Šéf McLarenu Martin Whitmarsh přiznává chyby, kterých se dopustili při rozhodování o vývoji letošního vozu. Proč se pustili do radikálních změn místo vylepšování nejrychlejšího vozu ze závěru loňské sezóny?
"Když jsme v posledních několika letech něco udělali špatně, nezakrývali jsme to. Jsme sami sobě těmi nejtvrdšími kritiky. Letos jsme se dopustili některých velkých chyb - to je zřejmé a těžko se to napravuje," uvádí Whitmarsh.
"Neužíváme si závodění bez vyhlídky na vítězství, takže to je teď bolestivé a těžké, ale takový už je život. Je to neobvyklá situace, protože v posledních deseti letech jsme byli vždy na špici a bojovali o vítězství a dokonce až do konce sezóny o šampionáty. A letos se nemůžete stáhnout," popisuje šéf McLarenu letošní náročnou.
"Nemůžeme být spokojeni s tím, kde nyní experimentujeme. Je to pro tým těžké. Efektivně testujeme během pátků, ty jsou pro nás testovacím základem, jezdíme v mnoha odlišných konfiguracích a sbíráme data. A snad učiníme pokrok, uplatníme ho a zlepšíme se," doufá zkušený Brit.
Srovnání letošního vysokého nosu s loňským (foto: McLaren Mercedes)
Tým z Wokingu letos nešel cestou evoluce, ale pustil se do radikálních změn vozu. V čem byl podle Whitmarshe při vývoji agresivní? "Byli jsme agresivní, pokud jde o výšku nosu, o konfiguraci předního zavěšení, o konfiguraci zadního zavěšení, karosérii a návrh výfuků.
Jedním slovem: udělali jsme příliš mnoho věcí, které se odchylovali od vozu, který byl před devíti či desíti měsíci nejrychlejším," lituje šéf McLarenu. Kdo jej přemluvil, aby schválil takové změny? "Jsme tým a veškerou vinu nakonec nesu já - je to má práce. Není to mým stylem ukazovat veřejně na lidi, když věci nevyjdou."
McLaren loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem a dobře věděl, že letošní sezóna bude přechodnou před velkými změnami, které přijdou v příštím roce. Proč se tedy rozhodl pro radikální změny, když bylo jasné, že mnohé věci nebudou v roce 2014 využitelné?
"Tým o těchto věcech rozhodoval v období, kdy jsme začali trochu ztrácet. Začátek sezóny 2012 byl dobrý, pak jsme se ale uprostřed začínali propadat - a to je čas, kdy děláte tato rozhodnutí.," vysvětluje Whitmarsh, co stálo za rozhodnutí pustit se do velkých změn.
Zadní část McLarenu MP4-28 v Belgii - poprvé se zadním křídlem pro střední úroveň přítlaku(foto: McLaren Mercedes)
"Pak loňské auto začalo být čím dál rychlejší. Bylo to špatně načasované, špatně vyhodnocené a ctižádostivé. Při zpětném pohledu je jasné, že jsme v tom udělali chybu. Zpětný pohled je skvělou věcí, z níž se můžete poučit, ale momentálně vám nikterak nepomáhá.
Buďme však také féroví: toto auto je nyní rychlejší než loňské. Takže to, co jsme udělali, vedlo k drobným pokrokům, efektivně jsme však ztratili přibližně šest měsíců. Ostatní týmy pokračovaly ve vývoji svých loňských vozů, jak jsme to měli udělat i my. Musíme je pomalu dohánět. Trochu se nám to podařilo, ale ještě to očividně nestačí," hodnotí Whitmarsh.
"Slabinou McLarenu - a to je zřejmě mou chybou - ej, že jsme nepřesunuli dostatek zdrojů pro příští rok. Bojovali jsme pro danou sezónu, protože jsme závodníci - to je naší slabinou. V minulosti jsme mívali trochu zpoždění - začali jsme pomaleji a pak jsme šlápli na plyn.
Často jsme byli v situaci, kdy jsme udělali chybu, pak jsme ji napravili a poskočili vpřed. Letos problém ale spočívá v tom, že jsme pozadu ve vývoji. Pak na to šlápnete a vývoj zrychlujete, ztrácíte korelaci mezi aerodynamickým tunelem a tratí, ztrácíte směr a najednou je těžké učinit pokrok, který byste si přáli," odhaluje šéf McLarenu příčiny letošního trápení svého týmu.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.