ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; Podvečer v Abú Zabí Red Bully opět nenašly přemožitele. Nejrychlejší byl Sebastian Vettel před Markem Webberem, třetímu Lewisovi Hamiltonovi scházelo 0,355 sekundy.
Druhý trénink začal ve stejnou dobu, jako bude začínat kvalifikace a závod, tedy za mnohem reprezentativnější podmínek z pohledu teplot, týmy se proto mohli konečně věnovat jemnému ladění nastavení pro dosažení co nejlepšího vyvážení. Trať bylo o 9 °C chladnější než v první části.
Zapojili se do něj i Max Chilton (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham) a Adrian Sutil (Force India), kteří museli ráno přenechat své vozy rezervním jezdcům. Jako první se na okruhu ve 14 hod našeho času objevil Kimi Räikkönen s Lotusem následovaný Chiltonem.
Fin s Lotusem předvedl hned letmé kolo 1:44,360 min, na rovince však patřil k nejpomalejším. Tým z Enstone se v nastavení pro okruh, na kterém se i přes 2 DRS zóny obtížně předjíždí, rozhodl pro větší přítlak. Nejvyšší rychlosti naopak dosahovaly McLareny.
Šéf týmu Eric Boullier byl konkurenceschopností svého Lotusu překvapený: "Grosjeanovi jsme neodčerpali žádné množství paliva." Přesto dokázal zajet nejrychlejší kolo. Abú Zabí zlatočerným vozům sedí, což minulý rok doložil vítězstvím Räikkönen.
Po deseti minutách se do čela před svého týmového kolegu Buttona dostal Pérez - 1:43,564. Zpočátku byl se svým vozem spokojený, při ostrém pokusu však probrzdil a hlásil: "Mám problémy s blokováním předních kol."
McLaren se v Abú Zabí snaží potvrdit zlepšení z Indie (foto: McLaren Mercedes)
Po čtvrthodině jej překonává Vettel - 1:43,062 min. Red Bull je nejen dobrý po aerodynamické stránce a při využívání výfukových plynů díky pokročilému mapování motoru, ale i po té mechanické - v ní možná spočívá jeho největší síla. Podařilo se mu dotáhnout dále hydraulické propojení všech čtyř tlumičů a zoptimalizovat je lépe než Mercedesu.
Díky tomu, že je vzadu výše, zavěšení překonává větší vzdálenost, díky tomu může "zasíťovaný" vůz RB9 generovat větší síly na protější straně (což brání naklánění) či vpředu (vůz se proto tak "nepotápí" vpředu). Svědčí o tom mimochodem i výborná trakce.
A protože hydraulické propojení tlumičů ve všech čtyřech rozích příští rok zakázáno nebude, může si tuto svou výhodu přenést do příštího roku. Určitý čas mu ale zabere vyladění systému - stejně jako tomu bylo zpočátku letošní sezóny. Ostatně i to byl jeden z důvodů, proč rakouský tým tolik usiloval o návrat loňských konstrukcí pneumatik.
Na měkké pneumatiky po 20 min jako první přešel Lotus, zřejmě aby si vyzkoušel podmínky, které budou panovat na konci zítřejší Q1. Räikkönen na nich hned zajíždí o 1,133 sekundy rychlejší čas (1:41,888) než Webber, jenž se mezitím dostal do čela. O pět min později Kimi ještě zrychlil: 1:41,726 min.
Nová přilba Charlese Pica (foto: Caterham F1 Team)
Po 35 min se před Fina dostávají Hamilton (1:41,690), Webber (1:41,556) i Vettel (1:41,355) - všichni na měkkých pneumatikách. McLareny ztrácejí něco přes půl sekundy, šestého Péreze a sedmého Buttona dělí 4 tisíciny sekundy. Loni byl nejrychlejší ve druhém tréninku také Sebastian s časem 1:41,751 min.
Jenson však dostává defekt pravé zadní pneumatiky a musí pomalu do boxů, stejně jako mistr světa s Red Bullem, jenž si stěžuje na "legrační zápach ve voze." Jezdce McLarenu od počátku provázejí problémy s rádiem - po aktivaci DRS se s inženýrem vůbec neslyší. Tým navíc přišel o telemetrii z vozu. Na dotaz, zda vidí ve svém zpětném zrcátku pneumatiku, Button odpovídá: "Haha, jo, vidím pneumatiku. Vypadá, jako ta ve druhém zrcátku - černá a kulatá." Brit je uvolněný a baví.
K mechanikům předčasně míří i Grosjean, který si všímá technických problémů: "Něco se zlomilo, něco se zlomilo. Nevím co, něco v brzdovém systému." Před ním kvůli problémům v levé přední části vozu zmizel v garáži také Di Resta. Mechanici mu rozebrali po defektu celé přední kolo a vyměnili poškozenou těhlici. Potíže v závěru má s diferenciálem Hamilton: "Nedělá to, co by měl, dělá něco divného a dává ti více tlaku."
Druhý trénink začínal za západu slunce a končil za tmy pod umělým osvětlením(foto: Williams F1 Team)
Šéf Red Bullu Christian Horner si ke konci tréninku všímá: "McLareny jsou velmi rychlé na rovinkách, musíme to sledovat. McLareny jsou také rychlé v prvním sektoru, musíme tam najít trochu času. Piloti jsou ale s vozem spokojeni."
Massa, který prožil kvůli nefunkčnímu KERSu mizerný první trénink, je informován, že jeho rychlost a degradace pneumatiky jsou po 15 kolech velmi dobré. Dvojice Red Bullu na posledních deset minut přezouvá na středně-tvrdou směs. Vettel po 17 kolech zajel čas 1:46,272 min, Mercedes se měkkých po 14 kolech zbavil.
V závěru se týmy věnovaly delším jízdám s větším množstvím paliva a jezdci si kvůli poklesu teplot začínali stěžovat na větší nedotáčivost. Grosjeanovi odešly pneumatiky, a tak to 8 min před koncem předčasně zabalil. Red Bully na čele už nikdo nepřekonal, jejblíže jim jsou znovu Mercedesy a Lotusy, McLaren potvrzuje zlepšení a dostává se s oběma vozy před Ferrari, které bojuje o druhé místo v šampionátu.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Button - 318,9 km/hod; 2. Ricciardo - 318,5; 3. Pérez - 318,3; 4. Gutiérrez - 318,2; 5. Vergne - 317,9; 6. Bottas - 317,9; 7. Alonso - 317,8; 8. Maldonado - 317,6...... 20. Webber - 311,7; 21. Grosjean - 309,9; Räikkönen - 309,9.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Přehled nejrychlejších sektorů (červeně) a srovnání se skutečně zajetými časy na kolo (modře)
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.