Formule 1 se rozhodla riskovat se změnou motorů pro sezonu 2014. Šéf F1, Bernie Ecclestone varoval v rámci víkendu v Monaku před příliš přemrštěnými cenami turbomotorů.
82letý vládce F1 byl během diskuzí o zavedení nových motorů proti a jeho odpor k menším jednotkám přetrvává, nicméně je třeba si připustit, že změna z motorů V8 2,4l na motory V6 1,6l bude největší změnou poslední dekády. Mercedes, Ferrari i Renault už utratily spoustu peněž ve vývoji nových motorů, které budou obsahovat systémy pro rekuperace energie nebo sníží spotřebu paliva. Jenže to znamená, že se tyto motory stávají dražšími i pro zákazníky.
"Problémem je, že pokud se jeden z výrobců vydá při navrhování motoru špatným směrem, ať už z jakýchkoliv důvodů, tak to bude stát jmění napravit ty problémy. Jenže při práci na dohánění budou i ostatní postupovat vpřed. Zatím je všechno v pořádku. Zatím toho nikdo moc udělat nemůže.
Nebezpečné je, že si všichni tři výrobci myslí, že právě oni mají ten správný motor. Jenže až dojde na odhalení reality, bude už příliš pozdě." Eccleston se během víkendu potká se šéfem Renaultu, Carlosem Ghosem, a je velmi pravděpodobné, že cena jejich motoru bude hlavním tématem. Francouzi zatím dodávají motory čtyřem týmům, od příští roku se jejich novým partnerem stává Toro Rosso. Některé týmy (Williams) však setrvání zvažují.
Mercedes i Ferrari mají letos tři zákazníky, Cosworth jednoho. Britský výrobce po sezoně končí a Marussia se přesouvá k Ferrari. Známým faktem také je, že Honda od roku 2015 vstupuje do F1 jako partner McLarenu. Ecclestone, který v minulosti přiznal obavy o zvůk nových pohonných jednotek, nechce, aby týmy nesly další náklady.
"Některé náklady prostě jsou a nic s tím nenaděláme. Jenže pak tu máme další náklady, tzv. zbytné. Není nutné, aby byly vynakládány, protože to, co máme, je dobré. Momentálně jsou všichni šťastní - ať už se zvukem Formule 1, s náklady, prostě se vším. Mohly by [automobilky] stále produkovat současné motory a přitom mít zisky a účtovat si ceny o 25 % nižší než za nové motory."
Motory F1 jsou 'pekelně' drahé
Týmy se obávají, že v sezoně 2014 vyletí náklady na motory do závratných výšin. Dokonce se mluví o částkách jako 30 milionů USD za rok, přitom současné motory stojí zhruba "jen" 10 milionů USD za rok. "Je to masivní změna, řekl bych dokonce asi největší za posledních 25 let, kterou Formule 1 viděla," říká šéf Red Bullu Christian Horner, jehož tým má jako titulárního sponzora značku Infiniti (to patří koncernu Nissan/Renault).
"Je to ďábelsky drahé. Zvláště když se snažíte vyvíjet auto pro letošní rok a zároveň s ním pracujete na voze pro rok další za nových pravidel, které byly představeny. Načasování těchto změn pro některé týmy ze zadní části pole není asi zrovna vhodné."
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.