Šéf týmu Lotus o Kimiho odchodu: Rádi bychom si Kimiho ponechali a pokračovali v hezkém příběhu, kterého jsme byli svědky po dva roky, ale musíme se vypořádat s realitou.
Eric Boullier, šéf týmu Lotus, se v interview vyjádřil k odchodu Kimiho Räikkönena i k financování týmu. Podle něj dluhy nejsou nijak vysoké v porovnání s jinými týmy, jen jsou jiného druhu. Podle Boulliera se v příští sezoně může spolu s pravidly změnit i výkonnost jednotlivých týmů.
Lotus poskytl Kimimu šanci – a vůz – aby uskutečnil celkem úspěšný návrat do Formule 1. Teď odchází a Vy jste řekl, že nemáte zlé pocity. Jaké tedy máte pocity? Jeho odchod se Vás nemohl nedotknout… Eric Boullier (EB): „Zklamání, ale ne hořkost. Musíte se smířit s fakty, nesmíte žít z očekávání. Rádi bychom si Kimiho ponechali a pokračovali v hezkém příběhu, kterého jsme byli svědky po dva roky, ale musíme se vypořádat s realitou. To je vše.“ Lotus se nenechal zlákat do bitvy o co nejvyšší nabídku za jeho služby. Byla vůbec taková bitva? EB: „Ne, nebyla. Kimi chtěl jen záruky. Měl bych to vysvětlit. Strategií bylo vybudovat tým a vrátit ho mezi špičku. Genii nám poskytl na to prostředky, jenže pochopitelně na vyšší úroveň potřebujete větší finance a zdroje. Není tajemstvím, že Genii hledal spoluinvestory, co by znamenalo další peníze do týmu a přístup k většímu sponzorskému portfoliu. Musíme si zajistit sponzory, je to jediný způsob, jak pokročit dál. Formule 1 je závislá na lidech a získat nejlepší lidi do týmu znamená, že musíte mít peníze, abyste mohl budovat tým v dlouhodobém horizontu. Genii plánoval, že vybuduje tým v průběhu pěti let – to je to, co teď děláme. Pak musíme mít další pětiletý plán a na něm právě pracujeme.“ Jak velmi Vás poškodí skutečnost, že jeden ze základních kamenů Vašeho budování týmu odchází? EB: „Poškodí nás to z hlediska pověsti, protože kombinace Kimi a Lotus F1 na trati, nebo mimo ní, byla skvělou značkou. Kimi je osobností, je charakterní, má své charisma a je rychlým pilotem, co v neděli dokázal. Opakuji, my neplánujeme na jeden rok dopředu. Musíme se dívat na pět let dopředu, pak se stane Kimiho odchod méně významným.“ Co si myslíte o jeho důvodech na odchod? Vždy tvrdil, že se mu v Lotusu líbí. Ferrari je atraktivní tým, ale pro něj znamená také „bonus“ se jménem Alonso… EB: „Je veřejně známo, že jsme se opozdili s placením, to ho rozzlobilo. Zvládnout tok peněz – teď nemyslím přímo bankovky, nebo rozpočet, který máme a je zajištěn prostřednictvím Genii (nebo z větší části, co nám nedovoluje být na něm nezávislým) – tento tok peněz je problémem, když máte k dispozici pevnou částku a máte zabezpečit vývoj. Musíte se rozhodnout, za co dáte své peníze. Naši dodavatelé a lidé, kteří vyvíjejí náš vůz, jsou naší prioritou – Kimi ne. Kimi byl v podobné situaci vloni a všechno bylo na konci srovnáno. Genii měl plán udělat to i letos.“ Znáte Kimiho velmi dobře. Co ho tak přitahovalo do červeného monopostu? Poslední dobou svými výkony vozy z Maranella moc nepřesvědčily…EB: „Na to se musíte zeptat Kimiho. Myslím, že chtěl nějakou záruku, je v tom i kousek pomsty. Ukázali mu možnost a teď ho zavolali. Ale to je jen moje domněnka.“ Teď potřebujete náhradu i jméno. Talent už máte v Romainovi Grosjeanovi…EB: „Ano, potřebujeme jméno, a jestli ho nezískáme pro příští sezonu, musíme začít pracovat na našem dlouhodobém plánu a vyprodukovat si ho sami.“ V souvislosti s volným místem v Lotusu se mluví zejména o dvou jezdcích, o Felipe Massovi a Nicovi Hülkenbergovi. Jaké jsou plusy a mínusy těchto dvou pilotů? EB: „Oba jsou velmi rychlí. Felipe je spíš na konci své kariéry, než na jejím začátku. Massa byl téměř mistrem světa, vlastně jím byl půl kola! Má hodně zkušeností, to je cenné. Hülkenberg má dobrou pověst v paddocku. Otázkou je, jestli budeme konzervativní a chceme pracovat se zkušeným jezdcem – zejména v nové sezoně s novými motory – nebo budeme riskovat s mladším jezdcem?