MONAKO - 2. TRÉNINK; Nico Rosberg byl nejrychlejší i odpoledne a roli favorita Mercedesu potvrdil druhým místem i Lewis Hamilton. Za nimi se seřadili jezdci Ferrari: Fernando Alonso a Felipe Massa. Na lídra jim však scházelo kolem půl sekundy.
Odpoledne, kdy se pozornost týmů přesouvala od základního nastavení k vyhodnocování pneumatik pro závod, týmům počasí přálo - teplota vzduchu 22 °C, asfalt vyhřátý na 45 °C. Díky pogumování také zrychlila samotná trať.
Ráno byl nejrychlejší Mercedes, který do Monaka přijel jako favorit. I když Rosberga od Ferrari dělilo jen 87 tisícin a velmi málo času věnoval maximální rychlosti, přesto věří, že bude mít opět na vítězství v kvalifikaci. Z dvojice pilotů německého týmu tentokrát zaznamenával nižší degradaci Hamilton. Obavy však panují o jeho závodní tempo. V neděli by se za nimi mohl vytvořit vláček pilotů, kteří by jej kvůli nedostatku rovinek nemohli moc lehce předjet. Opotřebení předních kol nově monitorují pomocí kamer na předním křídle nasměrovaných dozadu.
Do ulic jako první vyjely opět oba Saubery řízené Gutiérrezem a Hülkenbergem. Na okruhu se do 2 min proháněla dvacítka vozů, tempo zpočátku udávaly Williamsy - Maldonado 1:18,863 min, Bottas 1:18,360.
Mercedes si hlídá přední pneumatiky pomocí kamer na předním křídle (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Pořadí se na čele střídalo, na chvíli se tam objevil Pérezův McLaren (1:17,309), Rosberg (1:16,589), Massa (1:16,096). Pod hranici 76 vteřin se jako první dostal Webber s Red Bullem po 12 min od zahájení druhého tréninku (1:15,843), Alonso ho však brzy překonal (1:15,519).
Red Bull stále pracoval na Vettelově voze, mistr světa se tedy do dění zapojil až po 20 minutách, zatím se zařazuje na sedmé místo (1:16,014). Na první se dostává nejprve Räikkönen s Lotusem (1:15,511) na super-měkké směsi pneumatik, po něm hned Rosberg (1:14,759).
Po půl hodině bourá v St. Devote jeho týmový kolega Grosjean. Byl příliš rychlý a o svodidla si urazil levé přední kolo. Měl už nasazeny super-měkké pneumatiky a probrzdil, Monako žel neodpouští sebemenší chybu. Trénink byl na 5 min přerušen.
Pro Ferrari jsou co nejrychlejší časy nebyly podstatné. "Pro nás je nejdůležitější vidět, jak se pneumatiky chovají při delších jízdách. Hledáme odpověď na to, zda je možné závod odjet pouze s jednou zastávkou. To je opravdu klíčový bod odpoledne," popisuje Domenicali.
Romain Grosjean i Kimi Räikkönen odpoledne začínali na měkkých pneumatikách(foto: Lotus F1 Team)
Co říká šéf Ferrari na dopolední podprůměrné časy Red Bullu? "V tréninku nikomu nic nemusíte věřit. To je má zkušenost. Možná se jen snažili něco dělat odlišně. Budou rychlí. Potřebuji věřit jen tomu, co děláme my, to je pro mě nejdůležitější. Všechno ostatní je třeba brát s opatrností."
Po přerušení již všichni kromě pilotů Toro Rosso nazuli super-měkké pneumatiky a věnovali se dlouhým jízdám. U Mercedesu přitom časy na kolo klesly o 4,5 s. Rosberg ujel na super-měkkých stint o 20 kolech, v jeho průběhu zpomalil o 2 s.
Ferrari kroužilo na také superměkkých gumách. "Potřebujeme zjistit, kdy a jak dorazíme k hrenici pneumatik. A pak naši pozici musíme kontrolovat," uváděl Domenicali, který je s rychlostí Ferrari zatím spokojený. Vše jde podle plánu.
Závodní inženýr Smedley Massovi doporučoval zvolnit, za ním však jezdila Force India. "Sutila sice zdržíš, ale to už k životu patří," nabádal Brit svého pilota.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za čtvrtek celkem (vpravo)
V závěru jsme již tentokrát žádné rychlé kolo neviděli, dominantní pozici s oběma vozy na špici tak potvrzuje Mercedes. Ke konci jeho dlouhých stintů jezdil o něco lépe Rosberg. Pokud piloti německého týmu dokážou udržet pneumatiky pod kontrolou, mohou v Monte Carlu pomýšlet na velmi slušný výsledek.
Při delších jízdách si vedla odpoledne dobře také obě Ferrari a Vettel, nejrychlejší se však zdál být Räikkönenův Lotus.
Maximální rychlosti: 1. Di Resta - 281,1 km/hod; 2. Sutil - 280,8; 3. Button - 278,4; 4. Pic - 278,3; 5. Ricciardo - 277,7; 6. Rosberg - 277,7... 21. Bottas - 273,8; 22. Vettel - 271,9.
Přehled nejlepších sektorů: zde.
Přehled všech kol: zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.