Šéf Pirelli, Paul Hembery, pro britský Autosport reaguje na kritiku jezdců a letošní pneumatiky tím, že přechází do ofenzívy.
"Mark Webber naplnil nedávno několik novinových titulků, když F1 po Číně popsal jako "trochu WWF" (World Wildlife Fund). Asi má pravdu, protože to je přesně to, čím F1 potřebuje být. Je to zábava a lidé by jí měli rozumět. Nemůže se jednoduše vrátit zpět k tomu, čím byla, tedy technologickou výzvou extrémů s procesním závoděním, protože veřejnost něco takového nechce sledovat.
Můžete udělat závody bez potřeby zastávky v boxech, jednoduše by se dalo odstartovat do závodu s dostatečným množstvím paliva a na pneumatikách, které by to zvládli až do cíle. Pak by všichni mohli dojet jako v kvalifikaci a my bychom mohli sedět v motorhomech a pít kávu s několika málo fandy, kteří by se k nám připojili, protože by je to nezajímalo.
Pokud si Mark myslí, že by se toto prodávalo a platilo jeho mzdu, tak žije na jiné planetě. Pokud by toto měla být cesta, jak by to mělo vypadat, tak by Mark měl pochopit to, že zatímco on by byl spokojený, tak by ho nikdo nesledoval.
Svět se změnil. A pokud chceme, aby se F1 rozvíjela na nových trzích a upevňovala svoje postavení na stávajících, tak si musíme uvědomit, že čelí konkurenci ze všech ostaních druhů sportů. Všechny by si chtěly osvojit tu ideu být "tak trochu WWF". Lidé si mohou vybírat ze stovek kanálů a pokud si někdo neznalý F1 sedne, aby jí sledoval, a nechytne ho to, tak už se na ní nebude chtít dívat nikdy.
Pneumatiky jsou letos hodně diskutovaným tématem(foto: Marussia F1 Team)
Podívejme se na to, co se stalo při GP Číny. V kvalifikaci jsme viděli tři ex-mistry světa bojující ve třech rozdílných autech o pole position a to vše ve třech desetinách sekundy. Je to opravdu tak špatné?
V závodě je tu také šance pro někoho z menších týmů být hře na čele díky množství rozdílných pneumatikových strategií, které jsou k dispozici. Mohou tak bojovat o místa v TOP10, na která by normálně díky čisté rychlosti nedosáhly. Bez toho by se to nikdy neobjevilo v televizi a bylo by tak nemožné nalákat sponzory.
Pokud bychom měli čtyřzastávkové závody jako jsme měli v Turecku 2011, tak by to byl problém. Momentálně je to výběr mezi dvěma nebo třemi. Tyto stížnosti na gumy jsou normální zkraje sezony, když mají inženýři jen velmi malé znalosti o chování na normální trati, protože na testech bývá dost studená. Navíc k tomu přispěly i deště v Austrálii a Malajsii.
U Force Indie navíc v Malajsii bojovali i s maticemi kol(foto: Force India)
Jezdci budou vždy jezdit na limitu daného balíčku. Pneumatiky mohou být limitujícím faktorem, ale v minulosti to mohly být brzdy nebo výdrž motoru nebo množství paliva. Vraťme se do 50. let. Chcete mi tvrdit, že gumy tehdy nebyly limitujícím faktorem?
Auta klouzala v každé zatáčce na tři palce širokých gumách, které nebyly zrovna konzistentní. Takže můžeme říci, že Stirling Moss a Juan Manuel Fangio, nebo Tazio Nuvolari před nimi, nebyli skvělými jezdci, protože nejezdili na 100% celou dobu?
Na dopise, který jsme dostali od týmů, když jsme došli do F1 se nic nezměnilo. Bylo to založeno na GP Kanady 2010. Byl jsem tam, abych podepsal náš kontrakt o vstupu do F1 v následujícím roce. Ten závod byl charakteristický množstvím zastávek. To bylo v éře předchozího dodavatele neobvyklé a fandům se to líbilo.
Pirelli nic měnit nehodlá (foto: Pirelli)
Občas bylo Pirelli až moc agresivní, ale když už jsme byli, tak jsme udělali nějaké změny, zvláště v prvním roce. Vždy jsme rádi reagovali na podněty od týmů. Ale i přes komentáře v médiích od jezdců nás žádný tým formálně nepožádal o změnu.
Vlastně je to naopak, hodně týmů to hájí. Jezdci říkají někteřé zajímavé věci médiím - tak to prostě v F1 chodí - ale našim filtrem jsou inženýři z týmů. Ti nám poskytují zpětnou vazbu na základě dat.
Byla zde nějaká kritika, že auta v Q3 nejezdí a rozumím fandům, kteří je chtějí vidět jezdit. Ale kdo sleduje nějak podrobně boj o osmé, deváté či desáté místo, když se bojuje o pole position? A nejlepší jezdci stále vítězí.
Pointou je, že to není žádná loterie. V jednom závodě může převládnout štěstí, ale po deseti závode této sezony bude jasné, že jezdci končící na špici budou těmi nejlepšími. Pokud byste mi nevěřili, tak se jen podívejme na jména pěti nejlepších z Grand Prix Číny."
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.