Ferrari hovoří o výzvách spojených s vývojem nových 1,6litrových V6 turbomotorů pro příští sezónu Formule 1.
Tento rok se naposledy setkáváme s atmosférickými 2,4litrovými osmiválci, které nahradí přeplňované šestiválce se zabudovanými systémy pro rekuperaci energie. Jejich otáčky budou omezeny na 15 000 za min a budou muset zvládnout kolem 5 000 km místo současných 2 000 km. Společně s některými úpravami aerodynamiky nás čeká jedna z největších změn v F1 za několik uplynulých dekád.
"U nového projektu neexistuje žádné hledisko, které by bylo kritičtější než jiné. řekl bych, že to je složité po všech stránkách. Turbo je například novým typem, který točí do 25 tisíc ot/min a je rozhodně něčím absolutně novým," uvádí Luca Marmorini, šéf vývoje motorů Ferrari.
"Také velmi složitá elektronika a řídicí systémy představují velký krok vpřed, což znamená, že management motoru bude velmi náročnou výzvou. Musíme vyvinout pohonné ústrojí ve velmi krátkém čase, a to znamená, že spolehlivost bude faktorem, který rozhodne závody v počátečních fázích sezóny.
Ve většině případů lidé svá turba umístí uprostřed zadní části motoru a tudíž i blízko elektroniky. Teploty mohou dosahovat tisíce stupňů, s čímž se nebude jednoduché vyrovnat. Zvládání teplot bude jednou z hlavních oblastí, na kterých budeme muset pracovat," pokračuje.
Aktuální 2,4litrový osmiválec (foto: Scuderia Ferrari)
Ferrari testuje na brzdě nový turbomotor již od závěru roku 2012. "Na testovací stolici jsme měli prototyp už koncem minulého roku, nyní dokončujeme ten, s nímž momentálně budeme jezdit v současném voze. Máme velmi nabitý plán, abychom byli v březnu přepraveni.
Nemůžeme si teď dovolit žádné zaváhání. Věřím, že budeme připraveni. Už nějakou dobu pracujeme na tom, aby toto auto bylo připraveno, jde však o těžký úkol. Až v prvním závodě příští rok uvidíme, jestli jsme odvedli dobrou práci," vysvětluje Marmorini.
Jedním z nových omezení nových motorů bude podle nových pravidel maximální spotřeba, která nebude smět překročit 100 kg paliva na závod. Ferrari se obává, že v prvních velkých cenách se bude spíše šetřit palivo než závodit. "Ferrari cítí, že by to mohlo být nebezpečím. Jsme rádi, když F1 přemýšlí o efektivitě, nechceme ale, aby byla sportem, kde 50 % kol jen odkroužíte." Inženýři z Renaultu z toho na druhou stranu dle našich informací obavy nemají.
Vývoj současných agregátů je zmrazený, ale u nových motorů bude v prvních letech v 60 definovaných oblastech povolen. Každá změna je ohodnocena určitým množstvím bodů. Například úprava pístů bude stát více bodů než úprava olejového čerpadla. V sezóně 2015 bude každý výrobce na vylepšování svých motorů vyčerpat 32 bodů, v roce 2016 již pouze 15 bodů a v roce 2017 dokonce jen 8 bodů. Poté již žádné další úpravy nebudou možné.
Turbomotor Renaultu pro sezónu 2014 (foto: Renault Sport F1)
"U zcela nových pohonných jednotek musí mezi prvním a druhým rokem nějaký druh vývoje probíhat. Množství úprav, které budete moci dělat, se bude rok od roku snižovat - od velkého počtu v prvním roce bude jejich množství ve druhém a ve třetím klesat. Do třetího a čtvrtého roku se dostaneme do situace, která je velmi podobná té současné," potvrzuje šéf vývoje motorů Ferrari.
"Když jsme definovali tato pravidla s FIA, bylo myšlenkou mít podobný výkon jako dnes. Současný motor F1 má kolem 750 koní, z KERSu máte navíc dalších 80 koní. Příští rok budou mít motory 600 - 650 koní a dalších 160 koní bude pocházet z ERS. Pokud to sečtete, je to velmi podobné jako dnes.
Příští rok bude dobrých výsledků dosahovat ten, kdo motor správně zvládne a bude spolehlivý. Bude však obtížné odjet sezónu bez potíží vzhledem k tomu, že hovoříme o čtyřech až pěti tisících kilometrech na jednotku, což je téměř dvojnásobek toho, co nyní," dodává Marmorini.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.