Zastávky v boxech se opět po problému v Německu se zastávkou Marka Webbera dostaly do popředí zájmu. Jde rychlost na úkor bezpečnosti? Pojďme se tedy podívat, jak si jednotlivé týmy v polovině sezony stojí.
Red Bull opět získal nadvládu v boxech. Ve druhé polovině sezony 2012 totiž stanovil rekord McLaren. "Tehdy jsme byli asi o 3 desetiny rychlejší než Red Bull, teď je situace opačná," přiznává náskok konkurence Sam Michael, sportovní ředitel McLarenu.
V zásadě existují dvě metody měření zastávky v boxech - od zastavení po zelené světlo nebo od zastavení do odjezdu. Mercedes měří čas, po který vůz opravdu stojí. Německý server Auto motor und sport je změřil a porovnal v polovině sezony dosažené výkony jednotlivých týmů.
A dá se říct, že Red Bull není jenom na trati ve vedení. Mistrovský tým zvládá také nejrychleji zastávky v boxech. Jejich zastávka trvá v průměru 2,83 vteřiny. Když uvážíme, že stáj už předvedla 56 pit stopů, tak je to neuvěřitelná bilance. Ferrari (54 zastávek) je s průměrným časem 2,90 vteřiny jen těsně na druhém místě. Třetí je Mercedes s průměrným časem 3,06 s (57 pit stopů).
Mercedes, Ferrari, Red Bull a McLaren pracují s vlastními systémy - pistole na přitažení matky kola stojí 7 000 EUR. Zvedáky pak mají například hodnotu běžného malého vozu. Red Bullu se velká snaha vyplácí, pět vůbec nejrychlejších zastávek za tento rok předvedla rakouská stáj - zde mluvíme o opravdové době stání vozu.
Aktuální absolutní rekord jsou 2,13 s - mechanici Red Bullu dokázali v tomto čase odbavit Marka Webbera v Malajsii při jeho druhé zastávce. Do rozsvícení zeleného světla to bylo dokonce jen 2,05 s!
Tento čas je následován čtvrtou zastávkou Vettela v Malajsii a první ve Španělsku - obě proběhly za 2,15 vteřiny. Čtvrtá zastávka Webbera v Sepangu byla též rychlá, stopky se zastavily na hodnotě 2,16 s. Vettel na Nürburgringu tvrdě bojoval o svoje první domácí vítězství, k němuž mu dopomohli i jeho mechanici. Poprvé jej v boxech odbavili za 2,20 s.
Mercedes se v poslední době dotahuje. V Německu byly mechanici stříbrných šípů dokonce na čele. V Budapešti pak obsadili druhé místo. Jejich nejrychlejší zastávka je z Německa a má hodnotu 2,16 s (do zeleného světla), respektive 2,4 s (do rozjetí) - takto rychle byl odbaven Nico Rosberg při třetím zastavení v boxech.
Během cvičení si zastávek jsou však mechanici ještě rychlejší: "Během tréninku této činnosti jsme dosáhli na Nürburgringu čas 1,6 vteřiny. Jenže během tréninku pochopitelně chybí napětí, které je při velké ceně," prozrazuje Ron Meadows, týmový manažer Mercedesu.
Tyto rekordní časy je pochopitelně možné dosahovat jenom díky stále lepší technice a stále jednodušším procesům. Například se proslýchá, že Red Bull vypouští auto automaticky po utažení matky kol.
Mechanici by měli mít na pistoli zelené tlačítko, které signalizuje dokončenou práci na daném kole. Až systém dostane signál čtyř zelených tlačítek, auto se ze zvedáků spouští automatiky, odpadá tak prodleva muže stojícího před autem.
O přerušení celého systému se mohou postarat pouze dva lidé sledující zastávku u televize - kontrolor zastávky v boxech a člověk, který sleduje provoz v boxové uličce. Zde platí jasné pravidlo, když je blížící se auto jiného týmu blíže než 44 metrů od stání stáje, tak musí vůz obsloužený mechaniky zůstat stát. Aby vzdálenost 44 metrů týmy odhadly, dělají si během pátku značky na boxové zídce.
Nebezpečné vypuštení vozu by mělo být v budoucnu stejně jako špatně upevněné kolo velmi tvrdě ze strany FIA trestáno. Namísto pouhých finančních pokut by měli komisaři udělovat tresty průjezdy boxovou uličkou.
Andy Stevenson, týmový manažer Force India to však kritizuje: "Občas se měří dvěma metry. Ferrari už třikrát vypustilo svého jezdce nebezpečně do cesty jinému a nic se nestalo. My jsme za to byli potrestáni."
Od Velké ceny Singapuru navíc FIA předepsala nový druhý bezpečnostního systému, který bude na náboji kola. První bezpečnostní systém se aktivuje tehdy, pokud je kolo s matkou nasazeno pouze na náboji. Až je matka utažena, aktivuje se druhý bezpečnostní systém. Red Bull se rozhodl dobrovolně tento systém nasadit už v Maďarsku. Zdá se, že jeho vyladění ještě chvíli potrvá, protože Vettel s Webberem okamžitě ztráceli 0,5 s.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.