Šéfka Sauberu hovoří o vývoji vozu v letošní sezóně, do které tým vykročil o poznání hůře než loni. V čem spočíval problém a co mu pomohlo ke zlepšení?
Loni prožil Sauber fantastickou sezónu, letos to však byl celkem odlišný příběh. Co se stalo?Moniša Kaltenbornová: "Poté, co byl koncept systému s výfuky po stranách loni velmi úspěšný, se naši inženýři rozhodli vydat s C32 odlišným směrem, který měl teoreticky větší potenciál. V praxi to ale vypadalo jinak. V Melbourne, kam jsme přivezli vylepšení vozu, to nefungovalo tak, jak jsme očekávali. Pak to našim inženýrům trochu trvalo, než pochopili, v čem je problém."
A co bylo problémem?MK: "Aerodynamické vyvážení vozu nebylo stabilní, obzvlášť při brzdění a zatáčení. Kromě měřitelných důsledků bylo vedlejším efektem to, že piloti měli v C32 menší důvěru. Navíc jsme neměly zdroje na to, abychom vůz rychle modifikovali. Místo toho jsme postupovali krok za krokem.
Největší vylepšení jsme přivezli do Maďarska, kde jsme nasadili upravený koncept výfuků. Již tehdy jsme pozorovali významné zlepšení, ale samozřejmě to chvíli trvalo, než jsme z něj dostali maximum.
Navíc se zlepšilo naše pochopení vozu, což se projevilo v jeho lepším nastavení. Také jsme v továrně dokázali udržet vysokou kvalitu vyráběných dílů. Celý tým - v továrně i na dráze - odvedl výjimečnou práci."
Vyhovovaly vašemu vozu také "nové" pneumatiky, které byly nasazeny v Maďarsku?MK: "Není to snadné určit, protože jsme tam zároveň přivezli naše největší vylepšení. Věřím však, že nám obecně pneumatiky pomohly, což bylo v minulém roce opačným případem."
Estaban Gutiérrez s původní verzí výfuků - chybí pod nimi tunely v bočnicích, které tým okopíroval od Red Bullu a nasadil v Maďarsku (foto: Sauber Motorsport AG)
Na začátku sezóny někteří lidé říkali, že by měl tým zastavit vývoj současného vozu a plně se soustředit na rok 2014.MK: "Vzdát to nebylo možné, protože jsme chtěli se současným vozem dosáhnout pokroku, abychom zlepšili naše postavení v šampionátu konstruktérů. Hlubší porozumění, které nyní získáváme, nám navíc pomůže při vývoji nového auta.
A teď upřímně: věřila jste, že je možné v současné sezóně dosáhnout takového pokroku?MK: "Bylo by to troufalé očekávat tak velké zlepšení. Nicméně velmi brzdy jsme řekli, že se v průběhu druhé poloviny sezóny budeme schopni zlepšit. Tímto jsme si byli jisti, což vycházelo z poznání, které jsme získali.
Navíc nám v posledních závodech všechno vycházelo, včetně toho, že někteří soupeři nevyužili své příležitosti tím nejlepším způsobem. Nečekali jsme však, že ve třech ze čtyř závodů nasbíráme dvouciferný počet bodů.
Sauber má nyní 45 bodů, Toro Rosso 31 a Force India 62. Hledíte kupředu nebo spíše za sebe?MK: "Obecně se díváme před sebe. Pokud budeme pokračovat tak soustředění, aniž bychom se dopouštěli chyb, pak toho stále můžeme hodně získat. Víme ale, že to nebude jednoduché dostat se na šesté místo. A samozřejmě, že kontrolujeme i zpětná zrcátka, abychom se vyhnuli nepříjemnému překvapení.
A nová verze - bočnice ve stylu rampy, pod výfuky tunely vedoucí vzduchdoprostřed zadní části vozu (foto: Sauber Motorsport AG)
Jak jste spokojena s oběma jezdci?MK: "Oba piloti předvádějí velmi dobré výkony. Nico [Hülkenberg] jezdí tak, jak to od něj očekáváme. Je rychlý, konzistentní a velmi efektivní. Získal díky své bojovnosti spoustu bodů, ale také ví, jak se chopit příležitosti, pokud se mu v závodě naskytne.
Esteban [Gutiérrez] prožil těžký začátek sezóny. Auto navíc tehdy navíc nebylo tak dobré jako dnes, což mu nepomohlo. Přesto tvrdě pracoval a neustále se zlepšoval. Byla to otázka času, než vše zapadne na své místo, jak jsme mohli vidět minulý víkend.
Z pohledu na časy vyplývá, že byl často Nicovi velmi blízko, ale konkurence je uprostřed pole tak vyrovnaná, že někdy byl o několik míst zpět, což na první pohled moc dobře nevypadá. Také však odvedl výjimečnou práci, když například poskytoval zpětnou vazbu týkající se nastavení vozu, což posunulo tým kupředu.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.