ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Kolotoč Formule 1 se přesunul ze špinavé a smogem znečištěné Indie do pohádkového Abú Zabí. Na okruhu Jas Marina byl v prvním tréninku nejrychlejší Romain Grosjean s Lotusem, těsně za ním se seřadili lídr šampionátu Sebastian Vettel a Lewis Hamilton.
Do úvodní části závodního tréninku se z rezervních jezdců zapojili u Marussie Rodolfo Gonzales místo Maxe Chiltona, u Caterhamu Heikki Kovalainen místo Gieda van der Gardeho a u Force Indie James Calado místo Adriana Sutila.
První trénink se v Abú Zabí (podrobné informace o okruhu najdete zde) koná za slunečního světla, zatímco kvalifikace a závod se pojedou za západu slunce, klesajících teplot a měnícího se vyvážení vozu. Proto je pro týmy trochu zbytečný a moc kol neabsolvují - potřebují totiž přesná data o pneumatikách za odlišných teplotních podmínek. Relevantnější údaje poskytne až ten druhý.
V 10 hod našeho času vyrazil na trať k instalačnímu kolu jako první Gutiérrez následovaný Räikkönenem, který zde včera chyběl, čímž vyvolal spekulace ohledně zhoršujících se vztahů a dalšího působení u Lotusu.
Kimi byl naštvaný za nadávky v rádiu od ředitele traťového provozu Alana Permana, kterému po ostrém pokynu k puštění Grosjeana před sebe oplácel stejnou mincí. Lotus mu navíc v této sezóně doteď nezaplatil a zdá se, že rozchod s týmem před přestupem k Ferrari nebude v dobrém. Podle jemu blízkých zdrojů Fin dokonce zvažoval, že by do Abú Zabí dokonce nepřijel vůbec. Podle zdrojů Lotusu potřeboval jen pohladit ego a trochu vychladnout.
Kimi Räikkönen nakonec do Abú Zabí dorazil a nastoupil do úvodního tréninku(foto: Lotus F1 Team)
Do tréninku se zapojil také Nico Hülkenberg, s nímž to včera vypadalo kvůli nemoci velmi bledě. Po 11 min všichni nainstalovali své vozy a provoz na chvíli utichl. Na rovince v úvodu dosáhl nejvyšší rychlosti Räikkönen, který zde loni vyhrál - 299 km/hod. I po první půlhodině mělo 19 jezdců na svém kontě pouze jedno či maximálně dvě kola - nejvíce byl vidět Gonzales testující upravenou podlahu a Pérez s McLarenem.
Vettel na okruh přivezl další novou přilbu (stejně jako Hamilton či Pic), prohlédnout si ji můžete v naší fotogalerii zde. Ferrari zkoušelo na Alonsově voze nové horizontální křidélko nad přední stranou bočnic i nové přední křídlo. Španěl také jezdil s pohyblivou kamerou (otáčí se o 180 ° - konečně), která se v GP2 objevila už v roce 2006.
Několik novinek se objevilo také na Williamsu. Týmy si již zkoušejí některé vývojové díly pro rok 2014, kdy nás podle Adriana Neweyho moc hezké vozy nečekají (viz rozhovor zde).
Jako první zaznamenal měřené čas po půl hodině Pérez: 1:48,525, 1:45,889 a 1:45,331 min s max. rychlostí 315 km/hod s aktivovaným DRS před zatáčkou č. 8. Jeho týmový kolega Button se zakrátko přidává (1:45,814 min), ale stěžuje si: "Wau, opravdu nemáme žádnou přilnavost. Fakt je velmi nízká."
V polovině tréninku překonává oba jezdce z Wokingu Grosjean s Lotusem - 1:45,329 min. Stěžoval si na neochotu jít do vysokých otáček u svého osmiválce v zatáčkách č. 7 - 9. Francouz měl v Indii štěstí - jeho motoru ucházel vzduch z pneumatického systému a málem do cíle nedojel (více zde). A když už jsme u časů, jen připomenu ten nejrychlejší z loňského úvodního tréninku, kterému vládl Hamilton s McLarenem - 1:43,285 min.
Jenson Button po nácviku zastávky v boxech v Abú Zabí (foto: McLaren Mercedes)
Podle BBC je konec Rosse Brawna u Mercedesu jistý, i když on sám ani tým nepotvrdil. Mají za to, že zamíří k Williamsu, kde už působí jako technický ředitel Pat Symonds. S Williamsem je také spojována dvojice Felipe Massa (může přinést z Brazílie přes 10 milionů liber) a jeho inženýr Rob Smedley.
V F1 je stále hodně nevyřešených otázek: skončí u Lotusu po boku Grosjeana Maldonado či Hülkenberg? Pokud to Nicovi u Lotusu nevyjde - zdá se, že tým stále jednající se společností Quantum Motorsport preferuje Venezuelana - vrátí se k Force Indii? Koho by v tom případě indická stáj pustila k ledu - Sutila či Di Restu? Nebo oba a vezme Magnussena, kterého prosazuje McLaren, či Chiltona se slušným sponzorským balíkem?
Po hodině piloti začali zajíždět rychlé časy a na čele se vystřídali Vettel (1:45,172), Räikkönen (1:45,108), Rosberg (1:44,741) a Hamilton (1:44,433). Poslední půl hodina se nesla ve znamení mnohem větší aktivity na dráze a stížností na nízkou přilnavost.
Hamiltona s Mercedesem se v závěru překonal už pouze Romain Grosjean, který zajel o 0,192 s rychlejší čas. Čtvrt sekundy ztratil Vettel, čtvrtý skončil jeho týmový kolega Mark Webber. Po prvním tréninku se zdá, že si to v kvalifikaci zítra o pole position rozdají Red Bully s Mercedesy a Lotusz. Více napoví večerní část, která začíná ve 14 hod našeho času.
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Button - 318,5 km/hod; 2. Pérez - 317,4; 3. Maldonado - 316,6; 4. Bottas - 315,5; 5. Hamilton - 314,2; 6. Hülkenberg - 314,1; 7. Gutiérrez - 314,0; 8. Alonso - 313,6.... 21. Räikkönen - 309,6; 22. Grosjean - 309,4.
Přehled všech časů prvního tréninku: zde (PDF).
Přehled nejrychlejších sektorů (červeně) a skutečných časů (modře)
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.