Prost: Grosjean se v posledních závodech zlepšil a pochopil, že někdy je lepší hájit svou pozici, než riskovat.
V Abú Zabí zvítězil Sebastian Vettel před Markem Webberem o půl minuty. Alain Prost se v interview podělil o své dojmy z úspěchů mladého Němce a mluvil i o přípravě Renaultu na příští sezonu.
V současnosti mají čtyři tituly mistra světa Formule 1 dva jezdci: Vy a Sebastian Vettel. Co si myslíte o jeho letošních výkonech? Alain Prost (AP): „Sebastian udělal nesmazatelný dojem. Už několik závodů se snažím pochopit, co se děje uvnitř týmu, jak pracuje, co by mohlo vysvětlit jeho dominanci. Sebastian je vtažen do práce týmu Red Bull Racing, věnuje mu mnoho svého času, aby mu pomohl v dosahování pokroku v mnoha oblastech, analyzuje všechny detaily fungování vozu.
Jeho styl je odlišný od stylu Marka Webbera. Sebastian jde přímo za úspěchem, efektivně pracuje s pneumatikami, zejména s těmi s měkkou směsí. To dokázal i v Abú Zabí. Dokázal se dostat na čelo startovního pole hned po startu a zvítězit o víc než půl minuty. Takové úspěchy je možné dosáhnout jen dlouhou a cílevědomou prací. Má všechno, co má jezdec mít, proto jeho výkony dělají dojem.“
Nemáte pocit, že současná situace s Pirelli připomíná situaci s Good Year? Myslíte si, že Sebastian dominuje díky schopnosti reagovat na změny pneumatik? АP: „Domnívám se, že ano. Jak už jsem řekl, je potřeba hodně pracovat a analyzovat vlastnosti pneumatik. V práci s pneumatikami Vám může pomoci i správný styl jízdy. Já jsem měl mnoho problémů s pneumatikami v kvalifikacích, nikdy jsem nepochopil proč. Vettel má vše pod kontrolou.“
Jak vnímáte Romaina Grosjeana? Zaznamenal jste, jak se změnil po oznámení odchodu Kimiho Räikkönena k Ferrari?АP: „Myslím, že Kimiho odchod mu pomohl z psychické stránky. Romain nemá špatnou rychlost, ale chybí mu stabilita výkonů. Odjezdil hodně dobrých závodů, povedl se mu zejména ten v Indii. Dosáhl dobrou rychlost, ale začal moc riskovat.
V Abú Zabí nedosáhl na stupně vítězů, i když na to měl. Jeho druhá zastávka v boxech byla trochu dlouhá. Myslel jsem si, že si jako poslední nechá nasadit měkké pneumatiky po delších prvních výjezdech, ale tým se rozhodl jinak. Není to velká chyba, ale kdoví. Později si Romain hájil svou pozici a moc neútočil. Pochopil, že někdy je dobré hájit pozici, než riskovat.“
Má Grosjean potenciál stát se jednou mistrem světa?АP: „Romain se v posledních závodech výrazně zlepšil. Dalším krokem by mělo být vítězství v závodě. Po prvním triumfu se postoj okolí k němu změní. A když jednou vyhrajete, snažíte se o to znovu bez ohledu na to, z které pozice startujete. Musíte postupovat krok za krokem.“
Váš syn je testovacím pilotem v Lotusu. Neřekl Vám, kdo bude týmovým kolegou Romaina v příštím roce? АP: „Nemyslím si, že by spolujezdcem Romaina byl můj syn. Nicolas hodně pracuje na simulátoru – možná, že se nejlépe hodí právě na tuto práci. Letos byl na simulátoru 50 dní. Mám dojem, že se mu líbí jeho práce. Nevím, kdo bude druhým jezdcem Lotusu v příští sezoně.“
Znamená to, že se s vámi nedělí o informace z Lotusu? АP: „Samozřejmě si vyměňujeme informace o všem možném, jsme přece rodina. Ale nemluvíme spolu o práci.“
Jak moc se liší práce na simulátoru od skutečných testů a jaký význam má v současné Formuli 1? AP: „Já nemohu pracovat na simulátoru, patřím k úplně jiné generaci pilotů. A ani to nemůžu zkoušet, hned se mi točí hlava. Jediné, co můžu říct je, že významně napomáhá v práci týmu. Vše závisí od jeho efektivnosti. Podle mě simulátor sehraje významnou roli mezi sezonami a v příštím roce, protože se piloti musí naučit efektivně pracovat s novými motory a různými novými systémy. Ale když je možnost uskutečnit reálné testy, ve skutečnosti je nemůže nic nahradit.“
Pojďme si říct o motorech pro rok 2014. Co očekáváte od Renaultu? АP: „Do začátku nové sezony už není moc času. Vím, že u Renaultu pracují na třech hlavních věcech: rychlost, spolehlivost a integrace do vozu. Úzce spolupracujeme s nejlepšími týmy – Red Bullem a Lotusem. Přístup k práci se trochu liší. Nevíme, jak jsou na tom s vývojem motoru ostatní. Integrace motoru do vozu a jeho spolehlivost jsou podle mě důležitějšími faktory, než efektivnost motoru.“
V době turbomotorů jste měl hodně rychlého spolujezdce v osobě Nikiho Laudu, který uměl šetřit palivo. Jaké to bude v roce 2014? Budou jezdci přemýšlet nad spotřebou až tak, že se budou bát naplno využít potenciál vozu? АP: „Dobrá otázka. Nechtěl bych, aby vozy končily před cílem s prázdnou nádrží. Jezdci budou mít stanovené množství energie a oni sami musí rozhodnout, jak s ním naloží. Ale ano, asi nebudou moci v průběhu celého závodu naplno využít potenciál svých vozů.“
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.