MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku v Monte Carlu předvedl Nico Rosberg s Mercedesem. Rychlé je i Ferrari: nejblíže mu byli Fernando Alonso s Romainem Grosjeanem a s Felipem Massou.
První trénink začal za modré oblohy, teplota vzduchu dosahovala 23 °C, trať 32 °C. Pirelli pro jemný asfalt přivezlo ty nejměkčí gumy ze svého letošního portfolia, neměly by však hrát tak klíčovou roli, jako před dvěma týdny v Barceloně, byť i zde bude důležité hlídat si opotřebení zadních pneumatik.
Včera se jezdci pochlubili novými designy svých přileb, jež si můžete prohlédnout v naší fotogalerii. Hamilton s novým účesem a tetováním použije helmu, na níž je vyobrazená jeho přítelkyně Nicole Scherzingerová a pes Roscoe (foto).
Prvními piloty, kteří v 10 hodiny vyrazily do klikatých ulic monackého knížectví,byli Gutiérrez a Hülkenberg. Dopoledne nedostal šanci žádný z testovacích či rezervních pilotů.
Caterham ladil nový monopost a Pic během instalačního kola používat motorovou mapu se zpožděným zážehem. Později vyhodnocoval vyvážení aerodynamiky s novým předním křídlem.
Williams přivezl tři různé verze předního křídla, každý pilot má k dispozici dva kusy. V úvodu Maldonado vyjel se starou verzí a tým mu dokonce nasadil starý nos se schodem. Bottas si od počátku užíval nového křídla.
Maldonado s loňským nosem a starým předním křídlem (foto: Williams F1 Team)
Ferrari nasadilo přední křídlo s odlišně tvarovanou náběžnou hranou jeho nosníků. Na zádi se objevilo uprostřed nad difuzorem dvouprvkové křidélko, podobné řešení nasadily i ostatní týmy.
Mercedes se snaží řešit své problémy s vysokým opotřebení zadních pneumatik a do Monaka přivezl nové, tužší zadní zavěšení. Uchycení k převedovce ale zůstávají stejné, aby nemuseli být penalizování za její výměnu, pokud na voze nevydrží pět závodů.
První měřené kolo zajel až po 36 min Gutiérrez - 1:29,219, poté 1:24,130 min, okruh byl ale stále ještě dost špinavý. Loni tady byl v prvním tréninku nejrychlejší Alonso s časem 1:16,265, Schumacher jej v kvalifikaci ještě o 2 sekundy překonal (1:14,301).
V polovině tréninku se do čela dostal Massa na měkký pneumatikách - 1:17,685 min. Jeho inženýr Smedley mu rádiem provedl srovnání s loňským kolem: "Jsi o 0,7 s pomalejší ve druhém a o 0,4 s ve třetím sektoru."
Nico Hülkenberg opouští garáž (foto: Sauber Motorsport AG)
Brzy ho ale přeskočil Rosberg (1:16,165) a jeho týmový kolega Alonso (1:16,302). Button si stěžuje na blokování předních kol a ptá se, zda má zvýšit brzdění motorem nebo posunout vyvážení brzd více dozadu. Jeho inženýr mu doporučuje druhou možnost.
Grosjean se trápí s průjezdem šikany za tunelem, dokázal se ale vyhnout svodidlům a bez poškození pokračovat. Při svém dalším průjezdu blokuje zadní kola a opět je příliš dlouhý, zatáčkou však zvládl projet. Räikkönen cvičí v boxové uličce rozjezd při 13 200 ot/min.
Jejich bývalý technický ředitel James Allison stále nemá s nikým podepsanou smlouvu. Lotus opustil, aniž by věděl kam zamíří - údajně se mu nelíbilo vyhození několika výše postavených inženýrů a zkrátka chtěl pryč. Nemusí tedy skončit u Ferrari. Nejistota kolem něj stále panuje kvůli tomu, že sám zřejmě stále neví, pro který tým se rozhodnout.
Lewis Hamilton vyráží do prvního tréninku v Monaku (foto: Mercedes AMG F1 Team)
V závěru se roztočil Sutil v St. Devote a otřel se o svodidla, většina se soustředila na delší jízdy a Rosberga nikdo nepřekonal. Mercedes je tady ve formě, rychlost na jedno kolo mu jako obvykle nechybí. Výbroně to jezdí i Ferrari a Lotusu: Alonso s Massou se řadí na druhém a čtvrtém místě hned za Mercedesem, Grosjean se těsně před vypršením času posunul na třetí místo.
Red Bull zřejmě své trumfy ještě skrývá, o něco lépe si vedl McLaren s novým předním křídlem - osmý Button byl o necelou sekundu pomalejší než Rosberg, Pérez skončil devátý. Pěkný výkon předvedl i Maldonado, kterému Monako sedí.
Maximální rychlosti: 1. Di Resta - 281,2 km/hod; 2. Pérez - 280,3; 3. Sutil - 279,5; 4. Button - 279,2; 5. Ricciardo - 278,5; 6. Hamilton - 278,2... 21. Massa - 274,2; 22. Bottas - 274,1.
Nejlepší časy v sektorech: zde.
Přehled všech časů: zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.