Týmy středu pole ve Formuli 1 sotva přežívají. Finanční potíže zažívají u Sauberu, Force Indie a dalších, a tak není divu, že musí zaměstnávat nezkušené platící piloty. Před růstem nákladů nyní varuje i Toro Rosso, které spadá pod křídla Red Bullu, Williams či Marussia z konce startovního roštu.
"Ve Formuli 1 nedochází k žádnému snižování nákladů. Formule 1 je drahá, to všichni víme. Příští rok dojde k dalšímu zvýšení - nevím - 15, 20 milionů dolarů, což je realita," stěžuje si šéf Toro Rosso Franz Tost.
"Pokud máme vozy na roštu a závodíme, tak to je realita, ne? Nicméně bychom měli přemýšlet o tom, jak náklady smířit, ale když se podíváte na příští rok - bylo rozhodnuto o nových pohonných jednotkách, které jsou dražší než ty současné, a vrátili jsme testování, což bude stát ještě více peněz. Znamená to, že hovoříme o jiných směrech," upozorňuje na změny v pravidlech (podrobněji jsme se jim věnovali zde) včetně možnosti 4krát během roku po závodech testovat.
K nejefektivnějšímu snížení nákladů došlo v letech 2009, 2010, kdy jsme si řekli: 'OK, přestaňme testovat,' a se zmrazenými motory v této oblasti nedocházelo k žádnému vývoji. Vedlo to ke snížení nákladů na motory a během posledních let bylo vše celkem stabilní. Ale příští rok si dělám starosti, protože náklady strmě rostou," zlobí se Todt.
Velké týmy starosti malých moc nezajímají, v konečném důsledku však mohou tratit i oni(foto: Red Bull Racing)
Claire Williamsová, která přebírá vedení týmu z Grove od svého otce Franka, poukazuje také na systém, jakým jsou přerozdělovány peníze za dosažené výsledky v šampionátu: "Mou prací je zajistit týmu peníze, takže mě to vždy znepokojuje, když se dívám na růst nákladů. Zda je to citlivé a udržitelné - jde o sport, v němž závodíme, a jde o drahý sport, musíme však pamatovat také na svět mimo nás."
"Myslím, že mě nejvíce znepokojují rozdíly mezi rozpočty týmů. Abychom zachovali správné mantinely, zůstali konkurenceschopní ve Formuli 1, potřebujeme nějakou kontrolu nad náklady, které by umožnili fungování na férové a rovné platformě v tomto sportu, spíše než abychom měly některé týmy, které závodí s rozpočty 50 milionů liber ve srovnání s týmy, které mají rozpočty o 200 či 250 milionech liber. Myslím, že to je jeden z největších problémů, který před námi momentálně stojí."
Formule 1 kvůli velkým rozdílům v rozpočtech týmů není podle Johna Bootha příliš atraktivní(Sahara Force India)
S Williamsovou souhlasí také šéf Marussie John Booth: "Je to momentálně náročné prostředí, ale s Claire zcela souhlasím. Když máte mezi rozpočty týmu rozdíly ve výši možná i 200 milionů [liber],, co to dělá se sportem? Není vůbec atraktivnější, takže si myslím, že musí být cesta, jak udržovat náklady pod kontrolou a rovnoměrněji se dělit o příjmy."
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.