INDIE - Co o jednotlivých vozů můžeme vyčíst z časů a maximálních rychlostí dosažených během kvalifikace v jednotlivých sektorech indického okruhu?
První, velmi dlouhý sektor začíná technickým úsekem: středně rychlou pravotočivou zatáčkou, po níž jezdci stoupají 14 m do kopce do prudké pravotočivé zatáčky, která je přivádí na dlouhou rovinku s první DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti.
Po velmi prudkém brzdění do 4. zatáčky následuje rovinka, na které začíná druhý sektor plný středně-rychlých zatáček s prudkými změnami směru a zajímavou zatáčkou 10 a 11, která připomíná tu osmou z Istanbulu či Spoon ze Suzuky.
Za ní piloti najíždějí do třetího sektoru s dalšími středně rychlými zatáčkami a prudkou levotočivou 16. zatáčkou, která je přivádí na startovní/cílovou rovinku s druhou DRS zónou.
Další podrobné technické informace o okruhu najdete zde.
Mapa indického okruhu (zdroj: FIA)
Sebastian Vettel předvedl v Indii za celé tři roky vůbec nejrychlejší kolo okruhu poté, co během něj dal dohromady všechny své nejlepší sektory a druhému Nicovi Rosbergovi nadělil tři čtvrtě sekundy a je na nejlepší cestě zítra získat svůj čtvrtý mistrovský titul. A to ještě ke konci Q3 za lepších podmínek na dráze zrušil svůj pokus o ještě povedenější čas a předčasně zamířil do boxů.
O něco rychlejší než týmový kolega mohl být Lewis Hamilton, kterému se ale nepodařilo poskládat ideální kolo jako Rosbergovi, Vettelovi či Alonsovi - jinak by bylo 0,19 s rychlejší a stál by v první řadě s lídrem šampionátu. Ještě více - o 0,243 s - si mohl teoreticky polepšit Webber, jenž by se také dostal před druhého Rosberga.
Australan má však společně s Alonsem a oběma McLareny k dispozici výhodu v podobě startu na tvrdší ze dvou nabízených směsí - je sice při delších jízdách zhruba o sekundu pomalejší, její životnost ale dosáhne 30 - 35 kol, což je více než dvojnásobek toho, co měkká. Minimálně Webber - ale věří si i Alonso - by tedy měl mít možnost bojovat s Vettelem o vítězství.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejších časy v sektorech a jejich součet
Vettel s Red Bullem stanovil rekordy ve všech třech sektorech - v tom prvním mu byl nejblíže Felipe Massa s Ferrari, které dnes oproti předchozím závodům bylo konkurenceschopnější, ve druhém sektoru jeho týmový kolega Mark Webber a ve třetím Kimi Räikkönen.
Lotus kvalifikaci zpackal Romainovi Grosjeanovi, kterého neposlal na trať na měkčích pneumatikách - což si dovolil už jen Red Bull v případě Vettela, jenž skončil v Q1 jedenáctý. Navíc různé týmy svým jezdcům v rádiu několikrát hlásily, že pro postup bude třeba zajet čas pod 1:26,5 min - i přesto ale černozlatý vůz neohroženě vyčkával v garáži a zcela podcenil zrychlování dráhy vlivem jejího pogumování.
Na rovince dosahovaly nejvyšších rychlostí Saubery: Hülkenbergovi naměřili komisaři 321 km/hod, což bylo o 10,2 km/hod více než u Grosjeana. Včera v tomto ohledu patřil mezi nejlepší Button zkoušející "radikální" nastavení zaměřené na nižší odpor, podle McLarenu však nefungovalo.
Red Bully jsou na tom výborně - na konci dlouhé rovinky jim patří dle dosažených rychlostí 8. a 9. příčka, na pomezí sektorů ale byli díky vysokému přítlaku a rychlému průjezdu zatáček nejlepší - pouze s výjimkou toho prvního (měřeno daleko za pomalou čtvrtou zatáčkou), kde dosáhl nejvyšší rychlosti Button.
V zadních řadách dnes podal solidní výkon Jules Bianchi, který porazil oba Caterhamy a na Williams Pastora Maldonada mu chybělo jen 0,128 s. Venezuelan však nedokázal kvůli provozu ani v jednom ze svých dvou pokusů zajet rychlé kolo.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Dvouzastávková strategie je pro Velkou cenu Indie vypsanou na 60 okruhů papírově rychlejší, záležet však bude na voze a ostatních závodních faktorech, jako například na provozu.
Optimální by u dvouzastávkové strategie mělo být podle zástupců Pirelli po startu na měkkých pneumatikách přezout ve druhém kole na středně tvrdé a totéž zopakovat ve 28. kole. Alternativně po startu na tvrdší ze dvou nabízených směsí vychází nejlépe zastávka ve 28. kole s nasazením tvrdší směsi a obutím měkkých pneumatik v 57. kole.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.