Všechno nasvědčuje tomu, že se v roce 2014 Formule 1 v Soči pojede!
Během Velké ceny Kanady byl týmům Formule 1 představen návrh kalendáře na příští sezonu, která má obsahovat 21 závodů. Ne všechny, které jsou v kalendáři, se uskuteční se stoprocentní jistotou. Povídá se, že z finančních důvodů je ohrožen závod v Jižní Koreji, určitě se však pojedou Velké ceny Ameriky v New Jersey a Ruska v Soči. Závod na břehu řeky Hudson se uskuteční v červnu, ten ruský je naplánován na říjen.
Plán závodů na rok 2014 zatím neobsahuje přesná data, jenom pořadí, v jakém se závody pojedou. Sezona se začne druhého nebo devátého března v Bahrajnu (v této sezoně byla první Velká cena Austrálie). Důvodem je, že některé týmy absolvují předsezonní testy na tratích v Perském zálivu a krátkým přesunem na první závod ušetří náklady na přepravu.
Co se týče Velké ceny Ruska, pro logistiku by byl její termín nejvýhodnější před, nebo po závodě v Abú Zabí, kdy se všechny týmy Formule 1 budou přesouvat z Indie na poslední závody do Ameriky. Jedná se tedy o konec října, nebo o začátek listopadu. Podle organizátorů Velké ceny Ruska to není špatná varianta.
Na jedné straně bude dost času na úpravy Olympijského parku po uskutečnění Olympijských her 2014, na druhé straně to pomůže místním hotelům prodloužit turistickou sezonu. Jezdci se však možná budou muset po závodech v Indii a Abú Zabí přizpůsobit nižším teplotám.
„Zatím neexistuje přesný kalendář, jenom předběžný. My se v něm nacházíme. Naše datum – říjen,“ řekl zástupce generálního ředitele pro organizaci a průběh Velké ceny Ruska Oleg Zabara. „Zatím nejsou přesně dané víkendy, jenom strategické směrování – Asie, Amerika, Evropa… Přesné termíny se budou určovat později. My v každém případě postupujeme v souladu s dohodu s FIA. Všechno chystáme na říjen. V srpnu 2013 podáme žádost…“
Jakou žádost?„Podle určené procedury. Ohlásíme Ministerstvu sportu uskutečnění závodu a prostřednictvím Ruské automobilové federace podáme žádost na FIA o zařazení do kalendáře na rok 2014. Musíme potvrdit, že máme sportovního organizátora, že jsme připraveni uskutečnit všechny opatření z hlediska bezpečnosti.“
Když promotéři závodu hovoří o tom, že pro Soči jsou výhodné nějaké termíny, zohledňují to při svém rozhodování FIA a management Formule 1?„Myslím, že ano. V Soči je v říjnu stálé počasí, jak z hlediska teploty, tak z hlediska srážek. Vhodné počasí pro závody je v Soči od konce jara doprostřed podzimu, klima je v tomto období optimální. Nás jako promotéra nejvíc zajímá jaro a podzim, objasním proč – prodloužení koupelní sezony v Krasnodarském kraji. Jestli bude závod na jaře, sezona začne dřív, jestli uprostřed podzimu, sezona bude delší. Proč nás ještě zajímá květen – dlouhé období volných dnů. V tomto roce to vyšlo na deset dní. Květen by byl pro nás ideální, to už ale závisí od FIA…“
A jestli vám navrhnou začátek listopadu? Hypoteticky…„Nechceme uvažovat o žádných hypotetických variantách. Máme přece dohodu. Všechno chystáme na říjen.“
V minulosti se mluvilo o tom, že v souvislosti s organizací Olympijských her v Soči se možná nepodaří připravit závod Velké ceny Ruska Formule 1 už v roce 2014 a poprvé se pojede až v roku 2015. Tyhle pochybnosti už nejsou aktuální?„My máme časový plán, který dodržujeme, víme, že vše jde podle schválených termínů. Stavební práce jdou podle plánu, neexistují žádné předpoklady pro pochybnosti. Objekty pro olympiádu jsou dávno hotovy. V současnosti probíhají už jenom práce na úpravě okolí, které už nevyžadují mnoho sil a zdrojů. V posledním půlroce se uvolnily i dopravní komunikace, protože odešla velká část stavebních mechanismů.
Máme už postaveny budovy pro boxy a týmy. Ukončuje se výstavba hlavní tribuny. Všechny stavební práce budou ukončeny dokonce před termínem – budou se přece používat už pro Olympijské hry.
Trať je prakticky hotová, nevidím v ní žádné problémy, asfalt je na 70% položen. Po ukončení Olympijských her proběhne odstranění vrchné vrstvy asfaltu a položení speciální vrstvy pro závod Formule 1. Zůstává jen vybavit okruh oplocením a svodidly. Prostě neexistují důvody pro pochybnosti o tom, že na podzim roku 2014 budeme připraveni.“
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.