Šéf týmu Lotus o Kimiho odchodu: Rádi bychom si Kimiho ponechali a pokračovali v hezkém příběhu, kterého jsme byli svědky po dva roky, ale musíme se vypořádat s realitou.
Eric Boullier, šéf týmu Lotus, se v interview vyjádřil k odchodu Kimiho Räikkönena i k financování týmu. Podle něj dluhy nejsou nijak vysoké v porovnání s jinými týmy, jen jsou jiného druhu. Podle Boulliera se v příští sezoně může spolu s pravidly změnit i výkonnost jednotlivých týmů.
Lotus poskytl Kimimu šanci – a vůz – aby uskutečnil celkem úspěšný návrat do Formule 1. Teď odchází a Vy jste řekl, že nemáte zlé pocity. Jaké tedy máte pocity? Jeho odchod se Vás nemohl nedotknout… Eric Boullier (EB): „Zklamání, ale ne hořkost. Musíte se smířit s fakty, nesmíte žít z očekávání. Rádi bychom si Kimiho ponechali a pokračovali v hezkém příběhu, kterého jsme byli svědky po dva roky, ale musíme se vypořádat s realitou. To je vše.“ Lotus se nenechal zlákat do bitvy o co nejvyšší nabídku za jeho služby. Byla vůbec taková bitva? EB: „Ne, nebyla. Kimi chtěl jen záruky. Měl bych to vysvětlit. Strategií bylo vybudovat tým a vrátit ho mezi špičku. Genii nám poskytl na to prostředky, jenže pochopitelně na vyšší úroveň potřebujete větší finance a zdroje. Není tajemstvím, že Genii hledal spoluinvestory, co by znamenalo další peníze do týmu a přístup k většímu sponzorskému portfoliu. Musíme si zajistit sponzory, je to jediný způsob, jak pokročit dál. Formule 1 je závislá na lidech a získat nejlepší lidi do týmu znamená, že musíte mít peníze, abyste mohl budovat tým v dlouhodobém horizontu. Genii plánoval, že vybuduje tým v průběhu pěti let – to je to, co teď děláme. Pak musíme mít další pětiletý plán a na něm právě pracujeme.“ Jak velmi Vás poškodí skutečnost, že jeden ze základních kamenů Vašeho budování týmu odchází? EB: „Poškodí nás to z hlediska pověsti, protože kombinace Kimi a Lotus F1 na trati, nebo mimo ní, byla skvělou značkou. Kimi je osobností, je charakterní, má své charisma a je rychlým pilotem, co v neděli dokázal. Opakuji, my neplánujeme na jeden rok dopředu. Musíme se dívat na pět let dopředu, pak se stane Kimiho odchod méně významným.“ Co si myslíte o jeho důvodech na odchod? Vždy tvrdil, že se mu v Lotusu líbí. Ferrari je atraktivní tým, ale pro něj znamená také „bonus“ se jménem Alonso… EB: „Je veřejně známo, že jsme se opozdili s placením, to ho rozzlobilo. Zvládnout tok peněz – teď nemyslím přímo bankovky, nebo rozpočet, který máme a je zajištěn prostřednictvím Genii (nebo z větší části, co nám nedovoluje být na něm nezávislým) – tento tok peněz je problémem, když máte k dispozici pevnou částku a máte zabezpečit vývoj. Musíte se rozhodnout, za co dáte své peníze. Naši dodavatelé a lidé, kteří vyvíjejí náš vůz, jsou naší prioritou – Kimi ne. Kimi byl v podobné situaci vloni a všechno bylo na konci srovnáno. Genii měl plán udělat to i letos.“ Znáte Kimiho velmi dobře. Co ho tak přitahovalo do červeného monopostu? Poslední dobou svými výkony vozy z Maranella moc nepřesvědčily…EB: „Na to se musíte zeptat Kimiho. Myslím, že chtěl nějakou záruku, je v tom i kousek pomsty. Ukázali mu možnost a teď ho zavolali. Ale to je jen moje domněnka.“ Teď potřebujete náhradu i jméno. Talent už máte v Romainovi Grosjeanovi…EB: „Ano, potřebujeme jméno, a jestli ho nezískáme pro příští sezonu, musíme začít pracovat na našem dlouhodobém plánu a vyprodukovat si ho sami.“ V souvislosti s volným místem v Lotusu se mluví zejména o dvou jezdcích, o Felipe Massovi a Nicovi Hülkenbergovi. Jaké jsou plusy a mínusy těchto dvou pilotů? EB: „Oba jsou velmi rychlí. Felipe je spíš na konci své kariéry, než na jejím začátku. Massa byl téměř mistrem světa, vlastně jím byl půl kola! Má hodně zkušeností, to je cenné. Hülkenberg má dobrou pověst v paddocku. Otázkou je, jestli budeme konzervativní a chceme pracovat se zkušeným jezdcem – zejména v nové sezoně s novými motory – nebo budeme riskovat s mladším jezdcem?