Co nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech v kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru napoví o výkonnosti jednotlivých vozů a pilotů?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahrazuje středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA nově umístila druhou DRS zónu. Na ní se nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v Tabulce č. 2).
Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Sebastian Vettel si dnes připsal 41. pole-position své kariéry, letos páté (stejně jako Hamilton). Ač se zdá, že to nakonec po drtivém náskoku po pátku bylo těsné, tak je na druhou stranu třeba uvést, že Němec měl situaci plně pod kontrolou a záměrně nevyjel ke konci Q3, kdy dráha podstatně zrychlila, aby ušetřil pneumatiky pro zítřejší závod.
Rapidní zrychlení tratě ostatní závodníky překvapilo: Hamilton, Massa i Rosberg se dokázali v Q3 zlepšit o půl sekundy, Grosjean dokonce o 7 desetin. Vettelovi se na rozdíl od nich nepodařilo poskládat dohromady ideální kolo, bez ohledu na zrychlení trati díky vnějším vlivům cítil, že sám mohl zajet ještě o desetinu či dvě rychleji. Proto si troufám tvrdit, že kdyby vyjel ke konci Q3 stejně jako ostatní, kvalifikaci by vyhrál s komfortním, minimálně půl sekundovým náskokem.
V Q3 nezajeli ideální kolo ani Button či Ricciardo - Brit mohl být o 0,131 s rychlejší, budoucí posila Red Bullu o 0,162 s. Na jezdce Ferrari před nimi by to ale stejně nestačilo. Po kvalifikaci mě pobavil komentář Jensona, jenž doufal v 7. místo na roštu, jenže "svůj zadek nakonec před nás dostal Massa." Jeho týmový kolega Pérez na druhou dnes nepodal dobrý výkon, za očekáváním zaostal i Hamilton.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy v sektorech a jejich teoretický součet
Absolutně nejrychlejší byl v prvním sektoru Webber (27,881 s), u něhož to až do samotného závěru vypadalo, že by svému týmovému kolegovi mohl trošku zakřivit úsměv. Ve druhém kraloval Seb (39,430), poslední zvládl nejlépe Rosberg (35,438).
Němec s Mercedesem předvedl v závěru kvalifikace parádní, shlédnutí onboardu z jeho vozu při průjezdu finálního sektoru je opravdovou lahůdkou. Pochvala patří i Grosjeanovi, který měl včera velkou smůlu, když kvůli technickým problémům trávil více času v garáži než na trati. Dnes však ze svého Lotusu dokázal vyždímat maximum a vyjet si třetí pozici na roštu. S Rosbergem nejvíce ztratili v prvním sektoru.
Zklamáním je trochu Ferrari, u kterého se opakuje situace z minulého roku - tým se snaží, seč může, leč početné novinky nefungují. Alonso označil dnešní výkon svého týmu za "smutný." Myslím, že po víkendu v Maranellu definitivně přesunou většinu svých zdrojů k vývoji příštího vozu.
Hvězdou večera byl ale Gutiérrez, který poprvé porazil Hülkenberga. Příchod této situace tento týden avizovala šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová, za což sklidila u mnoha našich čtenářů spíše úšklebky (někteří holt budou muset sníst ježka). Švýcarský tým vsadil na odlišnou kartu než Toro Rosso - na velmi vysoký přítlak. Na nejdelší rovince (Sektor 1) byly Saubery nejpomalejší, dokonce pomalejší než Marussie či Caterhamy.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Red Bull byl na rovinkách pomalý, tradičně sází na vyšší přítlak a rychlejší průjezd zatáčkami. Na rovinku tak najíždí rychle, do konce té cílové však soupeři jejich náskok nebyli schopni úplně zlikvidovat, jak jde vidět na speed trapu. Na té delší rovince před zatáčkou č. 7 (Sektor 1) se již rozdíl v nastavení projevuje výrazněji.
Dominic Harlow mě dnes upozornil na jednu věc: rozdíl mezi předními týmy a zbytkem pole se již nezmenšuje. Sledujeme tak šampionát o dvou třídách, což je dáno i tím, že se většina stájí již začala soustředit na příští sezónu - lednové testy klepou na dveře.
Rozdíl mezi oběma směsmi podle Pirelli dnes znovu dosahoval až dvou sekund. Pouze Red Bully a Grosjean si troufli odjet Q1 na tvrdší směsi, ostatní raději nic neriskovali a sáhli už v úvodu po super-měkké. Okruh není ani tak náročný na opotřebení pneumatik, jejich teplotní degradace však může být celkem vysoká.
Proto zítra očekáváme jízdu na dvě až tři zastávky, hodně však bude záležet na teplotách, výjezdu safety-caru a případně i na dešti. Papírově je podle Paula Hemberyho nejrychlejší třízastávková strategie (start na super-měkkých, v 16. kole přezutí na středně-tvrdou a ve 39. kole opět na super-měkkou, alternativně na středně-tvrdou), kvůli obtížnému předjíždění bude ale většina týmů zřejmě cílit na dvě.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.