MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku v Monte Carlu předvedl Nico Rosberg s Mercedesem. Rychlé je i Ferrari: nejblíže mu byli Fernando Alonso s Romainem Grosjeanem a s Felipem Massou.
První trénink začal za modré oblohy, teplota vzduchu dosahovala 23 °C, trať 32 °C. Pirelli pro jemný asfalt přivezlo ty nejměkčí gumy ze svého letošního portfolia, neměly by však hrát tak klíčovou roli, jako před dvěma týdny v Barceloně, byť i zde bude důležité hlídat si opotřebení zadních pneumatik.
Včera se jezdci pochlubili novými designy svých přileb, jež si můžete prohlédnout v naší fotogalerii. Hamilton s novým účesem a tetováním použije helmu, na níž je vyobrazená jeho přítelkyně Nicole Scherzingerová a pes Roscoe (foto).
Prvními piloty, kteří v 10 hodiny vyrazily do klikatých ulic monackého knížectví,byli Gutiérrez a Hülkenberg. Dopoledne nedostal šanci žádný z testovacích či rezervních pilotů.
Caterham ladil nový monopost a Pic během instalačního kola používat motorovou mapu se zpožděným zážehem. Později vyhodnocoval vyvážení aerodynamiky s novým předním křídlem.
Williams přivezl tři různé verze předního křídla, každý pilot má k dispozici dva kusy. V úvodu Maldonado vyjel se starou verzí a tým mu dokonce nasadil starý nos se schodem. Bottas si od počátku užíval nového křídla.
Maldonado s loňským nosem a starým předním křídlem (foto: Williams F1 Team)
Ferrari nasadilo přední křídlo s odlišně tvarovanou náběžnou hranou jeho nosníků. Na zádi se objevilo uprostřed nad difuzorem dvouprvkové křidélko, podobné řešení nasadily i ostatní týmy.
Mercedes se snaží řešit své problémy s vysokým opotřebení zadních pneumatik a do Monaka přivezl nové, tužší zadní zavěšení. Uchycení k převedovce ale zůstávají stejné, aby nemuseli být penalizování za její výměnu, pokud na voze nevydrží pět závodů.
První měřené kolo zajel až po 36 min Gutiérrez - 1:29,219, poté 1:24,130 min, okruh byl ale stále ještě dost špinavý. Loni tady byl v prvním tréninku nejrychlejší Alonso s časem 1:16,265, Schumacher jej v kvalifikaci ještě o 2 sekundy překonal (1:14,301).
V polovině tréninku se do čela dostal Massa na měkký pneumatikách - 1:17,685 min. Jeho inženýr Smedley mu rádiem provedl srovnání s loňským kolem: "Jsi o 0,7 s pomalejší ve druhém a o 0,4 s ve třetím sektoru."
Nico Hülkenberg opouští garáž (foto: Sauber Motorsport AG)
Brzy ho ale přeskočil Rosberg (1:16,165) a jeho týmový kolega Alonso (1:16,302). Button si stěžuje na blokování předních kol a ptá se, zda má zvýšit brzdění motorem nebo posunout vyvážení brzd více dozadu. Jeho inženýr mu doporučuje druhou možnost.
Grosjean se trápí s průjezdem šikany za tunelem, dokázal se ale vyhnout svodidlům a bez poškození pokračovat. Při svém dalším průjezdu blokuje zadní kola a opět je příliš dlouhý, zatáčkou však zvládl projet. Räikkönen cvičí v boxové uličce rozjezd při 13 200 ot/min.
Jejich bývalý technický ředitel James Allison stále nemá s nikým podepsanou smlouvu. Lotus opustil, aniž by věděl kam zamíří - údajně se mu nelíbilo vyhození několika výše postavených inženýrů a zkrátka chtěl pryč. Nemusí tedy skončit u Ferrari. Nejistota kolem něj stále panuje kvůli tomu, že sám zřejmě stále neví, pro který tým se rozhodnout.
Lewis Hamilton vyráží do prvního tréninku v Monaku (foto: Mercedes AMG F1 Team)
V závěru se roztočil Sutil v St. Devote a otřel se o svodidla, většina se soustředila na delší jízdy a Rosberga nikdo nepřekonal. Mercedes je tady ve formě, rychlost na jedno kolo mu jako obvykle nechybí. Výbroně to jezdí i Ferrari a Lotusu: Alonso s Massou se řadí na druhém a čtvrtém místě hned za Mercedesem, Grosjean se těsně před vypršením času posunul na třetí místo.
Red Bull zřejmě své trumfy ještě skrývá, o něco lépe si vedl McLaren s novým předním křídlem - osmý Button byl o necelou sekundu pomalejší než Rosberg, Pérez skončil devátý. Pěkný výkon předvedl i Maldonado, kterému Monako sedí.
Maximální rychlosti: 1. Di Resta - 281,2 km/hod; 2. Pérez - 280,3; 3. Sutil - 279,5; 4. Button - 279,2; 5. Ricciardo - 278,5; 6. Hamilton - 278,2... 21. Massa - 274,2; 22. Bottas - 274,1.
Nejlepší časy v sektorech: zde.
Přehled všech časů: zde.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.