Niki Lauda vzpomíná na jednání s Enzem Ferrarim a Berniem Ecclestonem a na spoustu zajímavých věcí.
Niki Lauda je mnohostranným mužem. Rakušan je nejen trojnásobným mistrem světa F1, ale také televizním expertem a především obchodníkem. Momentálně je nevýkonným předsedou dozorčí rady u Mercedesu, dřívem byl také šéfem Jaguáru v F1 a měl také svoje aerolinie. Peníze hrají v životě bývalého závodníka z Vídně stále velkou roli.
Ačkoliv pocházel z bohatší rodiny, takže ho například do školy vozilo auto se šoférem, tak ho to nijak neovlivnilo. I dnes žije velmi spořivě, ačkoliv za dob své aktivní kariéry chtěl vždy vydělávat pokud možno co nejvíce. Rakušan v rozhovoru pro 'Die Presse' vzpomíná na svoje začátky ve Formuli 1.
Stejně jako dnes, už i za dob Nikiho Laudy do Formule 1 cesta bez sponzorských peněz nevedla. Tehdy však vyrazil dnes již 64letý muž na hledání sponzora sám a narazil na jednu banku. "Sám jsem si jí získal. Vše bylo jasné, ale muselo to napřed projít přes dozorčí radu. Tam seděl můj dědeček. Zeptal se, jaký Lauda to je, Niki? No a od té doby to bylo vyřešeno," říká Niki Lauda.
Platící piloti nejsou ničím novým, i za dob Laudy musel jezdec na vstup do F1 sehnat finanční obnos. Jemu pomohl dědeček bankéř
"Přijel jsem za ním a zeptal jsem se ho, proč do toho šel. Jeho slavnou odpovědí bylo: 'Musíš se dostat do novin na ekonomické stránky'. Byl jsem dobře vychovaný, pocházel jsem z dobré rodiny. Netrpěl jsem nedostatkem peněz. Ale nepotřebných věcí se mi zase nedostávalo. Můj otec mi v 18 nekoupil Porsche. Stál jsem nohama na zemi a byl jsem normální, i když zde byly peníze - nejde o nic jiného."
Do dnešních dní se bývalému závodníkovi samozřejmě splnily všechny sny. A když budou jednou jeho děti mít nějaké sny, tak jim je táta Niki splní. Jako bývalý jezdec McLarenu a Ferrari si totiž přišel na slušné peníze. Dříve dokonce platil za nejdražšího jezdce v poli a za tvrdého vyjednávacího partnera. "Dnes už je to patnáctkrát dvacetkrát více. Ale samozřejmě tehdy to bylo hodně peněz. Musíte se naučit poznávat, jakou máte cenu a co jsou ostatní schopni zaplatit."
S tímto sebevědomím šel tehdy Niki také do Scuderie a vyjednával s Enzem Ferrarim: "Řekl jsem tři miliony šilinků. Nechal si to přepočítat na liry. Pak se mě zeptal, jestli nejsem pitomý. Měl jsem být rád, že můžu jezdit za Ferrari. Nedal mi ty peníze. Řekl jsem mu, že půjdu jezdit prostě jinam. To mu ukázalo, že bude rozumné, aby počítal s těmi třemi miliony."
Tehdy byl Niki Lauda v královně motorsportu teprve tři roky, nicméně Ferrari se to vyplatilo. S rudými z Maranella získal v letech 1975 a 1977 dva tituly. To nenechalo klidného ani Bernieho Ecclestona, tehdejšího šéfa Brabhamu, a tak se pokusil pro rok 1978 získat Laudu do svého týmu. Všichni víme, jak je Bernie na svoje peníze opatrný, nicméně vyjednávání s Rakušanem bylo tvrdým oříškem a to už proto, že se Niki dopředu informoval.
Lauda radí, jak vyzrát v jednání na 'starého lišáka' Bernieho
"Pořád jsem se ptal ostatních jezdců, kolik vydělávají. Ronnie Peterson dostával dva miliony dolarů. Ty jsem chtěl taky. Bernie řekl, že jsem úplně šílený. Urazil se a už se mnou nikdy nemluvil a vyloučil mě z F1." To ale není konec historie, Lauda tehdy zavolal šéfovi Parmalatu, který zrovna vyjednával o nové sponzorské smlouvě s Brabhamem.
"Nedal tehdy Ecclestonovi na výběr: 'Pokud nebude mít Niki smlouvu, tak nedostaneš peníze'. Bernie pak se skřípajícími zuby podepsal. Pak řekl: 'Not bad', zasmál se a bylo vyřízeno. Je to tip na to, jak vás bude Bernie respektovat, nesmíte na všechno říkat ano."
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.