Všechno nasvědčuje tomu, že se v roce 2014 Formule 1 v Soči pojede!
Během Velké ceny Kanady byl týmům Formule 1 představen návrh kalendáře na příští sezonu, která má obsahovat 21 závodů. Ne všechny, které jsou v kalendáři, se uskuteční se stoprocentní jistotou. Povídá se, že z finančních důvodů je ohrožen závod v Jižní Koreji, určitě se však pojedou Velké ceny Ameriky v New Jersey a Ruska v Soči. Závod na břehu řeky Hudson se uskuteční v červnu, ten ruský je naplánován na říjen.
Plán závodů na rok 2014 zatím neobsahuje přesná data, jenom pořadí, v jakém se závody pojedou. Sezona se začne druhého nebo devátého března v Bahrajnu (v této sezoně byla první Velká cena Austrálie). Důvodem je, že některé týmy absolvují předsezonní testy na tratích v Perském zálivu a krátkým přesunem na první závod ušetří náklady na přepravu.
Co se týče Velké ceny Ruska, pro logistiku by byl její termín nejvýhodnější před, nebo po závodě v Abú Zabí, kdy se všechny týmy Formule 1 budou přesouvat z Indie na poslední závody do Ameriky. Jedná se tedy o konec října, nebo o začátek listopadu. Podle organizátorů Velké ceny Ruska to není špatná varianta.
Na jedné straně bude dost času na úpravy Olympijského parku po uskutečnění Olympijských her 2014, na druhé straně to pomůže místním hotelům prodloužit turistickou sezonu. Jezdci se však možná budou muset po závodech v Indii a Abú Zabí přizpůsobit nižším teplotám.
„Zatím neexistuje přesný kalendář, jenom předběžný. My se v něm nacházíme. Naše datum – říjen,“ řekl zástupce generálního ředitele pro organizaci a průběh Velké ceny Ruska Oleg Zabara. „Zatím nejsou přesně dané víkendy, jenom strategické směrování – Asie, Amerika, Evropa… Přesné termíny se budou určovat později. My v každém případě postupujeme v souladu s dohodu s FIA. Všechno chystáme na říjen. V srpnu 2013 podáme žádost…“
Jakou žádost?„Podle určené procedury. Ohlásíme Ministerstvu sportu uskutečnění závodu a prostřednictvím Ruské automobilové federace podáme žádost na FIA o zařazení do kalendáře na rok 2014. Musíme potvrdit, že máme sportovního organizátora, že jsme připraveni uskutečnit všechny opatření z hlediska bezpečnosti.“
Když promotéři závodu hovoří o tom, že pro Soči jsou výhodné nějaké termíny, zohledňují to při svém rozhodování FIA a management Formule 1?„Myslím, že ano. V Soči je v říjnu stálé počasí, jak z hlediska teploty, tak z hlediska srážek. Vhodné počasí pro závody je v Soči od konce jara doprostřed podzimu, klima je v tomto období optimální. Nás jako promotéra nejvíc zajímá jaro a podzim, objasním proč – prodloužení koupelní sezony v Krasnodarském kraji. Jestli bude závod na jaře, sezona začne dřív, jestli uprostřed podzimu, sezona bude delší. Proč nás ještě zajímá květen – dlouhé období volných dnů. V tomto roce to vyšlo na deset dní. Květen by byl pro nás ideální, to už ale závisí od FIA…“
A jestli vám navrhnou začátek listopadu? Hypoteticky…„Nechceme uvažovat o žádných hypotetických variantách. Máme přece dohodu. Všechno chystáme na říjen.“
V minulosti se mluvilo o tom, že v souvislosti s organizací Olympijských her v Soči se možná nepodaří připravit závod Velké ceny Ruska Formule 1 už v roce 2014 a poprvé se pojede až v roku 2015. Tyhle pochybnosti už nejsou aktuální?„My máme časový plán, který dodržujeme, víme, že vše jde podle schválených termínů. Stavební práce jdou podle plánu, neexistují žádné předpoklady pro pochybnosti. Objekty pro olympiádu jsou dávno hotovy. V současnosti probíhají už jenom práce na úpravě okolí, které už nevyžadují mnoho sil a zdrojů. V posledním půlroce se uvolnily i dopravní komunikace, protože odešla velká část stavebních mechanismů.
Máme už postaveny budovy pro boxy a týmy. Ukončuje se výstavba hlavní tribuny. Všechny stavební práce budou ukončeny dokonce před termínem – budou se přece používat už pro Olympijské hry.
Trať je prakticky hotová, nevidím v ní žádné problémy, asfalt je na 70% položen. Po ukončení Olympijských her proběhne odstranění vrchné vrstvy asfaltu a položení speciální vrstvy pro závod Formule 1. Zůstává jen vybavit okruh oplocením a svodidly. Prostě neexistují důvody pro pochybnosti o tom, že na podzim roku 2014 budeme připraveni.“
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.