Na cestě mezi ty nejlepší - Sebastian Vettel už zítra může získat svůj čtvrtý titul mistra světa ve Formuli 1. Jak vzpomíná na první setkání s mladým Němcem jeho nynější šéf Christian Horner?
Sebastian Vettel cílevědomě míří ke svému čtvrtému titulu mistra světa v řadě. Ačkoliv řada fanoušků nesdílí názor, že tento šestadvacetiletý Němec patří mezi ty nejlepší ve Formuli 1, čísla hovoří jasně.
Již zítra se může opět zapsat do historie. Nyní po bok tří legend tohoto sportu - Fangia, Prosta a Schumachera. Ti jako jediní dokázali získat čtyři či více titulů. A pouze Fangiovi a Schumacherovi se to podařilo čtyřikrát za sebou, stejně jako (téměř jistě) Vettelovi.
"Já si ho všiml krátce poté, co získal řidičský průkaz a dorazil do továrny Red Bullu. Tehdy mu bylo sedmnáct nebo osmnáct. Přišel a řekl pouze: 'Ahoj, já jsem Sebastian Vettel, jsem člen juniorského týmu. Mohu se tu porozhlédnout?' Už tehdy vybočoval v tom, jakou měl sebejistotu a chtěl vědět, o čem je F1. Chtěl vědět vše o tomto sportu, o Formuli 1 a o Red Bullu," vzpomíná na své první setkání s Vettelem Christian Horner.
Pamatuje si, že už tehdy se Vettel živě zajímal o všechno britské, což Němci zůstalo dodnes. "Dokonce se tehdy chtěl podívat do Brightonu, protože slyšel o tom městě tolik fascinujících věcí. To jsem se mu snažil rozmluvit. On měl vždycky skvělý smysl pro humor," usmívá se Horner.
Už tehdy tušil, že v tomto mladíkovi Red Bull našel něco výjimečného. "Trošku vyčníval naprosto ve všem. Především v konzistenci svých výkonů a v tom, jak je byl schopen zopakovat i pod velkým tlakem," uvedl pro Sky Sports.
Už v barvách Toro Rosso jsme mohli sledovat slavý "ukazováček" (foto: Scuderia Toro Rosso)
"Nedělá nic výrazně lépe než ostatní, ale jen o něco málo lépe, navíc konzistentně. Jeho schopnost se přizpůsobit obtížným situacím... ať už pneumatikám, jejich opotřebení, změnám... prostě čemukoliv. Umí se velmi rychle přizpůsobit a pochopit, co auto potřebuje, aby zajelo dobrý čas," popisuje Horner.
Ona schopnost adaptace mu podle Hornera pomůže i při změnách pravidel pro příští rok. "Není to jeho vina, že stále vyhrává. Vyhrává, protože odvádí lepší práci. Jako tým odvádíme dobrou práci a není to náhoda, že dokázal to, co dokázal. Pracuje tvrdě a je velmi oddaný tomu, co dělá, protože to bere opravdu velmi vážně. Příští rok startujeme s čistým štítem a věřím, že pilot bude velmi důležitým faktorem. Je na ostatních, aby jej dostihli," domnívá se šéf Red Bullu.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.