ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Kolotoč Formule 1 se přesunul ze špinavé a smogem znečištěné Indie do pohádkového Abú Zabí. Na okruhu Jas Marina byl v prvním tréninku nejrychlejší Romain Grosjean s Lotusem, těsně za ním se seřadili lídr šampionátu Sebastian Vettel a Lewis Hamilton.
Do úvodní části závodního tréninku se z rezervních jezdců zapojili u Marussie Rodolfo Gonzales místo Maxe Chiltona, u Caterhamu Heikki Kovalainen místo Gieda van der Gardeho a u Force Indie James Calado místo Adriana Sutila.
První trénink se v Abú Zabí (podrobné informace o okruhu najdete zde) koná za slunečního světla, zatímco kvalifikace a závod se pojedou za západu slunce, klesajících teplot a měnícího se vyvážení vozu. Proto je pro týmy trochu zbytečný a moc kol neabsolvují - potřebují totiž přesná data o pneumatikách za odlišných teplotních podmínek. Relevantnější údaje poskytne až ten druhý.
V 10 hod našeho času vyrazil na trať k instalačnímu kolu jako první Gutiérrez následovaný Räikkönenem, který zde včera chyběl, čímž vyvolal spekulace ohledně zhoršujících se vztahů a dalšího působení u Lotusu.
Kimi byl naštvaný za nadávky v rádiu od ředitele traťového provozu Alana Permana, kterému po ostrém pokynu k puštění Grosjeana před sebe oplácel stejnou mincí. Lotus mu navíc v této sezóně doteď nezaplatil a zdá se, že rozchod s týmem před přestupem k Ferrari nebude v dobrém. Podle jemu blízkých zdrojů Fin dokonce zvažoval, že by do Abú Zabí dokonce nepřijel vůbec. Podle zdrojů Lotusu potřeboval jen pohladit ego a trochu vychladnout.
Kimi Räikkönen nakonec do Abú Zabí dorazil a nastoupil do úvodního tréninku(foto: Lotus F1 Team)
Do tréninku se zapojil také Nico Hülkenberg, s nímž to včera vypadalo kvůli nemoci velmi bledě. Po 11 min všichni nainstalovali své vozy a provoz na chvíli utichl. Na rovince v úvodu dosáhl nejvyšší rychlosti Räikkönen, který zde loni vyhrál - 299 km/hod. I po první půlhodině mělo 19 jezdců na svém kontě pouze jedno či maximálně dvě kola - nejvíce byl vidět Gonzales testující upravenou podlahu a Pérez s McLarenem.
Vettel na okruh přivezl další novou přilbu (stejně jako Hamilton či Pic), prohlédnout si ji můžete v naší fotogalerii zde. Ferrari zkoušelo na Alonsově voze nové horizontální křidélko nad přední stranou bočnic i nové přední křídlo. Španěl také jezdil s pohyblivou kamerou (otáčí se o 180 ° - konečně), která se v GP2 objevila už v roce 2006.
Několik novinek se objevilo také na Williamsu. Týmy si již zkoušejí některé vývojové díly pro rok 2014, kdy nás podle Adriana Neweyho moc hezké vozy nečekají (viz rozhovor zde).
Jako první zaznamenal měřené čas po půl hodině Pérez: 1:48,525, 1:45,889 a 1:45,331 min s max. rychlostí 315 km/hod s aktivovaným DRS před zatáčkou č. 8. Jeho týmový kolega Button se zakrátko přidává (1:45,814 min), ale stěžuje si: "Wau, opravdu nemáme žádnou přilnavost. Fakt je velmi nízká."
V polovině tréninku překonává oba jezdce z Wokingu Grosjean s Lotusem - 1:45,329 min. Stěžoval si na neochotu jít do vysokých otáček u svého osmiválce v zatáčkách č. 7 - 9. Francouz měl v Indii štěstí - jeho motoru ucházel vzduch z pneumatického systému a málem do cíle nedojel (více zde). A když už jsme u časů, jen připomenu ten nejrychlejší z loňského úvodního tréninku, kterému vládl Hamilton s McLarenem - 1:43,285 min.
Jenson Button po nácviku zastávky v boxech v Abú Zabí (foto: McLaren Mercedes)
Podle BBC je konec Rosse Brawna u Mercedesu jistý, i když on sám ani tým nepotvrdil. Mají za to, že zamíří k Williamsu, kde už působí jako technický ředitel Pat Symonds. S Williamsem je také spojována dvojice Felipe Massa (může přinést z Brazílie přes 10 milionů liber) a jeho inženýr Rob Smedley.
V F1 je stále hodně nevyřešených otázek: skončí u Lotusu po boku Grosjeana Maldonado či Hülkenberg? Pokud to Nicovi u Lotusu nevyjde - zdá se, že tým stále jednající se společností Quantum Motorsport preferuje Venezuelana - vrátí se k Force Indii? Koho by v tom případě indická stáj pustila k ledu - Sutila či Di Restu? Nebo oba a vezme Magnussena, kterého prosazuje McLaren, či Chiltona se slušným sponzorským balíkem?
Po hodině piloti začali zajíždět rychlé časy a na čele se vystřídali Vettel (1:45,172), Räikkönen (1:45,108), Rosberg (1:44,741) a Hamilton (1:44,433). Poslední půl hodina se nesla ve znamení mnohem větší aktivity na dráze a stížností na nízkou přilnavost.
Hamiltona s Mercedesem se v závěru překonal už pouze Romain Grosjean, který zajel o 0,192 s rychlejší čas. Čtvrt sekundy ztratil Vettel, čtvrtý skončil jeho týmový kolega Mark Webber. Po prvním tréninku se zdá, že si to v kvalifikaci zítra o pole position rozdají Red Bully s Mercedesy a Lotusz. Více napoví večerní část, která začíná ve 14 hod našeho času.
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Button - 318,5 km/hod; 2. Pérez - 317,4; 3. Maldonado - 316,6; 4. Bottas - 315,5; 5. Hamilton - 314,2; 6. Hülkenberg - 314,1; 7. Gutiérrez - 314,0; 8. Alonso - 313,6.... 21. Räikkönen - 309,6; 22. Grosjean - 309,4.
Přehled všech časů prvního tréninku: zde (PDF).
Přehled nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečných časů (modře)
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.