NÜRBURGRING - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího nám časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech během kvalifikaci prozrazují o výkonnosti jednotlivých vozů a šancích pilotů před Velkou cenou Německa?
První sektor, v němž piloti vykonají nejvíce práce s volantem, začíná nejnáročnějším místem na brzdy, pravotočivou zatáčkou, po níž následují v rychlém sledu středně-rychlá levá, pomalá levá a středně-rychlá pravá čtvrtá zatáčka, v níž piloti na výjezdu na chvíli povolí plynový pedál.
Před rychlou pátou zatáčkou, v níž opět na chvíli při zrychlování poleví, začíná druhý sektor. V něm krom vracečky (č. 5 - na dvojku, 10 500 ot/min) najdeme velmi rychlou šikanu Schumacher S, kterou v kvalifikaci projížděli naplno. Za středně rychlými zatáčkami 10 a 11 začíná třetí sektor.
Ten je nejkratší, vozy ho urazí do 23 sekund. Začíná nejdelším úsekem na plný plny a první DRS zónou, neustálou akceleraci v něm utínají pouze šikana a rychlá pravotočivá zatáčka vedoucí na cílovou rovinku, kde FIA umístila druhou DRS zónu. Šikana je nejpomalejším místem třetího sektoru s velmi tvrdým brzděním, otáčky padají z 18 000 na něco přes 10 000 ot/min. Zde jsou také měřeny nejvyšší rychlosti (speed trap).
Více o technických parametrech a nárocích okruhu zde.
Mapka okruhu (zdroj: FIA)
Mercedes po celý víkend prokazoval dobrou rychlost, což v kvalifikaci potvrdil vítězstvím Hamilton. Tým však lituje velké chyby, když sebejistě nechalo vyčkávat v Q2 Rosberga v garáži, zatímco se ostatní jezdci zlepšovali na rapidně zrychlující dráze. Lewis však nebyl nejrychlejší v žádném sektoru ani neposkládal do jednoho kola všechny své nejlepší sektory, přesto se těší z pole position.
Osobní rekordy v sektorech se dnes podařilo v Q3 dát dohromady pouze Webberovi, v Q2 předtím také Alonsovi, Hülkenbergovi, Buttonovi, Rosbergovi, Di Restovi i Pérezovi.
Největší potenciál naopak promrhaly Lotusy, Räikkönen mohl být teoreticky o 0,236 s, Grosjean dokonce o 0,29 s rychlejší - dnes mohli při absenci Rosberga pomýšlet i na třetí místo. Kimi v Q3 ale nedokázal zajet rychleji než v Q2 - podobně jako Ricciardo, Massa či Alonso; Romain se zlepšil jen nepatrně. Fin předvedl navíc absolutně nejrychlejší první sektor, Grosjean druhý; třetímu sektoru vévodil stříbrný Vettel z Red Bullu.
U pilotů Ferrari je to pochopitelné, ze strategických důvodů se rozhodli pro svá měřená kola v Q3 nasadit středně-tvrdou směs, mají tak velmi dobrou vyhlídku pro závod.
"Existovaly dva scénáře: startovat buď z pátého či ze šestého místa na měkkých pneumatikách, nebo startovat ze šestého či sedmého na středně-tvrdých. Od osmého kola začnou jízdy do boxů - měkká pneumatika vykazuje velmi vysokou degradaci. My pak zaútočíme," vysvětloval Alonso.
Nejrychlejší časy v sektorech
Náročné odpoledne prožil Williams, který jubilejní 600. závod "oslavil" smutným vypadnutím obou vozů hned v první části kvalifikace. Kdyby přitom Bottas poskládal dohromady své nejlepší sektory, dosáhl by teoreticky o 0,243 s rychlejšího času a v pohodě by na úkor Gutiérreze postoupil. Tým z Grove zřejmě v nastavení vsadil více na nižší odpor a vyšší maximální rychlosti na úkor aerodynamiky, než by bylo zdrávo.
Ve velmi dobrém světle se představil Ricciardo, jenž se dostal před obě Ferrari, Force Indie i McLareny a odstartuje z 6. místa. Opět důrazně zaklepal na dveře Red Bullu, který se po sezóně bude loučit s Markem Webberem. Daniel s Toro Rosso zajel ve třetím sektoru absolutně třetí nejrychlejší čas.
Maximální rychlosti dnes dosáhli piloti s motorem Mercedes za zády: Di Resta a Pérez - 303,4 a 302,6 km/hod. Slušně to na rovinkách jezdilo i Massovi, Bottasovi.
Před 13. zatáčkou patřily k nejpomalejším Red Bully a neobvykle i Lotusy, kteří sázejí na vyšší přítlak a rychlejší průjezdy zatáčkami. O dobré aerodynamice svědčí časy na kolo. O předjíždění bych obavy neměl vzhledem k tomu, že deficit je (krom Kimiho) do 6 km/hod, což na dlouhé zadní rovince bohatě vynahradí DRS.
Maximální rychlosti (v km/hod)
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.