Andy Cowell, který dohlíží na výrobu a vývoj závodních motorů Mercedesu, hovoří o vývoji současných osmiválců a výzvách, s nimiž se v F1 setkávají.
Pravidla - omezení exotických materiálů a prodlužování životnosti
"Prodlužování životnosti motoru nám snižuje výrobní náklady. Některé součásti jsou homologovány Mezinárodní automobilovou federací (FIA), nejsou to ale žádné věci, které by tvořily rozdíly ve výkonnosti. I kdybychom je mohli měnit, zřejmě bychom to nedělali.
Hlavní věcí je stabilita. Díky stabilitě můžete nakupovat ve větších dávkách a tolerovat delší zaváděcí časy. Pak jde dolů i cena za kus," uvádí Cowell.
Výrobce motorů Ilmor, který je dnes známý jako AMG Mercedes High Performance Powertrains, byl známý tím, že v F1 zaváděl ojnice vyráběné z beryllia či hrátky s keramikou. Jak důležitý či frustrující byl zákaz těchto exotických věcí?
"Došlo k velké úspoře nákladů. Pravidla, která vyšla v roce 2006 v souvislosti s novými V8, obsahovala výrazná omezení týkající materiálů a rozměrů. To nás odvedlo od některých drahých materiálů a nákladů na jejich zpracování. Zda to snížilo výkonnost? Nikterak významně," hovoří inženýr Mercedesu.
Současné V8 motory pro F1 jsou vyráběny s tím, že musí ujet 2000 km. Nakolik by ale šla prodloužit jejich životnost? "Současné motory F1 stále fungují i při vzdálenosti potřebné pro Le Mans - kolem 5500 km.
Zvládl by to každý motor? Ne. U každého selhání v důsledku únavy materiálu - a ke spoustě selhání dochází v důsledku únavy či opotřebení - máte normální distribuční křivku, kdy některé zvládnou vzdálenost Le Mans.
Potřebujete zajistit, aby několik motorů v dolním spektru této škály nikdy nezkazilo závodní víkend. Jde o motory, na které se soustředíme. Opravdu musíte v každé dávce rozumět součástkám podávající bídné výkony.
Co je urychluje? Co vede k selháním v důsledku únavy? Jde o pochopení tohoto hlediska a zajištění toho, že velmi pečlivě monitorujete všechny parametry, které vedou k těmto jevům - to je důležité."
Připravovaný V6 turbomotor Mercedesu pro sezónu 2014 (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Rozdíly ve výkonnosti jednotlivých kusů - černá magie?U Mercedesu svým motorům dobře rozumí - nestává se, že by některý kus byl méně výkonnější, aniž by věděli proč. "Jednou z dobrých věcí vyplývajících z homologace je to, že musíme postavit deset motorů stejné specifikace. Všechny absolvují úplně stejné jízdy a pak sledujeme výkonnostní křivky.
A k rozptylu mezi deseti motory rozchází. Proč? Předtím jsme nikdy neměli čas to zkoumat. Nyní jsme strávili čas hlubším průzkumem a pochopením. Předtím jsme byli příliš zaneprázdněni tím, že jsme všechno měnili," popisuje Cowel.
"Jde o velké zlepšení - porozumět tomu rozptylu! Z pohledu dílu to je zdarma. Nejde o nový design. Je to o důkladných znalostech. Nezvyšuje to náklady, protože ty nejlepší a nejhorší díly z pohledu výkonnosti a spolehlivosti stojí stejně. Jde jen o to pochopit, v čem spočívají ty jemné rozdíly.
Jde o náročné a pečlivé přemýšlení. O výměně dílů [mezi motory]. O experimentování mezi nejlepším a nejhorším - a o dostatečné odvaze na to, abyste vzali díly z nejlepšího motoru, když máte sklon spíše jej nechat běžet v čelní linii.
Jsme lepší v provádění některých pečlivě promyšlených pokusů v továrně a vzájemné výměně dílů. Naši kluci věnující se výkonnosti a vývoji jsou v tomto ohledu skvělí."
V továrně, kde se vyrábějí závodní motory Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Navyšování výkonu za klesající spotřeby"To vyplývá z pozornosti vůči detailům - sledovat každou jednotlivou kapičku paliva. Částečně to připadá na vrub zákazu dotankovávání a částečně si uvědomujeme, že každá spálená kapka paliva odvádí teplo.
Nespalte tedy žádnou kapku, pokud nepožene auto. Buďte opatrní. Sledujte zisky krok za krokem. Hodně to závisí na kalibraci a na její pokročilosti. Úspora 2,5 kg paliva vytváří desetinu sekundy na kolo. To je uskutečnitelné.
Z hlediska výkonu je všechen hardware dán a je homologován, stejně jako povrchové úpravy, takže se zaměřujeme na to, co děláme s olejem, abychom snížili tření. Ve vnitřním spalovacím motoru je tření peklem.
Odebírá vytvářený výkon a projevuje se vysokými požadavky na chladič. Na každý kilowatt, který můžete ztratit třením, připadá další kilowatt na klikovou hřídel a kilowat odvedený do chladiče. Vždy se vyplatí sen a to zaměřovat.
Lewis Hamilton krátce před tím, než jej loni v Abú Zabí zradil motor(foto: McLaren Mercedes)
Selhání Hamiltonova motoru v Abú Zabí 2012Teď tomu plně rozumíme. Problém v Abú Zabí připadal na selhání součástky v palivovém čerpadle, které kvůli tomu přestala pracovat. Přišli jsme v něm ale také na další součástku, která také selhávala.
Hodně jsme testovali, abychom napodobili tuto chybu a nyní se nám to podařilo. To vás žene k tomu, abyste se více věnovali analýze typu 'co-když.' Potřebujete skupinu inženýrů, kteří začnou přemýšlet o věcech - někteří by je označili za 'nepravděpodobné' či 'nemožné.' Stejně do toho ale jdete. V tom spočívá učení se.
V případě Abú Zabí jsme zažili okamžik nadšení po krásném a čistém experimentování. Teď jsme sebevědomější, pokud jde o životní cyklus součástek potřebných k sestavení. Klíčová je skupina inženýrů s otevřenou myslí, kteří dokážou být kreativní, pokud jde o možné druhy selhání.
Znamená to využívat pocitové stránky inženýrů. Potřebujete ale také, aby při experimentu byli výjimečně strukturovaní a pilní, pak být jako robot při důvěře ve výsledek pokusu. Pro lidi, kteří pracují dlouhé hodiny - což si přeje každý šéf - je nejlepší, aby to pro ně bylo zábavou. Pro otevření mozku to musí být zábavou. Čas utíká, když vás práce baví.
Továrna výrobce motorů AMG Mercedes High Performance Powertrains (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Poloha továrny Mercedesu"Jsme uprostřed Anglie, není to k nám tedy odnikud daleko. Je to dobré pro vztahy s dodavateli, je to dobré pro zaměstnanost. Mercedes GP je 30 - 40 min odtud. Mezi námi je Force India. Nacházíme se v hodně dobrém místě," pochvaluje si Cowell továrnu v Brixworthu.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.