KVALIFIKACE, Abú Zabí, První řada opět patří Red Bullu v pořadí Webber a Vettel. Australan zajel perfektní kolo. Hamilton dostal hodiny a Alonso odstartuje až jedenáctý.
Ačkoliv tituly jsou již mimo dosah soupeřů Red Bullu a Sebastiana Vettela, stále je o co bojovat. Caterham se bude snažit získat desáté místo od Marussie, zatímco Force India si hodlá udržet šesté místo v poháru konstruktérů před Sauberem.
A tři týmy se nyní také soustředí na souboj o druhé místo v poháru konstruktérů. Mercedes, Ferrari nebo snad Lotus? Jedno je jasné, zatím do víkendu v Abú Zabí vykročilo špatnou nohou Ferrari. Lotus vypadá dobře v simulacích závodu, Mercedes má silné kvalifikace.
"Auto vypadá dobře, bojujeme o první dvě řady, ale hlavní boj bude v neděli. A to je naším soupeřem Lotus. Red Bull myslím zmizí vepředu, ale budeme bojovat s Lotusem. Ferrari teď nevypadá moc dobře," hodnotí před kvalifikací pro Sky Sports situaci v Abú Zabí Niki Lauda.
Jules Bianchi ve třetím tréninku poškodil vůz, mechanici museli vyměnit převodovku a Francouz si tak vysloužil penalizaci odsunu o pět míst na startu zítřejšího závodu.
1.část kvalifikace:Důležité upozornění pro piloty od FIA zní, aby si dávali pozor na to, kde se pohybují v poslední zatáčce - musejí se držet mezi bílými čárami.
Na konci boxové uličky se rozsvítila zelená - kvalifikace v Abú Zabí začíná. Teploty již pomalu klesají a není takové teplo jako ve třetím tréninku (teplota vzduchu 33°C, teplota tratě 36°C). A jako první na trať vyráží Force India - Di Restu následuje i Sutil.
V prvních minutách je následuje také McLaren, Toro Rosso, Sauber, Caterham či Marussia. Na trať se vydává také Felipe Massa. Di Resta dokončuje prvním měřené kolo s hodnotou 1:52,651s na středně-tvrdé sadě. Chilton jej na měkké sadě překonává, jeho čas je 1:44,974s.
Netrvá to však dlouho, první trojice po pěti minutách je Rosberg (1:42,567s), Hamilton ztrácí pouze šest tisícin. Třetí je Räikkönen s vozem s kratším rozvorem a ztrácí sedm desetin. Pokrok prokazuje Sauber, Hülkenberg zatím čtvrtý. Na trať se vydává také Fernando Alonso. Na trať tedy jako jediný nevyjel Red Bull.
Dobré kolo zajel Pérez, řadí se na třetí místo. Zlepšuje se Rosberg, který zajíždí čas 1:42,279s. Button také potvrzuje lepší formu McLarenu, řadí se na třetí místo před Péreze. Toho však brzy překonává Alonso. První čtveřici nyní dělí tři desetiny.
Vettel i Webber se nyní vydávají na trať a to na měkké sadě pneumatik! Do čela se dostává Hamilton (1:42,231s). Na měkké sadě nyní vyrážejí oba Lotusy. Vettel se ujímá nejrychlejšího času: 1:41,683s. Webber je však ještě rychlejší a to o jednu desetinu.
Na čele je však brzy střídají oba Lotusy (Räikkönen zajel čas 1:41,276s, druhý Grosjean ztrácí desetinu, Webber dvě). Oba své časy zajeli jen o kolo později než Red Bull a to na stejné směsi pneumatik. Red Bully jsou již v garáží. Konec první části: Massa dokončuje kolo a zajíždí nejrychleji: 1:41,254s.
Nespokojenost Sutila ze třetího tréninku se přesouvá i do kvalifikace, která pro něj končí. Dobré kolo má rozjeté Hamilton a nakonec se ujímá vedení: 1:40,693s. Gutiérrez se nedokázal zlepšit a i pro něj kvalifikace končí. Časy jsou ale ve středu pole těsné.
Nepostupující: Gutiérrez, Sutil, Van Der Garde, Bianchi, Pic, Chilton.
2.část kvalifikace:O dva stupně se ochladilo. Van Der Garde si stěžuje, že mu Di Resta zkazil kvalifikaci. Skot je opět prvním, kdo se vydává na trať následován Buttonem. Přidávají se další piloti, všichni na měkké sadě. Po třech minutách vyjíždějí obě Ferrari. Di Resta stanovuje čas 1:41,477s. Button ztrácí čtyři desetiny. Naopak náskok tři desetiny si vyjel Hülkenberg.
Räikkönen zajíždí čas 1:40,971s. Webber ztrácí tři desetiny. Australan jede na měkké, ale použité sadě pneumatik. Do čela se dostává Nico Rosberg (1:40,473s). Fernando Alonso se řadí na sedmé místo, ztrácí více než sekundu. Druhé a třetí místo si vyjeli Hamilton a Vettel. Mězi Mercedesy je to hodně těsté - nyní čtyři tisíciny. Vettel ztrácí tři, Räikkönen téměř půl sekundy.
Felipe Massa se řadí na šesté místo s časem 1:41,209s. Na trať vyjíždí Grosjean, zatím na osmém místě, nyní na nové sadě měkkých pneumatik. Räikkönen dostal informaci, že kritický bude čas 1:41,1s a že to bude velmi těsné. "Myslíme, že se trať ještě o tři desetiny zrychlí," dodává jeho inženýr. Zbývají dvě minuty, první čtveřice se zatím nezměnila.
Trápí se Alonso. Zlepšuje se Ricciardo či Hülkenberg, oba zajeli dobrá kola. Kvalifikace končí pro Buttona či Di Restu. Desáté místo patří Massovi, naopak Alonso poprvé letos nepostupuje do poslední části kvalifikace, chyběla mu jedna desetina! Daří se Pérezovi, patří mu páté místo. Jeho týmový kolega si stěžuje, že neměl přilnavost.
První Rosberg následován Hamiltonem, Webber, Vettel, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen, Massa. První Rosberg s časem 1:40,473, desátý Massa s časem 1:40,989s. Pouze Vetel a Rosberg mají k dispozici novou sadu měkkých pneumatik.
Nepostupující: Alonso, Di Resta, Button, Vergne, Maldonado, Bottas.
3.část kvalifikaceJako první na vyráží na trať Hülkenberg. Grosjean si stěžuje na vibrace v zadní části vozu. Hamilton žádá zkontrolování podlahy. Sebastian Vettel zajíždí čas 1:40,091s - velmi dobrý čas. Zbývá pět minut.
Pořadí zatím Vettel, Rosberg (ztrácí tři desetiny), Hamilton, Räikkönen, Webber, Grosjean a Hülkenberg. Piloti zajíždějí do boxů vyměnit pneumatiky. První sektor zajíždí nejrychleji Webber a dobrým druhým sektorem se snaží porazit Vettela. Zajíždí naprosto skvělé kolo a jako první se dostává čas pod 1:40 (1:39,957s).
V samém závěru dostal Hamilton hodiny! První řadu obsazují opět Red Bully - Webber, Vettel, třetí Rosberg. Hamiltonův čas vystačil na čtvrté místo před Räikkönenem.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.