Podle šéfů týmů Caterham a Sauber je těžké přesně určit hranici, od které se jezdec považuje za platícího v negativním smyslu slova
Cyril Abiteboul, šéf týmu Caterham a Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu Sauber, odpověděli na otázky související s angažováním platících jezdců do ekonomicky slabších týmů Formule 1.
Cyrile, jaký význam přikládáte angažování platících jezdců?
Cyril Abiteboul (CA): „Nejdřív chci připomenout, že také ve špičkových týmech jsou jezdci se sponzorskou podporou.“
Například Fernando Alonso?
CA: „Nechci jmenovat.“
Takže kdo je podle Vás platícím jezdcem?
CA: „Závodník, kterého finanční schopnosti jsou vyšší, než závodní. Já nepočítám za platícího jezdce toho, který je rychlý a do týmu nepřinesl vysokou sumu peněz. Vidíte, našel jsem definici!“
Paní Kaltenbornová, jaký máte vztah k platícím jezdcům?
Moniša Kaltenbornová (MK): „Můj principiální postoj k problému je ten, že charakterizovat nějakého jezdce za neplatícího je nesprávné. Ve Formuli 1 je málo týmů, takže je prakticky skoro nemožné pro talentovaného pilota hladce přejít do našeho šampionátu, jestli nemá sponzorskou podporu. Náš nový pilot (Sergej Sirotkin) mi řekl, že jemu se tento termín nelíbí. Skutečností je, že většina příchozích mladých pilotů má sponzorskou podporu, ale jediné, co má opravdový význam je, že musí být rychlí. Myslím, že časem se označení „platící jezdec“ vytratí.“
Niki Lauda byl také platícím jezdcem a pak vybojoval tři tituly mistra světa…
MK: „Každý jezdec má své sponzory, některé v průběhu celé své kariéry, zejména, když dosahuje dobrých výsledků.“
Cyrile, může nastat v budoucnosti doba, že jezdec bude muset zaplatit 25 milionů, aby dostal místo v týmu?
CA: „Myslím, že je potřebné postavit se k problému z jiné strany. Je v současnosti problémem Formule 1 pravidlo, že jezdec musí platit 25 milionů? Ne. Před pár lety, když bylo ve Formuli 1 víc velkých výrobců automobilů, týmy snadněji sestavovaly svoje rozpočty, ale s jejich odchodem se situace zkomplikovala. Formule 1 je skvělým reklamním prostorem. Domnívám se, že za pár let se situace zlepší. Velké naděje vkládám do nových technických pravidel. O motorech pro rok 2014 se už mluvilo hodně, myslím, že přitáhnou nové investory a sponzory.“
Ne vždy si sponzoři všimnou talentovaného jezdce. Existuje riziko, že potenciální mistr světa nebude mít šanci vyzkoušet si Formuli 1.
CA: „Ano, takové riziko existuje. Před nějakou dobou jsme zvažovali s Renaultem kroky, které by umožnily účastníkům nižších disciplín přejít do Formule 1. GP2 je výborný šampionát, který se uskutečňuje ve stejných víkendech, jako Formule 1. Ve světové sérii Renault také soutěží perspektivní piloti. Přesto jsme mohli mnohokrát vidět, že šampionům z těchto disciplín se ne vždy podařilo prosadit se ve Formuli 1. Má to své důvody, ale my se musíme snažit o to, aby do Formule 1 přišli talentovaní piloti. Například náš tým má za tímto účelem mládežnický program.“
Představte si, že si musíte vybrat ze dvou jezdců. Jeden je rychlejší o tři desetiny, druhý může přinést do týmu o tři miliony víc. Koho si vezmete?
CA: „Na to neexistuje univerzální odpověď. Záleží, jaké úkoly jsou před Vámi a jaké má Váš tým plány ve střednědobém horizontu. Například my jsme také měli určitá očekávání od této sezony, ale mění se v závislosti od toho, co očekáváme v roce 2014, protože nás čekají velké změny v technické oblasti.“
Paní Kaltenbornová, jak se díváte na skutečnost, že z ekonomických důvodů některé týmy musí angažovat jezdce, kteří nejsou nejrychlejší, jsou ale schopni platit?
MK: „Není to správný směr ve vývoji Formule 1. Měly by se snižovat náklady týmů v šampionátu.“
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.