí mu stabilita výkonů. Odjezdil hodně dobrých závodů, povedl se mu zejména ten v Indii. Dosáhl dobrou rychlost, ale začal moc riskovat.
V Abú Zabí nedosáhl na stupně vítězů, i když na to měl. Jeho druhá zastávka v boxech byla trochu dlouhá. Myslel jsem si, že si jako poslední nechá nasadit měkké pneumatiky po delších prvních výjezdech, ale tým se rozhodl jinak. Není to velká chyba, ale kdoví. Později si Romain hájil svou pozici a moc neútočil. Pochopil, že někdy je dobré hájit pozici, než riskovat.“
Má Grosjean potenciál stát se jednou mistrem světa?АP: „Romain se v posledních závodech výrazně zlepšil. Dalším krokem by mělo být vítězství v závodě. Po prvním triumfu se postoj okolí k němu změní. A když jednou vyhrajete, snažíte se o to znovu bez ohledu na to, z které pozice startujete. Musíte postupovat krok za krokem.“
Váš syn je testovacím pilotem v Lotusu. Neřekl Vám, kdo bude týmovým kolegou Romaina v příštím roce? АP: „Nemyslím si, že by spolujezdcem Romaina byl můj syn. Nicolas hodně pracuje na simulátoru – možná, že se nejlépe hodí právě na tuto práci. Letos byl na simulátoru 50 dní. Mám dojem, že se mu líbí jeho práce. Nevím, kdo bude druhým jezdcem Lotusu v příští sezoně.“
Znamená to, že se s vámi nedělí o informace z Lotusu? АP: „Samozřejmě si vyměňujeme informace o všem možném, jsme přece rodina. Ale nemluvíme spolu o práci.“
Jak moc se liší práce na simulátoru od skutečných testů a jaký význam má v současné Formuli 1? AP: „Já nemohu pracovat na simulátoru, patřím k úplně jiné generaci pilotů. A ani to nemůžu zkoušet, hned se mi točí hlava. Jediné, co můžu říct je, že významně napomáhá v práci týmu. Vše závisí od jeho efektivnosti. Podle mě simulátor sehraje významnou roli mezi sezonami a v příštím roce, protože se piloti musí naučit efektivně pracovat s novými motory a různými novými systémy. Ale když je možnost uskutečnit reálné testy, ve skutečnosti je nemůže nic nahradit.“
Pojďme si říct o motorech pro rok 2014. Co očekáváte od Renaultu? АP: „Do začátku nové sezony už není moc času. Vím, že u Renaultu pracují na třech hlavních věcech: rychlost, spolehlivost a integrace do vozu. Úzce spolupracujeme s nejlepšími týmy – Red Bullem a Lotusem. Přístup k práci se trochu liší. Nevíme, jak jsou na tom s vývojem motoru ostatní. Integrace motoru do vozu a jeho spolehlivost jsou podle mě důležitějšími faktory, než efektivnost motoru.“
V době turbomotorů jste měl hodně rychlého spolujezdce v osobě Nikiho Laudu, který uměl šetřit palivo. Jaké to bude v roce 2014? Budou jezdci přemýšlet nad spotřebou až tak, že se budou bát naplno využít potenciál vozu? АP: „Dobrá otázka. Nechtěl bych, aby vozy končily před cílem s prázdnou nádrží. Jezdci budou mít stanovené množství energie a oni sami musí rozhodnout, jak s ním naloží. Ale ano, asi nebudou moci v průběhu celého závodu naplno využít potenciál svých vozů.“
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.