Co nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech v kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru napoví o výkonnosti jednotlivých vozů a pilotů?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahrazuje středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA nově umístila druhou DRS zónu. Na ní se nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v Tabulce č. 2).
Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Sebastian Vettel si dnes připsal 41. pole-position své kariéry, letos páté (stejně jako Hamilton). Ač se zdá, že to nakonec po drtivém náskoku po pátku bylo těsné, tak je na druhou stranu třeba uvést, že Němec měl situaci plně pod kontrolou a záměrně nevyjel ke konci Q3, kdy dráha podstatně zrychlila, aby ušetřil pneumatiky pro zítřejší závod.
Rapidní zrychlení tratě ostatní závodníky překvapilo: Hamilton, Massa i Rosberg se dokázali v Q3 zlepšit o půl sekundy, Grosjean dokonce o 7 desetin. Vettelovi se na rozdíl od nich nepodařilo poskládat dohromady ideální kolo, bez ohledu na zrychlení trati díky vnějším vlivům cítil, že sám mohl zajet ještě o desetinu či dvě rychleji. Proto si troufám tvrdit, že kdyby vyjel ke konci Q3 stejně jako ostatní, kvalifikaci by vyhrál s komfortním, minimálně půl sekundovým náskokem.
V Q3 nezajeli ideální kolo ani Button či Ricciardo - Brit mohl být o 0,131 s rychlejší, budoucí posila Red Bullu o 0,162 s. Na jezdce Ferrari před nimi by to ale stejně nestačilo. Po kvalifikaci mě pobavil komentář Jensona, jenž doufal v 7. místo na roštu, jenže "svůj zadek nakonec před nás dostal Massa." Jeho týmový kolega Pérez na druhou dnes nepodal dobrý výkon, za očekáváním zaostal i Hamilton.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy v sektorech a jejich teoretický součet
Absolutně nejrychlejší byl v prvním sektoru Webber (27,881 s), u něhož to až do samotného závěru vypadalo, že by svému týmovému kolegovi mohl trošku zakřivit úsměv. Ve druhém kraloval Seb (39,430), poslední zvládl nejlépe Rosberg (35,438).
Němec s Mercedesem předvedl v závěru kvalifikace parádní, shlédnutí onboardu z jeho vozu při průjezdu finálního sektoru je opravdovou lahůdkou. Pochvala patří i Grosjeanovi, který měl včera velkou smůlu, když kvůli technickým problémům trávil více času v garáži než na trati. Dnes však ze svého Lotusu dokázal vyždímat maximum a vyjet si třetí pozici na roštu. S Rosbergem nejvíce ztratili v prvním sektoru.
Zklamáním je trochu Ferrari, u kterého se opakuje situace z minulého roku - tým se snaží, seč může, leč početné novinky nefungují. Alonso označil dnešní výkon svého týmu za "smutný." Myslím, že po víkendu v Maranellu definitivně přesunou většinu svých zdrojů k vývoji příštího vozu.
Hvězdou večera byl ale Gutiérrez, který poprvé porazil Hülkenberga. Příchod této situace tento týden avizovala šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová, za což sklidila u mnoha našich čtenářů spíše úšklebky (někteří holt budou muset sníst ježka). Švýcarský tým vsadil na odlišnou kartu než Toro Rosso - na velmi vysoký přítlak. Na nejdelší rovince (Sektor 1) byly Saubery nejpomalejší, dokonce pomalejší než Marussie či Caterhamy.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Red Bull byl na rovinkách pomalý, tradičně sází na vyšší přítlak a rychlejší průjezd zatáčkami. Na rovinku tak najíždí rychle, do konce té cílové však soupeři jejich náskok nebyli schopni úplně zlikvidovat, jak jde vidět na speed trapu. Na té delší rovince před zatáčkou č. 7 (Sektor 1) se již rozdíl v nastavení projevuje výrazněji.
Dominic Harlow mě dnes upozornil na jednu věc: rozdíl mezi předními týmy a zbytkem pole se již nezmenšuje. Sledujeme tak šampionát o dvou třídách, což je dáno i tím, že se většina stájí již začala soustředit na příští sezónu - lednové testy klepou na dveře.
Rozdíl mezi oběma směsmi podle Pirelli dnes znovu dosahoval až dvou sekund. Pouze Red Bully a Grosjean si troufli odjet Q1 na tvrdší směsi, ostatní raději nic neriskovali a sáhli už v úvodu po super-měkké. Okruh není ani tak náročný na opotřebení pneumatik, jejich teplotní degradace však může být celkem vysoká.
Proto zítra očekáváme jízdu na dvě až tři zastávky, hodně však bude záležet na teplotách, výjezdu safety-caru a případně i na dešti. Papírově je podle Paula Hemberyho nejrychlejší třízastávková strategie (start na super-měkkých, v 16. kole přezutí na středně-tvrdou a ve 39. kole opět na super-měkkou, alternativně na středně-tvrdou), kvůli obtížnému předjíždění bude ale většina týmů zřejmě cílit na dvě.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.