“ Jste hazardní hráč? EB: „Ano. Ale riskovat budeme v obou případech!“ Jak moc byste chtěl jezdce, který už má na svém kontě vítězství? EB: „Je pravda, že je to jiná úroveň důvěry, když máte před sebou vítěze závodů. Pro Felipeho je to plus.“ Myslíte si, že Kimiho rozhodnutí ovlivnily i špatné výsledky v Belgii a Itálii?EB: „Ne, nemyslím si to. Víme, že náš vůz je dobrý v závodech s vyšším přítlakem a že nemáme nejlepší díly potřebné pro tratě s nízkým přítlakem. Kimi věděl, že v některých závodech bude mít s vozem problémy.“ Kdy Vám řekl o svém odchodu?EB: „Jenom krátce před oficiálním prohlášením Ferrari. Nemluvili jsme o tom v klidu u kávy.“ Kdy oznámíte veřejnosti jméno Vašeho nového jezdce?EB: „S tím rozhodně nepospícháme. V současnosti vyhodnocujeme všechny možnosti a každou z nich porovnáváme s naší strategií. Můžeme si dovolit trochu času, o naše volné místo je velký zájem.“ Bude mít výhodu jezdec, který by přinesl k týmu sponzora? EB: „Mělo by to nulový efekt na naše rozhodnutí. Chci jezdce, který si to zaslouží svými výkony, ne penězi.“ Váš aerodynamik Dirk de Beer odchází do Maranella, Lotus ztratil v prospěch Ferrari už třetí osobu po Jamesu Allisonovi a Kimim. V opačném směru půjde aerodynamik Nicolas Hennel. Je to adekvátní náhrada? EB: „Rozdíl mezi námi a Ferrari je ten, že nikdy neoznamujeme jména osob, které k nám přichází. A k nám nepřichází jenom jeden člověk.“ Hodně se spekuluje o finanční situaci Lotusu. Prý má Váš tým velké dluhy. Jaká je skutečnost? EB: „Podívejte se na jiné týmy: společnosti Red Bull a Mercedes financují týmy. Genii má jinou strategii: půjčuje peníze. Součástí strategie je, že další partneři se připojí k týmu a Genii dostane zpět své investice. 75 procent dluhů Lotusu pochází z Genii. Lidi v Genii můžou ten dluh odepsat třeba zítra, řeknou, že šlo o sponzorství, a pak by byl náš dluh radikálně menší. Náš normální dluh se blíží dluhům jiných týmů. Například Mercedes: mohli by říct, že peníze, které investovali v Brackley, byly jenom půjčkou. V tom případě by dluh týmu Mercedes byl výrazně vyšší, než ten náš.“ Jak moc se týmy obávají vyšších nákladů v příštím roce a toho, jestli najdou ten správný výklad pravidel, aby byly úspěšné? EB: „Bude to stát víc, než je náš příjem, někde se to musí odrazit. Ale když máte správnou podporu – a Genii má prostředky na její poskytnutí – můžete hledět dopředu. Máme v plánu získat někoho, kdo by nám pomohl udělat krok vpřed a zvýšit naše příjmy.“ Máte na mysli hlavního sponzora?EB: „Ano, a to je vše co k tomu mohu říct.“Jak tato jednání ovlivnil Kimiho odchod?EB: „Nemůžete plánovat strategii, jako je ta naše jen s tím, jestli jeden pilot u nás zůstane, nebo ne. Jeho odchod neměl žádný vliv.“ Výkony Vašeho týmu v několika závodech před Singapurem nebyly dobré. Jak hodnotíte dosavadní část sezony? EB: „To je pravda, Spa, Monza, Silverstone a Kanada nám nevyšly, důvodem byla povaha okruhů. Jak jsem řekl předtím, nízký přítlak není naší silnou stránkou. Teď bychom měli být zase v dobré formě až do konce šampionátu.“ Letos obsadíte na konci sezony v Poháru konstruktérů pravděpodobně čtvrté místo. Na co si troufáte v roce 2014?EB: „Je možné, že síla jednotlivých týmů se může změnit. Způsob, jakým, budete pracovat s energií pohonné jednotky, může ovlivnit závody. Některé týmy můžou být v kvalifikaci dobré, ale v závodě může být všechno jinak. Využití energie bude omezené, množství pohonných hmot také. Kdo se naučí pohybovat v daných mezích nejlépe, může uspět.“Budou mít týmy, které mají vlastní šasi a motory, výhodu?EB: „Na papíře ano. Já věřím, že koncept Renaultu mít dva týmy, na které se spoléhá nejvíc – Red Bull a Lotus – je správný.“
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.