Formule 1 se rozhodla riskovat se změnou motorů pro sezonu 2014. Šéf F1, Bernie Ecclestone varoval v rámci víkendu v Monaku před příliš přemrštěnými cenami turbomotorů.
82letý vládce F1 byl během diskuzí o zavedení nových motorů proti a jeho odpor k menším jednotkám přetrvává, nicméně je třeba si připustit, že změna z motorů V8 2,4l na motory V6 1,6l bude největší změnou poslední dekády. Mercedes, Ferrari i Renault už utratily spoustu peněž ve vývoji nových motorů, které budou obsahovat systémy pro rekuperace energie nebo sníží spotřebu paliva. Jenže to znamená, že se tyto motory stávají dražšími i pro zákazníky.
"Problémem je, že pokud se jeden z výrobců vydá při navrhování motoru špatným směrem, ať už z jakýchkoliv důvodů, tak to bude stát jmění napravit ty problémy. Jenže při práci na dohánění budou i ostatní postupovat vpřed. Zatím je všechno v pořádku. Zatím toho nikdo moc udělat nemůže.
Nebezpečné je, že si všichni tři výrobci myslí, že právě oni mají ten správný motor. Jenže až dojde na odhalení reality, bude už příliš pozdě." Eccleston se během víkendu potká se šéfem Renaultu, Carlosem Ghosem, a je velmi pravděpodobné, že cena jejich motoru bude hlavním tématem. Francouzi zatím dodávají motory čtyřem týmům, od příští roku se jejich novým partnerem stává Toro Rosso. Některé týmy (Williams) však setrvání zvažují.
Mercedes i Ferrari mají letos tři zákazníky, Cosworth jednoho. Britský výrobce po sezoně končí a Marussia se přesouvá k Ferrari. Známým faktem také je, že Honda od roku 2015 vstupuje do F1 jako partner McLarenu. Ecclestone, který v minulosti přiznal obavy o zvůk nových pohonných jednotek, nechce, aby týmy nesly další náklady.
"Některé náklady prostě jsou a nic s tím nenaděláme. Jenže pak tu máme další náklady, tzv. zbytné. Není nutné, aby byly vynakládány, protože to, co máme, je dobré. Momentálně jsou všichni šťastní - ať už se zvukem Formule 1, s náklady, prostě se vším. Mohly by [automobilky] stále produkovat současné motory a přitom mít zisky a účtovat si ceny o 25 % nižší než za nové motory."
Motory F1 jsou 'pekelně' drahé
Týmy se obávají, že v sezoně 2014 vyletí náklady na motory do závratných výšin. Dokonce se mluví o částkách jako 30 milionů USD za rok, přitom současné motory stojí zhruba "jen" 10 milionů USD za rok. "Je to masivní změna, řekl bych dokonce asi největší za posledních 25 let, kterou Formule 1 viděla," říká šéf Red Bullu Christian Horner, jehož tým má jako titulárního sponzora značku Infiniti (to patří koncernu Nissan/Renault).
"Je to ďábelsky drahé. Zvláště když se snažíte vyvíjet auto pro letošní rok a zároveň s ním pracujete na voze pro rok další za nových pravidel, které byly představeny. Načasování těchto změn pro některé týmy ze zadní části pole není asi zrovna vhodné."
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.