Niki Lauda vzpomíná na jednání s Enzem Ferrarim a Berniem Ecclestonem a na spoustu zajímavých věcí.
Niki Lauda je mnohostranným mužem. Rakušan je nejen trojnásobným mistrem světa F1, ale také televizním expertem a především obchodníkem. Momentálně je nevýkonným předsedou dozorčí rady u Mercedesu, dřívem byl také šéfem Jaguáru v F1 a měl také svoje aerolinie. Peníze hrají v životě bývalého závodníka z Vídně stále velkou roli.
Ačkoliv pocházel z bohatší rodiny, takže ho například do školy vozilo auto se šoférem, tak ho to nijak neovlivnilo. I dnes žije velmi spořivě, ačkoliv za dob své aktivní kariéry chtěl vždy vydělávat pokud možno co nejvíce. Rakušan v rozhovoru pro 'Die Presse' vzpomíná na svoje začátky ve Formuli 1.
Stejně jako dnes, už i za dob Nikiho Laudy do Formule 1 cesta bez sponzorských peněz nevedla. Tehdy však vyrazil dnes již 64letý muž na hledání sponzora sám a narazil na jednu banku. "Sám jsem si jí získal. Vše bylo jasné, ale muselo to napřed projít přes dozorčí radu. Tam seděl můj dědeček. Zeptal se, jaký Lauda to je, Niki? No a od té doby to bylo vyřešeno," říká Niki Lauda.
Platící piloti nejsou ničím novým, i za dob Laudy musel jezdec na vstup do F1 sehnat finanční obnos. Jemu pomohl dědeček bankéř
"Přijel jsem za ním a zeptal jsem se ho, proč do toho šel. Jeho slavnou odpovědí bylo: 'Musíš se dostat do novin na ekonomické stránky'. Byl jsem dobře vychovaný, pocházel jsem z dobré rodiny. Netrpěl jsem nedostatkem peněz. Ale nepotřebných věcí se mi zase nedostávalo. Můj otec mi v 18 nekoupil Porsche. Stál jsem nohama na zemi a byl jsem normální, i když zde byly peníze - nejde o nic jiného."
Do dnešních dní se bývalému závodníkovi samozřejmě splnily všechny sny. A když budou jednou jeho děti mít nějaké sny, tak jim je táta Niki splní. Jako bývalý jezdec McLarenu a Ferrari si totiž přišel na slušné peníze. Dříve dokonce platil za nejdražšího jezdce v poli a za tvrdého vyjednávacího partnera. "Dnes už je to patnáctkrát dvacetkrát více. Ale samozřejmě tehdy to bylo hodně peněz. Musíte se naučit poznávat, jakou máte cenu a co jsou ostatní schopni zaplatit."
S tímto sebevědomím šel tehdy Niki také do Scuderie a vyjednával s Enzem Ferrarim: "Řekl jsem tři miliony šilinků. Nechal si to přepočítat na liry. Pak se mě zeptal, jestli nejsem pitomý. Měl jsem být rád, že můžu jezdit za Ferrari. Nedal mi ty peníze. Řekl jsem mu, že půjdu jezdit prostě jinam. To mu ukázalo, že bude rozumné, aby počítal s těmi třemi miliony."
Tehdy byl Niki Lauda v královně motorsportu teprve tři roky, nicméně Ferrari se to vyplatilo. S rudými z Maranella získal v letech 1975 a 1977 dva tituly. To nenechalo klidného ani Bernieho Ecclestona, tehdejšího šéfa Brabhamu, a tak se pokusil pro rok 1978 získat Laudu do svého týmu. Všichni víme, jak je Bernie na svoje peníze opatrný, nicméně vyjednávání s Rakušanem bylo tvrdým oříškem a to už proto, že se Niki dopředu informoval.
Lauda radí, jak vyzrát v jednání na 'starého lišáka' Bernieho
"Pořád jsem se ptal ostatních jezdců, kolik vydělávají. Ronnie Peterson dostával dva miliony dolarů. Ty jsem chtěl taky. Bernie řekl, že jsem úplně šílený. Urazil se a už se mnou nikdy nemluvil a vyloučil mě z F1." To ale není konec historie, Lauda tehdy zavolal šéfovi Parmalatu, který zrovna vyjednával o nové sponzorské smlouvě s Brabhamem.
"Nedal tehdy Ecclestonovi na výběr: 'Pokud nebude mít Niki smlouvu, tak nedostaneš peníze'. Bernie pak se skřípajícími zuby podepsal. Pak řekl: 'Not bad', zasmál se a bylo vyřízeno. Je to tip na to, jak vás bude Bernie respektovat, nesmíte na všechno říkat ano."
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.