INDIE - Co o jednotlivých vozů můžeme vyčíst z časů a maximálních rychlostí dosažených během kvalifikace v jednotlivých sektorech indického okruhu?
První, velmi dlouhý sektor začíná technickým úsekem: středně rychlou pravotočivou zatáčkou, po níž jezdci stoupají 14 m do kopce do prudké pravotočivé zatáčky, která je přivádí na dlouhou rovinku s první DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti.
Po velmi prudkém brzdění do 4. zatáčky následuje rovinka, na které začíná druhý sektor plný středně-rychlých zatáček s prudkými změnami směru a zajímavou zatáčkou 10 a 11, která připomíná tu osmou z Istanbulu či Spoon ze Suzuky.
Za ní piloti najíždějí do třetího sektoru s dalšími středně rychlými zatáčkami a prudkou levotočivou 16. zatáčkou, která je přivádí na startovní/cílovou rovinku s druhou DRS zónou.
Další podrobné technické informace o okruhu najdete zde.
Mapa indického okruhu (zdroj: FIA)
Sebastian Vettel předvedl v Indii za celé tři roky vůbec nejrychlejší kolo okruhu poté, co během něj dal dohromady všechny své nejlepší sektory a druhému Nicovi Rosbergovi nadělil tři čtvrtě sekundy a je na nejlepší cestě zítra získat svůj čtvrtý mistrovský titul. A to ještě ke konci Q3 za lepších podmínek na dráze zrušil svůj pokus o ještě povedenější čas a předčasně zamířil do boxů.
O něco rychlejší než týmový kolega mohl být Lewis Hamilton, kterému se ale nepodařilo poskládat ideální kolo jako Rosbergovi, Vettelovi či Alonsovi - jinak by bylo 0,19 s rychlejší a stál by v první řadě s lídrem šampionátu. Ještě více - o 0,243 s - si mohl teoreticky polepšit Webber, jenž by se také dostal před druhého Rosberga.
Australan má však společně s Alonsem a oběma McLareny k dispozici výhodu v podobě startu na tvrdší ze dvou nabízených směsí - je sice při delších jízdách zhruba o sekundu pomalejší, její životnost ale dosáhne 30 - 35 kol, což je více než dvojnásobek toho, co měkká. Minimálně Webber - ale věří si i Alonso - by tedy měl mít možnost bojovat s Vettelem o vítězství.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejších časy v sektorech a jejich součet
Vettel s Red Bullem stanovil rekordy ve všech třech sektorech - v tom prvním mu byl nejblíže Felipe Massa s Ferrari, které dnes oproti předchozím závodům bylo konkurenceschopnější, ve druhém sektoru jeho týmový kolega Mark Webber a ve třetím Kimi Räikkönen.
Lotus kvalifikaci zpackal Romainovi Grosjeanovi, kterého neposlal na trať na měkčích pneumatikách - což si dovolil už jen Red Bull v případě Vettela, jenž skončil v Q1 jedenáctý. Navíc různé týmy svým jezdcům v rádiu několikrát hlásily, že pro postup bude třeba zajet čas pod 1:26,5 min - i přesto ale černozlatý vůz neohroženě vyčkával v garáži a zcela podcenil zrychlování dráhy vlivem jejího pogumování.
Na rovince dosahovaly nejvyšších rychlostí Saubery: Hülkenbergovi naměřili komisaři 321 km/hod, což bylo o 10,2 km/hod více než u Grosjeana. Včera v tomto ohledu patřil mezi nejlepší Button zkoušející "radikální" nastavení zaměřené na nižší odpor, podle McLarenu však nefungovalo.
Red Bully jsou na tom výborně - na konci dlouhé rovinky jim patří dle dosažených rychlostí 8. a 9. příčka, na pomezí sektorů ale byli díky vysokému přítlaku a rychlému průjezdu zatáček nejlepší - pouze s výjimkou toho prvního (měřeno daleko za pomalou čtvrtou zatáčkou), kde dosáhl nejvyšší rychlosti Button.
V zadních řadách dnes podal solidní výkon Jules Bianchi, který porazil oba Caterhamy a na Williams Pastora Maldonada mu chybělo jen 0,128 s. Venezuelan však nedokázal kvůli provozu ani v jednom ze svých dvou pokusů zajet rychlé kolo.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
Dvouzastávková strategie je pro Velkou cenu Indie vypsanou na 60 okruhů papírově rychlejší, záležet však bude na voze a ostatních závodních faktorech, jako například na provozu.
Optimální by u dvouzastávkové strategie mělo být podle zástupců Pirelli po startu na měkkých pneumatikách přezout ve druhém kole na středně tvrdé a totéž zopakovat ve 28. kole. Alternativně po startu na tvrdší ze dvou nabízených směsí vychází nejlépe zastávka ve 28. kole s nasazením tvrdší směsi a obutím měkkých pneumatik v 57. kole.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.