SILVERSTONE - SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti během kvalifikace v jednotlivých sektorech a kdo dosahoval nejvyšších rychlostí?
První sektor začíná velmi rychlou dvojicí zatáček v úseku Farm, po níž přichází prudké zpomalení ve třetí a čtvrté zatáčce. Následuje první rovinka, kde mohou využívat DRS.
Po ní brzděním do pomalé 6. a 7. zatáčky piloti najíždějí do druhého sektoru s bývalou startovní/cílovou rovinkou, adrenalinovou Copse a velmi rychlými esíčky Maggots a Becketts.
Třetí sektor začíná rovinkou Hangar Straight, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Před 15. zatáčkou se měří maximální rychlosti (tzv. speed trap). Po středně rychlé Stowe a další kratší rovince se brzdí do pomalé 16 zákruty, v otevírající se 17. pak piloti postupně akcelerují na cílovou rovinku.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
V kvalifikaci všem ulétl Hamilton, jenž byl suverénní ve všech třech sektorech - Rosbergovi naložil 4 desetiny sekundy a oběma Red Bullům více než 6 desetin.
Lewisovi se během svého posledního kola na čerstvých středně-tvrdých pneumatikách podařilo dát dohromady své nejlepší sektory, což se v Q3 podařilo již pouze Vettelovi a Di Restovi - ten však byl nakonec diskvalifikován kvůli příliš lehkému vozu a zítra odstartuje z posledního místa.
Nejvíce si mohl v Q2 polepšit Pérez (- 0,167 s) a v Q3 Sutil (- 0,082), pokud by se jim podařilo dát dohromady ideální kolo. Mexičanovi ani Němcovi by to však k postupu na lepší příčku vzhledem k větším odstupům stejně nestačilo.
Přehled nejrychlejších časů v jednotlivých sektorech (v sekundách)
Maximální rychlost byla na konci Hangar Straight naměřena Felipemu Massovi - 311,8 km/hod. Ferrari byla na rovinkách velmi rychlá, Alonso do druhého sektoru vlétl rychlostí 309,1 km/hod. Oba se však trápili s vyvážením svých vozů, novinky v posledních pěti závodech italskému týmu nefungují, což hezky ilustrují maximální rychlosti na konci druhého sektoru po výjezdu z Becketts.
Velmi dobře si v tomto ohledu vedly obě Force Indie poháněné silným motorem Mercedesu - Sutil byl na konci druhého sektoru (o 7,2 km/hod více než Alonso) i třetího sektoru vůbec nejrychlejší.
O přehršli aerodynamického přítlaku Red Bullu svědčí rychlosti při nájezdu na cílovou rovinku. Jeho vozy zde patřily mezi ty nejúspěšnější, přestože na maximálce tratily shodně 8,7 km/hod.
Maximální rychlosti (v km/hod)
Marussia vsadila na opačnou strategii - dosažení vysokých rychlostí. Ve druhé tabulce je sice vysoko, výsledné časy však přes velký pokrok, který tým letos učinil, svědčí o notném aerodynamickém deficitu ve srovnání s ostatními předními týmy.
Zajímavé je, že se Lotus rozhodl pokračovat se svým DRD zařízením (více zde) a poprvé jej nasadit do závodu. Objevil se pouze na voze Räikkönen, který s ním byl dosahoval nejen nižších maximálních rychlostí než jeho týmový kolega Grosjean, ale neodrazilo se to ani na teoreticky vyšším možném přítlaku (při stejné rychlosti), protože za Francouzem zaostával i ve výsledných časech na kolo.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.