Co nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech v kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru napoví o výkonnosti jednotlivých vozů a pilotů?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahrazuje středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA nově umístila druhou DRS zónu. Na ní se nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v Tabulce č. 2).
Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.
Mapa okruhu (podklad: FIA)
Sebastian Vettel si dnes připsal 41. pole-position své kariéry, letos páté (stejně jako Hamilton). Ač se zdá, že to nakonec po drtivém náskoku po pátku bylo těsné, tak je na druhou stranu třeba uvést, že Němec měl situaci plně pod kontrolou a záměrně nevyjel ke konci Q3, kdy dráha podstatně zrychlila, aby ušetřil pneumatiky pro zítřejší závod.
Rapidní zrychlení tratě ostatní závodníky překvapilo: Hamilton, Massa i Rosberg se dokázali v Q3 zlepšit o půl sekundy, Grosjean dokonce o 7 desetin. Vettelovi se na rozdíl od nich nepodařilo poskládat dohromady ideální kolo, bez ohledu na zrychlení trati díky vnějším vlivům cítil, že sám mohl zajet ještě o desetinu či dvě rychleji. Proto si troufám tvrdit, že kdyby vyjel ke konci Q3 stejně jako ostatní, kvalifikaci by vyhrál s komfortním, minimálně půl sekundovým náskokem.
V Q3 nezajeli ideální kolo ani Button či Ricciardo - Brit mohl být o 0,131 s rychlejší, budoucí posila Red Bullu o 0,162 s. Na jezdce Ferrari před nimi by to ale stejně nestačilo. Po kvalifikaci mě pobavil komentář Jensona, jenž doufal v 7. místo na roštu, jenže "svůj zadek nakonec před nás dostal Massa." Jeho týmový kolega Pérez na druhou dnes nepodal dobrý výkon, za očekáváním zaostal i Hamilton.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy v sektorech a jejich teoretický součet
Absolutně nejrychlejší byl v prvním sektoru Webber (27,881 s), u něhož to až do samotného závěru vypadalo, že by svému týmovému kolegovi mohl trošku zakřivit úsměv. Ve druhém kraloval Seb (39,430), poslední zvládl nejlépe Rosberg (35,438).
Němec s Mercedesem předvedl v závěru kvalifikace parádní, shlédnutí onboardu z jeho vozu při průjezdu finálního sektoru je opravdovou lahůdkou. Pochvala patří i Grosjeanovi, který měl včera velkou smůlu, když kvůli technickým problémům trávil více času v garáži než na trati. Dnes však ze svého Lotusu dokázal vyždímat maximum a vyjet si třetí pozici na roštu. S Rosbergem nejvíce ztratili v prvním sektoru.
Zklamáním je trochu Ferrari, u kterého se opakuje situace z minulého roku - tým se snaží, seč může, leč početné novinky nefungují. Alonso označil dnešní výkon svého týmu za "smutný." Myslím, že po víkendu v Maranellu definitivně přesunou většinu svých zdrojů k vývoji příštího vozu.
Hvězdou večera byl ale Gutiérrez, který poprvé porazil Hülkenberga. Příchod této situace tento týden avizovala šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová, za což sklidila u mnoha našich čtenářů spíše úšklebky (někteří holt budou muset sníst ježka). Švýcarský tým vsadil na odlišnou kartu než Toro Rosso - na velmi vysoký přítlak. Na nejdelší rovince (Sektor 1) byly Saubery nejpomalejší, dokonce pomalejší než Marussie či Caterhamy.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Red Bull byl na rovinkách pomalý, tradičně sází na vyšší přítlak a rychlejší průjezd zatáčkami. Na rovinku tak najíždí rychle, do konce té cílové však soupeři jejich náskok nebyli schopni úplně zlikvidovat, jak jde vidět na speed trapu. Na té delší rovince před zatáčkou č. 7 (Sektor 1) se již rozdíl v nastavení projevuje výrazněji.
Dominic Harlow mě dnes upozornil na jednu věc: rozdíl mezi předními týmy a zbytkem pole se již nezmenšuje. Sledujeme tak šampionát o dvou třídách, což je dáno i tím, že se většina stájí již začala soustředit na příští sezónu - lednové testy klepou na dveře.
Rozdíl mezi oběma směsmi podle Pirelli dnes znovu dosahoval až dvou sekund. Pouze Red Bully a Grosjean si troufli odjet Q1 na tvrdší směsi, ostatní raději nic neriskovali a sáhli už v úvodu po super-měkké. Okruh není ani tak náročný na opotřebení pneumatik, jejich teplotní degradace však může být celkem vysoká.
Proto zítra očekáváme jízdu na dvě až tři zastávky, hodně však bude záležet na teplotách, výjezdu safety-caru a případně i na dešti. Papírově je podle Paula Hemberyho nejrychlejší třízastávková strategie (start na super-měkkých, v 16. kole přezutí na středně-tvrdou a ve 39. kole opět na super-měkkou, alternativně na středně-tvrdou), kvůli obtížnému předjíždění bude ale většina týmů zřejmě cílit na dvě.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.