SUZUKA - 2. TRÉNINK; Ve druhém tréninku Red Bully předvedly svou rychlost. Nejlepší byl Sebastian Vettel, za ním se seřadili Mark Webber a Nico Rosberg. Během této části jsme také byli svědky několika havárií.
Odpoledne v Japonsku panovalo navzdory původním předpovědím hezké počasí bez deště, teploty stoupaly k 30 °C. Týmy v první části jezdily na tvrdých pneumatikách, později začaly nasazovat-středně tvrdé. McLaren se s Pirelli dohodl na testu pneumatik s vozem MP4-26 ve Vallelunze nedaleko Říma, dvoudenní test 11. a 12. listopadu musí ještě posvětit FIA. Pozvánku od italského dodavatele dostaly i další týmy.
Jako první vyjel v 7:02 hod našeho času na dráhu Maldonado a rovnou zamířil do letmého kola - 1:36,722 min. V zápisu do časomíry jej ihned následovali Hülkenberg (1:36,625), Räikkönen (1:35,809), Ricciardo (1:35,534) a Vettel (1:34,746).
Po 12 min v zatáčce Degner havaroval Maldonado, Bottas byl široký ve Spoon, ale dokázal se v pořádku vrátit na dráhu. O pět minut později tam tvrdě bourá Pérez, který byl v té době šestý s časem 1:35,709 min. "Ujela mi záď, ale jsem OK," hlásil Mexičan. Ve Degner ráno zničil svou Marrussii i Bianchi, tým jeho vůz do druhého tréninku nestihne opravit - už jsme tedy bez 3 vozů.
Sergio Pérez si druhého tréninku moc neužil, krátce po začátku tvrdě havaroval v zatáčce Spoon(foto: McLaren Mercedes)
Vettelovi se daří vylepšit svůj čas (1:34,114), jeho týmový kolega Webber je však o půl sekundy rychlejší (1:34,020), o desetinu zaostává Rosberg (1:34,114), čtvrtý je Hamilton (1:34,726) a na páté místo se dostává Button (1:35,065) už se sekundovou ztrátou.
Vergne má potíže s ovladatelností vozu Toro Rosso a na dotaz, zda chce vyzkoušet změnit nastavení zavěšení a předního křídla, odpovídá: "Cokoliv, čím byste mi mohli pomoci s přední částí. Nemůžu dostat vůz tam, kde chci."
Kovalainen odpoledne předal vůz Picovi, doufá ale, že se příští rok do F1 vrátí: "Jednání jdou dobře. Caterham ví, co ode mě dostane. Jen se musí rozhodnout, jestli to chtějí. Cítím se být na příští rok připravený. Těžko spekulovat o tom, jestli mám či nemám šanci."
Po 35 min přebírá od Webbera vedení znovu Vettel - 1:33,852 min, tentokrát už na měkčí ze dvou nabízených směsí. Mechanici McLarenu pracují na větší úpravě Buttonova vozu, mění nastavení předního zavěšení.
Ferrari v polovině zahajuje delší jízdy, Alonso proto již těžko vylepší své 10. místo. Jeho týmový kolega Massa je opět před ním, o dvě příčky výše. Ostatní do vozů také dočerpávají větší množství paliva. Začíná klíčová předzávodní část, kdy se týmy blíže seznamují s životností a degradací pneumatik.
Rychlá výměna nosu na Lotusu Kimiho Räikkönena před jeho havárií (foto: Lotus F1 Team)
Po 55 min odstupuje další pilot: Räikkönen dělá chybu v Degner a po smyku končí ve štěrku. "Zasekl jsem se," hlásí rádiem, vypíná motor a vystupuje z vozu.
Inženýr Mercedesu hlásí rádiem Hamiltonovi, že jsou při dlouhých jízdách o 3 desetiny pomalejší než Red Bull. Jak je na tom Ferrari? Smedley říká Massovi: "OK, rychlost je hodně dobrá, pokud jde o vozy, které budou kolem nás v neděli. Rychlost je velmi dobrá." Neboli na Red Bully mít nebude, zdá se, že je až o půl sekundy pozadu. Alonso při dotazu Stelly na stav svých pneumatik 10 min před koncem lakonicky odpovídá: "Nula."
Red Bull na rozdíl od prvního tréninku jezdí s křídly pro vyšší přítlak, Sauber a Williams měl na vozech dvě různé verze zadního křídla. Hülkenberg hlásí, že jeho zadní pneumatiky "degradují jako v pekle."
Ross Brawn hodnotí druhý trénink z pohledu Mercedesu jako "trochu nepořádný. Oba vozy zploštily pneumatiky, což narušilo jejich jízdy. Snažíme se z toho nějak dostat." A jejich rychlost ve srovnání s Red Bullem? "Nejsme si jisti tím, zda jsme jim tak blízko. Nikdo neví, s jakým množstvím paliva kdo jezdí. Snažíme se dát všechny ty informace na trati dohromady, a pak budeme řešit, co dále."
Problémem německého týmu není rychlost na jedno kolo, ale šetrnost k pneumatikám. Hamilton vydržel na jedné sadě středně-tvrdých sedm kol, časy přitom spadly z 1:40,6 na 1:43,2 min. Na tvrdé si ke konci vedl o něco lépe (1:39,858 - 1:41,035).
Počty kol ujetých ve 2. tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Vettelovy časy z dlouhých jízd vypadají ale opět famózně. Sebastian říká: "Nevím, jak to vypadá z venčí, ale vyvážení je dobré. Myslím, že auto můžeme ještě vylepšit, o to se samozřejmě snažíme vždy. Podle mě pro to ještě existuje prostor, obzvlášť v péči o pneumatiky, což bude klíčové. Hodně lidí se trápí, také udělali hodně chyb. Je to pro jezdce těžká trať, ale také pro pneumatiky je velmi náročnou, takže to bude velkou výzvou najít pro neděli tu nejlepší strategii.
Mnohem smutnější zpráva přišla o Marii de Villotaové (1980 - 2013), která měla loni vážnou nehodu při testu na letišti s Marusií. Dnes byla nalezena mrtvá v hotelu v Seville. Měla se tam zúčastnit autogramiády v rámci propagace své autobiografické knihy "Život je dar."
Přehled nejrychlejších sektorů a teoreticky nejrychlejších kol (červeně)vs. skutečně dosažené časy (modře)
Maximální rychlosti (speed trap): 1. Vettel - 295,3 km/hod; 2. Ricciardo - 294,7; 3. Webber - 293,8; 4. Alonso - 293,1; 5. Di Resta - 290,4; 6. Maldonado - 290,0; 7. Vergne - 289,4; 8. Massa - 288,9... 14. Rosberg - 287,5; 15. Räikkönen - 285,0; 16. Hamilton - 284,5; 17. Grosjean - 284,4; 18. Pérez - 282,8; 19. Button - 282,3... 22. Van der Garde - 278,7.
Přehled všech časů zde (PDF).
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.