NÜRBURGRING - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech během kvalifikaci prozrazují o výkonnosti jednotlivých vozů a šancích pilotů před Velkou cenou Německa?
První sektor, v němž piloti vykonají nejvíce práce s volantem, začíná nejnáročnějším místem na brzdy, pravotočivou zatáčkou, po níž následují v rychlém sledu středně-rychlá levá, pomalá levá a středně-rychlá pravá čtvrtá zatáčka, v níž piloti na výjezdu na chvíli povolí plynový pedál.
Před rychlou pátou zatáčkou, v níž opět na chvíli při zrychlování poleví, začíná druhý sektor. V něm krom vracečky (č. 5 - na dvojku, 10 500 ot/min) najdeme velmi rychlou šikanu Schumacher S, kterou v kvalifikaci projížděli naplno. Za středně rychlými zatáčkami 10 a 11 začíná třetí sektor.
Ten je nejkratší, vozy ho urazí do 23 sekund. Začíná nejdelším úsekem na plný plny a první DRS zónou, neustálou akceleraci v něm utínají pouze šikana a rychlá pravotočivá zatáčka vedoucí na cílovou rovinku, kde FIA umístila druhou DRS zónu. Šikana je nejpomalejším místem třetího sektoru s velmi tvrdým brzděním, otáčky padají z 18 000 na něco přes 10 000 ot/min. Zde jsou také měřeny nejvyšší rychlosti (speed trap).
Více o technických parametrech a nárocích okruhu zde.
Mapka okruhu (zdroj: FIA)
Mercedes po celý víkend prokazoval dobrou rychlost, což v kvalifikaci potvrdil vítězstvím Hamilton. Tým však lituje velké chyby, když sebejistě nechalo vyčkávat v Q2 Rosberga v garáži, zatímco se ostatní jezdci zlepšovali na rapidně zrychlující dráze. Lewis však nebyl nejrychlejší v žádném sektoru ani neposkládal do jednoho kola všechny své nejlepší sektory, přesto se těší z pole position.
Osobní rekordy v sektorech se dnes podařilo v Q3 dát dohromady pouze Webberovi, v Q2 předtím také Alonsovi, Hülkenbergovi, Buttonovi, Rosbergovi, Di Restovi i Pérezovi.
Největší potenciál naopak promrhaly Lotusy, Räikkönen mohl být teoreticky o 0,236 s, Grosjean dokonce o 0,29 s rychlejší - dnes mohli při absenci Rosberga pomýšlet i na třetí místo. Kimi v Q3 ale nedokázal zajet rychleji než v Q2 - podobně jako Ricciardo, Massa či Alonso; Romain se zlepšil jen nepatrně. Fin předvedl navíc absolutně nejrychlejší první sektor, Grosjean druhý; třetímu sektoru vévodil stříbrný Vettel z Red Bullu.
U pilotů Ferrari je to pochopitelné, ze strategických důvodů se rozhodli pro svá měřená kola v Q3 nasadit středně-tvrdou směs, mají tak velmi dobrou vyhlídku pro závod.
"Existovaly dva scénáře: startovat buď z pátého či ze šestého místa na měkkých pneumatikách, nebo startovat ze šestého či sedmého na středně-tvrdých. Od osmého kola začnou jízdy do boxů - měkká pneumatika vykazuje velmi vysokou degradaci. My pak zaútočíme," vysvětloval Alonso.
Nejrychlejší časy v sektorech
Náročné odpoledne prožil Williams, který jubilejní 600. závod "oslavil" smutným vypadnutím obou vozů hned v první části kvalifikace. Kdyby přitom Bottas poskládal dohromady své nejlepší sektory, dosáhl by teoreticky o 0,243 s rychlejšího času a v pohodě by na úkor Gutiérreze postoupil. Tým z Grove zřejmě v nastavení vsadil více na nižší odpor a vyšší maximální rychlosti na úkor aerodynamiky, než by bylo zdrávo.
Ve velmi dobrém světle se představil Ricciardo, jenž se dostal před obě Ferrari, Force Indie i McLareny a odstartuje z 6. místa. Opět důrazně zaklepal na dveře Red Bullu, který se po sezóně bude loučit s Markem Webberem. Daniel s Toro Rosso zajel ve třetím sektoru absolutně třetí nejrychlejší čas.
Maximální rychlosti dnes dosáhli piloti s motorem Mercedes za zády: Di Resta a Pérez - 303,4 a 302,6 km/hod. Slušně to na rovinkách jezdilo i Massovi, Bottasovi.
Před 13. zatáčkou patřily k nejpomalejším Red Bully a neobvykle i Lotusy, kteří sázejí na vyšší přítlak a rychlejší průjezdy zatáčkami. O dobré aerodynamice svědčí časy na kolo. O předjíždění bych obavy neměl vzhledem k tomu, že deficit je (krom Kimiho) do 6 km/hod, což na dlouhé zadní rovince bohatě vynahradí DRS.
Maximální rychlosti (v km/hod)
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.