Šéf McLarenu Martin Whitmarsh přiznává chyby, kterých se dopustili při rozhodování o vývoji letošního vozu. Proč se pustili do radikálních změn místo vylepšování nejrychlejšího vozu ze závěru loňské sezóny?
"Když jsme v posledních několika letech něco udělali špatně, nezakrývali jsme to. Jsme sami sobě těmi nejtvrdšími kritiky. Letos jsme se dopustili některých velkých chyb - to je zřejmé a těžko se to napravuje," uvádí Whitmarsh.
"Neužíváme si závodění bez vyhlídky na vítězství, takže to je teď bolestivé a těžké, ale takový už je život. Je to neobvyklá situace, protože v posledních deseti letech jsme byli vždy na špici a bojovali o vítězství a dokonce až do konce sezóny o šampionáty. A letos se nemůžete stáhnout," popisuje šéf McLarenu letošní náročnou.
"Nemůžeme být spokojeni s tím, kde nyní experimentujeme. Je to pro tým těžké. Efektivně testujeme během pátků, ty jsou pro nás testovacím základem, jezdíme v mnoha odlišných konfiguracích a sbíráme data. A snad učiníme pokrok, uplatníme ho a zlepšíme se," doufá zkušený Brit.
Srovnání letošního vysokého nosu s loňským (foto: McLaren Mercedes)
Tým z Wokingu letos nešel cestou evoluce, ale pustil se do radikálních změn vozu. V čem byl podle Whitmarshe při vývoji agresivní? "Byli jsme agresivní, pokud jde o výšku nosu, o konfiguraci předního zavěšení, o konfiguraci zadního zavěšení, karosérii a návrh výfuků.
Jedním slovem: udělali jsme příliš mnoho věcí, které se odchylovali od vozu, který byl před devíti či desíti měsíci nejrychlejším," lituje šéf McLarenu. Kdo jej přemluvil, aby schválil takové změny? "Jsme tým a veškerou vinu nakonec nesu já - je to má práce. Není to mým stylem ukazovat veřejně na lidi, když věci nevyjdou."
McLaren loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem a dobře věděl, že letošní sezóna bude přechodnou před velkými změnami, které přijdou v příštím roce. Proč se tedy rozhodl pro radikální změny, když bylo jasné, že mnohé věci nebudou v roce 2014 využitelné?
"Tým o těchto věcech rozhodoval v období, kdy jsme začali trochu ztrácet. Začátek sezóny 2012 byl dobrý, pak jsme se ale uprostřed začínali propadat - a to je čas, kdy děláte tato rozhodnutí.," vysvětluje Whitmarsh, co stálo za rozhodnutí pustit se do velkých změn.
Zadní část McLarenu MP4-28 v Belgii - poprvé se zadním křídlem pro střední úroveň přítlaku(foto: McLaren Mercedes)
"Pak loňské auto začalo být čím dál rychlejší. Bylo to špatně načasované, špatně vyhodnocené a ctižádostivé. Při zpětném pohledu je jasné, že jsme v tom udělali chybu. Zpětný pohled je skvělou věcí, z níž se můžete poučit, ale momentálně vám nikterak nepomáhá.
Buďme však také féroví: toto auto je nyní rychlejší než loňské. Takže to, co jsme udělali, vedlo k drobným pokrokům, efektivně jsme však ztratili přibližně šest měsíců. Ostatní týmy pokračovaly ve vývoji svých loňských vozů, jak jsme to měli udělat i my. Musíme je pomalu dohánět. Trochu se nám to podařilo, ale ještě to očividně nestačí," hodnotí Whitmarsh.
"Slabinou McLarenu - a to je zřejmě mou chybou - ej, že jsme nepřesunuli dostatek zdrojů pro příští rok. Bojovali jsme pro danou sezónu, protože jsme závodníci - to je naší slabinou. V minulosti jsme mívali trochu zpoždění - začali jsme pomaleji a pak jsme šlápli na plyn.
Často jsme byli v situaci, kdy jsme udělali chybu, pak jsme ji napravili a poskočili vpřed. Letos problém ale spočívá v tom, že jsme pozadu ve vývoji. Pak na to šlápnete a vývoj zrychlujete, ztrácíte korelaci mezi aerodynamickým tunelem a tratí, ztrácíte směr a najednou je těžké učinit pokrok, který byste si přáli," odhaluje šéf McLarenu příčiny letošního trápení svého týmu.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.