ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; Podvečer v Abú Zabí Red Bully opět nenašly přemožitele. Nejrychlejší byl Sebastian Vettel před Markem Webberem, třetímu Lewisovi Hamiltonovi scházelo 0,355 sekundy.
Druhý trénink začal ve stejnou dobu, jako bude začínat kvalifikace a závod, tedy za mnohem reprezentativnější podmínek z pohledu teplot, týmy se proto mohli konečně věnovat jemnému ladění nastavení pro dosažení co nejlepšího vyvážení. Trať bylo o 9 °C chladnější než v první části.
Zapojili se do něj i Max Chilton (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham) a Adrian Sutil (Force India), kteří museli ráno přenechat své vozy rezervním jezdcům. Jako první se na okruhu ve 14 hod našeho času objevil Kimi Räikkönen s Lotusem následovaný Chiltonem.
Fin s Lotusem předvedl hned letmé kolo 1:44,360 min, na rovince však patřil k nejpomalejším. Tým z Enstone se v nastavení pro okruh, na kterém se i přes 2 DRS zóny obtížně předjíždí, rozhodl pro větší přítlak. Nejvyšší rychlosti naopak dosahovaly McLareny.
Šéf týmu Eric Boullier byl konkurenceschopností svého Lotusu překvapený: "Grosjeanovi jsme neodčerpali žádné množství paliva." Přesto dokázal zajet nejrychlejší kolo. Abú Zabí zlatočerným vozům sedí, což minulý rok doložil vítězstvím Räikkönen.
Po deseti minutách se do čela před svého týmového kolegu Buttona dostal Pérez - 1:43,564. Zpočátku byl se svým vozem spokojený, při ostrém pokusu však probrzdil a hlásil: "Mám problémy s blokováním předních kol."
McLaren se v Abú Zabí snaží potvrdit zlepšení z Indie (foto: McLaren Mercedes)
Po čtvrthodině jej překonává Vettel - 1:43,062 min. Red Bull je nejen dobrý po aerodynamické stránce a při využívání výfukových plynů díky pokročilému mapování motoru, ale i po té mechanické - v ní možná spočívá jeho největší síla. Podařilo se mu dotáhnout dále hydraulické propojení všech čtyř tlumičů a zoptimalizovat je lépe než Mercedesu.
Díky tomu, že je vzadu výše, zavěšení překonává větší vzdálenost, díky tomu může "zasíťovaný" vůz RB9 generovat větší síly na protější straně (což brání naklánění) či vpředu (vůz se proto tak "nepotápí" vpředu). Svědčí o tom mimochodem i výborná trakce.
A protože hydraulické propojení tlumičů ve všech čtyřech rozích příští rok zakázáno nebude, může si tuto svou výhodu přenést do příštího roku. Určitý čas mu ale zabere vyladění systému - stejně jako tomu bylo zpočátku letošní sezóny. Ostatně i to byl jeden z důvodů, proč rakouský tým tolik usiloval o návrat loňských konstrukcí pneumatik.
Na měkké pneumatiky po 20 min jako první přešel Lotus, zřejmě aby si vyzkoušel podmínky, které budou panovat na konci zítřejší Q1. Räikkönen na nich hned zajíždí o 1,133 sekundy rychlejší čas (1:41,888) než Webber, jenž se mezitím dostal do čela. O pět min později Kimi ještě zrychlil: 1:41,726 min.
Nová přilba Charlese Pica (foto: Caterham F1 Team)
Po 35 min se před Fina dostávají Hamilton (1:41,690), Webber (1:41,556) i Vettel (1:41,355) - všichni na měkkých pneumatikách. McLareny ztrácejí něco přes půl sekundy, šestého Péreze a sedmého Buttona dělí 4 tisíciny sekundy. Loni byl nejrychlejší ve druhém tréninku také Sebastian s časem 1:41,751 min.
Jenson však dostává defekt pravé zadní pneumatiky a musí pomalu do boxů, stejně jako mistr světa s Red Bullem, jenž si stěžuje na "legrační zápach ve voze." Jezdce McLarenu od počátku provázejí problémy s rádiem - po aktivaci DRS se s inženýrem vůbec neslyší. Tým navíc přišel o telemetrii z vozu. Na dotaz, zda vidí ve svém zpětném zrcátku pneumatiku, Button odpovídá: "Haha, jo, vidím pneumatiku. Vypadá, jako ta ve druhém zrcátku - černá a kulatá." Brit je uvolněný a baví.
K mechanikům předčasně míří i Grosjean, který si všímá technických problémů: "Něco se zlomilo, něco se zlomilo. Nevím co, něco v brzdovém systému." Před ním kvůli problémům v levé přední části vozu zmizel v garáži také Di Resta. Mechanici mu rozebrali po defektu celé přední kolo a vyměnili poškozenou těhlici. Potíže v závěru má s diferenciálem Hamilton: "Nedělá to, co by měl, dělá něco divného a dává ti více tlaku."
Druhý trénink začínal za západu slunce a končil za tmy pod umělým osvětlením(foto: Williams F1 Team)
Šéf Red Bullu Christian Horner si ke konci tréninku všímá: "McLareny jsou velmi rychlé na rovinkách, musíme to sledovat. McLareny jsou také rychlé v prvním sektoru, musíme tam najít trochu času. Piloti jsou ale s vozem spokojeni."
Massa, který prožil kvůli nefunkčnímu KERSu mizerný první trénink, je informován, že jeho rychlost a degradace pneumatiky jsou po 15 kolech velmi dobré. Dvojice Red Bullu na posledních deset minut přezouvá na středně-tvrdou směs. Vettel po 17 kolech zajel čas 1:46,272 min, Mercedes se měkkých po 14 kolech zbavil.
V závěru se týmy věnovaly delším jízdám s větším množstvím paliva a jezdci si kvůli poklesu teplot začínali stěžovat na větší nedotáčivost. Grosjeanovi odešly pneumatiky, a tak to 8 min před koncem předčasně zabalil. Red Bully na čele už nikdo nepřekonal, jejblíže jim jsou znovu Mercedesy a Lotusy, McLaren potvrzuje zlepšení a dostává se s oběma vozy před Ferrari, které bojuje o druhé místo v šampionátu.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Button - 318,9 km/hod; 2. Ricciardo - 318,5; 3. Pérez - 318,3; 4. Gutiérrez - 318,2; 5. Vergne - 317,9; 6. Bottas - 317,9; 7. Alonso - 317,8; 8. Maldonado - 317,6...... 20. Webber - 311,7; 21. Grosjean - 309,9; Räikkönen - 309,9.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Přehled nejrychlejších sektorů (červeně) a srovnání se skutečně zajetými časy na kolo (modře)
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.