SUZUKA - 2. TRÉNINK; Ve druhém tréninku Red Bully předvedly svou rychlost. Nejlepší byl Sebastian Vettel, za ním se seřadili Mark Webber a Nico Rosberg. Během této části jsme také byli svědky několika havárií.
Odpoledne v Japonsku panovalo navzdory původním předpovědím hezké počasí bez deště, teploty stoupaly k 30 °C. Týmy v první části jezdily na tvrdých pneumatikách, později začaly nasazovat-středně tvrdé. McLaren se s Pirelli dohodl na testu pneumatik s vozem MP4-26 ve Vallelunze nedaleko Říma, dvoudenní test 11. a 12. listopadu musí ještě posvětit FIA. Pozvánku od italského dodavatele dostaly i další týmy.
Jako první vyjel v 7:02 hod našeho času na dráhu Maldonado a rovnou zamířil do letmého kola - 1:36,722 min. V zápisu do časomíry jej ihned následovali Hülkenberg (1:36,625), Räikkönen (1:35,809), Ricciardo (1:35,534) a Vettel (1:34,746).
Po 12 min v zatáčce Degner havaroval Maldonado, Bottas byl široký ve Spoon, ale dokázal se v pořádku vrátit na dráhu. O pět minut později tam tvrdě bourá Pérez, který byl v té době šestý s časem 1:35,709 min. "Ujela mi záď, ale jsem OK," hlásil Mexičan. Ve Degner ráno zničil svou Marrussii i Bianchi, tým jeho vůz do druhého tréninku nestihne opravit - už jsme tedy bez 3 vozů.
Sergio Pérez si druhého tréninku moc neužil, krátce po začátku tvrdě havaroval v zatáčce Spoon(foto: McLaren Mercedes)
Vettelovi se daří vylepšit svůj čas (1:34,114), jeho týmový kolega Webber je však o půl sekundy rychlejší (1:34,020), o desetinu zaostává Rosberg (1:34,114), čtvrtý je Hamilton (1:34,726) a na páté místo se dostává Button (1:35,065) už se sekundovou ztrátou.
Vergne má potíže s ovladatelností vozu Toro Rosso a na dotaz, zda chce vyzkoušet změnit nastavení zavěšení a předního křídla, odpovídá: "Cokoliv, čím byste mi mohli pomoci s přední částí. Nemůžu dostat vůz tam, kde chci."
Kovalainen odpoledne předal vůz Picovi, doufá ale, že se příští rok do F1 vrátí: "Jednání jdou dobře. Caterham ví, co ode mě dostane. Jen se musí rozhodnout, jestli to chtějí. Cítím se být na příští rok připravený. Těžko spekulovat o tom, jestli mám či nemám šanci."
Po 35 min přebírá od Webbera vedení znovu Vettel - 1:33,852 min, tentokrát už na měkčí ze dvou nabízených směsí. Mechanici McLarenu pracují na větší úpravě Buttonova vozu, mění nastavení předního zavěšení.
Ferrari v polovině zahajuje delší jízdy, Alonso proto již těžko vylepší své 10. místo. Jeho týmový kolega Massa je opět před ním, o dvě příčky výše. Ostatní do vozů také dočerpávají větší množství paliva. Začíná klíčová předzávodní část, kdy se týmy blíže seznamují s životností a degradací pneumatik.
Rychlá výměna nosu na Lotusu Kimiho Räikkönena před jeho havárií (foto: Lotus F1 Team)
Po 55 min odstupuje další pilot: Räikkönen dělá chybu v Degner a po smyku končí ve štěrku. "Zasekl jsem se," hlásí rádiem, vypíná motor a vystupuje z vozu.
Inženýr Mercedesu hlásí rádiem Hamiltonovi, že jsou při dlouhých jízdách o 3 desetiny pomalejší než Red Bull. Jak je na tom Ferrari? Smedley říká Massovi: "OK, rychlost je hodně dobrá, pokud jde o vozy, které budou kolem nás v neděli. Rychlost je velmi dobrá." Neboli na Red Bully mít nebude, zdá se, že je až o půl sekundy pozadu. Alonso při dotazu Stelly na stav svých pneumatik 10 min před koncem lakonicky odpovídá: "Nula."
