NÜRBURGRING - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech během kvalifikaci prozrazují o výkonnosti jednotlivých vozů a šancích pilotů před Velkou cenou Německa?
První sektor, v němž piloti vykonají nejvíce práce s volantem, začíná nejnáročnějším místem na brzdy, pravotočivou zatáčkou, po níž následují v rychlém sledu středně-rychlá levá, pomalá levá a středně-rychlá pravá čtvrtá zatáčka, v níž piloti na výjezdu na chvíli povolí plynový pedál.
Před rychlou pátou zatáčkou, v níž opět na chvíli při zrychlování poleví, začíná druhý sektor. V něm krom vracečky (č. 5 - na dvojku, 10 500 ot/min) najdeme velmi rychlou šikanu Schumacher S, kterou v kvalifikaci projížděli naplno. Za středně rychlými zatáčkami 10 a 11 začíná třetí sektor.
Ten je nejkratší, vozy ho urazí do 23 sekund. Začíná nejdelším úsekem na plný plny a první DRS zónou, neustálou akceleraci v něm utínají pouze šikana a rychlá pravotočivá zatáčka vedoucí na cílovou rovinku, kde FIA umístila druhou DRS zónu. Šikana je nejpomalejším místem třetího sektoru s velmi tvrdým brzděním, otáčky padají z 18 000 na něco přes 10 000 ot/min. Zde jsou také měřeny nejvyšší rychlosti (speed trap).
Více o technických parametrech a nárocích okruhu zde.
Mapka okruhu (zdroj: FIA)
Mercedes po celý víkend prokazoval dobrou rychlost, což v kvalifikaci potvrdil vítězstvím Hamilton. Tým však lituje velké chyby, když sebejistě nechalo vyčkávat v Q2 Rosberga v garáži, zatímco se ostatní jezdci zlepšovali na rapidně zrychlující dráze. Lewis však nebyl nejrychlejší v žádném sektoru ani neposkládal do jednoho kola všechny své nejlepší sektory, přesto se těší z pole position.
Osobní rekordy v sektorech se dnes podařilo v Q3 dát dohromady pouze Webberovi, v Q2 předtím také Alonsovi, Hülkenbergovi, Buttonovi, Rosbergovi, Di Restovi i Pérezovi.
Největší potenciál naopak promrhaly Lotusy, Räikkönen mohl být teoreticky o 0,236 s, Grosjean dokonce o 0,29 s rychlejší - dnes mohli při absenci Rosberga pomýšlet i na třetí místo. Kimi v Q3 ale nedokázal zajet rychleji než v Q2 - podobně jako Ricciardo, Massa či Alonso; Romain se zlepšil jen nepatrně. Fin předvedl navíc absolutně nejrychlejší první sektor, Grosjean druhý; třetímu sektoru vévodil stříbrný Vettel z Red Bullu.
U pilotů Ferrari je to pochopitelné, ze strategických důvodů se rozhodli pro svá měřená kola v Q3 nasadit středně-tvrdou směs, mají tak velmi dobrou vyhlídku pro závod.
"Existovaly dva scénáře: startovat buď z pátého či ze šestého místa na měkkých pneumatikách, nebo startovat ze šestého či sedmého na středně-tvrdých. Od osmého kola začnou jízdy do boxů - měkká pneumatika vykazuje velmi vysokou degradaci. My pak zaútočíme," vysvětloval Alonso.
Nejrychlejší časy v sektorech
Náročné odpoledne prožil Williams, který jubilejní 600. závod "oslavil" smutným vypadnutím obou vozů hned v první části kvalifikace. Kdyby přitom Bottas poskládal dohromady své nejlepší sektory, dosáhl by teoreticky o 0,243 s rychlejšího času a v pohodě by na úkor Gutiérreze postoupil. Tým z Grove zřejmě v nastavení vsadil více na nižší odpor a vyšší maximální rychlosti na úkor aerodynamiky, než by bylo zdrávo.
Ve velmi dobrém světle se představil Ricciardo, jenž se dostal před obě Ferrari, Force Indie i McLareny a odstartuje z 6. místa. Opět důrazně zaklepal na dveře Red Bullu, který se po sezóně bude loučit s Markem Webberem. Daniel s Toro Rosso zajel ve třetím sektoru absolutně třetí nejrychlejší čas.
Maximální rychlosti dnes dosáhli piloti s motorem Mercedes za zády: Di Resta a Pérez - 303,4 a 302,6 km/hod. Slušně to na rovinkách jezdilo i Massovi, Bottasovi.
Před 13. zatáčkou patřily k nejpomalejším Red Bully a neobvykle i Lotusy, kteří sázejí na vyšší přítlak a rychlejší průjezdy zatáčkami. O dobré aerodynamice svědčí časy na kolo. O předjíždění bych obavy neměl vzhledem k tomu, že deficit je (krom Kimiho) do 6 km/hod, což na dlouhé zadní rovince bohatě vynahradí DRS.
Maximální rychlosti (v km/hod)
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.