Niki Lauda vzpomíná na jednání s Enzem Ferrarim a Berniem Ecclestonem a na spoustu zajímavých věcí.
Niki Lauda je mnohostranným mužem. Rakušan je nejen trojnásobným mistrem světa F1, ale také televizním expertem a především obchodníkem. Momentálně je nevýkonným předsedou dozorčí rady u Mercedesu, dřívem byl také šéfem Jaguáru v F1 a měl také svoje aerolinie. Peníze hrají v životě bývalého závodníka z Vídně stále velkou roli.
Ačkoliv pocházel z bohatší rodiny, takže ho například do školy vozilo auto se šoférem, tak ho to nijak neovlivnilo. I dnes žije velmi spořivě, ačkoliv za dob své aktivní kariéry chtěl vždy vydělávat pokud možno co nejvíce. Rakušan v rozhovoru pro 'Die Presse' vzpomíná na svoje začátky ve Formuli 1.
Stejně jako dnes, už i za dob Nikiho Laudy do Formule 1 cesta bez sponzorských peněz nevedla. Tehdy však vyrazil dnes již 64letý muž na hledání sponzora sám a narazil na jednu banku. "Sám jsem si jí získal. Vše bylo jasné, ale muselo to napřed projít přes dozorčí radu. Tam seděl můj dědeček. Zeptal se, jaký Lauda to je, Niki? No a od té doby to bylo vyřešeno," říká Niki Lauda.
Platící piloti nejsou ničím novým, i za dob Laudy musel jezdec na vstup do F1 sehnat finanční obnos. Jemu pomohl dědeček bankéř
"Přijel jsem za ním a zeptal jsem se ho, proč do toho šel. Jeho slavnou odpovědí bylo: 'Musíš se dostat do novin na ekonomické stránky'. Byl jsem dobře vychovaný, pocházel jsem z dobré rodiny. Netrpěl jsem nedostatkem peněz. Ale nepotřebných věcí se mi zase nedostávalo. Můj otec mi v 18 nekoupil Porsche. Stál jsem nohama na zemi a byl jsem normální, i když zde byly peníze - nejde o nic jiného."
Do dnešních dní se bývalému závodníkovi samozřejmě splnily všechny sny. A když budou jednou jeho děti mít nějaké sny, tak jim je táta Niki splní. Jako bývalý jezdec McLarenu a Ferrari si totiž přišel na slušné peníze. Dříve dokonce platil za nejdražšího jezdce v poli a za tvrdého vyjednávacího partnera. "Dnes už je to patnáctkrát dvacetkrát více. Ale samozřejmě tehdy to bylo hodně peněz. Musíte se naučit poznávat, jakou máte cenu a co jsou ostatní schopni zaplatit."
S tímto sebevědomím šel tehdy Niki také do Scuderie a vyjednával s Enzem Ferrarim: "Řekl jsem tři miliony šilinků. Nechal si to přepočítat na liry. Pak se mě zeptal, jestli nejsem pitomý. Měl jsem být rád, že můžu jezdit za Ferrari. Nedal mi ty peníze. Řekl jsem mu, že půjdu jezdit prostě jinam. To mu ukázalo, že bude rozumné, aby počítal s těmi třemi miliony."
Tehdy byl Niki Lauda v královně motorsportu teprve tři roky, nicméně Ferrari se to vyplatilo. S rudými z Maranella získal v letech 1975 a 1977 dva tituly. To nenechalo klidného ani Bernieho Ecclestona, tehdejšího šéfa Brabhamu, a tak se pokusil pro rok 1978 získat Laudu do svého týmu. Všichni víme, jak je Bernie na svoje peníze opatrný, nicméně vyjednávání s Rakušanem bylo tvrdým oříškem a to už proto, že se Niki dopředu informoval.
Lauda radí, jak vyzrát v jednání na 'starého lišáka' Bernieho
"Pořád jsem se ptal ostatních jezdců, kolik vydělávají. Ronnie Peterson dostával dva miliony dolarů. Ty jsem chtěl taky. Bernie řekl, že jsem úplně šílený. Urazil se a už se mnou nikdy nemluvil a vyloučil mě z F1." To ale není konec historie, Lauda tehdy zavolal šéfovi Parmalatu, který zrovna vyjednával o nové sponzorské smlouvě s Brabhamem.
"Nedal tehdy Ecclestonovi na výběr: 'Pokud nebude mít Niki smlouvu, tak nedostaneš peníze'. Bernie pak se skřípajícími zuby podepsal. Pak řekl: 'Not bad', zasmál se a bylo vyřízeno. Je to tip na to, jak vás bude Bernie respektovat, nesmíte na všechno říkat ano."
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.