ABÚ ZABÍ - 3. TRÉNINK; Třetí trénink opět potvrdil sílu Red Bullu. Pro kvalifikaci má však dobře nakročeno Mercedes.
Dnes je v Abú Zabí nejtepleji za poslední dny - teplota tratě 47 °C, teplota vzduchu 36 °C. V závodě pro týmy bude důležité zvládnout velký pokles teploty s ohledem na pneumatiky a nastavení, když zajde slunce.
Třetí trénink začíná a prvním vozem, který míří na trať je Kimi Räikkönen, kterého doplňuje jeho týmový kolega Romain Grosjean. A do zahřívacího kola vyjíždí další a další piloti. Grosjean si (sejně jako včera) stěžuje na vibrace při brzdění. "Je to hodně špatné na zadní rovince," informuje inženýry. Podle Christiana Hornera je však právě on černým koněm závodu.
Po jednom kole ale vozy zajíždějí do boxů. Týmy nyní vyzkoušení kola s plnou nádrží na středně-tvrdých pneumatikách. Na závěr potom přijde simulace kvalifikace.
První měřený čas zajel Charles Pic s hodnotou 1:52,337s a to na středně-tvrdých pneumatikách. Ve svém dalším kole se zlepšil o 1,8 s. V dalším kole ale udělal chybu v zatáčce č.18. Zatím se do čela dostává jeho týmový kolega Giedo van der Garde s časem 1:47,898s.
Na trať vyráží kromě obou Toro Rosso i Räikkönen či Vettel. A Räikkönen jde do čela s časem 1:45,025s a to po patnácti minutách tréninku. Max Chilton urazil sloupek umístěný u obrubníku v první zatáčce.
Adrian Sutil si stěžuje na přtáčivost zadních pneumatik a dodává, že to auto se hodně špatně řídí. Do čela se dostává Sebastian Vettel (1:44,117s), to však platí jen chvíli, Räikkönen ho překonává o patnáct setin a zajíždí zpět do boxů.
Po dvaceti minutách první pětice: Räikkönen, Vettel, Grosjean, Vergne, Di Resta.
Valtteri Bottas se dostává na čtvré místo, ale ztrácí téměř sekundu. Vettel zlepšuje svůj čas (1:43,795s), stejně jako Grosjean, zůstává však třetí. Oba poté zajíždí do boxů. Button s McLarenem, který zde má dobrou rychlost na rovinkách, zajíždí devátý čas. Dobrou maximální rychlost prokazuje Nico Hülkenberg.
První kolo se nepodařilo Lewisi Hamiltonovi (probrzdil), napodruhé to však vyšlo a zaří se s časem 1:43,872s. Na trať vyráží Felipe Massa a po chvíli jej následuje i Fernando Alonso. Ferrari se zde trápí s trakcí. Nyní jeho čas stačí na 14 místo, ztrácí téměř 1,5s na Red Bull.
Na druhé místo se zařazuje Mark Webber, který na svého týmového kolegu ztrácí pouze dvě setiny. Sutil si znovu stěžuje na vůz, který se podle něj chová příšerně. "Nedotáčivost, přetáčivost, auto je špatné," stěžuje si Němec.
Do čela se dostává Mercedes - Nico Rosberg (1:43,784s) a druhým časem jej doplňuje Lewis Hamilton, který byl pouze o jednu tisícinu pomalejší. Časy se však na čele mění a zlepšují, druhé místo zabírá Vettel, Rosberg se zlepšuje o tři desetiny.
Pořadí po čtyřiceti minutách: Rosberg, Vettel, Hamilton, Webber, Räikkönen, Grosjean.
Mercedesy zajíždějí do boxů, Red Bully naopak zůstávají na trati. Webber překonal Vettela, který se dostal do provozu a zajíždí do boxů. Jules Bianchi dostal hodiny po výjezdu z první zatáčky. Auto je poškozeno a mechaniky Marussie čeká práce. (Následuje žlutá vlajka, aby se francouzův vůz odklidil.)
Sergio Pérez zajel již osm kol, ale nemá na svém kontě zatím ani jedno měřené kolo a nezajel tedy žádný čas! Důvodem je podle Teda Kravitze ze Sky Sports chyba, kterou udělal v prvním kole. Ta znamenala, že nemůže zajet konkurenceschopný čas.
Zbývá deset minut a piloti přezouvají na měkkou směs pneumatik. Pořadí zatím: Rosberg, Webber, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Grosjean.
Na měkké sadě jako první dokončuje kolo Button s časem 1:41,956s. Fernando Alonso se řadí na čvtré místo - za oba Saubery. Ferrari se trápí především v posledním sektoru. Do čela jde Lewis Hamilton před svým bývalým a současným týmovým kolegou.
Sebastian Vettel ale opět ukazuje formu Red Bullu a ujímá se nejrychlejšího času: 1:41,351s. Za ním Hamilton, Rosberg, Grosjean, Webber, Button, Hülkenberg, Räikkönen. Čas vypršel a nyní čekáme na poslední časy.
Počty ujetých kol
Webber ztrácí na Vettela dvě desetiny. Zlepšuje se Gutiérrez, který překnává Räikkönena. Vettel se ve svém posledním kole ještě zlepšuje: 1:41,349s. Ferrari se nepodařilo dostat se do první desítky. Pérez nakonec měřený čas zajíždí.
Přehled nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečně zajetých časů na kolo (modře)
Přehled maximálních rychlostí: 1. Massa - 319,6 km/hod; 2. Ricciardo - 318,4; 3. Pérez - 318,4; 4. Button - 318,2; 5. Hülkenberg - 317,9; 6. Gutiérrez - 317,9...... 21. Grosjean - 310,3; 22. Raikkonen - 309,8.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.