Šéf Pirelli, Paul Hembery, pro britský Autosport reaguje na kritiku jezdců a letošní pneumatiky tím, že přechází do ofenzívy.
"Mark Webber naplnil nedávno několik novinových titulků, když F1 po Číně popsal jako "trochu WWF" (World Wildlife Fund). Asi má pravdu, protože to je přesně to, čím F1 potřebuje být. Je to zábava a lidé by jí měli rozumět. Nemůže se jednoduše vrátit zpět k tomu, čím byla, tedy technologickou výzvou extrémů s procesním závoděním, protože veřejnost něco takového nechce sledovat.
Můžete udělat závody bez potřeby zastávky v boxech, jednoduše by se dalo odstartovat do závodu s dostatečným množstvím paliva a na pneumatikách, které by to zvládli až do cíle. Pak by všichni mohli dojet jako v kvalifikaci a my bychom mohli sedět v motorhomech a pít kávu s několika málo fandy, kteří by se k nám připojili, protože by je to nezajímalo.
Pokud si Mark myslí, že by se toto prodávalo a platilo jeho mzdu, tak žije na jiné planetě. Pokud by toto měla být cesta, jak by to mělo vypadat, tak by Mark měl pochopit to, že zatímco on by byl spokojený, tak by ho nikdo nesledoval.
Svět se změnil. A pokud chceme, aby se F1 rozvíjela na nových trzích a upevňovala svoje postavení na stávajících, tak si musíme uvědomit, že čelí konkurenci ze všech ostaních druhů sportů. Všechny by si chtěly osvojit tu ideu být "tak trochu WWF". Lidé si mohou vybírat ze stovek kanálů a pokud si někdo neznalý F1 sedne, aby jí sledoval, a nechytne ho to, tak už se na ní nebude chtít dívat nikdy.
Pneumatiky jsou letos hodně diskutovaným tématem(foto: Marussia F1 Team)
Podívejme se na to, co se stalo při GP Číny. V kvalifikaci jsme viděli tři ex-mistry světa bojující ve třech rozdílných autech o pole position a to vše ve třech desetinách sekundy. Je to opravdu tak špatné?
V závodě je tu také šance pro někoho z menších týmů být hře na čele díky množství rozdílných pneumatikových strategií, které jsou k dispozici. Mohou tak bojovat o místa v TOP10, na která by normálně díky čisté rychlosti nedosáhly. Bez toho by se to nikdy neobjevilo v televizi a bylo by tak nemožné nalákat sponzory.
Pokud bychom měli čtyřzastávkové závody jako jsme měli v Turecku 2011, tak by to byl problém. Momentálně je to výběr mezi dvěma nebo třemi. Tyto stížnosti na gumy jsou normální zkraje sezony, když mají inženýři jen velmi malé znalosti o chování na normální trati, protože na testech bývá dost studená. Navíc k tomu přispěly i deště v Austrálii a Malajsii.
U Force Indie navíc v Malajsii bojovali i s maticemi kol(foto: Force India)
Jezdci budou vždy jezdit na limitu daného balíčku. Pneumatiky mohou být limitujícím faktorem, ale v minulosti to mohly být brzdy nebo výdrž motoru nebo množství paliva. Vraťme se do 50. let. Chcete mi tvrdit, že gumy tehdy nebyly limitujícím faktorem?
Auta klouzala v každé zatáčce na tři palce širokých gumách, které nebyly zrovna konzistentní. Takže můžeme říci, že Stirling Moss a Juan Manuel Fangio, nebo Tazio Nuvolari před nimi, nebyli skvělými jezdci, protože nejezdili na 100% celou dobu?
Na dopise, který jsme dostali od týmů, když jsme došli do F1 se nic nezměnilo. Bylo to založeno na GP Kanady 2010. Byl jsem tam, abych podepsal náš kontrakt o vstupu do F1 v následujícím roce. Ten závod byl charakteristický množstvím zastávek. To bylo v éře předchozího dodavatele neobvyklé a fandům se to líbilo.
Pirelli nic měnit nehodlá (foto: Pirelli)
Občas bylo Pirelli až moc agresivní, ale když už jsme byli, tak jsme udělali nějaké změny, zvláště v prvním roce. Vždy jsme rádi reagovali na podněty od týmů. Ale i přes komentáře v médiích od jezdců nás žádný tým formálně nepožádal o změnu.
Vlastně je to naopak, hodně týmů to hájí. Jezdci říkají někteřé zajímavé věci médiím - tak to prostě v F1 chodí - ale našim filtrem jsou inženýři z týmů. Ti nám poskytují zpětnou vazbu na základě dat.
Byla zde nějaká kritika, že auta v Q3 nejezdí a rozumím fandům, kteří je chtějí vidět jezdit. Ale kdo sleduje nějak podrobně boj o osmé, deváté či desáté místo, když se bojuje o pole position? A nejlepší jezdci stále vítězí.
Pointou je, že to není žádná loterie. V jednom závodě může převládnout štěstí, ale po deseti závode této sezony bude jasné, že jezdci končící na špici budou těmi nejlepšími. Pokud byste mi nevěřili, tak se jen podívejme na jména pěti nejlepších z Grand Prix Číny."
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.