Šéfka Sauberu hovoří o vývoji vozu v letošní sezóně, do které tým vykročil o poznání hůře než loni. V čem spočíval problém a co mu pomohlo ke zlepšení?
Loni prožil Sauber fantastickou sezónu, letos to však byl celkem odlišný příběh. Co se stalo?Moniša Kaltenbornová: "Poté, co byl koncept systému s výfuky po stranách loni velmi úspěšný, se naši inženýři rozhodli vydat s C32 odlišným směrem, který měl teoreticky větší potenciál. V praxi to ale vypadalo jinak. V Melbourne, kam jsme přivezli vylepšení vozu, to nefungovalo tak, jak jsme očekávali. Pak to našim inženýrům trochu trvalo, než pochopili, v čem je problém."
A co bylo problémem?MK: "Aerodynamické vyvážení vozu nebylo stabilní, obzvlášť při brzdění a zatáčení. Kromě měřitelných důsledků bylo vedlejším efektem to, že piloti měli v C32 menší důvěru. Navíc jsme neměly zdroje na to, abychom vůz rychle modifikovali. Místo toho jsme postupovali krok za krokem.
Největší vylepšení jsme přivezli do Maďarska, kde jsme nasadili upravený koncept výfuků. Již tehdy jsme pozorovali významné zlepšení, ale samozřejmě to chvíli trvalo, než jsme z něj dostali maximum.
Navíc se zlepšilo naše pochopení vozu, což se projevilo v jeho lepším nastavení. Také jsme v továrně dokázali udržet vysokou kvalitu vyráběných dílů. Celý tým - v továrně i na dráze - odvedl výjimečnou práci."
Vyhovovaly vašemu vozu také "nové" pneumatiky, které byly nasazeny v Maďarsku?MK: "Není to snadné určit, protože jsme tam zároveň přivezli naše největší vylepšení. Věřím však, že nám obecně pneumatiky pomohly, což bylo v minulém roce opačným případem."
Estaban Gutiérrez s původní verzí výfuků - chybí pod nimi tunely v bočnicích, které tým okopíroval od Red Bullu a nasadil v Maďarsku (foto: Sauber Motorsport AG)
Na začátku sezóny někteří lidé říkali, že by měl tým zastavit vývoj současného vozu a plně se soustředit na rok 2014.MK: "Vzdát to nebylo možné, protože jsme chtěli se současným vozem dosáhnout pokroku, abychom zlepšili naše postavení v šampionátu konstruktérů. Hlubší porozumění, které nyní získáváme, nám navíc pomůže při vývoji nového auta.
A teď upřímně: věřila jste, že je možné v současné sezóně dosáhnout takového pokroku?MK: "Bylo by to troufalé očekávat tak velké zlepšení. Nicméně velmi brzdy jsme řekli, že se v průběhu druhé poloviny sezóny budeme schopni zlepšit. Tímto jsme si byli jisti, což vycházelo z poznání, které jsme získali.
Navíc nám v posledních závodech všechno vycházelo, včetně toho, že někteří soupeři nevyužili své příležitosti tím nejlepším způsobem. Nečekali jsme však, že ve třech ze čtyř závodů nasbíráme dvouciferný počet bodů.
Sauber má nyní 45 bodů, Toro Rosso 31 a Force India 62. Hledíte kupředu nebo spíše za sebe?MK: "Obecně se díváme před sebe. Pokud budeme pokračovat tak soustředění, aniž bychom se dopouštěli chyb, pak toho stále můžeme hodně získat. Víme ale, že to nebude jednoduché dostat se na šesté místo. A samozřejmě, že kontrolujeme i zpětná zrcátka, abychom se vyhnuli nepříjemnému překvapení.
A nová verze - bočnice ve stylu rampy, pod výfuky tunely vedoucí vzduchdoprostřed zadní části vozu (foto: Sauber Motorsport AG)
Jak jste spokojena s oběma jezdci?MK: "Oba piloti předvádějí velmi dobré výkony. Nico [Hülkenberg] jezdí tak, jak to od něj očekáváme. Je rychlý, konzistentní a velmi efektivní. Získal díky své bojovnosti spoustu bodů, ale také ví, jak se chopit příležitosti, pokud se mu v závodě naskytne.
Esteban [Gutiérrez] prožil těžký začátek sezóny. Auto navíc tehdy navíc nebylo tak dobré jako dnes, což mu nepomohlo. Přesto tvrdě pracoval a neustále se zlepšoval. Byla to otázka času, než vše zapadne na své místo, jak jsme mohli vidět minulý víkend.
Z pohledu na časy vyplývá, že byl často Nicovi velmi blízko, ale konkurence je uprostřed pole tak vyrovnaná, že někdy byl o několik míst zpět, což na první pohled moc dobře nevypadá. Také však odvedl výjimečnou práci, když například poskytoval zpětnou vazbu týkající se nastavení vozu, což posunulo tým kupředu.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.