Šéfka Sauberu hovoří o vývoji vozu v letošní sezóně, do které tým vykročil o poznání hůře než loni. V čem spočíval problém a co mu pomohlo ke zlepšení?
Loni prožil Sauber fantastickou sezónu, letos to však byl celkem odlišný příběh. Co se stalo?Moniša Kaltenbornová: "Poté, co byl koncept systému s výfuky po stranách loni velmi úspěšný, se naši inženýři rozhodli vydat s C32 odlišným směrem, který měl teoreticky větší potenciál. V praxi to ale vypadalo jinak. V Melbourne, kam jsme přivezli vylepšení vozu, to nefungovalo tak, jak jsme očekávali. Pak to našim inženýrům trochu trvalo, než pochopili, v čem je problém."
A co bylo problémem?MK: "Aerodynamické vyvážení vozu nebylo stabilní, obzvlášť při brzdění a zatáčení. Kromě měřitelných důsledků bylo vedlejším efektem to, že piloti měli v C32 menší důvěru. Navíc jsme neměly zdroje na to, abychom vůz rychle modifikovali. Místo toho jsme postupovali krok za krokem.
Největší vylepšení jsme přivezli do Maďarska, kde jsme nasadili upravený koncept výfuků. Již tehdy jsme pozorovali významné zlepšení, ale samozřejmě to chvíli trvalo, než jsme z něj dostali maximum.
Navíc se zlepšilo naše pochopení vozu, což se projevilo v jeho lepším nastavení. Také jsme v továrně dokázali udržet vysokou kvalitu vyráběných dílů. Celý tým - v továrně i na dráze - odvedl výjimečnou práci."
Vyhovovaly vašemu vozu také "nové" pneumatiky, které byly nasazeny v Maďarsku?MK: "Není to snadné určit, protože jsme tam zároveň přivezli naše největší vylepšení. Věřím však, že nám obecně pneumatiky pomohly, což bylo v minulém roce opačným případem."
Estaban Gutiérrez s původní verzí výfuků - chybí pod nimi tunely v bočnicích, které tým okopíroval od Red Bullu a nasadil v Maďarsku (foto: Sauber Motorsport AG)
Na začátku sezóny někteří lidé říkali, že by měl tým zastavit vývoj současného vozu a plně se soustředit na rok 2014.MK: "Vzdát to nebylo možné, protože jsme chtěli se současným vozem dosáhnout pokroku, abychom zlepšili naše postavení v šampionátu konstruktérů. Hlubší porozumění, které nyní získáváme, nám navíc pomůže při vývoji nového auta.
A teď upřímně: věřila jste, že je možné v současné sezóně dosáhnout takového pokroku?MK: "Bylo by to troufalé očekávat tak velké zlepšení. Nicméně velmi brzdy jsme řekli, že se v průběhu druhé poloviny sezóny budeme schopni zlepšit. Tímto jsme si byli jisti, což vycházelo z poznání, které jsme získali.
Navíc nám v posledních závodech všechno vycházelo, včetně toho, že někteří soupeři nevyužili své příležitosti tím nejlepším způsobem. Nečekali jsme však, že ve třech ze čtyř závodů nasbíráme dvouciferný počet bodů.
Sauber má nyní 45 bodů, Toro Rosso 31 a Force India 62. Hledíte kupředu nebo spíše za sebe?MK: "Obecně se díváme před sebe. Pokud budeme pokračovat tak soustředění, aniž bychom se dopouštěli chyb, pak toho stále můžeme hodně získat. Víme ale, že to nebude jednoduché dostat se na šesté místo. A samozřejmě, že kontrolujeme i zpětná zrcátka, abychom se vyhnuli nepříjemnému překvapení.
A nová verze - bočnice ve stylu rampy, pod výfuky tunely vedoucí vzduchdoprostřed zadní části vozu (foto: Sauber Motorsport AG)
Jak jste spokojena s oběma jezdci?MK: "Oba piloti předvádějí velmi dobré výkony. Nico [Hülkenberg] jezdí tak, jak to od něj očekáváme. Je rychlý, konzistentní a velmi efektivní. Získal díky své bojovnosti spoustu bodů, ale také ví, jak se chopit příležitosti, pokud se mu v závodě naskytne.
Esteban [Gutiérrez] prožil těžký začátek sezóny. Auto navíc tehdy navíc nebylo tak dobré jako dnes, což mu nepomohlo. Přesto tvrdě pracoval a neustále se zlepšoval. Byla to otázka času, než vše zapadne na své místo, jak jsme mohli vidět minulý víkend.
Z pohledu na časy vyplývá, že byl často Nicovi velmi blízko, ale konkurence je uprostřed pole tak vyrovnaná, že někdy byl o několik míst zpět, což na první pohled moc dobře nevypadá. Také však odvedl výjimečnou práci, když například poskytoval zpětnou vazbu týkající se nastavení vozu, což posunulo tým kupředu.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.