Šéf týmu Lotus o Kimiho odchodu: Rádi bychom si Kimiho ponechali a pokračovali v hezkém příběhu, kterého jsme byli svědky po dva roky, ale musíme se vypořádat s realitou.
Eric Boullier, šéf týmu Lotus, se v interview vyjádřil k odchodu Kimiho Räikkönena i k financování týmu. Podle něj dluhy nejsou nijak vysoké v porovnání s jinými týmy, jen jsou jiného druhu. Podle Boulliera se v příští sezoně může spolu s pravidly změnit i výkonnost jednotlivých týmů.
Lotus poskytl Kimimu šanci – a vůz – aby uskutečnil celkem úspěšný návrat do Formule 1. Teď odchází a Vy jste řekl, že nemáte zlé pocity. Jaké tedy máte pocity? Jeho odchod se Vás nemohl nedotknout… Eric Boullier (EB): „Zklamání, ale ne hořkost. Musíte se smířit s fakty, nesmíte žít z očekávání. Rádi bychom si Kimiho ponechali a pokračovali v hezkém příběhu, kterého jsme byli svědky po dva roky, ale musíme se vypořádat s realitou. To je vše.“ Lotus se nenechal zlákat do bitvy o co nejvyšší nabídku za jeho služby. Byla vůbec taková bitva? EB: „Ne, nebyla. Kimi chtěl jen záruky. Měl bych to vysvětlit. Strategií bylo vybudovat tým a vrátit ho mezi špičku. Genii nám poskytl na to prostředky, jenže pochopitelně na vyšší úroveň potřebujete větší finance a zdroje. Není tajemstvím, že Genii hledal spoluinvestory, co by znamenalo další peníze do týmu a přístup k většímu sponzorskému portfoliu. Musíme si zajistit sponzory, je to jediný způsob, jak pokročit dál. Formule 1 je závislá na lidech a získat nejlepší lidi do týmu znamená, že musíte mít peníze, abyste mohl budovat tým v dlouhodobém horizontu. Genii plánoval, že vybuduje tým v průběhu pěti let – to je to, co teď děláme. Pak musíme mít další pětiletý plán a na něm právě pracujeme.“ Jak velmi Vás poškodí skutečnost, že jeden ze základních kamenů Vašeho budování týmu odchází? EB: „Poškodí nás to z hlediska pověsti, protože kombinace Kimi a Lotus F1 na trati, nebo mimo ní, byla skvělou značkou. Kimi je osobností, je charakterní, má své charisma a je rychlým pilotem, co v neděli dokázal. Opakuji, my neplánujeme na jeden rok dopředu. Musíme se dívat na pět let dopředu, pak se stane Kimiho odchod méně významným.“ Co si myslíte o jeho důvodech na odchod? Vždy tvrdil, že se mu v Lotusu líbí. Ferrari je atraktivní tým, ale pro něj znamená také „bonus“ se jménem Alonso… EB: „Je veřejně známo, že jsme se opozdili s placením, to ho rozzlobilo. Zvládnout tok peněz – teď nemyslím přímo bankovky, nebo rozpočet, který máme a je zajištěn prostřednictvím Genii (nebo z větší části, co nám nedovoluje být na něm nezávislým) – tento tok peněz je problémem, když máte k dispozici pevnou částku a máte zabezpečit vývoj. Musíte se rozhodnout, za co dáte své peníze. Naši dodavatelé a lidé, kteří vyvíjejí náš vůz, jsou naší prioritou – Kimi ne. Kimi byl v podobné situaci vloni a všechno bylo na konci srovnáno. Genii měl plán udělat to i letos.“ Znáte Kimiho velmi dobře. Co ho tak přitahovalo do červeného monopostu? Poslední dobou svými výkony vozy z Maranella moc nepřesvědčily…EB: „Na to se musíte zeptat Kimiho. Myslím, že chtěl nějakou záruku, je v tom i kousek pomsty. Ukázali mu možnost a teď ho zavolali. Ale to je jen moje domněnka.“ Teď potřebujete náhradu i jméno. Talent už máte v Romainovi Grosjeanovi…EB: „Ano, potřebujeme jméno, a jestli ho nezískáme pro příští sezonu, musíme začít pracovat na našem dlouhodobém plánu a vyprodukovat si ho sami.“ V souvislosti s volným místem v Lotusu se mluví zejména o dvou jezdcích, o Felipe Massovi a Nicovi Hülkenbergovi. Jaké jsou plusy a mínusy těchto dvou pilotů? EB: „Oba jsou velmi rychlí. Felipe je spíš na konci své kariéry, než na jejím začátku. Massa byl téměř mistrem světa, vlastně jím byl půl kola! Má hodně zkušeností, to je cenné. Hülkenberg má dobrou pověst v paddocku. Otázkou je, jestli budeme konzervativní a chceme pracovat se zkušeným jezdcem – zejména v nové sezoně s novými motory – nebo budeme riskovat s mladším jezdcem?