Luca di Montezemolo pokáral Fernanda Alonsa po VC Maďarska v červenci za to, že otevřeně prohlásil, že Ferrari chybí rychlost. Mnohým z Vás se možná v tu chvíli vybavil vyhazov Alaina Prosta z Ferrari před koncem sezony 1991. Vztah mezi Španělem a týmem byl v tu dobu napjatý. Nic navíc nenasvědčuje tomu, že se něco změnilo. Nad dlouhodobou budoucností Alonsa v italském týmu se tak vznášejí otazníky.
Alonso zůstává u Ferrari - alespoň pro zatím - to je v kontrastu s Prostem, který byl bez dlouhých průtahů vyhozen v předvečer poslední Grand Prix roku, VC Austrálie. Italové jej nahradili Giannim Morbidellim. Ale jisté společné rysy obou případů by se vysledovat daly. Oba [Alonso i Prost] jsou skvělí jezdci, oba se snaží/li bojovat s nekonkurenceschopným vozem proti mnohem lepším monopostům a oba tým zkritizovali za jeho výkonnost.
Honda se s McLarenem vrací do F1 a kolem Alonsa 'slídí', proto se hodně spekuluje o jeho budoucnosti. V Maranellu má sice kontrakt do roku 2016, ale šance, že odejde, se zvětšují. Navíc vzájemnému vztahu určitě neprospělo angažování mistra světa z roku 2007, Kimiho Räikkönena, který se do Ferrari v příštím roce vrátí. To narušilo Alonsovu neochvějnou pozici u rudých, kterou si uplynulé 3,5 roku užíval.
Alain Prost situaci Fernanda chápe a zdůrazňuje, že bude jen velmi obtížné, aby se vztah jezdce a týmu vrátil do původního stavu. Díky politice Ferrari se však o žádném pnutí nedozvíme: "Znám politiku a znám Ferrari. Poté, co se stalo ve vztahu s Alonsem, už bude těžké se vrátit do normálu. Jediná cesta je ta, na kterou se vydal - prostě jezdit na plno, být konkurenceschopný a porážet svého týmového kolegu.
Ale je to těžké. Jakmile uděláte krok zpět, příběh se bude opakovat," cituje francouzského mistra světa Autosport. V posledních závodech se zdálo, že došlo na jakési 'usmíření'. Po dobrých výsledcích na tratích s malým přítlakem - Spa a Monza - se stáj propadla. Jejich slábá stránka (aerodynamika) se naplno projevila. Alonso byl v Koreji 7. a v Japonsku 4. Zdroje pro vývoj auta jsou již zaměřeny na příští rok, navíc novinky nasazované na letošní monopost nepřinášejí tolik, kolik se od nich očekávalo.
Alonso mezitím projevuje svoje pocity svým obvyklým, těžko postřehnutelným, způsobem. Prohlášení před VC Japonska o tom, že Felipe Massa není o nic pomalejší než Kimi Räikkönen, bylo jasnou jizlivou poznámkou na příchod Fina do Maranella. Je dobře známé, že rozhodnutí o znovunajmutí Kimiho se nesetkalo u Fernanda s velkým pochopením, stejně tak jako fakt, že Ferrari se najmutím druhého mistra světa snaží zmírnit vliv jezdce, který v předešlých letech hrál hlavní roli.
Alonso má zatím sice stále matematickou šanci na zisk titulu, avšak prakticky už je po nadějích. Dominanci Vettela zdůrazňuje fakt, že on sám posbíral 297 bodů, tedy přesně tolik, kolik duo jezdců Ferrari, Massa-Alonso, dohromady. Po závodu v Koreji se Alonso nechal slyšet, že "je to zázrak, že jsou stále ještě v boji o titul" s ohledem na jejich vůz. To bylo typické vyjádření jezdce, který ví co chce říct, ale nechce to říci napřímo a udělá to oklikou. Alonso tím zázrakem zcela očividně myslel svoje výkony spíše než výkony jeho auta.
Vidět takto rozesmátého Alonsa je poslední dobou vzácnost(foto: Scuderia Ferrari)
Přechod k McLarenu stále zůstává vážnou otázkou a bude záležet na příštím roce. Asi se nedá posuzovat výkonnost nových turbomotorů podle spekulací, ale jisté náznaky o slabých výkonech jednotek Ferrari se k nám již donesly. Pokud by se i příští rok Ferrari nedařilo, tak si lze jen velmi obtížné představit Alonsa, že zůstane. Jak říká Prost, pokud "uděláte krok zpět", tedy pokud poklesne výkonnost, "tak se problémy vrátí."
O Prostovi, když přišel do Ferrari, se říkalo, že se stane legendou Ferrari. Nepřipomíná Vám to vyhlášení, která jsme již slyšeli o Alonsovi u Ferrari? Zatím je stále možné, že spolu tato dvojice titul nakonec získá, ale spíše se momentálně zdá, že angažmá skončí stejně, jako skončilo to Francouzovo.
Od chvíle, kdy Lewis Hamilton oznámil přestup k Ferrari, se mu v letošní sezoně formule 1 nedaří. Sedminásobný mistr světa zatím marně hledá formu – jediným světlejším momentem bylo vítězství ve sprintu v Číně. Jinak se čtyřicetiletý Brit trápí: páté místo v Bahrajnu a sedmé v Saúdské Arábii mu na klidu nepřidaly.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.