Red Bull na rozdíl od prvního tréninku jezdí s křídly pro vyšší přítlak, Sauber a Williams měl na vozech dvě různé verze zadního křídla. Hülkenberg hlásí, že jeho zadní pneumatiky "degradují jako v pekle."
Ross Brawn hodnotí druhý trénink z pohledu Mercedesu jako "trochu nepořádný. Oba vozy zploštily pneumatiky, což narušilo jejich jízdy. Snažíme se z toho nějak dostat." A jejich rychlost ve srovnání s Red Bullem? "Nejsme si jisti tím, zda jsme jim tak blízko. Nikdo neví, s jakým množstvím paliva kdo jezdí. Snažíme se dát všechny ty informace na trati dohromady, a pak budeme řešit, co dále."
Problémem německého týmu není rychlost na jedno kolo, ale šetrnost k pneumatikám. Hamilton vydržel na jedné sadě středně-tvrdých sedm kol, časy přitom spadly z 1:40,6 na 1:43,2 min. Na tvrdé si ke konci vedl o něco lépe (1:39,858 - 1:41,035).
Počty kol ujetých ve 2. tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Vettelovy časy z dlouhých jízd vypadají ale opět famózně. Sebastian říká: "Nevím, jak to vypadá z venčí, ale vyvážení je dobré. Myslím, že auto můžeme ještě vylepšit, o to se samozřejmě snažíme vždy. Podle mě pro to ještě existuje prostor, obzvlášť v péči o pneumatiky, což bude klíčové. Hodně lidí se trápí, také udělali hodně chyb. Je to pro jezdce těžká trať, ale také pro pneumatiky je velmi náročnou, takže to bude velkou výzvou najít pro neděli tu nejlepší strategii.
Mnohem smutnější zpráva přišla o Marii de Villotaové (1980 - 2013), která měla loni vážnou nehodu při testu na letišti s Marusií. Dnes byla nalezena mrtvá v hotelu v Seville. Měla se tam zúčastnit autogramiády v rámci propagace své autobiografické knihy "Život je dar."
Přehled nejrychlejších sektorů a teoreticky nejrychlejších kol (červeně)vs. skutečně dosažené časy (modře)
Maximální rychlosti (speed trap): 1. Vettel - 295,3 km/hod; 2. Ricciardo - 294,7; 3. Webber - 293,8; 4. Alonso - 293,1; 5. Di Resta - 290,4; 6. Maldonado - 290,0; 7. Vergne - 289,4; 8. Massa - 288,9... 14. Rosberg - 287,5; 15. Räikkönen - 285,0; 16. Hamilton - 284,5; 17. Grosjean - 284,4; 18. Pérez - 282,8; 19. Button - 282,3... 22. Van der Garde - 278,7.
Přehled všech časů zde (PDF).
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nejen obrovský rozruch mezi fanoušky, ale okamžitě ovlivnil i finanční trhy. John Elkann a bývalý prezident Luca di Montezemolo odmítli spekulace o marketingovém motivu a zdůrazňují, že cílem je přivést Ferrari zpět na vrchol motorsportu.
Lewis Hamilton prožívá obrovský pocit spokojenosti poté, co se k němu znovu připojila jeho bývalá osobní trenérka Angela Cullenová, s níž měl dlouhodobě úzkou spolupráci.
Sedmá série Drive to Survive dorazí na Netflix už v pátek a fanoušci s napětím čekají jaké zápletky letošní série přinese. Jak napovídají některé články, nebude chybět velmi zvláštní konec Daniela Ricciarda ve Formuli 1 a jak byl blízko sedačky Red Bullu.
Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Lewis Hamilton úspěšně zakončil předsezónní testování a nyní se soustředí na svůj první závod ve Ferrari, který ho čeká během Velké ceny Austrálie.
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.