Gary Anderson hodnotí pro BBC Velkou cenu Maďarska. Vrací se k výkonům Hamiltona, Vettela, Räikkönena a Alonso, kritizuje výkony Ferrari či zbytečný systém pro snížení odporu (DRS).
Lewis Hamilton v Maďarsku proměnil skvělou jízdu ve vítězství ve velké ceně. Odvedl fantastickou práci a za vítězství si tak získal hodně uznání. Hamilton nikdy nebyl vzadu, během celého závodu věděl, co má dělat a také to dělal, například když dvakrát předjel Jensona Buttona a později i Marka Webbera po svých zastávkách. Někteří jezdci zůstali vzadu a stěžovali si na to a na támhle to, ale Hamilton byl konfrontován se stejnými problémy a poradil si s nimi lépe.
Překvapením bylo, že Mercedes byl schopen držet takové tempo v závodě i přes velké teploty, protože měl během celé sezony problém s přehříváním zadních gum. Ale zas až tak velkým překvapením to není, opravdu. Maďarsko je v některých ohledech podobné Monaku. Ačkoliv bylo hodně teplo, tak zde nejsou žádné rychlé zatáčky s velkým bočním přetížením po delší časový úsek a povrch trati není moc drsným. Takže sám redukuje zatížení gum.
Navíc nové konstrukce gum – které používají kevlar místo oceli – jsou lepší pro rozptyl tepla v gumě. V těchto gumách se teplo z povrchu trati dostane přes plášť do kostry gumy a pak se rozplyne, zatímco u dřívějšího designu zůstávalo v gumě.
To může pomoci Mercedesu ve zvládání tepla během závodu. Po zisku pole position Hamiltonem bylo jasné, že v kvalifikaci měli dobrou rychlost. Jestli vyřeší nové gumy veškeré problémy Mercedesu?
Na to si budeme muset počkat a uvidíme – zvláště v závodech v Belgii a Japonsku. Když jsou zde dobré teploty, tak by to díky vysokým laterálním přetížením vznikajícím v zatáčkách mohl být rozdílný příběh.
Takže by bylo špatné dělat nějaké předpovědi na základě Maďarska. Musím říci, že když má Hamilton den, tak je jen těžko k poražení. Být Sebastianem Vettelem, tak bych si ho po očku hlídal ve zpětném zrcátku, protože Hamilton bude rychlým a těžkým soupeřem.
Ferrari se propadáJak jde čas, tak je Hamilton větší hrozbou v šampionátu pro Vettela než Fernando Alonso z Ferrari, který byl hlavním protivníkem Vettela po většinu sezony. Ferrari se však propadlo. V posledních čtyřech závodech byl Alonso druhý, třetí, čtvrtý a pátý. Jde to tedy špatným směrem.
Přicházejí s novými věcmi – jako například s novým difuzorem v Maďarsku – ale nenasazují je v závodech. Čili veškerý ten výzkum a snaha nebyly přeneseny do výkonnosti. Opatrnost může být ve vývoji pozitivní, ale u Ferrari jsou už až moc opatrní.
Celý pátek v Maďarsku strávili porovnáváním starého a nového difuzoru. Není ale možné dělat srovnávací jízdy s částí tak významnou jako tato, když se trať mění tak rychle jako v Maďarsku.
Je to proto, že si nikdy nemůžete být jistí tím, co ovlivňuje chování auta a časy na kolo – je to vývoj na trati nebo to jsou nové díly? V tomto prostě musíte věřit vaším datům ze simulátorů, nasadit díl na auto a vycházet s tím. Ale protože to u Ferrari tak nechodí, tak se propadají, protože zatímco oni stojí na místě, ostatní jdou dopředu.
Mercedes měl na autě nové díly. Měli nové přední křídlo a prostě to s ním nějak zvládli. U Ferrari ani neoptimalizují auto, ani netěží z nových částí. Naproti tomu Mercedes, Red Bull a Lotus dávají na auta nové díly, věří jim a těží z nich. Proto Ferrari zoufale potřebuje, aby už bývalý technický ředitel Lotusu, James Allison, začal pracovat ve své nové funkci. Potřebují někoho, kdo se postaví a udělá tato rozhodnutí.
Musíte je dělat. Mohou být sice špatná, ale minimálně tím, že se zavážete k něčemu, tak dostáváte díly na auto a pak z nich o víkendu těžíte. Může to být jen 95% potenciálu auta, ale alespoň máte těch 95 %. Když zkoušíte věci formou back-to-back celý víkend, tak z auta nedostanete maximum ať už s novými díly nebo bez nich, takže celkový výsledek je horší.
Räikkönen vypadá dobřeNa rozdíl od Ferrari, Lotus maximalizuje potenciál svého auta. Kdyby se Kimi kvalifikoval jako třetí, kde byl jeho týmový kolega, Romain Grosjean, ne jako šestý, tak mohl Hamiltonovi v závodě hodně zatápět. I tak se Kimi díky druhému místu dostal na druhé místo v hodnocení jezdců a na Vettela teď ztrácí 38 bodů.
To není ztráta, která by nebyla možná stáhnout. Pro Räikkönena – a to samé platí pro Ferrari, pokud se dokáží vyrovnat sami se sebou – je dobrou zprávou, že se daří Mercedesům, protože budou obírat Vettela o body.
GrosjeanNa jednu stranu zahodil Grosjean šanci na vítězství díky dvěma penalizacím za kolizi s Jensonem Buttonem a za předjíždění Felipeho Massy až za hranicí závodní dráhy v zatáčce číslo čtyři. Na druhou stranu byly obě tyto penalizace z mého pohledu nefér, zvláště ta za předjetí Massy, která ho stála drive-through.
Byl to fantastický předjížděcí manévr a ani Massa si nemyslel, že by měl být Grosjean penalizován, což je poslední věcí, kterou by další jezdec řekl, kdyby si myslel, že předjíždění bylo na hraně. FIA má špatné priority, protože tímto odrazuje jezdce od potenciálního přejetí, jako bylo toto, ale dává jim absurdní pomůcky na předjíždění jako je DRS, kterým vytváří umělé předjížděcí manévry.
A přejetí Buttona, OK, hodně striktně vzato porušil Romain pravidla, když nenechal autu Buttona dostatek místa. Ale jezdci musí občas udělat to, čemu se říká ‘block pass‘. Věřím, že by Grosjean šikanu projel, kdyby se Buttonovo křídlo nedotklo jeho levé zadní pneumatiky. Podívejte se zpět na to, co udělal Sergio Pérez v Monaku. Ukázal nám hodně block passů v nájezdu do šikany, ale prošlo mu to. Grosjeanovo předjetí Buttona nebylo jiné.
DRSDRS by mělo být zakázáno. Buď nefunguje – jako v Maďarsku – nebo je až moc velkou výhodou. Ale nikdy není není nastaveno správně.
Red BullVettel měl závod rozdělený na několik částí. O své šance přišel, když si poničil auto, ale dokázal dojet na bodech. Red Bull je rychlý, což Mark Webber ukázal posunem z desátého na čtvrté místo. Mají auto, které má na to, aby dojel v nejlepší čtyřce a nezáleží na okolnostech. V zájmu šampionátu musíme doufat, že tu budou jiní, kteří dokáží Vettela obrat o velké bodové příděly.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.