“ Jste hazardní hráč? EB: „Ano. Ale riskovat budeme v obou případech!“ Jak moc byste chtěl jezdce, který už má na svém kontě vítězství? EB: „Je pravda, že je to jiná úroveň důvěry, když máte před sebou vítěze závodů. Pro Felipeho je to plus.“ Myslíte si, že Kimiho rozhodnutí ovlivnily i špatné výsledky v Belgii a Itálii?EB: „Ne, nemyslím si to. Víme, že náš vůz je dobrý v závodech s vyšším přítlakem a že nemáme nejlepší díly potřebné pro tratě s nízkým přítlakem. Kimi věděl, že v některých závodech bude mít s vozem problémy.“ Kdy Vám řekl o svém odchodu?EB: „Jenom krátce před oficiálním prohlášením Ferrari. Nemluvili jsme o tom v klidu u kávy.“ Kdy oznámíte veřejnosti jméno Vašeho nového jezdce?EB: „S tím rozhodně nepospícháme. V současnosti vyhodnocujeme všechny možnosti a každou z nich porovnáváme s naší strategií. Můžeme si dovolit trochu času, o naše volné místo je velký zájem.“ Bude mít výhodu jezdec, který by přinesl k týmu sponzora? EB: „Mělo by to nulový efekt na naše rozhodnutí. Chci jezdce, který si to zaslouží svými výkony, ne penězi.“ Váš aerodynamik Dirk de Beer odchází do Maranella, Lotus ztratil v prospěch Ferrari už třetí osobu po Jamesu Allisonovi a Kimim. V opačném směru půjde aerodynamik Nicolas Hennel. Je to adekvátní náhrada? EB: „Rozdíl mezi námi a Ferrari je ten, že nikdy neoznamujeme jména osob, které k nám přichází. A k nám nepřichází jenom jeden člověk.“ Hodně se spekuluje o finanční situaci Lotusu. Prý má Váš tým velké dluhy. Jaká je skutečnost? EB: „Podívejte se na jiné týmy: společnosti Red Bull a Mercedes financují týmy. Genii má jinou strategii: půjčuje peníze. Součástí strategie je, že další partneři se připojí k týmu a Genii dostane zpět své investice. 75 procent dluhů Lotusu pochází z Genii. Lidi v Genii můžou ten dluh odepsat třeba zítra, řeknou, že šlo o sponzorství, a pak by byl náš dluh radikálně menší. Náš normální dluh se blíží dluhům jiných týmů. Například Mercedes: mohli by říct, že peníze, které investovali v Brackley, byly jenom půjčkou. V tom případě by dluh týmu Mercedes byl výrazně vyšší, než ten náš.“ Jak moc se týmy obávají vyšších nákladů v příštím roce a toho, jestli najdou ten správný výklad pravidel, aby byly úspěšné? EB: „Bude to stát víc, než je náš příjem, někde se to musí odrazit. Ale když máte správnou podporu – a Genii má prostředky na její poskytnutí – můžete hledět dopředu. Máme v plánu získat někoho, kdo by nám pomohl udělat krok vpřed a zvýšit naše příjmy.“ Máte na mysli hlavního sponzora?EB: „Ano, a to je vše co k tomu mohu říct.“Jak tato jednání ovlivnil Kimiho odchod?EB: „Nemůžete plánovat strategii, jako je ta naše jen s tím, jestli jeden pilot u nás zůstane, nebo ne. Jeho odchod neměl žádný vliv.“ Výkony Vašeho týmu v několika závodech před Singapurem nebyly dobré. Jak hodnotíte dosavadní část sezony? EB: „To je pravda, Spa, Monza, Silverstone a Kanada nám nevyšly, důvodem byla povaha okruhů. Jak jsem řekl předtím, nízký přítlak není naší silnou stránkou. Teď bychom měli být zase v dobré formě až do konce šampionátu.“ Letos obsadíte na konci sezony v Poháru konstruktérů pravděpodobně čtvrté místo. Na co si troufáte v roce 2014?EB: „Je možné, že síla jednotlivých týmů se může změnit. Způsob, jakým, budete pracovat s energií pohonné jednotky, může ovlivnit závody. Některé týmy můžou být v kvalifikaci dobré, ale v závodě může být všechno jinak. Využití energie bude omezené, množství pohonných hmot také. Kdo se naučí pohybovat v daných mezích nejlépe, může uspět.“Budou mít týmy, které mají vlastní šasi a motory, výhodu?EB: „Na papíře ano. Já věřím, že koncept Renaultu mít dva týmy, na které se spoléhá nejvíc – Red Bull a Lotus – je správný.“
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.