INDIE - Co o jednotlivých vozů můžeme vyčíst z časů a maximálních rychlostí dosažených během kvalifikace v jednotlivých sektorech indického okruhu?
První, velmi dlouhý sektor začíná technickým úsekem: středně rychlou pravotočivou zatáčkou, po níž jezdci stoupají 14 m do kopce do prudké pravotočivé zatáčky, která je přivádí na dlouhou rovinku s první DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti.
Po velmi prudkém brzdění do 4. zatáčky následuje rovinka, na které začíná druhý sektor plný středně-rychlých zatáček s prudkými změnami směru a zajímavou zatáčkou 10 a 11, která připomíná tu osmou z Istanbulu či Spoon ze Suzuky.
Za ní piloti najíždějí do třetího sektoru s dalšími středně rychlými zatáčkami a prudkou levotočivou 16. zatáčkou, která je přivádí na startovní/cílovou rovinku s druhou DRS zónou.
Další podrobné technické informace o okruhu najdete zde.
Mapa indického okruhu (zdroj: FIA)
Sebastian Vettel předvedl v Indii za celé tři roky vůbec nejrychlejší kolo okruhu poté, co během něj dal dohromady všechny své nejlepší sektory a druhému Nicovi Rosbergovi nadělil tři čtvrtě sekundy a je na nejlepší cestě zítra získat svůj čtvrtý mistrovský titul. A to ještě ke konci Q3 za lepších podmínek na dráze zrušil svůj pokus o ještě povedenější čas a předčasně zamířil do boxů.
O něco rychlejší než týmový kolega mohl být Lewis Hamilton, kterému se ale nepodařilo poskládat ideální kolo jako Rosbergovi, Vettelovi či Alonsovi - jinak by bylo 0,19 s rychlejší a stál by v první řadě s lídrem šampionátu. Ještě více - o 0,243 s - si mohl teoreticky polepšit Webber, jenž by se také dostal před druhého Rosberga.
Australan má však společně s Alonsem a oběma McLareny k dispozici výhodu v podobě startu na tvrdší ze dvou nabízených směsí - je sice při delších jízdách zhruba o sekundu pomalejší, její životnost ale dosáhne 30 - 35 kol, což je více než dvojnásobek toho, co měkká. Minimálně Webber - ale věří si i Alonso - by tedy měl mít možnost bojovat s Vettelem o vítězství.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejších časy v sektorech a jejich součet
Vettel s Red Bullem stanovil rekordy ve všech třech sektorech - v tom prvním mu byl nejblíže Felipe Massa s Ferrari, které dnes oproti předchozím závodům bylo konkurenceschopnější, ve druhém sektoru jeho týmový kolega Mark Webber a ve třetím Kimi Räikkönen.
Lotus kvalifikaci zpackal Romainovi Grosjeanovi, kterého neposlal na trať na měkčích pneumatikách - což si dovolil už jen Red Bull v případě Vettela, jenž skončil v Q1 jedenáctý. Navíc různé týmy svým jezdcům v rádiu několikrát hlásily, že pro postup bude třeba zajet čas pod 1:26,5 min - i přesto ale černozlatý vůz neohroženě vyčkával v garáži a zcela podcenil zrychlování dráhy vlivem jejího pogumování.
Na rovince dosahovaly nejvyšších rychlostí Saubery: Hülkenbergovi naměřili komisaři 321 km/hod, což bylo o 10,2 km/hod více než u Grosjeana. Včera v tomto ohledu patřil mezi nejlepší Button zkoušející "radikální" nastavení zaměřené na nižší odpor, podle McLarenu však nefungovalo.
Red Bully jsou na tom výborně - na konci dlouhé rovinky jim patří dle dosažených rychlostí 8. a 9. příčka, na pomezí sektorů ale byli díky vysokému přítlaku a rychlému průjezdu zatáček nejlepší - pouze s výjimkou toho prvního (měřeno daleko za pomalou čtvrtou zatáčkou), kde dosáhl nejvyšší rychlosti Button.
V zadních řadách dnes podal solidní výkon Jules Bianchi, který porazil oba Caterhamy a na Williams Pastora Maldonada mu chybělo jen 0,128 s. Venezuelan však nedokázal kvůli provozu ani v jednom ze svých dvou pokusů zajet rychlé kolo.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Dvouzastávková strategie je pro Velkou cenu Indie vypsanou na 60 okruhů papírově rychlejší, záležet však bude na voze a ostatních závodních faktorech, jako například na provozu.
Optimální by u dvouzastávkové strategie mělo být podle zástupců Pirelli po startu na měkkých pneumatikách přezout ve druhém kole na středně tvrdé a totéž zopakovat ve 28. kole. Alternativně po startu na tvrdší ze dvou nabízených směsí vychází nejlépe zastávka ve 28. kole s nasazením tvrdší směsi a obutím měkkých pneumatik v 57. kole.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.