“ Jste hazardní hráč? EB: „Ano. Ale riskovat budeme v obou případech!“ Jak moc byste chtěl jezdce, který už má na svém kontě vítězství? EB: „Je pravda, že je to jiná úroveň důvěry, když máte před sebou vítěze závodů. Pro Felipeho je to plus.“ Myslíte si, že Kimiho rozhodnutí ovlivnily i špatné výsledky v Belgii a Itálii?EB: „Ne, nemyslím si to. Víme, že náš vůz je dobrý v závodech s vyšším přítlakem a že nemáme nejlepší díly potřebné pro tratě s nízkým přítlakem. Kimi věděl, že v některých závodech bude mít s vozem problémy.“ Kdy Vám řekl o svém odchodu?EB: „Jenom krátce před oficiálním prohlášením Ferrari. Nemluvili jsme o tom v klidu u kávy.“ Kdy oznámíte veřejnosti jméno Vašeho nového jezdce?EB: „S tím rozhodně nepospícháme. V současnosti vyhodnocujeme všechny možnosti a každou z nich porovnáváme s naší strategií. Můžeme si dovolit trochu času, o naše volné místo je velký zájem.“ Bude mít výhodu jezdec, který by přinesl k týmu sponzora? EB: „Mělo by to nulový efekt na naše rozhodnutí. Chci jezdce, který si to zaslouží svými výkony, ne penězi.“ Váš aerodynamik Dirk de Beer odchází do Maranella, Lotus ztratil v prospěch Ferrari už třetí osobu po Jamesu Allisonovi a Kimim. V opačném směru půjde aerodynamik Nicolas Hennel. Je to adekvátní náhrada? EB: „Rozdíl mezi námi a Ferrari je ten, že nikdy neoznamujeme jména osob, které k nám přichází. A k nám nepřichází jenom jeden člověk.“ Hodně se spekuluje o finanční situaci Lotusu. Prý má Váš tým velké dluhy. Jaká je skutečnost? EB: „Podívejte se na jiné týmy: společnosti Red Bull a Mercedes financují týmy. Genii má jinou strategii: půjčuje peníze. Součástí strategie je, že další partneři se připojí k týmu a Genii dostane zpět své investice. 75 procent dluhů Lotusu pochází z Genii. Lidi v Genii můžou ten dluh odepsat třeba zítra, řeknou, že šlo o sponzorství, a pak by byl náš dluh radikálně menší. Náš normální dluh se blíží dluhům jiných týmů. Například Mercedes: mohli by říct, že peníze, které investovali v Brackley, byly jenom půjčkou. V tom případě by dluh týmu Mercedes byl výrazně vyšší, než ten náš.“ Jak moc se týmy obávají vyšších nákladů v příštím roce a toho, jestli najdou ten správný výklad pravidel, aby byly úspěšné? EB: „Bude to stát víc, než je náš příjem, někde se to musí odrazit. Ale když máte správnou podporu – a Genii má prostředky na její poskytnutí – můžete hledět dopředu. Máme v plánu získat někoho, kdo by nám pomohl udělat krok vpřed a zvýšit naše příjmy.“ Máte na mysli hlavního sponzora?EB: „Ano, a to je vše co k tomu mohu říct.“Jak tato jednání ovlivnil Kimiho odchod?EB: „Nemůžete plánovat strategii, jako je ta naše jen s tím, jestli jeden pilot u nás zůstane, nebo ne. Jeho odchod neměl žádný vliv.“ Výkony Vašeho týmu v několika závodech před Singapurem nebyly dobré. Jak hodnotíte dosavadní část sezony? EB: „To je pravda, Spa, Monza, Silverstone a Kanada nám nevyšly, důvodem byla povaha okruhů. Jak jsem řekl předtím, nízký přítlak není naší silnou stránkou. Teď bychom měli být zase v dobré formě až do konce šampionátu.“ Letos obsadíte na konci sezony v Poháru konstruktérů pravděpodobně čtvrté místo. Na co si troufáte v roce 2014?EB: „Je možné, že síla jednotlivých týmů se může změnit. Způsob, jakým, budete pracovat s energií pohonné jednotky, může ovlivnit závody. Některé týmy můžou být v kvalifikaci dobré, ale v závodě může být všechno jinak. Využití energie bude omezené, množství pohonných hmot také. Kdo se naučí pohybovat v daných mezích nejlépe, může uspět.“Budou mít týmy, které mají vlastní šasi a motory, výhodu?EB: „Na papíře ano. Já věřím, že koncept Renaultu mít dva týmy, na které se spoléhá nejvíc – Red Bull a Lotus – je správný.“
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.