Šéf McLarenu Martin Whitmarsh přiznává chyby, kterých se dopustili při rozhodování o vývoji letošního vozu. Proč se pustili do radikálních změn místo vylepšování nejrychlejšího vozu ze závěru loňské sezóny?
"Když jsme v posledních několika letech něco udělali špatně, nezakrývali jsme to. Jsme sami sobě těmi nejtvrdšími kritiky. Letos jsme se dopustili některých velkých chyb - to je zřejmé a těžko se to napravuje," uvádí Whitmarsh.
"Neužíváme si závodění bez vyhlídky na vítězství, takže to je teď bolestivé a těžké, ale takový už je život. Je to neobvyklá situace, protože v posledních deseti letech jsme byli vždy na špici a bojovali o vítězství a dokonce až do konce sezóny o šampionáty. A letos se nemůžete stáhnout," popisuje šéf McLarenu letošní náročnou.
"Nemůžeme být spokojeni s tím, kde nyní experimentujeme. Je to pro tým těžké. Efektivně testujeme během pátků, ty jsou pro nás testovacím základem, jezdíme v mnoha odlišných konfiguracích a sbíráme data. A snad učiníme pokrok, uplatníme ho a zlepšíme se," doufá zkušený Brit.
Srovnání letošního vysokého nosu s loňským (foto: McLaren Mercedes)
Tým z Wokingu letos nešel cestou evoluce, ale pustil se do radikálních změn vozu. V čem byl podle Whitmarshe při vývoji agresivní? "Byli jsme agresivní, pokud jde o výšku nosu, o konfiguraci předního zavěšení, o konfiguraci zadního zavěšení, karosérii a návrh výfuků.
Jedním slovem: udělali jsme příliš mnoho věcí, které se odchylovali od vozu, který byl před devíti či desíti měsíci nejrychlejším," lituje šéf McLarenu. Kdo jej přemluvil, aby schválil takové změny? "Jsme tým a veškerou vinu nakonec nesu já - je to má práce. Není to mým stylem ukazovat veřejně na lidi, když věci nevyjdou."
McLaren loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem a dobře věděl, že letošní sezóna bude přechodnou před velkými změnami, které přijdou v příštím roce. Proč se tedy rozhodl pro radikální změny, když bylo jasné, že mnohé věci nebudou v roce 2014 využitelné?
"Tým o těchto věcech rozhodoval v období, kdy jsme začali trochu ztrácet. Začátek sezóny 2012 byl dobrý, pak jsme se ale uprostřed začínali propadat - a to je čas, kdy děláte tato rozhodnutí.," vysvětluje Whitmarsh, co stálo za rozhodnutí pustit se do velkých změn.
Zadní část McLarenu MP4-28 v Belgii - poprvé se zadním křídlem pro střední úroveň přítlaku(foto: McLaren Mercedes)
"Pak loňské auto začalo být čím dál rychlejší. Bylo to špatně načasované, špatně vyhodnocené a ctižádostivé. Při zpětném pohledu je jasné, že jsme v tom udělali chybu. Zpětný pohled je skvělou věcí, z níž se můžete poučit, ale momentálně vám nikterak nepomáhá.
Buďme však také féroví: toto auto je nyní rychlejší než loňské. Takže to, co jsme udělali, vedlo k drobným pokrokům, efektivně jsme však ztratili přibližně šest měsíců. Ostatní týmy pokračovaly ve vývoji svých loňských vozů, jak jsme to měli udělat i my. Musíme je pomalu dohánět. Trochu se nám to podařilo, ale ještě to očividně nestačí," hodnotí Whitmarsh.
"Slabinou McLarenu - a to je zřejmě mou chybou - ej, že jsme nepřesunuli dostatek zdrojů pro příští rok. Bojovali jsme pro danou sezónu, protože jsme závodníci - to je naší slabinou. V minulosti jsme mívali trochu zpoždění - začali jsme pomaleji a pak jsme šlápli na plyn.
Často jsme byli v situaci, kdy jsme udělali chybu, pak jsme ji napravili a poskočili vpřed. Letos problém ale spočívá v tom, že jsme pozadu ve vývoji. Pak na to šlápnete a vývoj zrychlujete, ztrácíte korelaci mezi aerodynamickým tunelem a tratí, ztrácíte směr a najednou je těžké učinit pokrok, který byste si přáli," odhaluje šéf McLarenu příčiny letošního trápení svého týmu.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.