Gary Anderson hodnotí pro BBC Velkou cenu Maďarska. Vrací se k výkonům Hamiltona, Vettela, Räikkönena a Alonso, kritizuje výkony Ferrari či zbytečný systém pro snížení odporu (DRS).
Lewis Hamilton v Maďarsku proměnil skvělou jízdu ve vítězství ve velké ceně. Odvedl fantastickou práci a za vítězství si tak získal hodně uznání. Hamilton nikdy nebyl vzadu, během celého závodu věděl, co má dělat a také to dělal, například když dvakrát předjel Jensona Buttona a později i Marka Webbera po svých zastávkách. Někteří jezdci zůstali vzadu a stěžovali si na to a na támhle to, ale Hamilton byl konfrontován se stejnými problémy a poradil si s nimi lépe.
Překvapením bylo, že Mercedes byl schopen držet takové tempo v závodě i přes velké teploty, protože měl během celé sezony problém s přehříváním zadních gum. Ale zas až tak velkým překvapením to není, opravdu. Maďarsko je v některých ohledech podobné Monaku. Ačkoliv bylo hodně teplo, tak zde nejsou žádné rychlé zatáčky s velkým bočním přetížením po delší časový úsek a povrch trati není moc drsným. Takže sám redukuje zatížení gum.
Navíc nové konstrukce gum – které používají kevlar místo oceli – jsou lepší pro rozptyl tepla v gumě. V těchto gumách se teplo z povrchu trati dostane přes plášť do kostry gumy a pak se rozplyne, zatímco u dřívějšího designu zůstávalo v gumě.
To může pomoci Mercedesu ve zvládání tepla během závodu. Po zisku pole position Hamiltonem bylo jasné, že v kvalifikaci měli dobrou rychlost. Jestli vyřeší nové gumy veškeré problémy Mercedesu?
Na to si budeme muset počkat a uvidíme – zvláště v závodech v Belgii a Japonsku. Když jsou zde dobré teploty, tak by to díky vysokým laterálním přetížením vznikajícím v zatáčkách mohl být rozdílný příběh.
Takže by bylo špatné dělat nějaké předpovědi na základě Maďarska. Musím říci, že když má Hamilton den, tak je jen těžko k poražení. Být Sebastianem Vettelem, tak bych si ho po očku hlídal ve zpětném zrcátku, protože Hamilton bude rychlým a těžkým soupeřem.
Ferrari se propadáJak jde čas, tak je Hamilton větší hrozbou v šampionátu pro Vettela než Fernando Alonso z Ferrari, který byl hlavním protivníkem Vettela po většinu sezony. Ferrari se však propadlo. V posledních čtyřech závodech byl Alonso druhý, třetí, čtvrtý a pátý. Jde to tedy špatným směrem.
Přicházejí s novými věcmi – jako například s novým difuzorem v Maďarsku – ale nenasazují je v závodech. Čili veškerý ten výzkum a snaha nebyly přeneseny do výkonnosti. Opatrnost může být ve vývoji pozitivní, ale u Ferrari jsou už až moc opatrní.
Celý pátek v Maďarsku strávili porovnáváním starého a nového difuzoru. Není ale možné dělat srovnávací jízdy s částí tak významnou jako tato, když se trať mění tak rychle jako v Maďarsku.
Je to proto, že si nikdy nemůžete být jistí tím, co ovlivňuje chování auta a časy na kolo – je to vývoj na trati nebo to jsou nové díly? V tomto prostě musíte věřit vaším datům ze simulátorů, nasadit díl na auto a vycházet s tím. Ale protože to u Ferrari tak nechodí, tak se propadají, protože zatímco oni stojí na místě, ostatní jdou dopředu.
Mercedes měl na autě nové díly. Měli nové přední křídlo a prostě to s ním nějak zvládli. U Ferrari ani neoptimalizují auto, ani netěží z nových částí. Naproti tomu Mercedes, Red Bull a Lotus dávají na auta nové díly, věří jim a těží z nich. Proto Ferrari zoufale potřebuje, aby už bývalý technický ředitel Lotusu, James Allison, začal pracovat ve své nové funkci. Potřebují někoho, kdo se postaví a udělá tato rozhodnutí.
Musíte je dělat. Mohou být sice špatná, ale minimálně tím, že se zavážete k něčemu, tak dostáváte díly na auto a pak z nich o víkendu těžíte. Může to být jen 95% potenciálu auta, ale alespoň máte těch 95 %. Když zkoušíte věci formou back-to-back celý víkend, tak z auta nedostanete maximum ať už s novými díly nebo bez nich, takže celkový výsledek je horší.
Räikkönen vypadá dobřeNa rozdíl od Ferrari, Lotus maximalizuje potenciál svého auta. Kdyby se Kimi kvalifikoval jako třetí, kde byl jeho týmový kolega, Romain Grosjean, ne jako šestý, tak mohl Hamiltonovi v závodě hodně zatápět. I tak se Kimi díky druhému místu dostal na druhé místo v hodnocení jezdců a na Vettela teď ztrácí 38 bodů.
To není ztráta, která by nebyla možná stáhnout. Pro Räikkönena – a to samé platí pro Ferrari, pokud se dokáží vyrovnat sami se sebou – je dobrou zprávou, že se daří Mercedesům, protože budou obírat Vettela o body.
GrosjeanNa jednu stranu zahodil Grosjean šanci na vítězství díky dvěma penalizacím za kolizi s Jensonem Buttonem a za předjíždění Felipeho Massy až za hranicí závodní dráhy v zatáčce číslo čtyři. Na druhou stranu byly obě tyto penalizace z mého pohledu nefér, zvláště ta za předjetí Massy, která ho stála drive-through.
Byl to fantastický předjížděcí manévr a ani Massa si nemyslel, že by měl být Grosjean penalizován, což je poslední věcí, kterou by další jezdec řekl, kdyby si myslel, že předjíždění bylo na hraně. FIA má špatné priority, protože tímto odrazuje jezdce od potenciálního přejetí, jako bylo toto, ale dává jim absurdní pomůcky na předjíždění jako je DRS, kterým vytváří umělé předjížděcí manévry.
A přejetí Buttona, OK, hodně striktně vzato porušil Romain pravidla, když nenechal autu Buttona dostatek místa. Ale jezdci musí občas udělat to, čemu se říká ‘block pass‘. Věřím, že by Grosjean šikanu projel, kdyby se Buttonovo křídlo nedotklo jeho levé zadní pneumatiky. Podívejte se zpět na to, co udělal Sergio Pérez v Monaku. Ukázal nám hodně block passů v nájezdu do šikany, ale prošlo mu to. Grosjeanovo předjetí Buttona nebylo jiné.
DRSDRS by mělo být zakázáno. Buď nefunguje – jako v Maďarsku – nebo je až moc velkou výhodou. Ale nikdy není není nastaveno správně.
Red BullVettel měl závod rozdělený na několik částí. O své šance přišel, když si poničil auto, ale dokázal dojet na bodech. Red Bull je rychlý, což Mark Webber ukázal posunem z desátého na čtvrté místo. Mají auto, které má na to, aby dojel v nejlepší čtyřce a nezáleží na okolnostech. V zájmu šampionátu musíme doufat, že tu budou jiní, kteří dokáží Vettela obrat o velké bodové příděly.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.